Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
24 april 2024, 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
24 april 2024, 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: Kortkoppelmechanieken, welke alternatieven?  (gelezen 9911 keer)

Martijn_vK

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Kortkoppelmechanieken, welke alternatieven?
« Gepost op: 28 januari 2019, 13:11:40 »
Er is natuurlijk al zoveel geschreven over kortkoppelen van rijtuigen, treinstellen, locs etc etc. Vaak wordt verwezen naar Symoba en daar blijft het bij. Alles leuk en aardig, maar als je je hele verzameling wil ombouwen dan wordt het een kostbare geschiedenis. Ik heb het internet afgespeurd naar alternatieven en daar is wel het eea van te vinden. Goede reviews ontbreekt het meestal aan helaas.

In het kort: ik heb zo'n 30 rijtuigen en locs van verschillend fabrikaat welke ik van kortkoppelmechanieken wil voorzien. Waar het me met name om gaat is dat er een NEM-schacht onder de modellen komt waar die nu niet zit. Ik prik er dan een Roco kortkoppeling in. Ik rij met R2 en R3 Märklin C-rails, dus de risico's zijn niet zo heel groot, maar het moet natuurlijk wel fatsoenlijk door bochten blijven gaan en liefst ook probleemloos door tegengestelde wissels.

Het probleem is vaak de ruimte om een mechaniekje kwijt te raken, maar ook de maximale uitslag die het mechaniek kan bewerkstelligen. Roco verkoopt universele kk-mechanieken met de nrs 40343 en 40344, maar deze zijn bedoeld voor wagens met een lengte van max 14 resp 17 cm. Met een Lima Koploper heb je daar dus niks aan. Zal neem ik aan te maken hebben met de uitslag. Maar als ik kijk naar een Symoba, dan zie ik ook zeer korte uitslagen. Wel gaat een Symoba qua draaihoek een stuk verder, lijkt het. Exacte specs heb ik nog niet gevonden.

Een ander mooi systeem levert Ribu. Lekker plat maar toch van volwaardig formaat en een klap goedkoper dan Symoba.  Maar ik lees her en der dat onder veel rijtuigen ivm de draaistellen het niet te doen is om het uiteinde van de NEM-schacht precies onder het kopschot te krijgen, waardoor je dus nog niet buffer aan buffer kan rijden.

In sommige gevallen, zoals bij een Lima NS 1300 of een Lima NMBS 1100 (Benelux) ontkom ik waarschijnlijk niet aan een Symoba vanwege de ruimte en in dat geval neem ik mijn verlies wel, maar als het anders (lees goedkoper) kan, ga ik graag voor alternatieven. Op Stummi's zie ik ook zelfbouw langskomen, maar daar waag ik me nog niet aan, tenzij heel simpel.

Heeft iemand tips en ervaringen wbt die Ribu? Of misschien nog een (low budget) alternatief?
« Laatst bewerkt op: 09 februari 2019, 16:26:42 door Bert van Gelder »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21673
Re: Kortkoppelmechanieken
« Reactie #1 Gepost op: 28 januari 2019, 13:29:29 »
Om welke modellen gaat het? Als het primair om de nem-schacht en niet zozeer om kortkoppelen gaat, dan hebben fabrikanten vaak zelf al een oplossing bedacht die ook op oudere uitgaven past.

Gaat het wel om kortkoppelen, dan gaat er naar mijn ervaring niets boven Symoba.
Ik heb ook wat materieel met Ribu, maar ik vind de kwaliteit duidelijk minder. Het mechaniek blijft zelfs na goed glad maken en vet aanbrengen, toch te stroef functioneren en gemakkelijk haken.
De Roco mechanieken zijn goed bruikbaar, maar zo groot dat ze lastig zijn te plaatsen op wat anders dan de wagentjes waarvoor Roco ze heeft bedacht.
Fleischmann heeft nog een mechaniek dat zeer bruikbaar is bij weinig ruimte, maar dat is nog duurder dan Symoba. Heb ik in het verleden gebruikt voor het motorrijtuig van de Lima Koploper.

Los hiervan, er zijn oplossingen voor draaistellen die weinig ruimte laten.

Je kan de voorzijde van de draaistellen verwijderen, zoals bij deze Lima wagens.



Gaat dat niet of is er dan nog steeds te weinig ruimte, dan kan je de schacht inkorten en een koppeling erin lijmen, zoals bij deze Lima 1300.



En ja, met die kleine Symoba gaat dat allemaal het gemakkelijkst.
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2019, 13:56:19 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

locofiel

  • Gast
Re: Kortkoppelmechanieken
« Reactie #2 Gepost op: 28 januari 2019, 13:39:39 »
Haai,

Om de kosten van kortkoppelen te drukken maak ik stammen.
Hiervoor heb ik NEM "boompjes" van ROCO aangeschaft. Hierdoor zijn de wagons dicht bijelkaar.
Rijden prima door R2 en >. Ook bij opduwen geen problemen.

Gr,

Dirk

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4848
  • Modelspoor is emotie...
Re: Kortkoppelmechanieken
« Reactie #3 Gepost op: 28 januari 2019, 14:41:37 »
NEM-boompjes van Roco? Zie ze nergens in de catalogus, komt me ook niet bekend voor. Ik ken ze alleen van Ribu en Symoba...

http://www.rietze.de/ribu-modellbahn-zubehoer.html, scrollen tot onderaan

en

http://www.symoba-schniering.de/sym-produkte.htm , nrs. 104 en 108 (scrollen)


Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4115
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Kortkoppelmechanieken
« Reactie #4 Gepost op: 28 januari 2019, 14:52:17 »
Ik heb wel ervaring met de Ribu's vooral de (vrij grote) 503 (of 88503). Die hebben een vrij lange vierkante pen waar de NEM schacht aan geschoven wordt, zodat ze niet onder de bak hoeven ( en het draaistel in de weg zitten) maar op de wagenvloer gelegd kunnen worden. 1 (ruim) gat door de vloer op de juiste plaats voldoet.
Op zich zijn dat probleemloze dingen, maar moeilijk nog te krijgen. Ik zag ze op Houten liggen voor E 9 per verpakking. Op internet worden ze voor ca E 4,- aangeboden, maar dan komen er nog verzendkosten bij.
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2019, 14:56:46 door Gert Arkema »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Kortkoppelmechanieken
« Reactie #5 Gepost op: 28 januari 2019, 16:54:57 »
Hiervoor heb ik NEM "boompjes" van ROCO aangeschaft.
Maar daarvoor heb je dus wel kortkoppelmechanieken nodig en daar ging het hier nou net om.

Martijn_vK

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: Kortkoppelmechanieken
« Reactie #6 Gepost op: 28 januari 2019, 18:48:11 »
Het gaat bij mij vooral om Lima-spul als de Koploper, de M2 IJssellijn, de Benelux inclusief loc, de oude Plan E's (maar daar moet ik ook een soort van balgje tussen fabrieken nog) en wat Jouef spul, o.a. de SNCF Z9500 treinstel en wat oudere locs die ik ook nog van sleper moet voorzien.

Het is absoluut wel de bedoeling om serieus kort te koppelen. Ik erger me enorm aan de grote tussenruimte. Het is allemaal oud spul waarbij de fabrikanten geen oplossing in huis hebben.

Ik heb de M2-rijtuigen eens goed bekeken. Van de achterste van de stam heb ik de koppeling al afgehaald ooit, inclusief aanpassing draaistel. Tussen bodem en draaistel zit zat ruimte voor een wat groter mechaniek. Ook de Plan E's hebben dat volgens mij. Maar of het groot genoeg is voor de Roco mechanieken betwijfel ik.

Dank Henk voor de toelichting op de Roco mechanieken. Ik zal eens wat in huis halen om te experimenteren :)

En dank anderen voor ervaringen met Ribu. Qua kosten zijn die vrij gunstig, op internet zijn ze voor € 2,80 per stuk te vinden.

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Kortkoppelmechanieken
« Reactie #7 Gepost op: 28 januari 2019, 19:13:29 »
Ik heb weinig, maar wel recente ervaring met symoba:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=87320.msg3222008091#msg3222008091

Het inbouwen viel me mee en ze koppelen kort en het rijdt prima door bogen.

Groet, Juroen

Martijn_vK

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: Kortkoppelmechanieken
« Reactie #8 Gepost op: 28 januari 2019, 21:20:34 »
Zo'n grote Symoba is ook mooi. Montage binnen geeft helemaal weinig problemen. Maar ik blijf erbij dat ze erg duur zijn. Die Ribu dingen zitten nog onder de drie euro en dan krijg je er ook 2. Meer een Limaprijsje dus.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Kortkoppelmechanieken
« Reactie #9 Gepost op: 28 januari 2019, 23:33:12 »
Alleen een kortkoppeling in een NEM schacht steken maakt het geheel nog geen kortkoppeling... Het draaipunt moet in een bocht ook nog verschuiven naar het uiteinde van de wagon en naar buiten (de binnenbocht). Daarvoor heb je dus een mechanisme nodig.

Zie ook de de encyclopedie.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4115
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Kortkoppelmechanieken
« Reactie #10 Gepost op: 29 januari 2019, 00:31:28 »
Goed lezen!
Citaat van: Klaas Zondervan
Maar daarvoor heb je dus wel kortkoppelmechanieken nodig en daar ging het hier nou net om.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21673
Re: Kortkoppelmechanieken
« Reactie #11 Gepost op: 29 januari 2019, 09:10:03 »
Dank Henk voor de toelichting op de Roco mechanieken. Ik zal eens wat in huis halen om te experimenteren :)

Als je Symoba te duur vindt, zou ik niet met Roco beginnen. Ze zijn niet alleen groot, maar de schacht is ook niet in hoogte verstelbaar. Het is puur toeval als je ze op 'vreemd' materieel correct kan monteren.

Probeer Ribu eens. Voordat je ze in elkaar zet, is het verstandig de bewegende delen in te smeren met een filmpje olie of vet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 760
Re: Kortkoppelmechanieken
« Reactie #12 Gepost op: 29 januari 2019, 09:47:55 »
Bij inbouw van een kortkoppelmechaniek erop letten dat de verticale speling aan het eind van de kortkoppeling niet te groot wordt. Bij grote krachten (=lange modeltreinen) kan met name de Roco-kortkoppeling losschieten. Ik heb onder bepaalde rijtuigen een stukje biels onder de uiteinden van de wagenbak gelijmd om die beweging wat in te dammen. Let op dat de zijdelingse beweging van het mechaniek daardoor niet teveel gehinderd wordt.
Een enkele keer is het me overkomen dat bij een "grote" Symoba (107-101) het deksel omhoog kwam. Het vereist veel geduld en gepruts om het veertje dan weer op de twee minuscule pennetjes in het inwendige aan te haken (met behulp van een pootje van een puntig pincet). De  randen van de Symoba na montage met een drupje smeltlijm aan de rijtuigbodem vastmaken kan daartegen helpen. Dat is altijd weer los te krijgen voor bijvoorbeeld herpositionering.
François

Wim Janse

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
Re: Kortkoppelmechanieken
« Reactie #13 Gepost op: 29 januari 2019, 16:37:15 »
Martijn, misschien kun je met de koppelingsschachten die deze meneer aanbiedt iets?
http://myworld.ebay.de/mobadapter64/

Ik heb inmiddels een paar verschillende geprobeerd, en dat gaat best goed.

Wim

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2325
Re: Kortkoppelmechanieken
« Reactie #14 Gepost op: 29 januari 2019, 17:22:41 »
interessant concept. alleen is meteen te zien dat deze geprint worden op een 3d printer (en niet eens netjes). optisch vind ik het niet echt  veel, zeker als je dan de prijs ziet. het doel was dacht ik voor veel materiaal mechanieken te hebben, dit lijkt me toch vrij specialistisch. Ook zie ik niet echt kortkoppel mechanieken (dus die "uitschuiven" in de bochten.) Wel is het idee erg leuk om zoiets zelf te tekenen/ printen maar om er een 3d printer voor te kopen..

edit: je zou natuurlijk ook kunnen overwegen zelf een 3d printertje te kopen, maar das alleen interessant als je nog wat andere dingen nodig hebt.. ik heb mezelf er 1 kado gedaan een week 2 of geleden en heb er geen spijt van :)
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2019, 17:26:01 door duikeend »
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop