Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko lok digitaal rijdt direct weg door MartinRT
Vandaag om 17:28:24
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Montanbahn
Vandaag om 16:53:46
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Martin Welberg
Vandaag om 16:49:28
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 16:32:57
Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 16:27:11
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 16:12:37
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
  

Auteur Topic: NS 4500 van MK Modelbouwstudio's  (gelezen 21261 keer)

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1632
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: NS 4500 van MK Modelbouwstudio's
« Reactie #15 Gepost op: 28 januari 2019, 17:58:49 »
Dat weg freezen verzwakt wel de hele bak (en het stelt toch al niet zoveel voor) misschien kan je beter hier overheen wat opbouwen en/of mogelijk een klein stukje van het geheel weghalen .

Jeff

  • Offline Offline
  • Berichten: 517
Re: NS 4500 van MK Modelbouwstudio's
« Reactie #16 Gepost op: 28 januari 2019, 18:06:00 »
Ik heb het bovendeel met kunststof kolen er uit gezaagd en een plaatje styreen er voor de plaats gezet.
Wel de gereedschapskist uitzagen en terug plaatsen.
Na het spuiten komen en echte kolen op.
Met vriendelijke groet: Jeff van Alphen
Nederlands modelspoor tussen 1948 en 1955 in H0.
Zwitsers spoor, RhB in H0m en IIm

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Online Online
  • Berichten: 863
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: NS 4500 van MK Modelbouwstudio's
« Reactie #17 Gepost op: 28 januari 2019, 18:58:43 »
Ik zou de kolen imitatie laten zitten, want je haalt de sterkte uit het kapje. Bovendien moet je dan het ballastgewicht aanpassen en het resterende deel gaat dan rammelen in het kapje. Ook adhesiegewicht raak raak je dan wat kwijt.

Waren voor mij voldoende redenen om het niet te doen en de methode van Floris, drybrushen, toe te passen.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3719
    • MCKmodelbouw
Re: NS 4500 van MK Modelbouwstudio's
« Reactie #18 Gepost op: 29 januari 2019, 20:21:02 »
Ondanks dat er een onwijs royale berg kolen opligt ga ik hier niet de zaag inzetten. Steef, ik ben met je eens dat het mooier kan, en Ivo je hebt gelijk over de mate van realisme, maar het verlies van gewicht is het mij niet waard. De kap is vrij dun, de holte is maximaal opgevuld met lood. Ik moet teveel lood inleveren om een realistische weergave te maken, hetgeen ten koste gaat van de trekkracht. Trekkracht wint bij mij dan toch in deze afweging. Ik vind het drybrushen wel een interessante optie (y). En ach, zolang er nog geen verf op zit kan ik het altijd nog van gedachte veranderen :angel:

Heeft iemand misschien een foto van zijn model met aangepaste kolenbak?

Ton: bedankt voor je tip, helaas zijn de NS buffers niet de juiste. Ik heb ze liggen en met een proefpassing stond het ook niet mooi op de bufferbalk. Het is uit verhouding. Bovendien zijn rechte buffers in mijn uitvoering hysterisch (historisch) gezien de juiste.

Gert: daar heb ik nog niet bij stilgestaan, maar is het proberen zeker waard. Die ga ik maar bestellen en proefpassen!

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Sikje248

  • Offline Offline
  • Berichten: 353
    • Flickr fotopagina
Re: NS 4500 van MK Modelbouwstudio's
« Reactie #19 Gepost op: 04 februari 2019, 23:04:57 »
Ziet er goed uit!

Alternatief voor de philo rijtuigbuffers zijn de MK messing rijtuigbuffers, die kan je eventueel inkorten als de diameter van de huls correct is. Ik kan beide opmeten voor je, ik heb ze liggen.

Groeten, Laurens

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3719
    • MCKmodelbouw
Re: NS 4500 van MK Modelbouwstudio's
« Reactie #20 Gepost op: 05 februari 2019, 00:10:48 »
Hoi Laurens,

Dankje! De Philo rijtuigbuffers zijn inmiddels besteld, maar ik ben zeker nieuwsgierig naar de buffers van MK. Zou fijn zijn als je die wilt opmeten voor mij (y)

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
Re: NS 4500 van MK Modelbouwstudio's
« Reactie #21 Gepost op: 05 februari 2019, 08:31:47 »
Pb- messingbouw heeft ook een resem aan buffers. Misschien zit die van jou er tussen?

Mvg Bas

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3719
    • MCKmodelbouw
Re: NS 4500 van MK Modelbouwstudio's
« Reactie #22 Gepost op: 05 februari 2019, 18:44:58 »
Goede suggestie Bas. Had ik nog niet aan gedacht. En dat terwijl het kitje van de WD zadeltank stoomloc hoog op mijn lijstje staat om, jawel, daar een NS 8800 op correcte schaal van te bouwen. Helaas is de kit op dit moment wel uitverkocht :'(

Gr, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3719
    • MCKmodelbouw
Re: NS 4500 van MK Modelbouwstudio's
« Reactie #23 Gepost op: 05 februari 2019, 19:01:27 »
We gaan weer verder, en dit keer met de loc zelf.

Allereerst moesten een aantal delen voorzichtig van hun gietblokken en gietvliezen ontdaan worden. Een secuur werkje, want je schuurt of zaagt al snel te ver. Nauwkeurig werken is hier belangrijk, om een goede passing te waarborgen. Het blok met de vuurkist, ketel en rookkast is uiteindelijk net iets te kort geworden (nog geen eens 1,0mm). Je moet echter wel heel goed kijken om dat te zien.


Daarna lekker hakken en breken in het Roco onderstel:



De voetplaat is passend gemaakt. Aan de voorzijde het eerste messingwerk geplaatst nadat dit eerst gesoldeerd is. Elk onderdeel dat ik gesoldeerd heb gaat eerst een nachtje badderen in de soda, zodat ik dat niet meer na montage hoef te doen.


Het heeft nogal wat moeite gekost om de cilinders en de voetplaat mooi aan te laten sluiten. Uiteindelijk heb ik er voor gekozen om de cilinders vanaf het begin met veel lijm aan het chassis te lijmen. De bevestigingslipjes waren dermate kwetsbaar en vol met luchtbellen, dat het al bijna afbrak als ik er naar keek.


Uiteindelijk ziet de basis er dan zo uit. Cilinderblokken sluiten mooi aan op de voetplaat en er zitten vrijwel geen kieren tussen de diverse onderdelen.



De drie hoofdonderdelen; chassis, voetplaat en ketel met huis, lijm ik niet aan elkaar vast. Hierdoor kan ik alles aanzienlijk makkelijker en hopelijk strakker spuiten.

De onderdelen zitten uiteindelijk met diverse schroeven vast:

De twee boutjes aan de zijkanten houden het machinistenhuis op zijn plek. In het huis zitten twee styreen blokjes van 0,5x0,5cm met een M1.6 moertje. De bout steekt door de voetplaat en door het styreen heen en trekt zo de twee delen samen. De middelste bout is een M2,0 en houdt het chassis vast. De moer zit in de bodem van het machinistenhuis en valt net onder het gietblok van het ketelfront.


Aan de voorzijde zien we twee boutkopjes. Bout A houdt het rode frame van het schuifmechaniek vast. Zo blijft dit demontabel. Links van bout A is een schroefgat te zien waar de bout, die de bodemplaat vasthoudt, invalt zodra de wielen zijn geplaatst. Bout B is een M2,0 die door het chassis en de voetplaat naar de rookkast gaat. In de rookkast is een moertje gelijmd.

De loc vormt een stevig en solide geheel en kiert nergens.


Wordt al mooi he ;D

Volgende keer weer meer!

Groet, Mathyn
« Laatst bewerkt op: 05 februari 2019, 19:05:01 door MathynK »
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Sikje248

  • Offline Offline
  • Berichten: 353
    • Flickr fotopagina
Re: NS 4500 van MK Modelbouwstudio's
« Reactie #24 Gepost op: 05 februari 2019, 22:12:08 »
Goed bezig (y)

Heb de rijtuig/wagonbuffers even opgemeten:
MK - bufferschacht diameter 2 mm en lengte 4 mm, buffer diameter 4 mm
Philotrain - bufferschacht diameter 3 mm en lengte 4,5 mm, buffer diameter 5,5 mm

Voordeel van de MK's is dat je ze nog bij kan vijlen en de verdikking aan het eind kan weghalen.
Succes!

456C89ED-5EA0-43B7-8567-353FC75C00D6 by Water, on Flickr

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Online Online
  • Berichten: 863
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: NS 4500 van MK Modelbouwstudio's
« Reactie #25 Gepost op: 05 februari 2019, 22:57:16 »
Ook ik heb de 4500 gebouwd. Bij de loc heb ik gebruik gemaakt van de Roco onderdelen service. Er is namelijk van de br 57 ook een oostenrijkse versie gemaakt. En die heeft zwarte wielen en onderstel en remwerk en bovendien zwart ingelegd armen en benenwerk. Scheelt enorm in het schilderwerk van de wielen en geen last van verfbeschadigingen. Gemak dient de wens.

De vuurkist, ketel en rookkast heb ik helemaal uitgehold om ruimte te krijgen voor een rookgenerator in de rookkast en in de vuurkist de loksound decoder en luidspreker. De ketel achterwand heb ik ook bewerkt zodat het stookgat openstaat en je er een stooklichtje kan plaatsen.
Mischien een beetje over de top maar wat Brawa kan kan ik ook en het staat ook nog leuk.
Ik heb ergens. nog wel. een filmje van die ik kan plaatsen.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3719
    • MCKmodelbouw
Re: NS 4500 van MK Modelbouwstudio's
« Reactie #26 Gepost op: 17 februari 2019, 21:50:18 »
Goed bezig (y)

Heb de rijtuig/wagonbuffers even opgemeten:
MK - bufferschacht diameter 2 mm en lengte 4 mm, buffer diameter 4 mm
Philotrain - bufferschacht diameter 3 mm en lengte 4,5 mm, buffer diameter 5,5 mm

Voordeel van de MK's is dat je ze nog bij kan vijlen en de verdikking aan het eind kan weghalen.
Succes!

456C89ED-5EA0-43B7-8567-353FC75C00D6 by Water, on Flickr

Bedankt voor het opmeten! Die bufferhuls van Philo komt met 3mm diameter overeen met het resin gietdeel aan de bufferbalk. Die huls komt ook wel iets overtuigender over dan die van MK... De bufferschijf is alleen wel aan de grote kant. Deze kan ik altijd nog iets afvijlen. Daarom nu maar even voor de Philo gekozen.

Rob, leuk om te horen dat je er ook eentje hebt gebouwd! Heb je er foto's van??? ;D ;D In ieder geval ben ik wel nieuwsgierig naar het filmpje!
Goede tip over de zwarte onderdelen. Zeker de beugel die alles van het drijfwerk bij elkaar houdt is een gedoe om te schilderen. Ik zal eens kijken of ik die nog kan nabestellen.

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3719
    • MCKmodelbouw
Re: NS 4500 van MK Modelbouwstudio's
« Reactie #27 Gepost op: 17 februari 2019, 22:04:50 »
Jullie hebben misschien wel gemerkt dat het opeens wat stiller is. Na een half jaartje 'pauze' ben ik sinds afgelopen week weer gestart met een vervolgopleiding. Goh wat vraagt dat weer veel tijd zeg :-X. De bouw ligt daarom nu vrijwel stil. Voordat de loc weer de kast in ging heb ik een groot gedeelte van het leidingwerk kunnen maken.


De pomp komt voorop links aan de rookkast. In het echt hangt deze aan een plaat of profiel. Daarom van messing een constructie in elkaar gebakken die de pomp moet gaan dragen.


Randen iets afgevijld, waardoor de plaats iets dunner lijkt. Aan de onderzijde is een afstandshouder geplaatst. De pomp kan op twee punten aan de rookkast gelijmd worden. Hierdoor blijft de voetplaat demontabel.


Handrails geplaatst en de leiding naar de pomp. Alle leidingen zijn aan de diverse messing gietonderdelen gesoldeerd.

De ganghendel heb ik in de onuitputtelijke onderdelenbak gegooid. Het ding is naar mijn gevoel te 'iel'. Als ik naar diverse foto's kijk is de hendel prominenter aanwezig. Daarnaast is het zo dun geëtst dat het geval niet recht te houden is. Daar komt iets anders voor terug.

Wat jullie bij de volgende update nog van mij tegoed hebben:
- Leidingwerk aan de rechterzijde is grotendeels gemaakt;
- Leiding aan voorkant luchtpomp naar rookkast;
- Bel op bovenzijde ketel en leiding naar cabine;

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re: NS 4500 van MK Modelbouwstudio's
« Reactie #28 Gepost op: 17 februari 2019, 22:16:10 »
Wat moet je met zwarte wielen als die toch blauw moeten worden  ;D

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3719
    • MCKmodelbouw
Re: NS 4500 van MK Modelbouwstudio's
« Reactie #29 Gepost op: 24 februari 2019, 15:08:58 »
Blauwe wielen met zwarte voetplaat, groene ketel en machinistenhuis, afgezet met rode, zwarte en witte biezen. Lijkt me prachtig! (y)
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram