Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Ronald Halma
Vandaag om 08:51:50
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ronald Halma
Vandaag om 08:50:11
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
Perronhoogte TP3 door Ronaldk
Vandaag om 08:36:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:31:57
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 08:29:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 08:28:57
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:18:33
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
  

Auteur Topic: NS 8100 in Spoor-1  (gelezen 78845 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #135 Gepost op: 02 juni 2019, 13:54:17 »
Weer even wat kleine werkjes,

1. handgrepen,
IMG_1883 by Nulpunt0, on Flickr

Op maat maken en monteren (lijmen, want het is staal) doe ik na het spuiten.
IMG_1885 by Nulpunt0, on Flickr

2. luiken,
IMG_1884 by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #136 Gepost op: 02 juni 2019, 16:20:13 »
Slecht weer voor mij... te warm buiten. Kan ik slecht tegen. In mij werkruimte is het aangenaam.

Ketelbanden kunnen nu vast.
IMG_1887 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1888 by Nulpunt0, on Flickr

Ook een aanslag voor de voorkant machinistenhuis gemaakt. Stukje 1x1 staf.
IMG_1889 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1890 by Nulpunt0, on Flickr



FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #137 Gepost op: 04 juni 2019, 00:00:16 »
Flickr ligt er weer uit dus helaas pindakaas....foto nu via de upload BNLS

Inmiddels zittende luiken op de watertanks er aan beide zijden op. Was nog een best lastig besluit hoe ze er uit moesten komen te zien  want foto's en tekeningen zijn er niet. Maar er zijn vele foto's waarop je ook ziet dat je niets ziet. Het randje boven op de waterkast is erg klein, dus hoog van formaat waren de vulopeningen niet. Conclusie mijnerzijds: het waren platte platen met mogelijk een verankeringsring aan de onderzijde die in het gat past.
Wat ik nog wel op foto's meen te zien is het handvat, maar dat is logisch dat die er op zit.
Rechthoekige vulopeningen lijken (hele onscherpe foto) er niet op te zitten, dus mijn conclusie: de vorm was afgerond. Afgaande op de versie van de kleine watertanks...Ovaal.
Passen en meten aan de rechterzijde waar de klinknagelrand voor de kolenbak zit, wordt het een ovaal van 11x13,5 en 0,5 mm dik.




Nagekomen foto:
ik zie de deksel liggen over het hijsoog. Dus hij was los en had geen scharnieren.
IMG_8434 by Nulpunt0, on Flickr

11743
« Laatst bewerkt op: 04 juni 2019, 10:36:33 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #138 Gepost op: 04 juni 2019, 10:10:58 »
Goed zichtbaar bij alle locs zijn de hijsogen voor op de watertank.
IMG_8422 by Nulpunt0, on Flickr

In  model,
IMG_1899 by Nulpunt0, on Flickr

Maar aan 1 hijsoog heb je niet genoeg, er moet er achter ook nog eentje zitten, maar waar?
Op de tekening van de loc met kleine watertanks zit die binnen het machinistenhuis (dat eerst moet worden gedemonteerd).
Bij de loc van de MBS zie ik hem niet zitten.
hijsogen by Nulpunt0, on Flickr

Zit die dan bij de locs met grote watertank dan buiten?
zo dus...
IMG_1900 by Nulpunt0, on Flickr

Ik weet het niet, want op deze (onduidelijke) foto zou je hem dan  toch moeten zien zitten, maar dat is niet het geval.
IMG_8463 by Nulpunt0, on Flickr

Dilemma voor het model... achterste hijsoog laten zitten of niet.
Wie heeft een mening of extra info/ideeën?
@Mark....hoe wordt dat op jouw model?

11846
« Laatst bewerkt op: 04 juni 2019, 10:18:02 door FritsT »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #139 Gepost op: 04 juni 2019, 11:52:50 »
De bovenkant van de waterbakken van de 8100 is slecht gefotografeerd. Ik ben er voor mijn H0 exemplaar van Werps ook naar op zoek. Ik weet wel dat de rechter waterbak aan de achterkant vooral kolenbak was. Daarom liggen er ook van die grote platen op die naar boven kunnen worden geklapt en dan tegen steunen naast de ketel liggen. En vervolgens een zo maximaal mogelijk berg grote kolen erop. Bij jou zie ik nu die bak dicht zitten en ik vermoed dat die open moet.

Ik heb helaas ook geen antwoord op het hijsoog aan de waterbakken achter. Ik heb deze op foto's (nog) niet gezien. Misschien nooit op gelet.

Wel een prachtige machine is het weer aan het worden  (y)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #140 Gepost op: 04 juni 2019, 12:11:33 »
@Ivo,
....foto van dit moment (12:09). Terwijl jij reageerde (11:52) zat ik juist die luiken te maken, met scharniertjes. (al 1 x volgelopen #%$$$^%%&%*&).
En nu realiseer ik me, doordat die luiken over de hele water/kolenbak sluiten (ook aan de buitenkant zie je een minimale schaduw), dat het hijsoog daar ook niet gezeten hebben.

IMG_1902 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 04 juni 2019, 13:14:11 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #141 Gepost op: 04 juni 2019, 12:54:55 »
12:53....

luiken zitten.
IMG_1903 by Nulpunt0, on Flickr

Klinknageltje er doorheen.
IMG_1904 by Nulpunt0, on Flickr

Echt geen plek voor dat hijsoog.
IMG_1905 by Nulpunt0, on Flickr

Nu alleen nog die 4 steunen.
Als ik het me eerder gerealiseerd had, had ik de kolenbak open gehouden en de interne beplating gemaakt. Maar ja,...
IMG_1906 by Nulpunt0, on Flickr

Dan maak ik maar een "inlay" met gruis.
kolen by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 04 juni 2019, 13:03:47 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #142 Gepost op: 04 juni 2019, 14:30:50 »
En daar zijn de vier steunen. Zo te zien L-profiel.
steunen by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1907 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1910 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1909 by Nulpunt0, on Flickr


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #143 Gepost op: 04 juni 2019, 15:52:21 »
De vorm van de deksels op de wasluiken bij de SS machine zijn anders van vorm dan die op de hedendaagse 8107. Wederom geen duidelijke foto's uit het verleden dus weer een dilemma...welke te gebruiken ? Ik heb onlangs bij Spur-1-Werkstat deksels gekocht en het zou zonde zijn om die niet te gebruiken.
Binnen in het machinistenhuis komen er ook nog twee.

Deksels op de wasluiken van de (fantasie) 8131, dus altijd goed.
IMG_1911 by Nulpunt0, on Flickr

12000

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #144 Gepost op: 04 juni 2019, 16:39:04 »
Van een stuurman aan de wal:
Hoeklijn of misschien T profiel (ivm symmetrie?).   ???

Verder ben je onverbeterlijk.  ;D

Betweter Carel  ;)
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #145 Gepost op: 05 juni 2019, 15:34:09 »
De methode voor het bevestigen van de luchtpomp (Spur-1-Wekstat) gaf enige hoofdbrekens, maar is (vanzelfsprekend) gelukt.
Voorwaarde was dat de pomp demontabel moest blijven ivm spuiten.

IMG_1918 by Nulpunt0, on Flickr

De pomp is bij 1:1 op een verticale achterplaat gemonteerd. Die is aan boven en benedenzijde voorzien van omgebogen randen om de bouten te kunnen bevestigen. Na lang freubelen heb ik besloten TT-profiel te gebruiken.
IMG_1912 by Nulpunt0, on Flickr

De pomp heeft op zicht geen bevestigingspunten of aanslagen.  Aan de achterzijde heb ik gaten geboord en haaks op de pomp buis aangebracht en tapje M1,4 gezet. In de achterplaat gaatjes voor de montage van de pomp.
IMG_1914 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1915 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1916 by Nulpunt0, on Flickr

De TT profielen worden aan de rookkast gesoldeerd en de pomp wordt gelijmd maar heeft ook een gat voor een borgpen.
IMG_1922 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1920 by Nulpunt0, on Flickr

12247

« Laatst bewerkt op: 05 juni 2019, 15:36:25 door FritsT »

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #146 Gepost op: 05 juni 2019, 16:46:23 »
Fraaie oplossing zo te zien.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #147 Gepost op: 05 juni 2019, 21:36:50 »
Deurtje open,
IMG_1924 by Nulpunt0, on Flickr

Deurtje dicht,
Al eerder genoemd, het moet een vijf-spakenwiel zijn, maar die heb ik momenteel niet. Hij is wel functioneel.
IMG_1923 by Nulpunt0, on Flickr

Afwerken en poetsen moet nog. Alles op zijn tijd.
IMG_1925 by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #148 Gepost op: 05 juni 2019, 21:45:26 »
Bijgewerkte werklijst.
Een aantal items verwerkt, maar nog genoeg te doen.

bel
blazer
blazertstang rechts
cylinderkraan stang/hevel
deurklink
electra lampen voor
gordijnrails binnenzijde mch
handgreep voorzijde
handrails rechts
handrem mch
ketelbandspanners
ketelklepkast rechts
ketelklepkast links
ketelring bij rookkast
klinknagelstrip voorzijde watertank
lampen
lamphouder ketel
lamphouders achter
lamphouders voor
luchtleiding langs ketel
luchtslangen achterzijde
rangeerdersgrepen op voetplaat
reduceerventiel
seinijzer achter
schoorsteen
smeerpot
trap voorzijde
veiligheid
zandstrooiers

en als toetjes:
inrichting machinistenhuis
drijfwerk

12402
« Laatst bewerkt op: 05 juni 2019, 22:05:35 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #149 Gepost op: 06 juni 2019, 11:01:29 »
Het maken van de veiligheid gaar weer een leuk stukje precisiewerk worden. Maatvoering komt voorop. Gelukkig is er een tekening beschikbaar.
Ik heb hem zo afgedrukt dat ik de maten op de tekening door 8,0 moet delen om op de juiste schaal-1 maat uit te komen.
IMG_1928 by Nulpunt0, on Flickr

Maar een tekening moet je goed lezen. Foto's vanaf de bovenzijde zijn er niet en in dit geval is een foutje zo gemaakt. Cruciaal is om je te realiseren wat je ziet en wat er op de tekening staat.
Op de tekening staat in dit geval meer dan dat je ziet.
- Het ovaal met de gele bouten/klinknagels zit onder de beplating !.
- De afstand tussen de twee rode en de twee groene lijnen is anders. Verwarrend, maar het klopt echt als je goed de tekening leest.
Veiligheid by Nulpunt0, on Flickr

en dan aan de slag...opbouwen dat ding. Stap voor stap.

Een plaatje 1,2 mm dik en een vierkant 7,4x15,6 uitsnijden. Dan de onderkant op de ronding van de ketel slijpen, vijlen en uiteindelijk schuren over een buis.
Na het schuren er pas een ovaal van maken (aftekenen rond staf 7 mm)

IMG_1929 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1930 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 06 juni 2019, 11:03:34 door FritsT »