Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 01:20:02
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 01:19:46
De Projecten van RetroJack
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 01:18:05
verlichting inbouwen voor beginners
door
meino
Vandaag
om 00:47:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Hatsune Miku
23 October 2025, 23:15:04
Pendel module Viessmann 5214
door
Te 2/2
23 October 2025, 22:57:52
Anleitung en Ersatzteilliste van Trix V 120 001 (artnr. 22511)
door
Hasenwald
23 October 2025, 22:17:34
Artitec 6300
door
ModelWessel
23 October 2025, 22:11:28
roco kraan 40108 adres wijzigen
door
jerrytrein
23 October 2025, 21:53:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder
door
henk
23 October 2025, 21:46:50
Raadplaatje
door
Hatsune Miku
23 October 2025, 21:28:22
Configureren van YD8116 via web browser
door
reinderlf
23 October 2025, 21:16:42
Fleischmania Nostalgia
door
RetroJack
23 October 2025, 20:41:52
Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid
door
richardvandijk
23 October 2025, 20:03:33
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Huup
23 October 2025, 19:33:38
marklin 3756 verlichting
door
bellejt
23 October 2025, 19:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
23 October 2025, 19:19:57
Digitaliseren Trix V 120
door
Overet
23 October 2025, 18:57:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Peter Kleton
23 October 2025, 18:55:19
Omgeving Frankfurt am Main
door
reMARKable
23 October 2025, 18:37:50
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
henk
23 October 2025, 15:26:45
Da's Daz 2
door
spoorijzer
23 October 2025, 15:25:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Huup
23 October 2025, 14:55:42
ACME 2024 met NS ICNG!
door
VAM65
23 October 2025, 14:49:15
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
1795
23 October 2025, 14:41:44
Stroomdetectie issues.
door
Klaas Zondervan
23 October 2025, 13:19:04
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain
door
Dirk J
23 October 2025, 13:06:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
wob
23 October 2025, 13:02:37
Loksound downloads
door
D_Loc
23 October 2025, 13:02:28
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32)
door
Pauldg
23 October 2025, 12:43:16
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
NS 8100 in Spoor-1
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
Vorige
-
Volgende
-
1
...
9
10
[
11
]
12
13
...
28
Omlaag
Auteur
Topic: NS 8100 in Spoor-1 (gelezen 91619 keer)
FritsT
Offline
Berichten: 11490
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #150 Gepost op:
06 June 2019, 17:17:33 »
Tussenstand,
IMG_1936
by
Nulpunt0
, on Flickr
IMG_1939
by
Nulpunt0
, on Flickr
IMG_1941
by
Nulpunt0
, on Flickr
Nu moeten er in de voet van de pijp, in de cirkel, nog boorgaatjes voor imitatieboutjes en daarna afwerken/polijsten.
«
Laatst bewerkt op: 06 June 2019, 17:19:53 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11490
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #151 Gepost op:
06 June 2019, 20:20:42 »
Aan de onderzijde met de draaibank een kleine groef gemaakt als startpunt voor de 0,5 mm boor.
IMG_1947
by
Nulpunt0
, on Flickr
De tweede pijp moet nog strakker (zei de perfectionist)
IMG_1948
by
Nulpunt0
, on Flickr
M-0,6 imitatiebouten van Knupfer
IMG_1949
by
Nulpunt0
, on Flickr
Microsolderen,
IMG_1950
by
Nulpunt0
, on Flickr
En dan zie je dit.....
IMG_1951
by
Nulpunt0
, on Flickr
IMG_1952
by
Nulpunt0
, on Flickr
12756
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11490
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #152 Gepost op:
06 June 2019, 22:48:34 »
Na de 1e helft van het voetbal dacht ik....saaaaaaaaaaaaai. Dan maar de veiligheid afmaken met voetbal op de achtergrond.
Over de maatvoering van deze buis ben ik tevreden.
IMG_1954
by
Nulpunt0
, on Flickr
IMG_1955
by
Nulpunt0
, on Flickr
De onderdelen in het midden zitten er nu ook op.
IMG_1956
by
Nulpunt0
, on Flickr
12853
«
Laatst bewerkt op: 06 June 2019, 23:59:20 door FritsT
»
Gelogd
roadster36
Offline
Berichten: 5549
Team Mitropa
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #153 Gepost op:
07 June 2019, 02:02:59 »
netjes gedaan weer
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11490
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #154 Gepost op:
07 June 2019, 11:32:25 »
Het ovaal en de ketel heb ik met Low-Melt soldeer voorvertint, op elkaar geplaatst, een korrel soldeer "in" de gaten gelegd, iets vloeimiddel en toen de vlam er over gehaald. Ik zag het soldeer perfect vloeien. Achteraf met een scherp freesje de resten soldeer uit de gaten verwijderen.
De twee buizen worden later gelijmd want die moeten niet gespoten, maar glimmend gepolijst op de loc komen.
IMG_1957
by
Nulpunt0
, on Flickr
De bedieningsstang van mijn 5500 als mal gebruikt en later precies op maat gemaakt.
IMG_1958
by
Nulpunt0
, on Flickr
Alleen nog een veertje maken.
IMG_1959
by
Nulpunt0
, on Flickr
IMG_1961
by
Nulpunt0
, on Flickr
13012
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11490
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #155 Gepost op:
07 June 2019, 12:20:44 »
Dit is nog niet het goede veertje, maar geeft wel het inzicht dat het kan.
IMG_1962
by
Nulpunt0
, on Flickr
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11490
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #156 Gepost op:
07 June 2019, 21:16:01 »
Het is altijd een $$%$%^%%&%&%*&^ werkje, dat passen en meten voor de posities van de handrailhouders. Ik gebruik nu een handrailhouder zonder "voetje" om de maat te kunnen nemen, want met zo'n voetje er aan... gaat bij altijd fout en zit het gat verkeerd.
Het gat in het machinistenhuis wordt gelukkig afgedekt met een onderlegplaatje, dus enige speelruimte.
De stang die hier gemaakt wordt is een vaste handrail die als buis met inwendige draaistang is uitgevoerd voor de bediening van de blazer. Ik ga messing buis 0,8/1,0 met daar in een staaldraad 0,6 gebruiken. Precies zoals 1:1. De gaten in de handrailhouders moeten dus ook op 1,0 worden uitgeboord. Ken net.
Ik heb naar 1:1 gekeken en bepaald...daar moet het gat komen. Fout. De steunen voor de kolendeksels zitten iets in de weg. Dat is dus een modelbouwprobleem. De rail heb ik daarom een fractie hoger/schuiner moeten zetten. Gelukkig heeft dat weinig consequenties voor de punten op de rookkast. Pfffffffffffffff
Bij 1:1 zie je relatief lange handrailhouders en die staan ook nog op een voetje. Dat gaat hier dus helemaal niet. De langste die je kan gebruiken zijn Slaters maat L en dan gaat het nog maar net.
Daar zouden ze moeten komen,
Op de foto zie ik nu dat ik bij het boren een kolendekselsteun heb geraakt... even vervangen (?)
IMG_1963
by
Nulpunt0
, on Flickr
Meten met een voetloze steun,
IMG_1964
by
Nulpunt0
, on Flickr
Ietsje omhoog svp,
IMG_1966
by
Nulpunt0
, on Flickr
Recht ?,
IMG_1968
by
Nulpunt0
, on Flickr
Recht ?,
IMG_1967
by
Nulpunt0
, on Flickr
en dan het onvermijdelijk spannende moment om de gaten in de ketel te boren.
Uiteindelijk bleken de gaten in de ketel exact goed te zitten. Het gat in het machininistenhuis net niet. circa 1mm schuin omhoog en een iets groter onderlegplaatje doet wonderen. En ik had het toch uitgemeten...%%%%^&%^$%$^&%%
IMG_1974
by
Nulpunt0
, on Flickr
IMG_1973
by
Nulpunt0
, on Flickr
Gelogd
mwdb
Offline
Berichten: 531
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #157 Gepost op:
07 June 2019, 22:57:38 »
Dag Frits,
Prachtig om te zien hoe je model langzaam vorm aanneemt en je bijzonder uitgebreide beschrijving maakt het heel waardevol om te volgen!
Zelf ben ik bezig met het bouwen van een oude FerroSuisse Messing bouwkit van een Malletlok in H0m en daarbij zijn ook jou ervaringen in het omgaan met messing heel behulpzaam!
Via deze weg dan ook eens hartelijk dank voor je uitgebreide bouwverslagen! Blijf het met belangstelling volgen!
Groeten, Michiel.
Gelogd
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html
FritsT
Offline
Berichten: 11490
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #158 Gepost op:
07 June 2019, 23:37:12 »
Michiel,
Leuk te horen dat mijn verhaal tot meer leidt dan een lokje in spoor-1. Weet ook dat ik in het verhaal schrijf over WAT ik maak en niet HOE. Technieken laat ik veelal bewust achterwege. Mochten daar door andere bouwers vragen over zijn, dan ben ik best bereid om daar over te schrijven of op demo's te laten zien. Ook ben ik geïntersseerd hoe anderen een model maken of willen gaan maken.
En heel belangrijk... ik weet ook niet alles en leer in dit project ook weer bij. Dat doe ik ook wel door een bepaalde weg te kiezen waarvan ik niet weet waar die heen gaat, maar dat is dan gelijk de uitdaging van dit live-bouwverslag. Tot nu toe gaat alles wonderbaarlijk goed en vind telkens wel oplossingen voor onvoorziene problemen.
Overigens worden en zijn geleerde zaken al gelijk in een volgend project verwerkt. Daar kom ik tzt nog wel op terg.
Frits
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11490
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #159 Gepost op:
08 June 2019, 12:10:50 »
Twee details in het front van het machinistenhuis,
De handrail,
IMG_1977
by
Nulpunt0
, on Flickr
De veiligheid, (uit een stukje U-profiel 1x1)
IMG_1979
by
Nulpunt0
, on Flickr
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11490
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #160 Gepost op:
08 June 2019, 13:19:52 »
En dat is twee,
IMG_1980
by
Nulpunt0
, on Flickr
Gelogd
JaJo
Offline
Berichten: 11132
Spoor-0 & Spoor-1
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #161 Gepost op:
08 June 2019, 13:25:56 »
En het is alweer recht!
Gelogd
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl
FritsT
Offline
Berichten: 11490
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #162 Gepost op:
08 June 2019, 15:01:50 »
En dat is drie,
Slechts 1 steun in het midden. Slaters Short 7952,
Staaldraad 0,8.
De stalen draaistang voor de bediening van de ketelklepkast - luchtpomp
IMG_1981
by
Nulpunt0
, on Flickr
IMG_1982
by
Nulpunt0
, on Flickr
IMG_1983
by
Nulpunt0
, on Flickr
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11490
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #163 Gepost op:
09 June 2019, 13:48:29 »
De ketelklepkast....
IMG_8428
by
Nulpunt0
, on Flickr
Een kant en klaar gietdeel bestaat er niet, dus er zal zelf wat moeten worden gemaakt.
Ik had nog overmaatse handrailhouders. Wie wat bewaard, heeft wat en dat is nou de Schier Onuitputtelijke Voorraad (SOV).
Ter vergelijk op de foto een Slaters-L handrailhouder.
IMG_1992
by
Nulpunt0
, on Flickr
Verder wat buis 0,8/1,0, moertjes 1,0, onderlegplaatje en dan krijg je dit.
De staaldraad is demontabel/schuifbaar.
IMG_1988b
by
Nulpunt0
, on Flickr
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11490
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #164 Gepost op:
09 June 2019, 13:58:05 »
Met de kotterkop in de frees is de radius van de rookkast uitgefreesd.
IMG_1994
by
Nulpunt0
, on Flickr
Past, in zekere zin.
IMG_1990
by
Nulpunt0
, on Flickr
Straks op de draaibank de rest van de schoorsteen vorm geven.
IMG_1989
by
Nulpunt0
, on Flickr
13657
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
Vorige
-
Volgende
-
1
...
9
10
[
11
]
12
13
...
28
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
NS 8100 in Spoor-1