Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door MartinRT
Vandaag om 10:47:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Hans GJ
Vandaag om 10:47:11
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Verschil leveranciers DCC decoders? door spoorijzer
Vandaag om 10:19:50
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
  

Auteur Topic: NS 8100 in Spoor-1  (gelezen 78852 keer)

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 9511
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #150 Gepost op: 06 juni 2019, 17:17:33 »
Tussenstand,

IMG_1936 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1939 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1941 by Nulpunt0, on Flickr

Nu moeten er in de voet van de pijp, in de cirkel, nog boorgaatjes voor imitatieboutjes en daarna afwerken/polijsten.
« Laatst bewerkt op: 06 juni 2019, 17:19:53 door FritsT »

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 9511
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #151 Gepost op: 06 juni 2019, 20:20:42 »
Aan de onderzijde met de draaibank een kleine groef gemaakt als startpunt voor de 0,5 mm boor.
IMG_1947 by Nulpunt0, on Flickr

De tweede pijp moet nog strakker (zei de perfectionist)
IMG_1948 by Nulpunt0, on Flickr

M-0,6 imitatiebouten van Knupfer
IMG_1949 by Nulpunt0, on Flickr

Microsolderen,
IMG_1950 by Nulpunt0, on Flickr

En dan zie je dit.....
IMG_1951 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1952 by Nulpunt0, on Flickr

12756

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 9511
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #152 Gepost op: 06 juni 2019, 22:48:34 »
Na de 1e helft van het voetbal dacht ik....saaaaaaaaaaaaai. Dan maar de veiligheid afmaken met voetbal op de achtergrond.

Over de maatvoering van deze buis ben ik tevreden.
IMG_1954 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1955 by Nulpunt0, on Flickr

De onderdelen in het midden zitten er nu ook op.
IMG_1956 by Nulpunt0, on Flickr

12853
« Laatst bewerkt op: 06 juni 2019, 23:59:20 door FritsT »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
  • Team Mitropa
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #153 Gepost op: 07 juni 2019, 02:02:59 »
netjes gedaan weer  (y)

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 9511
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #154 Gepost op: 07 juni 2019, 11:32:25 »
Het ovaal en de ketel heb ik met Low-Melt soldeer voorvertint, op elkaar geplaatst, een korrel soldeer  "in" de gaten gelegd, iets vloeimiddel en toen de vlam er over gehaald. Ik zag het soldeer perfect vloeien. Achteraf met een scherp freesje de resten soldeer uit de gaten verwijderen.

De twee buizen worden later gelijmd want die moeten niet gespoten, maar glimmend gepolijst op de loc komen.

IMG_1957 by Nulpunt0, on Flickr

De bedieningsstang van mijn 5500 als mal gebruikt en later precies op maat gemaakt.
IMG_1958 by Nulpunt0, on Flickr

Alleen nog een veertje maken.
IMG_1959 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1961 by Nulpunt0, on Flickr

13012

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 9511
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #155 Gepost op: 07 juni 2019, 12:20:44 »
Dit is nog niet het goede veertje, maar geeft wel het inzicht dat het kan.

IMG_1962 by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 9511
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #156 Gepost op: 07 juni 2019, 21:16:01 »
Het is altijd een $$%$%^%%&%&%*&^ werkje, dat passen en meten voor de posities van de handrailhouders. Ik gebruik nu een handrailhouder zonder "voetje" om de maat te kunnen nemen, want met zo'n voetje er aan... gaat bij altijd fout en zit het gat verkeerd.
Het gat in het machinistenhuis wordt gelukkig afgedekt met een onderlegplaatje, dus enige speelruimte.

De stang die hier gemaakt wordt is een vaste handrail die als buis met inwendige draaistang is uitgevoerd voor de bediening van de blazer. Ik ga messing buis 0,8/1,0 met daar in een staaldraad 0,6 gebruiken. Precies zoals 1:1. De gaten in de handrailhouders moeten dus ook op 1,0 worden uitgeboord. Ken net.

Ik heb naar 1:1 gekeken en bepaald...daar moet het gat komen. Fout. De steunen voor de kolendeksels zitten iets in de weg. Dat is dus een modelbouwprobleem. De rail heb ik daarom een fractie hoger/schuiner moeten zetten. Gelukkig heeft dat weinig consequenties voor de punten op de rookkast. Pfffffffffffffff
Bij 1:1 zie je relatief lange handrailhouders en die staan ook nog op een voetje. Dat gaat hier dus helemaal niet. De langste die je kan gebruiken zijn Slaters maat L en dan gaat het nog maar net.

Daar zouden ze moeten komen,
Op de foto zie ik nu dat ik bij het boren een kolendekselsteun heb geraakt... even vervangen (?)
IMG_1963 by Nulpunt0, on Flickr

Meten met een voetloze steun,
IMG_1964 by Nulpunt0, on Flickr

Ietsje omhoog svp,
IMG_1966 by Nulpunt0, on Flickr

Recht ?,
IMG_1968 by Nulpunt0, on Flickr

Recht ?,
IMG_1967 by Nulpunt0, on Flickr

en dan het onvermijdelijk spannende moment om de gaten in de ketel te boren.
Uiteindelijk bleken de gaten in de ketel exact goed te zitten. Het gat in het machininistenhuis net niet. circa 1mm schuin omhoog en een iets groter onderlegplaatje doet wonderen. En ik had het toch uitgemeten...%%%%^&%^$%$^&%%

IMG_1974 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1973 by Nulpunt0, on Flickr

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #157 Gepost op: 07 juni 2019, 22:57:38 »
Dag Frits,

Prachtig om te zien hoe je model langzaam vorm aanneemt en je bijzonder uitgebreide beschrijving maakt het heel waardevol om te volgen!
Zelf ben ik bezig met het bouwen van een oude FerroSuisse Messing bouwkit van een Malletlok in H0m en daarbij zijn ook jou ervaringen in het omgaan met messing heel behulpzaam!
Via deze weg dan ook eens hartelijk dank voor je uitgebreide bouwverslagen! Blijf het met belangstelling volgen!

Groeten, Michiel.
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 9511
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #158 Gepost op: 07 juni 2019, 23:37:12 »
Michiel,

Leuk te horen dat mijn verhaal tot meer leidt dan een lokje in spoor-1. Weet ook dat ik in het verhaal schrijf over WAT ik maak en niet HOE. Technieken laat ik veelal bewust achterwege. Mochten daar door andere bouwers vragen over zijn, dan ben ik best bereid om daar over te schrijven of op demo's te laten zien. Ook ben ik geïntersseerd hoe anderen een model maken of willen gaan maken.

En heel belangrijk... ik weet ook niet alles en leer in dit project ook weer bij. Dat doe ik ook wel door een bepaalde weg te kiezen waarvan ik niet weet waar die heen gaat, maar dat is dan gelijk de uitdaging van dit live-bouwverslag. Tot nu toe gaat alles wonderbaarlijk goed en vind telkens wel oplossingen voor onvoorziene problemen.

Overigens worden en zijn geleerde zaken al gelijk in een volgend project verwerkt. Daar kom ik tzt nog wel op terg.

Frits

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 9511
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #159 Gepost op: 08 juni 2019, 12:10:50 »
Twee details in het front van het machinistenhuis,

De handrail,
IMG_1977 by Nulpunt0, on Flickr

De veiligheid, (uit een stukje U-profiel 1x1)
IMG_1979 by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 9511
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #160 Gepost op: 08 juni 2019, 13:19:52 »
En dat is twee,
IMG_1980 by Nulpunt0, on Flickr

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #161 Gepost op: 08 juni 2019, 13:25:56 »
En het is alweer recht! (y)
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 9511
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #162 Gepost op: 08 juni 2019, 15:01:50 »
En dat is drie,
Slechts 1 steun in het midden. Slaters Short 7952,
Staaldraad 0,8.

De stalen draaistang voor de bediening van de ketelklepkast - luchtpomp
IMG_1981 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1982 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1983 by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 9511
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #163 Gepost op: 09 juni 2019, 13:48:29 »
De ketelklepkast....
IMG_8428 by Nulpunt0, on Flickr

Een kant en klaar gietdeel bestaat er niet, dus er zal zelf wat moeten worden gemaakt.
Ik had nog overmaatse handrailhouders. Wie wat bewaard, heeft wat en dat is nou de Schier Onuitputtelijke Voorraad (SOV).
Ter vergelijk op de foto een Slaters-L handrailhouder.
IMG_1992 by Nulpunt0, on Flickr

Verder wat buis 0,8/1,0, moertjes 1,0, onderlegplaatje en dan krijg je dit.
De staaldraad is demontabel/schuifbaar.
IMG_1988b by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 9511
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #164 Gepost op: 09 juni 2019, 13:58:05 »
Met de kotterkop in de frees is de radius van de rookkast uitgefreesd.
IMG_1994 by Nulpunt0, on Flickr

Past, in zekere zin.
IMG_1990 by Nulpunt0, on Flickr

Straks op de draaibank de rest van de schoorsteen vorm geven.
IMG_1989 by Nulpunt0, on Flickr

13657