Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
27 maart 2024, 18:22:53
  

Auteur Topic: NS 4500 van MK Modelbouwstudio's  (gelezen 21140 keer)

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
NS 4500 van MK Modelbouwstudio's
« Gepost op: 24 januari 2019, 21:50:23 »
Hallo allemaal,

Sinds afgelopen zomer heb ik een kit van MK's NS 4500 in de kast liggen en afgelopen herfst ben ik begonnen met het bouwen daarvan. Aangezien er geen actueel bouwdraadje op dit forum staat met zichtbare foto's neem ik jullie hier graag mee tijdens de bouw van mijn NS 4500. Uiteraard ook voor de nodige tips ::) ::)


Afgelopen zomer de kit ontvangen. Hij was helemaal compleet, alleen zat er een gietfout in de kap van de tender. Deze is gelukkig kosteloos vervangen door MK (y)

Ik heb gekozen voor de NS versie met drie-assige tender. De loc komt in uitvoering van omstreeks jaren '30.


Inhoud van de kit bestaat uit veel resin gietdelen aangevuld met messing ets- en gietwerk. Drie assen voor de tender en 1 as met wielen voor het voorloopwiel. Als aanvulling heb ik diverse onderdelen van Philotrain en Weinert besteld ter verfraaiing van de loc.


Voor een laag bedrag een Roco Br57 van een forumgenoot kunnen overnemen. Loc reed nog perfect! Daarmee dus een ideale basis voor de ombouw.

------------------

Tender

Hoewel ik al een tijdje aan het bouwen ben en ik continu wissel tussen loc en tender probeer ik voor jullie een helder en chronologisch verhaal te schrijven, te beginnen bij de tender.

De aandrijving van van de 4500 bestaat uit een resin gietdeel aangevuld met messing etswerk en rond profiel. Voor de aandrijving worden de Roco tandwielen en de motor verder gebruikt.


Het gietdeel wordt glad geschuurd en de gaten voor de tandwielassen worden uitgeboord. Daarna heb ik ze nog iets ruimer gemaakt met een ruimertje. Aan één zijde heb ik de assen vastgesoldeerd aan de messing zijwand, zoals te zien op bovenstaande foto. Het valt misschien ook op dat er drie messing schroefjes in zitten. Dit is een eigen aanvulling. In plaats van de totale aandrijving te lijmen probeer ik alles zoveel mogelijk demontabel te houden voor onderhoud. Met een drietal M1,6 boutjes worden de twee messing zijwanden bij elkaar gehouden. Aan de andere zijwand zijn een drietal M1,6 moertjes gesoldeerd en iets afgevijld. Er zat genoeg ruimte tussen zijwand en binnenkant wiel.


De messing assen vallen 'zuigend' door het resin frame. De rode en witte Roco tandwielen worden op de juiste volgorde in het frame gelegd waarna de zijwand verder gedrukt kan worden.
De tandwielen draaien keurig zonder haperingen. Het loopt al zeer ligt, terwijl er nog geen druppel olie is toegevoegd.


Zo zit dat dus in elkaar. Bovenop gaat de motor komen. Hoe ik deze monteer komt later. Dit heb ik tot op heden nog niet gedaan.


De tender bestaat verder uit twee grote onderdelen. Het buitenframe en de kap. Deze zou je gedeeltelijk kunnen lijmen, maar in verband met 'afplak luiheid' houd ik het liever gescheiden. Dit scheelt weer een kwartiertje afplaktape plakken. Bovendien is het ook erg makkelijk voor de toekomstige elektronica  (y)
Dit doe ik met behulp van 4 M1 boutjes. Aan de voor en achterzijde, gemarkeerd door A en B. Aan de achterzijde (A) is in de tenderkap een moertje verzonken en gefixeerd met wat lijm. Het boorgaatje aan de onderzijde van het frame aan de onderzijde iets opgeruimd, zodat de bout verzonken in het frame komt te zitten. Hierdoor zie je er niks van!

Aan de voorzijde hetzelfde systeem, maar heb ik nog een ander onderdeel toegevoegd. Een wens van mij is om de loc en tender kortgekoppeld te laten rijden. Hierdoor sluiten beide onderdelen mooier aan. Daarom bouw ik een Ribu kortkoppelmechaniek in. Hierdoor kan de afstand tussen loc en tender verkort worden. Aan de loczijde komt een schroef die de koppelboom zal vasthouden. Daardoor zijn beide onderdelen altijd los te halen.


Hier samen gevoegd. In het gat komt uiteraard nog de aandrijving. Echter ben ik hier nog mee bezig. Ook deze zal met een tweetal messing boutjes vastgezet worden, waarvan één door de Ribu gaat. Het boorgat is al te zien.


Omdat de bufferhulsen niet netjes gegoten waren, ik deze esthetisch niet geweldig vond en omdat ik verende buffers wil, een setje buffers besteld bij Weinert. De NS 4500 reed met rechte bufferhulsen rond en niet met NS standaard buffers. Deze kwamen pas bij een noodzakelijke reparatie op de loc. Na het bestuderen van een reeks foto's kwam ik tot de conclusie dat Philotrain's NS buffers dus niet voldeden. De Weinert buffers zijn 1mm langer dan de buffers van MK, zoals te zien op de foto. Straks stoort dat niet meer.


Voorzijde van de tender met de remkraan gemonteerd. Handrailhouders en trappetjes zijn ook al gemonteerd. Voorin bovenin is er slechts een ondiep gaatje geboord en is de houder voor meer dan de helft afgevijld, zodat deze niet door de tenderwand heen komt. Dit scheelt weer schuren en plamuren.


Achterzijde van de tender met een tweetal treeplanken reeds gemonteerd. EN HIER loop ik tegen een vraag aan..... Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Vanwege de beperkte hoeveelheid foto's weet ik niet hoe de achterzijde van de tender eruit ziet. Volgens mij moeten de volgende onderdelen erop komen:
SH: sluitseinhouders 2x
LH: lantaarnhouders 3x
Eventueel aangevuld met wat trappetjes.

Maar hoe zat dit precies... Als ik tenders bestudeer van andere locseries kom ik veel variaties tegen, maar zitten de twee lage lantaarnhouders altijd vlak boven de buffers. Dit neem ik dan ook over. Hoe zit het bovenste sein? Ik zie twee opties:
- Optie A: ter plekke van het boorgaatje op de tender, ergens op driekwart hoogte van de achterwand
- Optie B: net onder de bovenrand van de tender. Daaronder komt nog een trede ter plaatse van het boorgaatje.

Bij optie A komt er een tweede vraag in mij naar boven: zijn die andere twee uitsteeksels wel echt trappetjes, of zijn dit de lantaarnhouders en horen deze dus niet boven de buffers??


Optie 1


Optie 2

Als laatste vraag: horen er rechte of gebogen sluitseinijzers op de achterwand gemonteerd te worden ???. Persoonlijk denk ik gebogen.

Hopelijk kunnen jullie mij weer verder helpen.

Groet, Mathyn

Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: NS 4500 van MK Modelbouwstudio's
« Reactie #1 Gepost op: 24 januari 2019, 22:38:03 »
Ik heb een foto van het schaal 0 model, maar dat is met de 4 as tender. Echter, de tenders zijn vrij snel gewisseld met een andere locserie. Vindt dus uit van welke serie de tenders waren en zoek daar de foto's van. Daar zal je zien hoe de achterkant er uit zag.

Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk

Spoor 0 adept

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1478
    • Raamsdonk spoor 0
Re: NS 4500 van MK Modelbouwstudio's
« Reactie #2 Gepost op: 24 januari 2019, 22:50:37 »




Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

sander1985

  • Online Online
  • Berichten: 1874
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: NS 4500 van MK Modelbouwstudio's
« Reactie #3 Gepost op: 25 januari 2019, 07:36:11 »

De tenders kwamen van de NS 3500I (dus niet dat Zwitserse mormel van na WO2) dus voor foto's kan je ook daar op zoeken.
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Dwangrail.nl
Re: NS 4500 van MK Modelbouwstudio's
« Reactie #4 Gepost op: 25 januari 2019, 08:01:14 »
Maar hoe zat dit precies... Als ik tenders bestudeer van andere locseries kom ik veel variaties tegen, maar zitten de twee lage lantaarnhouders altijd vlak boven de buffers. Dit neem ik dan ook over. Hoe zit het bovenste sein? Ik zie twee opties:
- Optie A: ter plekke van het boorgaatje op de tender, ergens op driekwart hoogte van de achterwand
- Optie B: net onder de bovenrand van de tender. Daaronder komt nog een trede ter plaatse van het boorgaatje.

Ik zou voor optie C gaan,
De lage lantaarnijzers zaten net naast de buffers, eigenlijk op het tenderframe, en de middelste op de rand van de tender aan de bovenzijde.  De drie trapjes zitten dus goed.

De sluitseinijzers waren aan de bovenzijde van de tender gemonteerd op de hoeken (rechte exemplaren), na 1931 waren er gebogen exemplaren halverwege de tenderachterwand. (op 12 mm volgens de handleiding)

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10226
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: NS 4500 van MK Modelbouwstudio's
« Reactie #5 Gepost op: 25 januari 2019, 08:07:52 »
Citaat van: Tomasso
....de tenders zijn vrij snel gewisseld met een andere locserie. Vindt dus uit van welke serie de tenders waren en zoek daar de foto's van....


De tenders werden gewisseld met de 3700. Dus kijken naar een 3700 Tender uit die tijd.

Grtzz,

Karst

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: NS 4500 van MK Modelbouwstudio's
« Reactie #6 Gepost op: 25 januari 2019, 08:24:10 »
Nee, dat waren de 4-assige tenders waar de serie 4600 mee geleverd werd. De tenders van de serie 4500 werden inderdaad gewisseld met tenders van de serie 3500.

Eelco

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10226
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: NS 4500 van MK Modelbouwstudio's
« Reactie #7 Gepost op: 25 januari 2019, 08:59:24 »
Oeps... :) idd.

Het was nog vroeg :P ogen nog niet helemaal open :D

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Re: NS 4500 van MK Modelbouwstudio's
« Reactie #8 Gepost op: 27 januari 2019, 13:00:58 »
Ik zou voor optie C gaan,
De lage lantaarnijzers zaten net naast de buffers, eigenlijk op het tenderframe, en de middelste op de rand van de tender aan de bovenzijde.  De drie trapjes zitten dus goed.

De sluitseinijzers waren aan de bovenzijde van de tender gemonteerd op de hoeken (rechte exemplaren), na 1931 waren er gebogen exemplaren halverwege de tenderachterwand. (op 12 mm volgens de handleiding)

Groeten Arjen

Yes, helder (y) Hier had ik ook het beste gevoel bij.
----

De tender komt inderdaad van de NS 3500(I) af. Ik zag gisteren dat het zelfs in de handleiding van MK onder het kopje 'uiterlijke wijzigingen' staat. Had er tot nu toe overheen gelezen. Dit helpt wel bij de zoektocht naar beeldmateriaal. Edwin, bedankt voor de drie (overigens prachtige) tekeningen. Zeker de plaatsing van de lage lantaarnhouders is nu zeer duidelijk.

Het wordt tijd om weer verder te bouwen.

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Re: NS 4500 van MK Modelbouwstudio's
« Reactie #9 Gepost op: 27 januari 2019, 22:45:02 »
In ieder geval is het duidelijk waar de twee onderste lantaarnhouders moeten gaan komen. Daarom heb ik die als eerste gemaakt. Aangezien de kit hier geen onderdelen voor heeft ben ik aan de slag gegaan met een reststukje messing van de etsfret. Een stukje rechte strip diverse keren omgevouwen totdat ik op een goed lijkend model kwam conform de tender tekening:


Ik hoef er maar 1 te maken. Aan de voorzijde van de loc komen twee lantaarns en aan de tenderzijde één. Daarom van het andere stripje messing een houder gemaakt en deze aan de achterzijde van een Philotrain NS lantaarn gesoldeerd. Ik had ze nog liggen met de binnenzijde reeds uitgefreesd.

Dan ziet de achterzijde er als volgt uit:


Lantaarn en buffers losjes erop gezet, sorry voor de scheefstand. De gesoldeerde delen moeten nog een nachtje in de soda badderen.

Sluitseinhouders van MK gebruikt. Behoefde wel enige nabewerking. Zaten veel grove uitstulpsels aan het gietdeel...

De bovenste houder blijft voor mij een twijfelgeval. Volgens mij is deze in verband met 'standaardisatie' ook van de bovenrand naar beneden verplaatst, net als de sluitseinhouders. Daarom de huidige plek gekozen. Mede omdat Philotrain de tender van de NS 3500 ook zo heeft aangekleed. Nou kunnen zij er ook naast zitten, maar het gaf een goede indruk naar mijn gevoel. Achteraf gezien zit de houder misschien iets te hoog, maar ik laat het zo. Dan moeten de Preisertjes maar goed opletten als ze de lantaarn erop schuiven ;)



Ik twijfel nog wel over de buffers. De bufferhuls heeft de goede afmetingen, maar de buffersteel is toch wel erg lang. De buffers komen ietwat lomp over zo :-\ Afijn, drie stappen vooruit, één stap achteruit. Ik ga maar eens Googlen naar andere verende buffers.

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
Re: NS 4500 van MK Modelbouwstudio's
« Reactie #10 Gepost op: 28 januari 2019, 10:58:19 »
Als het nog kan, zaag die resin kolenlaag eruit en vervang
ze voor echte stukjes kool. Dat smoelt nog mooier straks.
Mvh Steef

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: NS 4500 van MK Modelbouwstudio's
« Reactie #11 Gepost op: 28 januari 2019, 11:51:21 »
heb zomaar zo'n vermoeden dat t een afgietsel van echte kool is. Mat zwart spuiten, drybrushen met een beetje glimmend zwart en een beetje staalkleur en t wordt net zo mooi als echte kolen.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2383
Re: NS 4500 van MK Modelbouwstudio's
« Reactie #12 Gepost op: 28 januari 2019, 13:02:24 »

Ik twijfel nog wel over de buffers. De bufferhuls heeft de goede afmetingen, maar de buffersteel is toch wel erg lang. De buffers komen ietwat lomp over zo :-\ Afijn, drie stappen vooruit, één stap achteruit. Ik ga maar eens Googlen naar andere verende buffers.

Groet, Mathyn

Hoi Mathyn,

Voor NS locbuffers kan je onder meer terecht bij Phildie. Onderdeelnummer 870/10101.

Grtz, Ton

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4102
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: NS 4500 van MK Modelbouwstudio's
« Reactie #13 Gepost op: 28 januari 2019, 14:48:22 »
Misschien dat de Philo of Phildie rijtuigbuffers wel voldoen, die zijn recht.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 4500 van MK Modelbouwstudio's
« Reactie #14 Gepost op: 28 januari 2019, 15:18:43 »
Als het nog kan, zaag die resin kolenlaag eruit en vervang
ze voor echte stukjes kool. Dat smoelt nog mooier straks.
Denk dat je nog moet nadenken of de laag met kolen wel goed ligt. Discussie met Paul Bender leverde mij op (en zichtbaar op foto's als je gaat zoeken) dat het zelden zo'n mooi gespreide laag is, maar dat er meer aan de voorkant ligt dan over de hele bak. De stoker wil er wel bij kunnen en kolen achterop zijn slecht te gebruiken :)
Dus wegfrezen en vervangen door echte kolen op de juiste plek zal de realiteit meer benaderen.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*