Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: NS 8100 in Spoor-1  (gelezen 78834 keer)

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #120 Gepost op: 29 mei 2019, 18:25:42 »
 (y)
Stond al op mijn todo lijstje.
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #121 Gepost op: 29 mei 2019, 21:57:11 »
@Jaap...in 0 kan dit ook.

Buis 0,8/1,0 van Albion.
3 stukjes buis met draad 0,7 er doorheen. Middelste stukje buis kops op het messing plaatje. Bij het solderen een plaatje 0,3 er onder leggen als aanslag.
En als je wilt kan je er nog een veertje achter doen.
IMG_1799 by Nulpunt0, on Flickr

deurtje open,
IMG_1795 by Nulpunt0, on Flickr

deurtje dicht,
IMG_1794 by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #122 Gepost op: 29 mei 2019, 22:26:16 »
Scharnieren voor de deurtjes maken...

3 stukjes buis snijden met dat hele dunne metalen zaagblaad bij de Dremel/Proxxon.
IMG_1801 by Nulpunt0, on Flickr

Bramen verwijderen met een ruimertje.
IMG_1802 by Nulpunt0, on Flickr

Solderen met dat 0,3mm plaatje er onder,
IMG_1803 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1804 by Nulpunt0, on Flickr

Positioneren en taggen met minimaal soldeer van  het onderste buisje (sorry voor de matige foto)
IMG_1805 by Nulpunt0, on Flickr

Deurtje even weghalen en met een vlammetje het onderste buisje vastzetten.
IMG_1806 by Nulpunt0, on Flickr

Deurtje en draad weer terug zetten en bovenste buisje net zo vastzetten. Klaar  :D

En vloeit er een buisje dicht  :'(...dan doe je het met een nieuw stukje opnieuw. :D

10379

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #123 Gepost op: 30 mei 2019, 11:39:49 »
Alle grote elementen uit de etsplaat zijn nu gebouwd (de handleiding voor het bouwen uit de esplaat is dus in feite klaar) en ben ik er aan toe om de afstreeplijst van details te gaan maken. Ik wil die nu opdelen in grotere bouwgroepen:
1. Dak afwerking (de gekozen constructie is niet ideaal)
2. Elementen op de ketel zoals dom, schoorsteen en veiligheid
3. Stangenstelsel
4. Inrichting machinistenhuis
5. Diverse details.

Het meest in het oog lopende is momenteel niet het afwezig zijn van dom en schoorsteen, maar het ontbreken van dakdetails en de omlijsting van de ingang. Het is op die locatie wel erg kaal in tegenstelling tot de rest. Daar wil ik dus mee beginnen.

rolfm

  • Offline Offline
  • Berichten: 175
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #124 Gepost op: 30 mei 2019, 13:06:02 »
Ook dit wordt weer een prachtige spoor1 loc Frits.
De schaarbeweging / stangenstelsel met kruiskop wordt misschien nog wel een uitdaging  ???
Maar jouw kennende heb je vast hierover al nagedacht en een mogelijke oplossing uitgedokterd en anders wordt het "trail on error"  :-\
Volgens mij was je voor 8100 in 0 ook al een heel eindje gekomen met de realisatie hiervan.
We gaan het vast zien de komende weken, ik kijk er naar uit  (y)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #125 Gepost op: 30 mei 2019, 13:25:10 »
@Rolf..
Waarom een trieste emoticon?
Het moet er zowieso op. Leuk freubelen. :D En wachten op de juist vingers omdat ik er op dit ogenblik nog totaal niet over heb nagedacht.
In 0 was ik er nog niet aan toegekomen omdat ik de cylinders niet had.

18G super zacht halfrond draad.
IMG_1809 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1811 by Nulpunt0, on Flickr

Aangevuld met een klinknagelstrip...ziet er prima uit.
IMG_1813 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 30 mei 2019, 15:21:58 door FritsT »

rolfm

  • Offline Offline
  • Berichten: 175
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #126 Gepost op: 30 mei 2019, 15:21:33 »
Altijd lastig de juiste emoticon kiezen, ik bedoelde natuurlijk   :) ;D :laugh:
Welicht wat weggezakt (april 2015) maar volgens mij was je in 0 al een heel eind op de goede weg, ook je zelfbouw cylinders waren zeker niet verkeerd  (y)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #127 Gepost op: 30 mei 2019, 15:35:16 »
Dat was een prototype cylinder en die heb ik daarna afgekeurd voor gebruik op de loc. Moest echt een 3D geprint exemplaar worden met alle details er op en er aan. Na de studie over de stangen ben ik dan ook niet verder gegaan. Het leek heel wat, maar nee. Nog even geduld, het gaat komen. Alles op zijn tijd ;D

Nu eerst verder met het dak.
Radicaal de knipschaar in de spanten gezet en een andere techniek toegepast. Vier 1 mm dikke draden van 1 mm. Geeft ook minder beschadiging aan de lak en het plaatsen van beglazing wordt ook makkelijker. De steunen langs de bovenzijde machinistenhuis zijn iets aangepast.
Ik merk in de loop van de bouw wel of ik er tevreden mee ben. Er op, er af, er op, er af, er op er af... enz. enz.

IMG_1807 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1808 by Nulpunt0, on Flickr

Wat een paar klinknagelstrips kunnen doen......
Op het dak zit L-profiel 1,5x1,5. Aan één zijde geklinknageld.
IMG_1816 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 30 mei 2019, 16:08:43 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #128 Gepost op: 30 mei 2019, 23:37:18 »
Op vele foto's zie ik wel wat op het dak, maar foto's van bovenaf..nee. Dan maar de oorspronkelijke uitvoering (als 8131) met een omgekeerd T-profiel  met hijsgaten in het midden van het dak.
Fluit er op en het dak is klaar.
IMG_1819 by Nulpunt0, on Flickr

Rondom de top van het machnistenhuis een klinknagelstrip aangebracht.
IMG_1828 by Nulpunt0, on Flickr

Tot nu toe bevalt de dakvergendeling prima.

Ondertussen vond ik in de SOV afgedraaide buis (Van een Zwitserse kleinseriefabrikant uit vervolgen dagen) als ketelringen. Eigenlijk ietsje te dik, maar wel leuk om ze ooit eens een keertje te gebruiken. Vastzetten komt later als ik de dom gemaakt heb. Je weet nooit en vastzetten is appeltje-eitje.
Positie bepalen ahv. een op maat zijnde tekening.
IMG_1818 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1820 by Nulpunt0, on Flickr


Het hoort een handwiel met 5 spaken te zijn, maar tja....ik heb alleen deze. Voorzien van een draadeind M-1,4 en een knevel (schuin gedraaid draad 1,2 en dat op een moertje gesoldeerd) en voilá.
Vervangen kan altijd nog.
IMG_1829 by Nulpunt0, on Flickr

Gevarieerd bouwdagje.

10774
« Laatst bewerkt op: 30 mei 2019, 23:59:20 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #129 Gepost op: 31 mei 2019, 23:27:02 »
Ik wilde eigenlijk de dom gaan draaien, maar toch nog maar eerst een paar puntjes op de "i" zetten waarvan ik vermoedde...er klopt iets niet. En ja hoor..2 dikke aanpassingen (zijn ook al gedaan)

1. de vuurkist, waterkast, kolenbak staken 2 mm te ver naar achter waardoor de remkraan tegen de zijkant van het machinistenhuis niet paste. Ketel inkorten is apeltje-eitje. De andere twee items even losmaken, inkorten en weer monteren. Dat viel nog mee.

IMG_1830 by Nulpunt0, on Flickr

Het verschil zie je zo niet, maar de schuifmaat wel.
IMG_1839 by Nulpunt0, on Flickr

2. luchttanks en dwarsstang voor de ganghandel...wat klopt er nou niet?. En toen kwam ik er achter dat ik het tussenschot in het frame niet goed had. Op tekening staat die er wel, maar dan alleen ter hoogte van de as (zoals ik aan de achterzijde wel goed had gedaan). Ik had hem laten doorlopen naar de bovenkant van de voetplaat en daardoor waren de luchttanks te kort en zaten de leidingen in de weg. Grondig sloopwerk en het juiste onderdeel weer monteren en..nieuwe luchttanks maken.

Hier zie je duidelijk het verschil in lengte van de tanks,
IMG_1832 by Nulpunt0, on Flickr

Dat is beter,
IMG_1837 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1841 by Nulpunt0, on Flickr

Vanavond werkoverleg met wat 8100-en op tafel,
IMG_1842 by Nulpunt0, on Flickr

en morgen maar gaan doen wat ik vandaag van plan was...een dom maken.

11007

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #130 Gepost op: 31 mei 2019, 23:36:18 »
Bijna vergeten...ook nog een werklijst gemaakt. Viel niet tegen als ik die vergelijk met die van de 5500.

bel
blazer
blazertstang rechts
cylinderkraan stang/hevel
deurklink
dom
electra lampen voor
gordijnrails binnenzijde mch
handgreep voorzijde
handgrepen mch
handrails rechts
handrem mch
hijsogen watertanks (voor en achter)
ketelbanden
ketelbandspanners
ketelklepkast rechts
ketelklepkast links
ketelring bij rookkast
klinknagelplaten achterzijde
klinknagelstrip voorzijde watertank
kolenbunker, luiken
kolendeksels mch
lampen
lamphouder ketel
lamphouders achter
lamphouders voor
luchtleiding langs ketel
luchtpomp
luchtslang voorzijde
luchtslangen achterzijde
rangeerdersgrepen op voetplaat
reduceerventiel
rookkastdeur scharnier
seinijzer achter
schoorsteen
smeerpot
trap voorzijde
treden voorzijde watertank
veiligheid
wasluiken
waterleidingen naar onder
waterluiken
zandstrooiers
« Laatst bewerkt op: 05 juni 2019, 21:40:50 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #131 Gepost op: 01 juni 2019, 11:51:59 »
Aan de watertanks zitten afvoerpijpen.
IMG_8422 by Nulpunt0, on Flickr

NS 8100 WH en vacuumrem en tramtrek- en stootwerk by Nulpunt0, on Flickr

Waar zijn die luchttanks gebleven? Hoeveel ruimte is er ?.
Deze tekening is super verwarrend want de pijpen zitten helemaal niet tegen dit tussenschot  >:(
SS 651 dwarsdoorsnede frame c by Nulpunt0, on Flickr

De afvoerpijpen zullen bij (de)montage als eerste/laatste worden aangebracht. Bij het model wordt dat wat lastig. Vastzetten aan de watertanks levert echt problemen op bij het plaatsen (ze passen niet over de ketel) en vastzetten aan het frame lijkt me onoverkomelijke positionering te geven. Ik heb ze demontabel/draaibaar gemaakt door een buisje aan de binnenkant van het frame te solderen. Daar passen/draaien de pijpen in.

IMG_1845 by Nulpunt0, on Flickr

Triall and Error,
IMG_1856 by Nulpunt0, on Flickr

Stukje buis als ringetje voor de hoogte instelling, anders zakt de buis tot aan de knik en dat moet dus niet.
IMG_1858 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1857 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1859 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1860 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 01 juni 2019, 11:53:56 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #132 Gepost op: 01 juni 2019, 22:24:09 »
Het maken van een dom heb ik eerder beschreven (en uitgevoerd) bij de 5500 in Schaal-1. Hier dus alleen een samenvatting. Verschil is dat deze dom taps toeloopt en bij de 5500 niet. Ietsje ingewikkelder, maar uitvoerbaar.

Men neme een staaf messing 32 mm. Zet het waterpas in de frees en hol de onderkant uit. Daarna in de draaibank een gat van 8 mm door het midden. Daar plaats ik dan een staf doorheen omdat inspannen over dat uitgeholde stuk niet echt lekker gaat. Als die staf er in zit span ik die in. Wrijving had ik genoeg (goede passing) dus meedraaien deel de dom niet.

IMG_1843 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1873 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1874 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1875 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1876 by Nulpunt0, on Flickr

en dan na het handmatige deel..
IMG_1877 by Nulpunt0, on Flickr

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8132
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #133 Gepost op: 01 juni 2019, 22:26:05 »
Ik heb alleen maar een  :o  hiervoor!

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9509
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #134 Gepost op: 02 juni 2019, 00:17:07 »
De dom is ook weer met een beproefde methode op de ketel te plaatsen. Het stukje staf van 8 mm heb ik ingekort tot circa 2 cm en een tapje M1,4 in gezet. Gaatje in de ketel goed uitmeten en dan staat de dom natuurlijk in één keer recht.
Tzt. zal ik de dom verder polijsten en kan daarna met 10-secondenlijm op het stukje staf worden gelijmd. Nu zet ik hem er vooralsnog los op.

IMG_1879 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1882 by Nulpunt0, on Flickr

11390.
« Laatst bewerkt op: 02 juni 2019, 00:18:41 door FritsT »