Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Zee. Land.
door
Huup
Vandaag
om 12:45:11
Loconet over TCP/IP
door
Falkenberg
Vandaag
om 12:19:04
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 12:16:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Harryku
Vandaag
om 12:07:18
Verschil leveranciers DCC decoders?
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:55:05
FS UIC-X wagens en hun varianten
door
1200blauw
Vandaag
om 11:38:41
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:20:00
NS/32
door
FritsT
Vandaag
om 11:08:41
Perronhoogte TP3
door
Pauldg
Vandaag
om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER
door
Pauldg
Vandaag
om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5)
door
FritsT
Vandaag
om 10:22:10
De Hondsrugbaan
door
Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag
om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70
door
meino
Vandaag
om 10:18:27
US diorama in H0
door
ES44C4
Vandaag
om 10:09:14
Schneidersein
door
W.Broere
Vandaag
om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht
door
MOVisser
Vandaag
om 09:56:58
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Wim Vink
Vandaag
om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand
door
Pauldg
Vandaag
om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden
door
henk
Vandaag
om 09:02:16
Modelbaan Beltheim.
door
Hans GJ
Vandaag
om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge.
door
mass am see
Vandaag
om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
door
Basilicum
Vandaag
om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven''
door
NS264
Vandaag
om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54
door
Thom
Vandaag
om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 00:54:59
Bouw Bührtal III
door
Schachbrett
Vandaag
om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport
door
ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
NS 8100 in Spoor-1
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
Vorige
-
Volgende
-
1
...
7
8
[
9
]
10
11
...
28
Omlaag
Auteur
Topic: NS 8100 in Spoor-1 (gelezen 78855 keer)
JaJo
Offline
Berichten: 11147
Spoor-0 & Spoor-1
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #120 Gepost op:
29 mei 2019, 18:25:42 »
Stond al op mijn todo lijstje.
Gelogd
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl
FritsT
Offline
Berichten: 9511
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #121 Gepost op:
29 mei 2019, 21:57:11 »
@Jaap...in 0 kan dit ook.
Buis 0,8/1,0 van Albion.
3 stukjes buis met draad 0,7 er doorheen. Middelste stukje buis kops op het messing plaatje. Bij het solderen een plaatje 0,3 er onder leggen als aanslag.
En als je wilt kan je er nog een veertje achter doen.
IMG_1799
by
Nulpunt0
, on Flickr
deurtje open,
IMG_1795
by
Nulpunt0
, on Flickr
deurtje dicht,
IMG_1794
by
Nulpunt0
, on Flickr
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9511
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #122 Gepost op:
29 mei 2019, 22:26:16 »
Scharnieren voor de deurtjes maken...
3 stukjes buis snijden met dat hele dunne metalen zaagblaad bij de Dremel/Proxxon.
IMG_1801
by
Nulpunt0
, on Flickr
Bramen verwijderen met een ruimertje.
IMG_1802
by
Nulpunt0
, on Flickr
Solderen met dat 0,3mm plaatje er onder,
IMG_1803
by
Nulpunt0
, on Flickr
IMG_1804
by
Nulpunt0
, on Flickr
Positioneren en taggen met minimaal soldeer van het onderste buisje (sorry voor de matige foto)
IMG_1805
by
Nulpunt0
, on Flickr
Deurtje even weghalen en met een vlammetje het onderste buisje vastzetten.
IMG_1806
by
Nulpunt0
, on Flickr
Deurtje en draad weer terug zetten en bovenste buisje net zo vastzetten. Klaar
En vloeit er een buisje dicht
...dan doe je het met een nieuw stukje opnieuw.
10379
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9511
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #123 Gepost op:
30 mei 2019, 11:39:49 »
Alle grote elementen uit de etsplaat zijn nu gebouwd (de handleiding voor het bouwen uit de esplaat is dus in feite klaar) en ben ik er aan toe om de afstreeplijst van details te gaan maken. Ik wil die nu opdelen in grotere bouwgroepen:
1. Dak afwerking (de gekozen constructie is niet ideaal)
2. Elementen op de ketel zoals dom, schoorsteen en veiligheid
3. Stangenstelsel
4. Inrichting machinistenhuis
5. Diverse details.
Het meest in het oog lopende is momenteel niet het afwezig zijn van dom en schoorsteen, maar het ontbreken van dakdetails en de omlijsting van de ingang. Het is op die locatie wel erg kaal in tegenstelling tot de rest. Daar wil ik dus mee beginnen.
Gelogd
rolfm
Offline
Berichten: 175
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #124 Gepost op:
30 mei 2019, 13:06:02 »
Ook dit wordt weer een prachtige spoor1 loc Frits.
De schaarbeweging / stangenstelsel met kruiskop wordt misschien nog wel een uitdaging
Maar jouw kennende heb je vast hierover al nagedacht en een mogelijke oplossing uitgedokterd en anders wordt het "trail on error"
Volgens mij was je voor 8100 in 0 ook al een heel eindje gekomen met de realisatie hiervan.
We gaan het vast zien de komende weken, ik kijk er naar uit
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9511
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #125 Gepost op:
30 mei 2019, 13:25:10 »
@Rolf..
Waarom een trieste emoticon?
Het moet er zowieso op. Leuk freubelen.
En wachten op de juist vingers omdat ik er op dit ogenblik nog totaal niet over heb nagedacht.
In 0 was ik er nog niet aan toegekomen omdat ik de cylinders niet had.
18G super zacht halfrond draad.
IMG_1809
by
Nulpunt0
, on Flickr
IMG_1811
by
Nulpunt0
, on Flickr
Aangevuld met een klinknagelstrip...ziet er prima uit.
IMG_1813
by
Nulpunt0
, on Flickr
«
Laatst bewerkt op: 30 mei 2019, 15:21:58 door FritsT
»
Gelogd
rolfm
Offline
Berichten: 175
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #126 Gepost op:
30 mei 2019, 15:21:33 »
Altijd lastig de juiste emoticon kiezen, ik bedoelde natuurlijk
Welicht wat weggezakt (april 2015) maar volgens mij was je in 0 al een heel eind op de goede weg, ook je zelfbouw cylinders waren zeker niet verkeerd
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9511
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #127 Gepost op:
30 mei 2019, 15:35:16 »
Dat was een prototype cylinder en die heb ik daarna afgekeurd voor gebruik op de loc. Moest echt een 3D geprint exemplaar worden met alle details er op en er aan. Na de studie over de stangen ben ik dan ook niet verder gegaan. Het leek heel wat, maar nee. Nog even geduld, het gaat komen. Alles op zijn tijd
Nu eerst verder met het dak.
Radicaal de knipschaar in de spanten gezet en een andere techniek toegepast. Vier 1 mm dikke draden van 1 mm. Geeft ook minder beschadiging aan de lak en het plaatsen van beglazing wordt ook makkelijker. De steunen langs de bovenzijde machinistenhuis zijn iets aangepast.
Ik merk in de loop van de bouw wel of ik er tevreden mee ben. Er op, er af, er op, er af, er op er af... enz. enz.
IMG_1807
by
Nulpunt0
, on Flickr
IMG_1808
by
Nulpunt0
, on Flickr
Wat een paar klinknagelstrips kunnen doen......
Op het dak zit L-profiel 1,5x1,5. Aan één zijde geklinknageld.
IMG_1816
by
Nulpunt0
, on Flickr
«
Laatst bewerkt op: 30 mei 2019, 16:08:43 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9511
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #128 Gepost op:
30 mei 2019, 23:37:18 »
Op vele foto's zie ik wel wat op het dak, maar foto's van bovenaf..nee. Dan maar de oorspronkelijke uitvoering (als 8131) met een omgekeerd T-profiel met hijsgaten in het midden van het dak.
Fluit er op en het dak is klaar.
IMG_1819
by
Nulpunt0
, on Flickr
Rondom de top van het machnistenhuis een klinknagelstrip aangebracht.
IMG_1828
by
Nulpunt0
, on Flickr
Tot nu toe bevalt de dakvergendeling prima.
Ondertussen vond ik in de SOV afgedraaide buis (Van een Zwitserse kleinseriefabrikant uit vervolgen dagen) als ketelringen. Eigenlijk ietsje te dik, maar wel leuk om ze ooit eens een keertje te gebruiken. Vastzetten komt later als ik de dom gemaakt heb. Je weet nooit en vastzetten is appeltje-eitje.
Positie bepalen ahv. een op maat zijnde tekening.
IMG_1818
by
Nulpunt0
, on Flickr
IMG_1820
by
Nulpunt0
, on Flickr
Het hoort een handwiel met 5 spaken te zijn, maar tja....ik heb alleen deze. Voorzien van een draadeind M-1,4 en een knevel (schuin gedraaid draad 1,2 en dat op een moertje gesoldeerd) en voilá.
Vervangen kan altijd nog.
IMG_1829
by
Nulpunt0
, on Flickr
Gevarieerd bouwdagje.
10774
«
Laatst bewerkt op: 30 mei 2019, 23:59:20 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9511
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #129 Gepost op:
31 mei 2019, 23:27:02 »
Ik wilde eigenlijk de dom gaan draaien, maar toch nog maar eerst een paar puntjes op de "i" zetten waarvan ik vermoedde...er klopt iets niet. En ja hoor..2 dikke aanpassingen (zijn ook al gedaan)
1. de vuurkist, waterkast, kolenbak staken 2 mm te ver naar achter waardoor de remkraan tegen de zijkant van het machinistenhuis niet paste. Ketel inkorten is apeltje-eitje. De andere twee items even losmaken, inkorten en weer monteren. Dat viel nog mee.
IMG_1830
by
Nulpunt0
, on Flickr
Het verschil zie je zo niet, maar de schuifmaat wel.
IMG_1839
by
Nulpunt0
, on Flickr
2. luchttanks en dwarsstang voor de ganghandel...wat klopt er nou niet?. En toen kwam ik er achter dat ik het tussenschot in het frame niet goed had. Op tekening staat die er wel, maar dan alleen ter hoogte van de as (zoals ik aan de achterzijde wel goed had gedaan). Ik had hem laten doorlopen naar de bovenkant van de voetplaat en daardoor waren de luchttanks te kort en zaten de leidingen in de weg. Grondig sloopwerk en het juiste onderdeel weer monteren en..nieuwe luchttanks maken.
Hier zie je duidelijk het verschil in lengte van de tanks,
IMG_1832
by
Nulpunt0
, on Flickr
Dat is beter,
IMG_1837
by
Nulpunt0
, on Flickr
IMG_1841
by
Nulpunt0
, on Flickr
Vanavond werkoverleg met wat 8100-en op tafel,
IMG_1842
by
Nulpunt0
, on Flickr
en morgen maar gaan doen wat ik vandaag van plan was...een dom maken.
11007
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9511
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #130 Gepost op:
31 mei 2019, 23:36:18 »
Bijna vergeten...ook nog een werklijst gemaakt. Viel niet tegen als ik die vergelijk met die van de 5500.
bel
blazer
blazertstang rechts
cylinderkraan stang/hevel
deurklink
dom
electra lampen voor
gordijnrails binnenzijde mch
handgreep voorzijde
handgrepen mch
handrails rechts
handrem mch
hijsogen watertanks (voor en achter)
ketelbanden
ketelbandspanners
ketelklepkast rechts
ketelklepkast links
ketelring bij rookkast
klinknagelplaten achterzijde
klinknagelstrip voorzijde watertank
kolenbunker, luiken
kolendeksels mch
lampen
lamphouder ketel
lamphouders achter
lamphouders voor
luchtleiding langs ketel
luchtpomp
luchtslang voorzijde
luchtslangen achterzijde
rangeerdersgrepen op voetplaat
reduceerventiel
rookkastdeur scharnier
seinijzer achter
schoorsteen
smeerpot
trap voorzijde
treden voorzijde watertank
veiligheid
wasluiken
waterleidingen naar onder
waterluiken
zandstrooiers
«
Laatst bewerkt op: 05 juni 2019, 21:40:50 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9511
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #131 Gepost op:
01 juni 2019, 11:51:59 »
Aan de watertanks zitten afvoerpijpen.
IMG_8422
by
Nulpunt0
, on Flickr
NS 8100 WH en vacuumrem en tramtrek- en stootwerk
by
Nulpunt0
, on Flickr
Waar zijn die luchttanks gebleven? Hoeveel ruimte is er ?.
Deze tekening is super verwarrend want de pijpen zitten helemaal niet tegen dit tussenschot
SS 651 dwarsdoorsnede frame c
by
Nulpunt0
, on Flickr
De afvoerpijpen zullen bij (de)montage als eerste/laatste worden aangebracht. Bij het model wordt dat wat lastig. Vastzetten aan de watertanks levert echt problemen op bij het plaatsen (ze passen niet over de ketel) en vastzetten aan het frame lijkt me onoverkomelijke positionering te geven. Ik heb ze demontabel/draaibaar gemaakt door een buisje aan de binnenkant van het frame te solderen. Daar passen/draaien de pijpen in.
IMG_1845
by
Nulpunt0
, on Flickr
Triall and Error,
IMG_1856
by
Nulpunt0
, on Flickr
Stukje buis als ringetje voor de hoogte instelling, anders zakt de buis tot aan de knik en dat moet dus niet.
IMG_1858
by
Nulpunt0
, on Flickr
IMG_1857
by
Nulpunt0
, on Flickr
IMG_1859
by
Nulpunt0
, on Flickr
IMG_1860
by
Nulpunt0
, on Flickr
«
Laatst bewerkt op: 01 juni 2019, 11:53:56 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9511
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #132 Gepost op:
01 juni 2019, 22:24:09 »
Het maken van een dom heb ik eerder beschreven (en uitgevoerd) bij de 5500 in Schaal-1. Hier dus alleen een samenvatting. Verschil is dat deze dom taps toeloopt en bij de 5500 niet. Ietsje ingewikkelder, maar uitvoerbaar.
Men neme een staaf messing 32 mm. Zet het waterpas in de frees en hol de onderkant uit. Daarna in de draaibank een gat van 8 mm door het midden. Daar plaats ik dan een staf doorheen omdat inspannen over dat uitgeholde stuk niet echt lekker gaat. Als die staf er in zit span ik die in. Wrijving had ik genoeg (goede passing) dus meedraaien deel de dom niet.
IMG_1843
by
Nulpunt0
, on Flickr
IMG_1873
by
Nulpunt0
, on Flickr
IMG_1874
by
Nulpunt0
, on Flickr
IMG_1875
by
Nulpunt0
, on Flickr
IMG_1876
by
Nulpunt0
, on Flickr
en dan na het handmatige deel..
IMG_1877
by
Nulpunt0
, on Flickr
Gelogd
Rondje_HO
Offline
Berichten: 8132
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #133 Gepost op:
01 juni 2019, 22:26:05 »
Ik heb alleen maar een
hiervoor!
Gelogd
Met vr. groet, Martijn.
Mijn banen:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70445.0.html
Nieuw; nu met foto's:
https://www.flickr.com/gp/151072373@N04/240tu5
FritsT
Offline
Berichten: 9511
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #134 Gepost op:
02 juni 2019, 00:17:07 »
De dom is ook weer met een beproefde methode op de ketel te plaatsen. Het stukje staf van 8 mm heb ik ingekort tot circa 2 cm en een tapje M1,4 in gezet. Gaatje in de ketel goed uitmeten en dan staat de dom natuurlijk in één keer recht.
Tzt. zal ik de dom verder polijsten en kan daarna met 10-secondenlijm op het stukje staf worden gelijmd. Nu zet ik hem er vooralsnog los op.
IMG_1879
by
Nulpunt0
, on Flickr
IMG_1882
by
Nulpunt0
, on Flickr
11390.
«
Laatst bewerkt op: 02 juni 2019, 00:18:41 door FritsT
»
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
Vorige
-
Volgende
-
1
...
7
8
[
9
]
10
11
...
28
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
NS 8100 in Spoor-1