Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

3,51° ofzoiets 😉 door Noordernet
Vandaag om 19:33:48
Lengte blok en bezetmelders door henk
Vandaag om 19:27:08
bovenleiding Mader door Marc tramt
Vandaag om 19:26:49
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420 door VAM65
Vandaag om 19:26:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:25:21
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 19:21:56
lengte blok en bezetmelders door Bobos
Vandaag om 19:15:57
Schaal N - ca 310x120cm - Hondenbot door Paul552
Vandaag om 19:14:57
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door MichielB
Vandaag om 19:05:16
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door VAM65
Vandaag om 19:02:56
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 18:58:09
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door hervé
Vandaag om 18:39:59
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Bob R.
Vandaag om 18:39:29
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door Gerard van de Weijer
Vandaag om 18:25:39
EifelBurgenBahn door Tjalling
Vandaag om 18:01:26
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Reinout van Rees
Vandaag om 17:42:10
US diorama in H0 door 741230
Vandaag om 17:30:35
NS/32 door Olaf
Vandaag om 17:07:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 16:46:19
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 16:23:09
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 15:49:48
25 jaar geleden door eemstede
Vandaag om 14:51:09
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 14:44:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:36:48
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door hervé
Vandaag om 13:58:30
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door ex-DR V100
Vandaag om 13:17:53
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 12:44:15
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door MaraNCS
Vandaag om 12:07:21
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 11:32:44
Baanplan Bührtal VI door Ronald69
Vandaag om 11:30:18
  

Auteur Topic: NS 8100 in Spoor-1  (gelezen 79324 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9602
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #60 Gepost op: 14 mei 2019, 00:10:56 »
Anderhalve week aan het bouwen....De basis is er,. Nu de details en het drijfwerk.

IMG_1530 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1532 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1531 by Nulpunt0, on Flickr

5591
« Laatst bewerkt op: 14 mei 2019, 00:13:45 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9602
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #61 Gepost op: 14 mei 2019, 12:27:20 »
Ik maak ze nu nog niet definitief, maar alvast even passen en meten kan geen kwaad.

Buis 1x2 met een tapje M1,4
IMG_1533 by Nulpunt0, on Flickr

Schaal-0 wielen en idem remblokken,
IMG_1535 by Nulpunt0, on Flickr

Nu nog te ver naar buiten, maat dat is een kwestie van buisje inkorten na het monteren van de wielen.
IMG_1536 by Nulpunt0, on Flickr


Ook op het voorste wiel geen problemen.
IMG_1544 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1545 by Nulpunt0, on Flickr

Het past.

5747



« Laatst bewerkt op: 14 mei 2019, 13:36:02 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9602
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #62 Gepost op: 14 mei 2019, 20:16:50 »
Tijd om eens naar de aandrijving te kijken. Daartoe heb ik de Slaters aandrijving even uit de 5500 in Spoor-1 gehaald.
IMG_1546 by Nulpunt0, on Flickr

Twee zaken moesten worden aangepakt.
1. het verschil in asdikte
2. het verwijderen van de achterste dwarsverbinding.

Omdat mijn assen 5,0 mm zijn en die van Slaters 6,25 heb ik een messing bus op de draaibank gemaakt.
IMG_1552 by Nulpunt0, on Flickr

Verder pas de aandrijving zeer gemakkelijk in de beschikbare ruimte in dit model.
IMG_1548 by Nulpunt0, on Flickr

Verder nog wat plaatjes ter info (ende vermaeck)
IMG_1547 by Nulpunt0, on Flickr

Van onderen,
IMG_1549 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1550 by Nulpunt0, on Flickr

Nu is het uitzoeken van de stoomafname aan de orde.

« Laatst bewerkt op: 14 mei 2019, 20:53:32 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9602
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #63 Gepost op: 14 mei 2019, 21:40:31 »
Fosforbronsstripjes ...ziet er niet uit.
Het worden dus plunjers. Even goed meten en de conclusie is dat ze horizontaal passen. Er is geen contactloze ruimte tussen frame en achterzijde wiel. Veertjes houden de plunjer dus altijd tegen het wiel aangedrukt.
Daar ik de assen nog niet heb afgeveerd is het even zoeken naar de positie. Op "12 uur" kunnen ze mogelijk niet want daar komt eventueel de vering. Op iedere "klokstand" tussen 9 en 3 uur kan het. Hoe dan ook, je ziet ze zitten en de gearbox  (sorry heren/dames van Slaters) is ook niet fraai om zo van onderen te zien.. Maar je moet wat.
Belangrijkste is... het kan.
Een gat boren is zo gebeurd, maar het afstellen van de vering is wat meer werk en zeker als dat ook de positie van het gat bepaald.
Kortom...eerst veertjes maken, assen draaien, wielen bevestigen enz.enz. of......aan de bovenbouw beginnen.

IMG_1553 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1554 by Nulpunt0, on Flickr

5907

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9602
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #64 Gepost op: 15 mei 2019, 11:29:36 »
Nu komen ineens een aantal zaken tegelijk om de hoek kijken en na een aantal proefexemplaren heb ik de juiste scheenplaatafsluiter gevonden. Van buitenaf (door het wiel) vastschroeven.

Ik ben eerst begonnen met het maken van veertjes en positioneringsgaten in de aslager. Dan moeten er natuurlijk scheenplaatafsluiters komen, maar dat was gisteravond nog bijzaak. Eerst kijken hoe de veertjes het deden. De lok stond keurig met 4 pootjes op de rails en alle 4 de wielen draaiden (los op de as) bij het voortduwen. Veren deed de lok ook, maar naar mijn gevoel iets te stug (zeker tov de 5500). Ik ga dus dunnere veertjes maken. 0,3 en/of 0,4 ipv 0,5 verenstaal.
De stukjes 1x2 strip die ik als scheenplatafsluiter tijdelijk had gesoldeerd moesten dus weer los. Dat moet dus anders. Vanmorgen diverse invalshoeken bekeken, maar het wordt een 3x3 L-profiel met aan de binnenkant stukjes 3x3 profiel met tap 1,0 mm.

Oude (vooraan) en nieuwe (achteraan) situatie,
IMG_1558 by Nulpunt0, on Flickr

Binnenkant,
Schroeven van binnenuit kan niet ivm de gearbox.
Dus doorvoergat 1,1 in het frame en tapje 1,0 in de strip.
IMG_1556 by Nulpunt0, on Flickr

Buitenkant,
IMG_1555 by Nulpunt0, on Flickr

Bereikbaarheid door het wiel,
IMG_1559 by Nulpunt0, on Flickr

Zo, dat probleem is weer opgelost en was leuk om te doen.
koffietijd !

6047
« Laatst bewerkt op: 15 mei 2019, 11:37:15 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9602
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #65 Gepost op: 15 mei 2019, 20:14:27 »
Ik heb vandaag veertjes gemaakt. Altijd Triall and Error om de juiste te maken en genoeg identieke over te houden.
0,2 dik, 8,0 mm lang, winden om 1,2 mm staf:..wiebbel de wobbel loc....veel te slap
0,4 dik, 7,5 mm lang, winden om 1,0 mm staf....past niet over het pieleke in het hornblock.
0,4 dik, 7,5 mm lang, winden om 1,2 mm staf. Ik denk dat dit wel eens de goede zouden kunnen zijn. Altijd vervangbaar. We zullen zien.

De "loc" hangt niet/nauwelijks tegen de aanslag dus hij hangt, zonder gewicht van de bovenbouw, echt op de veertjes
IMG_1561 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1562 by Nulpunt0, on Flickr

6198
« Laatst bewerkt op: 15 mei 2019, 20:26:04 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9602
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #66 Gepost op: 15 mei 2019, 23:08:43 »
Volgende item worden de veerpakketten. Nooit gedacht dat ik die gietdelen uit de SOV ooit nog eens zou gebruiken, maar ja hoor...nu dus. Beetje kanibaliseren, maar ik kom heel dicht in de buurt (denk ik).

En plaatje om mee te beginnen. Morgen verder.
Veerbladen zal ik op maat moeten maken, maar daar verwacht ik geen problemen mee.
IMG_1563 by Nulpunt0, on Flickr

6280

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9602
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #67 Gepost op: 16 mei 2019, 14:23:18 »
Eerst de gietdelen allemaal bewerken en daarna volgde een lastig werkje. Omdat de onderdelen niet recht/plat zijn bleek het vastklemmen  moeilijk uitvoerbaar, dus voor het eerst bij deze loc wat $%^$^%&^$#%^#$%&^%*&...... weer scheef. En toen moesten de 8 klinknagelplaten er ook nog op zonder dat de boel verschoof. Maar de aanhouder wint.

De klinknagelplaten zijn eigenlijk niet volgens 1:1. Er horen wel klinknagels, maar in 0,8 mm dik messing kan je echt niet klinkagelen en echte klinknagels door frame en gietdeel...nee. Er is derhalve gekozen voor plaatjes (in de etsplaat) die van klinknagels zijn voorzien.

IMG_1566 by Nulpunt0, on Flickr

6431

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #68 Gepost op: 16 mei 2019, 15:21:57 »
Ik ben dus niet de enige die probeert iets recht te maken wat een ietsiebietse krom is. Maar het gaat lukken.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9602
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #69 Gepost op: 16 mei 2019, 19:17:38 »
Dit was verrassend leuk om te maken (en ik mag er nog 3).

Begonnen met losse veerhangers te kanabaliseren. Op onderstaande foto was ik daar nog niet meer klaar en moet er nog een stukje "strip" naast de schroefdraad verdwijnen. Maar de losse veerhangers en een los veerpakket...doet wonderen.
IMG_1569 by Nulpunt0, on Flickr

Om de aslager te kunnen demonteren, moet ook het veerpakket demontabel zijn..je ziet, het kan. Twee boutjes M0,8x6 door de hangers en probleem is opgelost.
IMG_1571 by Nulpunt0, on Flickr

Zo staat het op tekening,
IMG_0003 by Nulpunt0, on Flickr

Vergelijk.....
IMG_1581 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1583 by Nulpunt0, on Flickr

Wat zie je er van als het wiel er voor zit?...
Maar dat maakt natuurlijk helemaal niks uit. Het gaat om de lol van het bouwen van een gedetailleerd Schaal-1 model naar Nederlands voorbeeld.
IMG_1582 by Nulpunt0, on Flickr

6519
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2019, 19:40:15 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9602
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #70 Gepost op: 16 mei 2019, 22:27:58 »
En dat is 4,

IMG_1584 by Nulpunt0, on Flickr

6600

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9602
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #71 Gepost op: 17 mei 2019, 12:02:30 »
Freubelwerk..

trap en gereedschapskast by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1585 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1586 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1588 by Nulpunt0, on Flickr

6747

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #72 Gepost op: 17 mei 2019, 12:33:30 »
Ik mis het hangslot en de bijbehorende lippen! duikt onder tafel  ;D
Je bent weer lekker op dreef Frits  (y)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9602
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #73 Gepost op: 17 mei 2019, 12:59:12 »
Ik zie je zitten hoor,onder die tafel.........

kan allemaal nog komen. Eerst de grote lijnen.
Het is tenslotte geen oplevering van het model maar een live bouwverslag.

PS. imitatiescharnieren zijn getekend en bij de etser in bestelling. Maar daar ga ik nu niet op wachten en heb er (tijdelijk) wat voor gemaakt. En misschien blijven ze wel zitten want er is nog genoeg werk te doen. Blijft hobby.

Maar er wordt aan gewerkt.
IMG_1592 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 17 mei 2019, 13:17:25 door FritsT »

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #74 Gepost op: 17 mei 2019, 16:05:39 »
Ha... ha... ha... hatsjoeeee ehmmmm  ::)  ;D

Mooi project weer!
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.