Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€128.00
Per saldo:
€-122.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jack Black (NS1220)
Vandaag
om 15:17:34
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting
door
San-Markos
Vandaag
om 15:13:49
Openen Lima Hondekop
door
Pauldg
Vandaag
om 15:08:55
Foamplaten
door
PkAlfisti
Vandaag
om 14:59:21
Het betere bochtenwerk
door
p-kokkie
Vandaag
om 14:43:32
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:33:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
sncf231e
Vandaag
om 14:22:33
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
Vandaag
om 13:34:22
h0 diorama USA “The Paintshops”
door
Mudhen
Vandaag
om 13:33:01
20 en 21 april MobExpo
door
bollen neus
Vandaag
om 13:32:32
Update: baan in de tropen
door
Eric v C
Vandaag
om 13:29:10
La Fabrique (1:87, 0,16m2)
door
tothebeach
Vandaag
om 13:29:09
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ)
door
bollen neus
Vandaag
om 13:27:19
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Mudhen
Vandaag
om 13:26:49
Starten met messing kits
door
Tomasso
Vandaag
om 13:11:19
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
basjuh1981
Vandaag
om 13:02:22
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen?
door
MarkSpoor
Vandaag
om 13:01:24
Laag-Baarlo
door
basjuh1981
Vandaag
om 12:59:58
Station Baarn HIJSM
door
MaraNCS
Vandaag
om 12:38:55
Haandrecht materieel
door
orientexpress
Vandaag
om 12:03:03
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 11:57:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Ric
Vandaag
om 10:50:20
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 10:12:38
LS Models 2024
door
Dennis1984
Vandaag
om 10:09:54
Einde Koemo ballast ???
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 09:56:39
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen
door
grossraumwagen
Vandaag
om 09:29:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 07:14:29
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant
door
Corné81
Vandaag
om 06:07:34
Frans/Belgisch H0e baantje
door
NS264
Vandaag
om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
NS264
Vandaag
om 00:19:08
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
NS 8100 in Spoor-1
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
Vorige
-
Volgende
-
1
...
9
10
[
11
]
12
13
...
28
Omlaag
Auteur
Topic: NS 8100 in Spoor-1 (gelezen 79516 keer)
FritsT
Offline
Berichten: 9600
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #150 Gepost op:
06 juni 2019, 17:17:33 »
Tussenstand,
IMG_1936
by
Nulpunt0
, on Flickr
IMG_1939
by
Nulpunt0
, on Flickr
IMG_1941
by
Nulpunt0
, on Flickr
Nu moeten er in de voet van de pijp, in de cirkel, nog boorgaatjes voor imitatieboutjes en daarna afwerken/polijsten.
«
Laatst bewerkt op: 06 juni 2019, 17:19:53 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9600
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #151 Gepost op:
06 juni 2019, 20:20:42 »
Aan de onderzijde met de draaibank een kleine groef gemaakt als startpunt voor de 0,5 mm boor.
IMG_1947
by
Nulpunt0
, on Flickr
De tweede pijp moet nog strakker (zei de perfectionist)
IMG_1948
by
Nulpunt0
, on Flickr
M-0,6 imitatiebouten van Knupfer
IMG_1949
by
Nulpunt0
, on Flickr
Microsolderen,
IMG_1950
by
Nulpunt0
, on Flickr
En dan zie je dit.....
IMG_1951
by
Nulpunt0
, on Flickr
IMG_1952
by
Nulpunt0
, on Flickr
12756
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9600
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #152 Gepost op:
06 juni 2019, 22:48:34 »
Na de 1e helft van het voetbal dacht ik....saaaaaaaaaaaaai. Dan maar de veiligheid afmaken met voetbal op de achtergrond.
Over de maatvoering van deze buis ben ik tevreden.
IMG_1954
by
Nulpunt0
, on Flickr
IMG_1955
by
Nulpunt0
, on Flickr
De onderdelen in het midden zitten er nu ook op.
IMG_1956
by
Nulpunt0
, on Flickr
12853
«
Laatst bewerkt op: 06 juni 2019, 23:59:20 door FritsT
»
Gelogd
roadster36
Offline
Berichten: 5543
Team Mitropa
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #153 Gepost op:
07 juni 2019, 02:02:59 »
netjes gedaan weer
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9600
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #154 Gepost op:
07 juni 2019, 11:32:25 »
Het ovaal en de ketel heb ik met Low-Melt soldeer voorvertint, op elkaar geplaatst, een korrel soldeer "in" de gaten gelegd, iets vloeimiddel en toen de vlam er over gehaald. Ik zag het soldeer perfect vloeien. Achteraf met een scherp freesje de resten soldeer uit de gaten verwijderen.
De twee buizen worden later gelijmd want die moeten niet gespoten, maar glimmend gepolijst op de loc komen.
IMG_1957
by
Nulpunt0
, on Flickr
De bedieningsstang van mijn 5500 als mal gebruikt en later precies op maat gemaakt.
IMG_1958
by
Nulpunt0
, on Flickr
Alleen nog een veertje maken.
IMG_1959
by
Nulpunt0
, on Flickr
IMG_1961
by
Nulpunt0
, on Flickr
13012
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9600
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #155 Gepost op:
07 juni 2019, 12:20:44 »
Dit is nog niet het goede veertje, maar geeft wel het inzicht dat het kan.
IMG_1962
by
Nulpunt0
, on Flickr
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9600
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #156 Gepost op:
07 juni 2019, 21:16:01 »
Het is altijd een $$%$%^%%&%&%*&^ werkje, dat passen en meten voor de posities van de handrailhouders. Ik gebruik nu een handrailhouder zonder "voetje" om de maat te kunnen nemen, want met zo'n voetje er aan... gaat bij altijd fout en zit het gat verkeerd.
Het gat in het machinistenhuis wordt gelukkig afgedekt met een onderlegplaatje, dus enige speelruimte.
De stang die hier gemaakt wordt is een vaste handrail die als buis met inwendige draaistang is uitgevoerd voor de bediening van de blazer. Ik ga messing buis 0,8/1,0 met daar in een staaldraad 0,6 gebruiken. Precies zoals 1:1. De gaten in de handrailhouders moeten dus ook op 1,0 worden uitgeboord. Ken net.
Ik heb naar 1:1 gekeken en bepaald...daar moet het gat komen. Fout. De steunen voor de kolendeksels zitten iets in de weg. Dat is dus een modelbouwprobleem. De rail heb ik daarom een fractie hoger/schuiner moeten zetten. Gelukkig heeft dat weinig consequenties voor de punten op de rookkast. Pfffffffffffffff
Bij 1:1 zie je relatief lange handrailhouders en die staan ook nog op een voetje. Dat gaat hier dus helemaal niet. De langste die je kan gebruiken zijn Slaters maat L en dan gaat het nog maar net.
Daar zouden ze moeten komen,
Op de foto zie ik nu dat ik bij het boren een kolendekselsteun heb geraakt... even vervangen (?)
IMG_1963
by
Nulpunt0
, on Flickr
Meten met een voetloze steun,
IMG_1964
by
Nulpunt0
, on Flickr
Ietsje omhoog svp,
IMG_1966
by
Nulpunt0
, on Flickr
Recht ?,
IMG_1968
by
Nulpunt0
, on Flickr
Recht ?,
IMG_1967
by
Nulpunt0
, on Flickr
en dan het onvermijdelijk spannende moment om de gaten in de ketel te boren.
Uiteindelijk bleken de gaten in de ketel exact goed te zitten. Het gat in het machininistenhuis net niet. circa 1mm schuin omhoog en een iets groter onderlegplaatje doet wonderen. En ik had het toch uitgemeten...%%%%^&%^$%$^&%%
IMG_1974
by
Nulpunt0
, on Flickr
IMG_1973
by
Nulpunt0
, on Flickr
Gelogd
mwdb
Offline
Berichten: 526
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #157 Gepost op:
07 juni 2019, 22:57:38 »
Dag Frits,
Prachtig om te zien hoe je model langzaam vorm aanneemt en je bijzonder uitgebreide beschrijving maakt het heel waardevol om te volgen!
Zelf ben ik bezig met het bouwen van een oude FerroSuisse Messing bouwkit van een Malletlok in H0m en daarbij zijn ook jou ervaringen in het omgaan met messing heel behulpzaam!
Via deze weg dan ook eens hartelijk dank voor je uitgebreide bouwverslagen! Blijf het met belangstelling volgen!
Groeten, Michiel.
Gelogd
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html
FritsT
Offline
Berichten: 9600
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #158 Gepost op:
07 juni 2019, 23:37:12 »
Michiel,
Leuk te horen dat mijn verhaal tot meer leidt dan een lokje in spoor-1. Weet ook dat ik in het verhaal schrijf over WAT ik maak en niet HOE. Technieken laat ik veelal bewust achterwege. Mochten daar door andere bouwers vragen over zijn, dan ben ik best bereid om daar over te schrijven of op demo's te laten zien. Ook ben ik geïntersseerd hoe anderen een model maken of willen gaan maken.
En heel belangrijk... ik weet ook niet alles en leer in dit project ook weer bij. Dat doe ik ook wel door een bepaalde weg te kiezen waarvan ik niet weet waar die heen gaat, maar dat is dan gelijk de uitdaging van dit live-bouwverslag. Tot nu toe gaat alles wonderbaarlijk goed en vind telkens wel oplossingen voor onvoorziene problemen.
Overigens worden en zijn geleerde zaken al gelijk in een volgend project verwerkt. Daar kom ik tzt nog wel op terg.
Frits
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9600
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #159 Gepost op:
08 juni 2019, 12:10:50 »
Twee details in het front van het machinistenhuis,
De handrail,
IMG_1977
by
Nulpunt0
, on Flickr
De veiligheid, (uit een stukje U-profiel 1x1)
IMG_1979
by
Nulpunt0
, on Flickr
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9600
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #160 Gepost op:
08 juni 2019, 13:19:52 »
En dat is twee,
IMG_1980
by
Nulpunt0
, on Flickr
Gelogd
JaJo
Offline
Berichten: 11147
Spoor-0 & Spoor-1
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #161 Gepost op:
08 juni 2019, 13:25:56 »
En het is alweer recht!
Gelogd
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl
FritsT
Offline
Berichten: 9600
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #162 Gepost op:
08 juni 2019, 15:01:50 »
En dat is drie,
Slechts 1 steun in het midden. Slaters Short 7952,
Staaldraad 0,8.
De stalen draaistang voor de bediening van de ketelklepkast - luchtpomp
IMG_1981
by
Nulpunt0
, on Flickr
IMG_1982
by
Nulpunt0
, on Flickr
IMG_1983
by
Nulpunt0
, on Flickr
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9600
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #163 Gepost op:
09 juni 2019, 13:48:29 »
De ketelklepkast....
IMG_8428
by
Nulpunt0
, on Flickr
Een kant en klaar gietdeel bestaat er niet, dus er zal zelf wat moeten worden gemaakt.
Ik had nog overmaatse handrailhouders. Wie wat bewaard, heeft wat en dat is nou de Schier Onuitputtelijke Voorraad (SOV).
Ter vergelijk op de foto een Slaters-L handrailhouder.
IMG_1992
by
Nulpunt0
, on Flickr
Verder wat buis 0,8/1,0, moertjes 1,0, onderlegplaatje en dan krijg je dit.
De staaldraad is demontabel/schuifbaar.
IMG_1988b
by
Nulpunt0
, on Flickr
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9600
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #164 Gepost op:
09 juni 2019, 13:58:05 »
Met de kotterkop in de frees is de radius van de rookkast uitgefreesd.
IMG_1994
by
Nulpunt0
, on Flickr
Past, in zekere zin.
IMG_1990
by
Nulpunt0
, on Flickr
Straks op de draaibank de rest van de schoorsteen vorm geven.
IMG_1989
by
Nulpunt0
, on Flickr
13657
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
Vorige
-
Volgende
-
1
...
9
10
[
11
]
12
13
...
28
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
NS 8100 in Spoor-1