Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door Gerard van de Weijer
Vandaag om 18:25:39
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 18:19:54
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door RK
Vandaag om 18:17:53
EifelBurgenBahn door Tjalling
Vandaag om 18:01:26
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Reinout van Rees
Vandaag om 17:42:10
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 17:39:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door ingenium
Vandaag om 17:31:40
US diorama in H0 door 741230
Vandaag om 17:30:35
NS/32 door Olaf
Vandaag om 17:07:52
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420 door VAM65
Vandaag om 17:05:22
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 16:48:57
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 16:46:19
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 16:23:09
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 15:49:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
Vandaag om 15:19:14
bovenleiding Mader door Beneluxspoor.net Team Encyclopedie
Vandaag om 15:03:39
25 jaar geleden door eemstede
Vandaag om 14:51:09
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 14:44:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:36:48
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door hervé
Vandaag om 13:58:30
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door ex-DR V100
Vandaag om 13:17:53
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 12:44:15
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door MaraNCS
Vandaag om 12:07:21
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 11:32:44
Baanplan Bührtal VI door Ronald69
Vandaag om 11:30:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:07:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 11:02:50
PB Models, ICR-rijtuigen door Reinout van Rees
Vandaag om 10:41:36
VERPLAATST: Overlijden Joost van Ginneken door Reinout van Rees
Vandaag om 10:39:00
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door hervé
Vandaag om 10:35:02
  

Auteur Topic: NS 4500 van MK Modelbouwstudio's  (gelezen 21224 keer)

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 858
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: NS 4500 van MK Modelbouwstudio's
« Reactie #45 Gepost op: 28 februari 2019, 19:23:46 »
Gerke,
Voor mij is hij blauw en kwam uit brabant , van daar blauwe brabander :D ;D. Maar je hebt gelijk het was de bijnaam van de 3500.
Maar nu ik er over nadenk was er zo een organisatie die brabant rail genoemd was, en die had het snode plan opgevat om een blauwe brabander opnieuw te maken. Nooit meer wat van gehoord :'(. Op hun website stond dat ze als vervolgprojekt hadden staan een 4500 na te bouwen met als naam hertog van Breda. Vind ik ook prima.

Nog even wat gegevens van mijn hertogje
Aandrijving via de tender, ik heb hier de triebtender van de SAchsicher rolwagen , br 38 van Piko gebruikt. De oorspronkelijk door mij gemaakte aandrijving liep niet lekker. De kap van de loc is van messing met een schoorsteen en dom van de 3500 van Philotrain.
De kleur blauw komt veel donkerder over dan in daglicht. Zal wel te maken hebben met mijn camera en kunstlicht...

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Mijn YouTube kanaal
Materieel 1946

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3714
    • MCKmodelbouw
Re: NS 4500 van MK Modelbouwstudio's
« Reactie #46 Gepost op: 03 maart 2019, 15:45:31 »
Sow dit wordt een prachtig apparaat! Kan je deze bij jou bestellen?  :angel: (y)
En anders is dit wel een zeer fraaie loc eventueel eens als speciale gastlocomotief bij een Stoom- en Diesel evenement in "Het Spoormuseum"?


Groeten Jake

Hoi Jake, dank voor het compliment! Hopelijk wordt het eindresultaat ook zo goed ;D

Rob; wat heb je die loc prachtig gebouwd! Complimenten. Hij rijdt ook prachtig. Verontschuldig je niet om 'mijn' draadje te kapen. Hoe meer mensen input geven hoe levendiger en leuker dit draadje wordt.  (y)

----

Leuk dat je hem ook gaat bouwen Tom, zullen we een wedstrijdje doen wie na 'x' jaar de loc als eerste af heeft? ;) Het zal er om hangen....!

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 858
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: NS 4500 van MK Modelbouwstudio's
« Reactie #47 Gepost op: 03 maart 2019, 21:34:53 »
Mathyn,

Ik heb veel plezier er aan beleefd om de loc weer eens van stal te halen en hen op de foto. te zetten, Alleen een sliert kolenkarren had ik niet even gauw bij de hand en ook nog een hok voor de conducteur. Komt ook nog wel eens.

Ik zit nog te overwegen om nog zo een kit te nemen. Ik heb dan het snode plan om hem om te bouwen naar .... 3500
Want de tender is altijd goed zo wel de drie asser als de vier asser. Ik denk dan aan de vierasser want de drieasser heeft. Philotrain al. En het maakt de loc ook langer en in mijn ogen proportioneel juister... De ketel en machinistenhuis zijn ook goed dus blijf er over de voetplaat met de wielkappen en een frame over. Mischien die van de DJH a3700 zien te vinden.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Mijn YouTube kanaal
Materieel 1946

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: NS 4500 van MK Modelbouwstudio's
« Reactie #48 Gepost op: 04 maart 2019, 18:12:40 »
-Leuk dat je hem ook gaat bouwen Tom, zullen we een wedstrijdje doen wie na 'x' jaar de loc als eerste af heeft? ;) Het zal er om hangen....!-

duurt nog wel ff denk ik, alhoewel, heb de donorloc al een tijdje in huis. Who knows En blauw natuurlijk...

Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk

Spoor 0 adept

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3714
    • MCKmodelbouw
Re: NS 4500 van MK Modelbouwstudio's
« Reactie #49 Gepost op: 18 april 2020, 12:32:48 »
Nadat twee van de drie rijtuigen de werkplaats zijn uitgerold wordt het tijd om weer wat anders te gaan bouwen. (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88935.msg3222105306#msg3222105306)

Aangezien ik mij heb voorgenomen om eerst lopende projecten af te ronden voordat ik aan iets nieuws mag beginnen, heb ik de 4500 er weer eens op tafel gelegd. Ik wist al gelijk waarom ik was gestopt: de loc stond veel te laag op zijn chassis en de aandrijving is niet mooi uitgelijnd. De tender wipt een beetje. Nu is het geval dat ik beide problemen inmiddels kan oplossen. Zelfs de tender aangezien ik tegenwoordig een chassis jig van Poppy's heb. Daarover later meer.

Allereerst de loc zelf, volgens mij heb ik een beetje pech met deze kit. Heel veel onderdelen zijn enigszins scheef gegoten of hebben last van grote luchtbellen. Niet echt fijn dus.... Het is een hele klus geweest om alle resin delen mooi passend te krijgen. Ik vermoed dat er daardoor hier en daar wat resin ontbrak, of ik iets te enthousiast ben gaan vijlen. Helemaal gemonteerd kwamen de buffers ruim 1,0 mm onder het niveau van de buffers van het getrokken materiaal te staan. Daarnaast raakten de wielflenzen de voetplaat. Waarschijnlijk heb ik ergens tijdens de bouw hier en daar teveel resin weggehaald, of een ander pad begaan dan de ontwerper van de kit had bedacht. Reden genoeg dus om dit aan te pakken.



Allereerst het een en ander met styreen opgevuld. Op de cilinderstukken heb ik twee plaatjes van 0,5mm geplakt. Met de lijmlagen erbij gerekend kwam de voorkant van de voetplaat en de buffers zo keurig op hoogte. Hier en daar heb ik het nog een beetje vlak geschuurd. Aan de achterzijde had ik al het een en ander aan styreen zitten om alles recht en sluitend te krijgen. Ook dit heb ik 1,0mm opgedikt met wat styreen stripjes. Ter plaatse van de vuurkist had ik een kier. Dit zag er niet uit, ook dit aangevuld tot gelijk niveau als de voetplaat.



Dat sluit netjes aan zo



Kiertjes bij de vuurkist zijn dicht. Alleen achter het vierde wiel is nog wat ruimte. Hier moet een stroomafnemer doorheen. Ik ga het gat nog wel iets kleiner maken aangezien ik stroomafnemers van fosforbrons ga maken en die van Roco in de onderdelenbak verdwijnen. Daarnaast moet ik alleen nog een kier tussen cilinderblok en voetplaat opvullen, niet plamuren!. Is een klein klusje.



En hij staat nu keurig op zijn pootjes!

-----

Het hele bouwproces is één groot experiment en leerproces. Ik was voornemens om zoveel mogelijk dingen demontabel te houden om het makkelijk te kunnen spuiten. Inmiddels beginnen de meeste dingen nu wel op zijn plaats te vallen en begint het echt een loc te worden. Ik ben zeker niet ontevreden.

De komende tijd kunnen jullie weer updates verwachten.

Gr, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3714
    • MCKmodelbouw
Re: NS 4500 van MK Modelbouwstudio's
« Reactie #50 Gepost op: 18 april 2020, 12:39:27 »
Oh nog een vraagje aan de doorgewinterde modelbouwert: wie kan mij hele goede scherpe boortjes aanbevelen in de diktes 0,5mm tot een aantal mm. Ik heb een keer een aantal boortjes gekocht in Houten, lekker goedkoop, maar die willen voor geen meter door de messing gietdelen heen. Ik had al wel wat bij Knupfer gevonden, maar misschien is er een alternatief.

Gr, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9602
    • nulpunt
Re: NS 4500 van MK Modelbouwstudio's
« Reactie #51 Gepost op: 18 april 2020, 12:45:20 »
GHW. Hier haal ik ze al jaren. Voor een kwaliteitsbeoordeling...kijk naar hun verdere assortiment. Zeer bekend adres bij vele modelbouwers. Levertijd (met DHL) binnen 1 week.
Zitten ook verpakt per 10.

https://ghw-modellbau.de/index.php?cPath=59_285_284

Toevallig een uurtje geleden zelf binnnegekregen.
IMG_6402 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 18 april 2020, 12:56:36 door FritsT »

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6513
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS 4500 van MK Modelbouwstudio's
« Reactie #52 Gepost op: 18 april 2020, 14:03:03 »
Dank, ga ik ze in het vervolg ook daar bestellen. (y)

Goed geslepen losse boortjes kleiner dan 1mm. zijn op de beurs niet te vinden, allemaal rommel en gewoon afgeknipt i.p.v. geslepen.
De enige goede die ik ben tegengekomen zaten in de borenset van Proxxon en een set van HBM maar dat kan ook geluk zijn geweest.

Doen ze alleen verzenden via DHL?

Stephan.

Sikje248

  • Offline Offline
  • Berichten: 357
    • Flickr fotopagina
Re: NS 4500 van MK Modelbouwstudio's
« Reactie #53 Gepost op: 18 april 2020, 14:37:32 »
Ik heb goede ervaringen met King Microscrews, vorig jaar een paar keer boortjes bij besteld.
https://www.microscrews-shop.nl/

Groeten, Laurens
« Laatst bewerkt op: 18 april 2020, 14:45:40 door Sikje248 »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9602
    • nulpunt
Re: NS 4500 van MK Modelbouwstudio's
« Reactie #54 Gepost op: 18 april 2020, 15:17:27 »
Dank, ga ik ze in het vervolg ook daar bestellen. (y)

Goed geslepen losse boortjes kleiner dan 1mm. zijn op de beurs niet te vinden, allemaal rommel en gewoon afgeknipt i.p.v. geslepen.
De enige goede die ik ben tegengekomen zaten in de borenset van Proxxon en een set van HBM maar dat kan ook geluk zijn geweest.

Doen ze alleen verzenden via DHL?

Stephan.

DHL: ik denk het wel, want een ander keuze is er niet.

HBM: ik heb 2 keer zo'n assortimentsdoosje van 20 euro gekocht. HSS en Cobalt. Zonder negatief over HBM te willen zijn...die boortjes zijn rommel. Zit veelal geen geslepen punt aan. Maar ik hoef van mijn leven niet meer boortjes in incourante maten te kopen.

Vergeelt geen boorolie er bij te gebruiken !! Dat is in iedere bouwmarkt te krijgen of bij GHW.
Het verlengt de levensduur van je boortjes (al blijven ze altijd wel slijten of breken) vele malen en reken maar uit wat 1 busje olie kost en bv. 10 versleten boortjes.
https://ghw-modellbau.de/product_info.php?products_id=3710
« Laatst bewerkt op: 18 april 2020, 16:06:36 door FritsT »

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6167
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: NS 4500 van MK Modelbouwstudio's
« Reactie #55 Gepost op: 18 april 2020, 15:28:41 »
Vergeet de snelheid bij het boren niet !! Steeds weer opnieuw instellen.
Mijn ervaring is dat bij metalen de snelheid drastisch lager moet zijn dan bij hout of kunststof.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 18 mei sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Harm Boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 192
Re: NS 4500 van MK Modelbouwstudio's
« Reactie #56 Gepost op: 18 april 2020, 16:32:21 »
Zoals altijd veel respect voor de zelfbouwers. Ik zie op het forum nu al meerdere ombouw-kits voorbijkomen die gebruik maken van een donor lok. Maar is in het echt het onderstel en het drijfwerk dan ook inwisselbaar?
Hoe zit dat eigenlijk?

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: NS 4500 van MK Modelbouwstudio's
« Reactie #57 Gepost op: 18 april 2020, 19:33:05 »
Gebruik voornamelijk Proxxon 0,8 en 0,5 mm, werken prima. Voor kleinere maten gebruik ik een ander merk, superscherp en met verdikte schacht. Heb het nu ff niet bij de hand, laat het nog wel weten...

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Spoor 0 adept

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9602
    • nulpunt
Re: NS 4500 van MK Modelbouwstudio's
« Reactie #58 Gepost op: 18 april 2020, 19:47:56 »
Boren is niet alleen maar een gaatje in plaat maken.! Het stuk messing dat door het gat moet bepaald de maat en niet  de persoon die de boormachine vast houdt. Je moet ook niet VOORNAMELIJK 0,5 en 0,8 gebruiken, maar de PASSENDE.

stelregels:
1. klinknagels en handgrepen enz. moet je altijd 0,05 -0,1 te klein boren en ruimen anders loopt de soldeer door. (ruimers bij GHW verkrijgbaar)
2. gebruik ALS HET KAN de boorstandaard en werk alleen dan uit de hand als het niet anders kan. Brekie brekie.
3. reeds eerder gezegd, bij kleine maten zowieso snijolie. Zo niet....brekie brekie midden in je werkstuk (of zo bot als maar kan en lubberen)  en dan zijn de rapen gaar.

Nog een tip, indien het budget het toelaat:
Met een boormachine kan je niet frezen, maar met een freesmachine kan je wel boren. Heeft te maken met de lagering en dus de precisie.
Proxxon freesmachine is ook bij GHW verkrijgbaar (en nergens anders goedkoper  ;))
« Laatst bewerkt op: 18 april 2020, 19:57:01 door FritsT »

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: NS 4500 van MK Modelbouwstudio's
« Reactie #59 Gepost op: 18 april 2020, 20:22:08 »
Als ik nog een kleine aanvulling mag geven, als het mogelijk is het te boren gaatje evn licht aanponsen, want anders gaat het dunne boortje mogelijk zwabberen en dus ook krom....
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html