Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
Vandaag om 21:33:35
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
Vandaag om 21:29:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Eric B
Vandaag om 21:27:52
Roco NS plan V door Jeroen Water
Vandaag om 21:08:57
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 21:07:53
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 21:06:11
Pendel module Viessmann 5214 door Mar-Cas
Vandaag om 20:55:49
Schroefkoppeling voor H0. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 20:53:09
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
Vandaag om 20:51:48
Van 2D afbeelding naar 3D model door BartvD
Vandaag om 20:14:42
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:45:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:33:56
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Daan!
Vandaag om 17:20:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 17:12:51
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 16:56:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:55:55
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 16:35:51
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
Vandaag om 16:32:59
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door bellejt
Vandaag om 16:21:46
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:07:22
Dampflok-Museum Hermeskeil door 1200blauw
Vandaag om 15:43:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 15:41:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:31:04
Tender Roco Br 001 wiebelt een beetje door Josephes
Vandaag om 14:46:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 14:31:12
NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 14:21:38
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 14:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 14:07:48
Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 12:46:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:27:26
  

Auteur Topic: Vraagje over geluidisolatie  (gelezen 6824 keer)

oudebiels

  • Offline Offline
  • Berichten: 435
Re: vraagje over geluidsisolatie
« Reactie #15 Gepost op: 01 February 2019, 18:29:20 »
in de bouw noemen ze multiplex van 40 mm soms ook triplex.
Triplex is een samenstel van 3 laagjes hout. Dat bouwvakkers die afleiding niet kunnen maken is omdat ze niet op het gymnasium hebben gezeten.

Verder werkt dat dunne triplex tafelblad als een trommelvel, dus tel uit je geluidswinst.

oudebiels

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6366
Re: Vraagje over geluidisolatie
« Reactie #16 Gepost op: 01 February 2019, 20:44:00 »
Ik heb het ooit anders begrepen....

Aantal lagen zegt niet zo veel. Triplex is oorspronkelijk als merk/handelsnaam geclaimd door deeerste fabrikant van dit soort beplating. Hun oorspronkelijke product was een houtplaat opgebouwd uit 3 kruislings verlijmde houtplaten. Dit  om zo lichtere en sterkere plaat te maken(oa voor vliegtuigbouw) Vandaar dat de anderen het multiplex zijn gaan noemen. Aantal lagen is puur afhankelijk van de dikte maar wel altijd oneven.
Zo is er dus een tijd geweest dat je ook gewoonTriplex kon krijgen met meer dan 3 lagen,
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Patrick1975

  • Offline Offline
  • Berichten: 2327
Re: Vraagje over geluidisolatie
« Reactie #17 Gepost op: 01 February 2019, 21:12:14 »
Precies Frank, dat is het enige goede antwoord.
Have fun every day, before you know it's..........

MiHe

  • Offline Offline
  • Berichten: 276
  • Enjoy !
Re: Vraagje over geluidisolatie
« Reactie #18 Gepost op: 02 February 2019, 07:42:04 »
Als je bang bent voor het geluid onder je baan/module kun je aan de onderkant ontdreuningsvellen plakken (zitten ook aan de onderkant van je spoelbak), dan reduceer je het geproduceerde geluid door massa toe te voegen. Gaat dit niet of heb je onvoldoende oppervlakte beschikbaar door servo's of bekabeling dan kun je bv aan de zijkant absorberend materiaal (schuimrubber met eierdoppen profiel) [/size]plakken om het geproduceerde geluid te verminderen.


Groet, Michel

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5085
Re: Vraagje over geluidisolatie
« Reactie #19 Gepost op: 03 February 2019, 18:52:14 »
Ik gebruik trouwens 6 of 8mm populieren triplex.

Maar eh ik heb veel interessante dingen gehoord. Geluids isolatie aan de onderkant, alternatieve materialen, opvullen van C-rail beddingen en geen spijkers gebruiken.

Ik eh kan hier wel mee uit de voeten denk ik. Ik had wel eens op een filmpje gezien dat je eerst de kurk vastlegt met een lijm pistool en dan de rails vastzet met een lijm pistool, maar hier las ik dat dat bij iemand het luidruchtigste stuk op z'n baan was.

Ik zal het een en ander gaan proberen, bedankt iedereen tot nu toe (y)
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8365
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Vraagje over geluidisolatie
« Reactie #20 Gepost op: 03 February 2019, 19:08:00 »
De tip om de “klankkast” op de vullen met zacht materiaal heb ik nooit aan gedacht, maar zo voor de hand liggend en makkelijk toe te passen. Bedankt voor deze zeer goede tip!
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5085
Re: Vraagje over geluidisolatie
« Reactie #21 Gepost op: 17 February 2019, 15:24:57 »
Ik heb de stroken kurk die ik ooit bij de modelzaak gekocht iets van 10 jaar geleden toch maar eens toegepast op de baan.



Op advies heb ik er geen railschroeven ingezet, ik heb de kurk vastgezet met een lijmpistool en de rails op de kurk vast gezet met .... een lijmpistool. Ik zag dat ooit op internet.

Het is wel een wereld van verschil met de C rails die op de naastgelegen module ligt. Die rails zelf lijkt als voorversterker te fungeren voor de 'speaker' die ik mijn baan noem  :-[ . Daar zit niks tussen en deze zit vast met schroeven. Ik denk dat dat volume niet harder kan dan dat het nu is. De k-rail op kurk daarentegen vind ik wel lekker stil zo.  (y)

Ik was nog bij de bouwmarkt geweest voor tapijt tegels, maar die hadden ze niet dus dat moet ik nog proberen.

Ik vond het geheel wel een beetje lastig aan te leggen. Ik was ook aan het struggelen wat de correcte volgorde was van werken. Die K flex rails zijn al niet zo flex. Uiteindelijk kwam ik erachter om ze eerst half vast te schroeven met de kurk er onder en dan het geheel vast te lijmen dat dat beste werkt.

Ik heb ook geleerd om aan elke flex rail een baanspanningsdraadje te solderen en niet die speciale verbindingsstukjes te gebruiken, want als je een halve biels afstand niet uitkomt qua lengte.... word je niet gelukkig. En natuurlijk het in elkaar schuiven van deze rails is ook al een hele opgave.

Het lukt me ook niet om draadjes aan de rails zelf te solderen, wel aan de flensjes tussen de rails. Hier heb ik een truukje met ijzerdraad voor in petto, geleerd op de club  8)

Maar goed. Na het maken van de contact rails, wil ik dit gaan ballasten. Maar ik had gehoord dat als ik met de ballast direct contact maakt tussen baan en houtplaat dat ik weinig demping zal overhouden.

Dus wat voor schuim/spul/iets kan ik gebruiken om de ruimtes naast en tussen de rails op te vullen voor het ballasten? Extra kurk snijden is geen optie, dat is A op en B moeilijk te snijden.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3376
Re: Vraagje over geluidisolatie
« Reactie #22 Gepost op: 17 February 2019, 15:46:26 »
Ik reageer op het ballastvraagstuk.
De Britse Chris Nevard vult de ruimte tussen de dwarsliggers op met DAS-klei. En dat blijft een beetje flexibel. Kijk zelf maar of het geheel nog wilt afstrooien met een flinterdun laagje ballast en het nog wilt verven.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2603
Re: Vraagje over geluidisolatie
« Reactie #23 Gepost op: 21 February 2019, 09:37:26 »
...
 ik heb de kurk vastgezet met een lijmpistool en de rails op de kurk vast gezet met .... een lijmpistool. Ik zag dat ooit op internet.

let wel goed op dat je de lijm draadjes verwijdert!! ik heb voor mijn kerstdorpje ook een lijm pistool gebruikt en werkelijk waar overal lagen RAG DUNNE draadjes lijm, sommige alleen met tegenlicht zichtbaar. die wil je niet in je treintjes hebben  ;)
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5085
Re: Vraagje over geluidisolatie
« Reactie #24 Gepost op: 25 February 2019, 13:33:13 »
Ik denk niet dat ik die kurkstroken nog een keer ga gebruiken, het was natuurlijk dat ik ze al had. Ik zou liever iets dunners hebben en iets waarop je 2 hele sporen tegelijk kan leggen.

Ik las ook dat ik ze kon vast zetten met houtlijm, maar het zijn nogal stugge dingen en ze wilden erg graag terug buigen. Ik ben ook nog steeds niet uit wat precies de juiste volgorde van werken is, die M* flex rails hebben ook heel sterk de neiging om terug te buigen  ::)

Zoals ik het nu heb ervaren, eerst rails uitleggen, aftekenen, rails er af halen, kurk op tafel lijmen met houtlijm en vastzetten met schroefjes, rails uitleggen en vastzetten met schroefjes, ballasten & lijmen en schroefjes er uit halen  ???

P.S. hoewel de K-rail op kurk redelijk stil is, is hij niet zo stil als de C-rail die los op een strookje grasmat ligt.
« Laatst bewerkt op: 25 February 2019, 13:36:24 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1489
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Vraagje over geluidisolatie
« Reactie #25 Gepost op: 25 February 2019, 13:58:28 »
Logisch dat een losse rail stiller is dan een die vast gemaakt is. Er is geen verbinding met de ondergrond dus je bent al de halve trilling kwijt.

K-flex-rail (eigenlijk elke flex-rail) moet je eerst stevig voorbuigen in de goede bocht, dan blijft die wel liggen. De uiteinden moet je zelfs een stuk te verbuigen want die hebben altijd de neiging om terug te plooien.

Kurk in de bocht laggen doe je door hem in reepjes van onfgeveer 2cm breed te snijden. 4mm dik kurk laat zich dan vlot door de bocht plooien, in zoverre natuurlijk dat je redelijk boorstralen gebruikt en niet "om het hoekje draaiende bochten" neerlegt.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5085
Re: Vraagje over geluidisolatie
« Reactie #26 Gepost op: 25 February 2019, 16:25:18 »
hm goeie tip  (y)
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

ramdani

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
    • mijn baantje Dinant
Re: Vraagje over geluidisolatie
« Reactie #27 Gepost op: 25 February 2019, 16:50:36 »
Zoals ik het nu heb ervaren, eerst rails uitleggen, aftekenen, rails er af halen, kurk op tafel lijmen met houtlijm en vastzetten met schroefjes, rails uitleggen en vastzetten met schroefjes, ballasten & lijmen en schroefjes er uit halen  ???

kurk moet je lijmen met latexlijm of boekbinderslijm; houtlijm wordt hard en daardoor versterk je het geluid terug,die andere 2 lijmen blijven flexibel;

mvg,
Michel
« Laatst bewerkt op: 25 February 2019, 17:05:31 door ramdani »
C+K rail,Weichen-Walter flexrail,z21start,Itrain
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0