BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: hein.wiegmans@casema.nl op 29 januari 2019, 22:48:20
-
Ik heb een baan van ca. 2m X 1m, 2 rail, met 9 wissels, een driewegwissel en 14 blokken. IK werk met Littfinski wisseldecoders (4) en Viessmann bezetmelders (4). Ik heb een ringleiding, aangesloten op een aparte transformator, speciaal voor alle extra zaken zoals verlichting etc. De "rest" wordt gevoed door een tweede transformator. Alle touwtjes en verbindingen zijn in principe goed aangelegd maar het geheel is nogal chaotisch. Dat betekent o.a. dat ik met losse touwtjes werk voor alle onderdelen van het geheel en ik tak af van verdeelplaten d.m.v. de bekende stekkertjes. Daardoor is het geheel nogal kwetsbaar. Ik wil de zaak gaan reorganiseren zodat het er wat ordentelijker uitziet, de kwetsbaarheid vermindert en ik makkelijker kan achterhalen waar eventuele problemen zitten. Ik heb het internet afgestruind om te zien welke mogelijkheden er zijn maar verder dan wat oplossingen en foto's die "Middeleeuws" aandoen kom ik niet. Ik zit o.a. met de volgende vragen:
-moet ik de decoders en bezetmelders zoveel mogelijk spreiden of juist concentreren?
-is er een andere oplossing voor de verdeelstations waaraan ik draadjes moet bevestigen met stekkertjes?
-welke dikte moeten de draden hebben voor de verschillende functies?
-welke mogelijkheden zijn er om de draden bij elkaar te houden? Ik voel weinig voor boekrandbinders.
-weet iemand een link of een draadje waarin alles duidelijk staat?
Nogmaals, het huidige systeem functioneert maar als er iets losraakt ben ik veel tijd kwijt om het op te lossen.
-
Er zijn zoveel mogelijkheden. Ik heb metalen klemmen waar je normaal plastic buis mee op de muur schroeft met druppels superlijm onder de treinbaan geplakt en daarna rangeer ik de draden er doorheen. Ik zie ook vaak van die klemmen waar je de draden in drukt, nog netter, maar och waarom zou het aan de onderkant zo net moeten? Elke draad nalopen valt toch niet mee, maar met veel verschillende kleuren wordt het al veel overzichtelijker en een multimeter doet de rest.
Op een baan van 2 x 1m zou ik me niet druk maken over de dikte van het draad.
Die stekkertjes en verdeelblokjes is misschien wel handig. Ik werk in de elektronica/telecom en ben gewend direct de soldeerbout te pakken. Hier zit dus alles gesoldeerd en dat houdt het waarschijnlijk langer vol dan met stekkers maar op je rug onder de treinbaan liggen solderen is ook niet alles.
-
Als je minder dradentroep wilt zien, dan de decoders en terugmelders zo dicht mogelijk bij de wissels/seinen en baanaansluitingen plaatsen. Het aantal draden blijft natuurlijk gelijk, maar als je de decoders en terugmelders concentreert, krijg je alsnog het spinnenweb van vele meterslange draden naar wissels/seinen en railaansluitingen onder de baan dat we bij een analoog schakelbord ook hadden.
Dan vind ik het verder genoeg om de ordening door de ringleidingen te laten bepalen. Ik heb een strakke vijfpolige ringleiding voor de baanbesturing, nog twee polen voor de voeding van de scenery en natuurlijk de netwerkkabels tussen de terugmelders. De rest wordt dus zoveel mogelijk lokaal aangesloten en daarbij vind ik het overbodig de vrij korte aansluitdraden ook nog in het gelid te dwingen. In een kabelgoot vind ik draden nog veel slechter uit elkaar te houden. Mooi vind ik het al helemaal niet.
-
hoi,
-moet ik de decoders en bezetmelders zoveel mogelijk spreiden of juist concentreren?
Verspreiden. Zo dicht mogelijk bij de te schakelen en te bewaken sporen. De bezetmelders worden toch doorverbonden met netwerkkabels.
-is er een andere oplossing voor de verdeelstations waaraan ik draadjes moet bevestigen met stekkertjes?
Ja, zelf solderen met schroefverbindingen. En meerdere verdeelstations gebruiken niet hele "grote".
-welke dikte moeten de draden hebben voor de verschillende functies?
Zelf heb ik 0,50mm2 naar de baan (dus aan de rails gesoldeerd). 0,25mm2 voor het digitale signaal van en naar de wissel / servodecoders. min 1,00mm2 voor de "ringleiding". Voor de stroomvoorziening naar de wissel / servodecoders 0,50mm2. Naar de bezetmelders: 0,50mm2 / 1,00mm2. De kabels tussen de bakken hebben minimaal aders van 1,00 of 1,50mm2.
-welke mogelijkheden zijn er om de draden bij elkaar te houden? Ik voel weinig voor boekrandbinders.
Ja, gewoon plakvoetjes en ty-wraps.
-weet iemand een link of een draadje waarin alles duidelijk staat?
Je kan in mijn bouwdraadje kijken: Poggendam: De eerste bedrading (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=22356.msg840102#msg840102). Links en rechts in het draadje staan wel tips. Je kan ook in de BNLS Encyclopedie (http://encyclopedie.beneluxspoor.net[/url) kijken.
Groet Ronald.
-
Bedankt voor alle reacties. Ik kom hier zeker een stap verder mee. Ik vraag mij alleen nog af welk alternatief er is voor de verdeelelementen die met stekkertjes werken. Zou ik twee koperen plaatjes kunnen nemen (+ en -) en daar de draden op solderen of ligt dat te open en bloot?
Hein
-
Twee methodes die veel gebruikt worden zijn
- Ringleiding spannen van solide draad. Hier kan je dan te pas en te onpas direct aan solderen
- Verdeelstrips. Deze kan je ook zelf makkelijk maken van een rits schroefklemmen (https://www.aliexpress.com/item/20pcs-KF301-2P-KF301-3P-KF301-5-0-2P-KF301-5-0-3P-KF301-5-08mm/32874867631.html) op protoboard. Met banen (https://www.aliexpress.com/item/5-Pcs-6-5x14-5cm-Stripboard-Veroboard-Uncut-PCB-Platine-Single-Side-Circuit-Board-Damom/32912000899.html) het makkelijkste maar niet zo makkelijk meer te krijgen als met eilandjes.
Timo
-
Een kroonsteenstrip. Aan één kant alle klemmen doorverbinden met een draadje, aan de andere kant steek je dan je afgaande draadjes. Zit het goed vast, maar je kan het ook weer makkelijk losmaken.
-
Met het linkje "schroefklemmen" kom ik op een Russische site van Alibaba. Misschien is dit een alternatief? https://www.conrad.nl/p/ptr-akz5003ds-508-v-klemschroefblok-150-mm-aantal-polen-3-grijs-1-stuks-731891
-
Dank voor de reactie. Het is een optie maar wel een gehannes, maar wel beter dan dat geduvel met die stekkertjes.
Hein
-
Als de site Russisch is heb jij AliExpress voor het laatst in het Russisch bezocht ;) Is de "normale" link maar die wordt getoond in de taal die jij geselecteerd hebt (bij je laatste bezoek). Even rechts boven op 'Go to Global Site (English)" klikken.
De klemmen van Conrad zijn inderdaad ook bruikbaar. Zolang ze maar 2,54mm (100mill) of een meervoud daarvan afstand tussen de pootjes hebben. Dat is namelijk de rastermaat van normaal protoboard.
Timo
-
Wago klemmen, pas in hier in Oostenrijk ontdekt, ideaal! Niks geen schroefklemmen solderen, je plakt ze gewoon met dubbelzijdig plakband aan onderzijde baseboard. Maar: alleen toepasbaar met adereind bussen!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto-op-05-02-19-om-13.16.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto-op-05-02-19-om-13.16.jpg)
-
Dank je voor de tip.
-
Toevallig ben ik dit ook aan het uitpuzzelen.
Wago heeft ook deze klemmen en die zijn ook met meeraderige soepele kern te klemmen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190205_151745.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190205_151745.jpg)
Voor de aftakkingen gebruik ik deze.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190205_142125.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190205_142125.jpg)
Te koop bij tante Ali
https://nl.aliexpress.com/item/5-Stks-set-2-Pin-2-Draden-300-V-10A-Universal-Compact-Wire-Connector-T-Stijl/32840522625.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dxqkcJn (https://nl.aliexpress.com/item/5-Stks-set-2-Pin-2-Draden-300-V-10A-Universal-Compact-Wire-Connector-T-Stijl/32840522625.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dxqkcJn)
-
@BrightonBelle, grappig, Wago ken ik dan juist van die verende contacten zoals @Biessendorf plaatste (en de voorganger (https://media.rs-online.com/t_large/F7581650-01.jpg)). Die werken juist ook op soepele draad. Wat jij stuurt lijken gewone lasklemmen.
Van die aftakdingen die Biessendorf plaatst blijf ik ver van weg. Als je wel eens met oudere auto's ofzo werkt waar ze in zitten, een ramp... ::)
Timo
-
Oh jee, ik vond die Wago klemmen er juist zo goed uit zien. ???
Groet Hein
-
Hallo Timo,
In wezen zijn het natuurlijk ook gewoon lasklemmen, maar de mogelijke spreiding van de diameter (0,5-2,5) van de adereind busjes maakt het m.i. ideaal, bovendien zijn ze lekker plat. Een doosje van 100 was hier in de baumarkt €16, wat ik acceptabel vindt, voorlopig kan ik voort....
met vriendelijke groet,
Gerard
-
Timo met (oudere) auto's kan ik me voorstellen dat je er ver van af blijft.
Ik heb deze T-klemmetjes gekocht als proef om eens te kijken wat 't doet maar ik ben aangenaam verrast.
Ook kan ik je aversie tegen dit soort klemmetjes maar verder wel begrijpen maar het gaat hier natuurlijk niet om een auto die in weer en wind getest word op duurzaamheid.
-
@HaWe, de Wago veerklemmen of lasklemmen zijn zeker bruikbaar. Mijn opmerking ging over de T-klemmen.
En ja, in een auto hebben ze het makkelijk zwaarder. Maar vooral omdat ze vaak falen in een manier dat de verbinding matig of soms wel-soms niet wordt zou ik ze dus ook niet voor een modelbaan pakken. Geen lastigere problemen dan dat. Maar goed, dat is mijn opvatting :angel: Neem het niemand kwalijk als die ze wel gebruikt ;D
Timo
-
Weet je misschien een goed alternatief voor me?
-
Solderen :angel:
-
Voor centrale belangrijke draden vind ik niets gaan boven solderen. Mooi solide kabel voor nemen en kan je het probleemloos overal en na de tijd strippen. En dan van daar naar Wago, een strook schroefklemmen of een bank kroonsteentjes. De hoofdaders blijven dan altijd mooi. (y)
[edit]Remunj was me voor ;D
Timo
-
Dat is juist wat ik eigenlijk wil vermijden.
Vaak breken de draadjes dan juist af bij mij.
Hoofdbedrading is bij mij inderdaad gesoldeerd of met schroefklemmen.
-
Dikke solide draad nemen als hoofdgeleiders, soepel draad gebruiken om eraan te solderen. (y)
Timo
-
Zo heb ik de rijstroom aangesloten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190205_163345.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190205_163345.jpg)
-
Voor de algemene stroom voor bediening van andere zaken kan ik dat solderen ook nog eens proberen.
Stukje krimpkous erover na het solderen en het is ook solide.
Ik denk dat ik hier wel blij van word.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190205_195424.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190205_195424.jpg)
-
Dank, tot zover, voor alle tips.
Hein
-
Voor mijn Rocoline-met-bedding-wissels wil ik de Roco-aandrijvingen gaan gebruiken die je onder de bedding kunt "verstoppen", nummer 42620. Aan die aandrijvingen zitten drie heel dunne kabeltjes met aan het eind een stukje printplaat.
Hoe kan ik die dunne kabeltjes het beste verlengen, naar de schroefkontakten van mijn Lenz wisseldecoders?
Die stukjes printplaat kun je steken in Roco-kontrastekkertjes waarop je dan weer een stugge Roco-drie-aderige kabel kunt aansluiten- maar misschien zijn er betere of goedkopere manieren die niet Roco-specifiek zijn?
Freek.
-
Dat stukje printplaat er af knippen en de draden verlengen door er een draad aan te solderen, of anders met kroonsteenklemmen.
-
Of de verlengdraden aan dat printplaatje solderen.
-
Dat stukje printplaat er af knippen en de draden verlengen door er een draad aan te solderen, of anders met kroonsteenklemmen.
Die Roco-draadjes zijn vreselijk dun (soort "dekoder-draad"), in een kroonsteentje krijg ik het nauwelijks vastgezet.
Met solderen krijg ik (denk ik) een beter kontakt.
Of de verlengdraden aan dat printplaatje solderen.
Dat ga ik in elk geval proberen, had ik niet aan gedacht.
Bestaan er trouwens adereindhulzen voor zulk dun "dekoder-draad"?
Freek.
-
... misschien zijn er betere of goedkopere manieren die niet Roco-specifiek zijn?
Er zijn (ISA) connectoren waar je printplaat in kan schuiven, oude computers zitten er vol mee, voor uitbreidingskaarten.
-
Ik ben niet van solderen, gaat bij mij bijna altijd fout :-[ . Ik heb heel goede ervaringen met de Wago klemmetjes met die verende clipjes, je kunt de dunste draadjes samenvlechten in 1 busje en via de andere weer doorverbinden met de hoofdleidingen. Ben er erg blij mee.
Groet Dieter
-
Bestaan er trouwens adereindhulzen voor zulk dun "dekoder-draad"?
De kleinste die ik zo weet zijn tot 0,14qmm dus dat zal wel te groot zijn. Maar je kunt ze natuurlijk altijd in een iets te grote adereindhuls krimpen door deze op te vullen met een restdraadje.
Maar ja, ik zou zelf ook lekker voor solderen gaan. Zou je al kunnen doen voor dat je de aandrijving plaatst zodat je het gewoon rustig aan je bureau kunt doen (y) En dit lijkt me zelfs te dun voor een Wago eigenlijk.
Timo
-
@BrightonBelle, grappig, Wago ken ik dan juist van die verende contacten zoals @Biessendorf plaatste (en de voorganger (https://media.rs-online.com/t_large/F7581650-01.jpg)). Die werken juist ook op soepele draad. Wat jij stuurt lijken gewone lasklemmen.
Van die aftakdingen die Biessendorf plaatst blijf ik ver van weg. Als je wel eens met oudere auto's ofzo werkt waar ze in zitten, een ramp... ::)
Timo
Dit vind ik zo 1950, werk al vanaf 2010 met scotch-lok aftakklemmen onder mijn tentoonstellingsbanen in combinatie met 2,5 en 0,75 soepele draad en ondanks de vele opdonders tijdens transport heb ik nooit problemen ondervonden met de elektrische aansluitingen. Daaraantegen heb ik wat delen gesoldeerd en dan mag ik de bout meenemen. Vooral Belgische wegen zijn een crime voor je soldeerverbindingen.
-
Daaraantegen heb ik wat delen gesoldeerd en dan mag ik de bout meenemen. Vooral Belgische wegen zijn een crime voor je soldeerverbindingen.
Kan je wel solderen? ;D Ik heb nog nooit losse soldeerverbindingen meegemaakt. Maar je moet wel de draden vastzetten zodat ze niet op de soldeerverbinding kunnen wrikken.
-
Nee, ik kan niet solderen, wordt maar 37 graden :P
-
Hallo Timo;
Nee hoor ... ik heb er draadjes van Roco en van Piko wissels mee doorgetrokken en die zijn toch behoorlijk dun uitgevoerd. Ook de draadjes van de straatlantaarns van Viessmann zijn geen probleem. Het enige dat ik nog soldeer zijn stroomkabeltjes aan raillassen. Heb het solderen ook geprobeerd aan de railstaafjes en had daarbij een paar smeltsessies van bielzen :'( :'( , nee die Wago's zijn echt een uitkomst en je hebt ze met 2 tot 5 buisjes [klemmen].
Groet Dieter
-
Okay (y) Heb zo 123 geen Wago en draad dus ik geloof je ;)
Over draden solderen aan de rails, dan heb je waarschijnlijk een te koude soldeerbout. Beetje anti-intuïtief wil je juist een goed hete bout om smelten te voorkomen. Als de bout goed heet is duurt het solderen korter en krijgt het plastic geen tijd om te smelten. Verder natuurlijk de draad vertinnen, railoppervlak goed schoonmaken (/licht schuren), rail vertinnenmet een beetje (printplaat) flux en dan soldeer je het zo aan elkaar. (y)
Timo
-
Ik gebruik een, gas-soldeerboutje, is handiger dan die lompe dingen met kabel (vooral als je de bibber hebt :-\). De soldeertin heeft een vloeibare kern er zou dus verder niet met hulpmiddelen gestoeid moeten worden. Misschien komt het ook doordat de rails al gespijkerd waren, heb me daarbij met vallende tindruppels ook gaten in de railbedding gemaakt, doen nu dienst als vuile waterplassen (verfje, wat vloeibare lijm en wat strooisel, ongelukjes weggewerkt ;D). Ik heb vertind maar inderdaad de railstaaf niet aangeschuurd. Het gruwde me al om ook ónder de plaat te moeten solderen, daarom heb ik naar een oplossing gezocht en deze in de vorm van die Wago's bij H...... gevonden.
Dieter
-
Wat betreft solderen op rails maak ik zelf de verbindingen op de raillassen als het kan. Die kun je namelijk er even af halen, rustig solderen (aan de onderkant) en dan weer terug zetten.
Het komt niet altijd uit en dan soldeer ik ook direct op de rails.
-
Hallo Jeroen;
Dat is inderdaad wat ik nu ga proberen (y), raillassen om te oefenen zat ;D.
-
Ik gebruik een, gas-soldeerboutje,
Dan zit daar denk ik toch je probleem :angel:
De soldeertin heeft een vloeibare kern er zou dus verder niet met hulpmiddelen gestoeid moeten worden.
Nouwwww, strikt nodig hebben, nee. Het makkelijker maken, zeker!
Timo
-
Ik denk dat Timo een beetje te lief voor je is ddv.
1. Een goede soldeerbout van flink vermogen kan op een relatief klein oppervlak de boel zeer snel verhitten zonder dat de warmte de tijd krijgt om weg te vloeien naar de omgeving waardoor de omgeving smelt.
2. De rails is vaak gebruineerd ofterwijl, er zit een laagje op wat het solderen/vloeien slecht of niet mogelijk maakt.
3. De oppervlakte van de rail kan ook een oxide laagje hebben waardoor goed solderen niet mogelijk is.
Punt 2 en 3 maken het vrijwel onmogelijk om goed te solderen zonder eerst even te schuren.
Na geschuurd te hebben en een beetje flux (vloeimiddel) aangebracht te hebben helpt het om met een goede soldeerbout en soldeer met desnoods nog een extra vloeimiddel een goede soldering te maken.