Doel:€250.00
Donaties:€95.00

Per saldo:€-155.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-10-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Scooterrijder vs trein Den Dolder door Hendrik Jan
Vandaag om 16:06:51
BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma door Besselspoor
Vandaag om 16:01:19
En de boer hij ploegde voort door Stieven76
Vandaag om 15:47:31
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
Vandaag om 15:28:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Locofiel
Vandaag om 14:34:57
Erik de Zwart lanceert platform over treinen. 24trains.tv door Ad Cleijsen
Vandaag om 14:34:18
Bouw Beel + "wat reed er achter de Beel" door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:33:34
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Sven
Vandaag om 14:21:40
Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam door verst107
Vandaag om 13:55:18
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 12:59:22
Raadplaatje door tothebeach
Vandaag om 12:48:00
Zijn alle stoomlok nummerschilden allemaal even groot? door dwem
Vandaag om 12:33:58
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 12:24:27
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
Vandaag om 11:43:51
Uit en Thuis, de bouw door Fritsprt
Vandaag om 11:05:09
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:54:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:42:11
Roco Hippel (nieuw), kapotte koppelstangverbinding door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:37:38
Project Halleberg, een digitale tandrad pendelbaan door Sven
Vandaag om 10:35:41
Atlas G3/3 ombouwen naar rijdend model, enkele vragen.. door DE-II
Vandaag om 10:12:12
YouTube films met extraatje door NL-modelspoor
Vandaag om 10:09:05
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 09:36:35
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:20:15
Welke besturingssoftware kies ik? door henk
Vandaag om 08:53:23
BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000 door peterha
Vandaag om 05:22:20
Arduino voor verlichting boven de baan door 72sonett
22 oktober 2019, 23:57:56
Welk rijtuig te gebruiken voor WRmz134.5 door Thom
22 oktober 2019, 23:56:08
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door Wim Vink
22 oktober 2019, 23:09:39
NS modelbaan Hoekdam H0 door Wim Vink
22 oktober 2019, 23:08:33
Vergelijk tussen Digikeijs, NS parts en andere NS seinen door ruudns
22 oktober 2019, 23:05:51
  

Auteur Topic: NS 8100 in Spoor-1  (gelezen 33204 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 4071
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #45 Gepost op: 10 mei 2019, 14:49:33 »
Ja, plakken met warme  zilverkleurige lijm.

MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 675
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #46 Gepost op: 10 mei 2019, 14:52:09 »
Waarschijnlijk elders gemist  ::) maar zijn dat kant en klare klinknagelstrips ?

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 4071
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #47 Gepost op: 10 mei 2019, 15:01:28 »
Hoi Marc,

komen uit de SOV (Schier Onuitputtelijke.)
Maar in dit formaat heel eenvoudig zelf te ponsen.

Kriebels om te beginnen of ben je al begonnen?

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 4071
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #48 Gepost op: 10 mei 2019, 20:20:38 »
Ik heb recent buffers van Dingler gekocht. Maar ja, de bufferplaten zijn het echt niet. Dus ook die weer zelf maken en gelijk maar op die manier dat ze met boutjes aan het frame kunnen worden geschroefd en dat is weer handig bij het zandstralen en spuiten. Bij de 5500 heb ik dat ook gedaan en op de werkmethode heb ik nu wat verbeterpuntjes aangebracht.

Rechtsonder een proefexemplaar met imitatiebouten 0,8 mm. Uiteindelijk zijn het M1,0 exemplaren geworden.
IMG_1455 by Nulpunt0, on Flickr

Strip 1mm dik, 10 mm breed. Gat 5,0 mm met de plaatboor.
IMG_1456 by Nulpunt0, on Flickr

Gaatjes 0,7mm (NIET GROTER) op 1,0 mm van de rand. Aftekenen aan achterzijde.
IMG_1457 by Nulpunt0, on Flickr

Dan op dit moment iedere bufferplaat uniek nummeren en boven/onderzijde markeren. Stift en/of kraspen. Breng de nummering ook aan op de bufferbalk want als het eenmaal door elkaar zit....foute boel.
IMG_1460 by Nulpunt0, on Flickr

Tijdelijk vastzetten met 10-secondenlijm
IMG_1459 by Nulpunt0, on Flickr

Dan nu de gaten 0,7 doorboren in de bufferbalk. Zo zitten alle gaten exact tegenover het gat in de bufferbalk.

met een vlammetje de bufferplaten loshalen en vervolgens tapjes M1 ztten. Duurt even met een setje van 3 tapjes, maar het is voor een goed doel.
IMG_1462 by Nulpunt0, on Flickr

Gaten in de bufferplaat nu pas opboren naar 1,1 (net een klein beetje speelruimte).
Vervolgens kunnen buffers en bufferplaten aan elkaar worden gesoldeerd en klaar voor gebruik.

Wat past dat mooi.
IMG_1463 by Nulpunt0, on Flickr

4418







« Laatst bewerkt op: 10 mei 2019, 21:37:22 door FritsT »

MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 675
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #49 Gepost op: 10 mei 2019, 23:54:54 »
Hoi Marc,

komen uit de SOV (Schier Onuitputtelijke.)
Maar in dit formaat heel eenvoudig zelf te ponsen.

Kriebels om te beginnen of ben je al begonnen?

Kriebels zijn er al ruimschoots  ;D
Maar ik wil eerst mn Oersik afmaken voordat ik aan iets anders begin  :angel:
Ik weet alleen nog niet zeker of ik dat volhoud.   

Sinds afgelopen week heb ik ook mijn klinknagelpers maar een strip met de klinknagels zou wel makkelijk zijn geweest.  ;D

Hoe dan ook ik volg dit draadje met heel veel plezier. 

Heb je eventueel suggesties voor mogelijke spoor 1 wielen (evt van Slaters?)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 4071
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #50 Gepost op: 11 mei 2019, 11:19:30 »
Ik heb nog steeds "last" van denken in schaal-0. De maten in Schaal-1 zijn anders en denken dat het goed is gaat helemaal fout.
Meten = weten.
De wielen had ik in gedachten te hoog en daardoor liepen zij in eerste instantie tegen de voetplaatsteunen. Dat resulteerde in het zeer goed bekijken van tekeningen en foto's....de wielen hoorden lager en het merkstreepje "midden"van het hornblock is voor dit model niet juist. Tussen de bovenkant (inwendig) van het hornblock en de glijlager moet zeker 4 mm zitten. Daardoor steken de glijlagers net iets buiten de geleiders. Ze zijn dus ook niet gemaakt voor deze schaal, maar ze passen wel net. Het ziet er allemaal ook net niet 100% uit,maar het zij zo. Gelukkig zit dit verstopt achter de wielen. Maar ik moest daar dus wel even achter komen.

Plaatjes zeggen meer...

IMG_1467 by Nulpunt0, on Flickr

en de koppelstangen gaan in deze positie ook makkelijk langs de steunen.
IMG_1468 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1469 by Nulpunt0, on Flickr

@Marc
Ik heb nog helemaal niet naar Slaters wielen gekeken. Zeker ook niet omdat ik eerst juist dit stadium van passen en meten achter me wilde hebben.
« Laatst bewerkt op: 11 mei 2019, 12:20:51 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 4071
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #51 Gepost op: 12 mei 2019, 00:31:50 »
Dat met die wielen gaat wel goed komen. Nu verder met wat er aan het frame moet komen. Belangrijkste zijn de cylinderblokken.
Solderen kan, maar dat wordt wel stoken met mogelijk nadelige gevolgen voor de reeds gemaakte soldeerverbindingen. Ik ga het daarom mechanisch proberen.

Twee boutjes M2 (kan het gietstuk niet draaien) in een passend plaatje (1,5 mm dik).
IMG_1473 by Nulpunt0, on Flickr

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 4675
  • Team Mitropa
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #52 Gepost op: 12 mei 2019, 01:51:02 »
Oei zit er ergens een gaatje in de cilinders?
Boor anders een extra gaatje tussen de twee tapeinden.
Doordat de lucht in de cilinder uitzet tijdens het solderen kan het zijn dat hij uit elkaar klapt.
en de tin je in de ogen en om de oren vliegt.
Zelfde waarschuwing geld ook voor ketels,gastanks enz

Noud

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #53 Gepost op: 12 mei 2019, 09:21:46 »
De ingang van de zuigerstang is een gat, dus geen probleem. Zo te zien is het Frits al gelukt.
Het is natuurlijk wel heel goed voor dit “gevaar”-punt te blijven waarschuwen.

Behalve het plofgevaar, zorg ik er zelf ook altijd voor dat dergelijke onderdelen ook inwendig gereinigd/gespoeld kunnen worden om restanten vloeimiddel te verwijderen.

In dit geval is een groter gat of 2 gaatjes beter. Kun je er met bijv een  spuitje water inbrengen, laten weken en uitspoelen bijvoorbeeld.
« Laatst bewerkt op: 12 mei 2019, 09:29:12 door Noud »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 4071
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #54 Gepost op: 12 mei 2019, 11:09:29 »
@Jan, Noud,..Ik heb de meest gore vieze vuile flux gebruikt (Fry Powerflux in het gele potje) en daarna in het ultrasoonbad. Er zitten zoals gezegd gaatjes in (3 stuks), dus over ploffen en fluxresten maak ik me geen zorgen.

Rustige zondagmorgen, vaste vingers....passen, meten en boren maar. Eerste gat exacte diameter. Tweede gat 0,2 groter om iets te kunnen roteren. Ging verrassend goed op de vroege morgen, maar ik zei al..vaste vingers vanmorgen. Nu koffie en even "buiten kijken naar het weer".

Bij deze Okke nogmaals bedanken voor het 3D tekenen van deze gietstukken.

IMG_1474 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1475 by Nulpunt0, on Flickr

Rangeerdersgrepen had ik ook al zitten. Gaatjes in het horizontale deel van de bufferbalk en draadje 0,7 er doorheen. Ook tegen de achterkant bufferbalk solderen.
IMG_1477 by Nulpunt0, on Flickr


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 4071
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #55 Gepost op: 12 mei 2019, 13:28:35 »
Die twee zitten...

IMG_1478 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1479 by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 4071
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #56 Gepost op: 12 mei 2019, 23:34:20 »
Van een aantal onderdelen op de etsplaat kende ik de toepassing nog niet. Er zat een T-vormig stuk plaatwerk met vouwnaden in. Pas na het vouwen zag ik het. Het waren de zandbakken. Qua front waren ze goed op formaat, maar ze moeten voor de constructie wel iets hoger om tegen de onderkant van de voetplaat aan te kunnen worden gesoldeerd. Ik heb het etsdeel als basis gebruikt en er plaatwerk tegenaan gezet.
Halfrond draad als imitatie van de scharnier en wat klinknagels geperst. En wat freubelen met restanten uit de fret.

IMG_1485 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1487 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_8411 by Nulpunt0, on Flickr

Nog niet vastgezet, want ik moet nog even uitzoeken hoe dat bij 1;1 zat. Waarschijnlijk met L-profieltje(s) en bouten door de strip ana de voetplaat. Werkje voor morgen.
IMG_1489 by Nulpunt0, on Flickr

5219

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 4071
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #57 Gepost op: 13 mei 2019, 10:31:08 »
Ik was al blij met dat mini-imitatiescharnier, maar in 3D klopte het niet helemaal en dan blijft het knagen (Waar hebben we het over ?). Het scharnier lag niet op het plaatwerk, maar was een deel er van. Uurtje priegelen met de klinknagelpers op 0,2 mm plaat en zoeken in de SOV......ja hoor, een alternatief.

T-profiel met klinknagels. Ik wist niet meer dat ik het had. Twee stukjes van 4 cm.Wie wat bewaard, heeft wat.
IMG_1493 by Nulpunt0, on Flickr

De "T" wat inkorten en dan krijg je dit.... een opliggend scharnier.
Dat het scharnier zelf iets hoekig is zie je met het blote oog niet, maar de randen en de klinknagels wel.
IMG_1492 by Nulpunt0, on Flickr

5338
« Laatst bewerkt op: 13 mei 2019, 10:35:06 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 4071
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #58 Gepost op: 13 mei 2019, 20:12:56 »
En dat is twee.
Foto's in het boek van Paul Henken laten zien dat de zandbakken met L-profielen tegen het frame zitten. Hoe groot ze waren....tja, dat blijft een vraag.

Maar heel interessant bij het zoeken naar die profielen was de ontdekking van een zijuitgang van de spuikraan. Staat op geen enkele tekening die ik heb kunnen vinden, maar de SS machines hadden al een voorbereidend gat in het frame aan de linker zijde. Later zie je dat loks naast de zandkist daar een aansluitpijp hebben en op twee foto's van de 8106 (archief NVBS) zie je dat er van die aansluiting gebruik wordt gemaakt.

IMG_1523 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 13 mei 2019, 21:38:33 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 4071
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #59 Gepost op: 13 mei 2019, 23:04:33 »
Zandkisten en pijp gemonteerd.
IMG_1526 by Nulpunt0, on Flickr

Zie je hem zitten?
IMG_8404 - kopie by Nulpunt0, on Flickr

Nu snap ik ook dat rookpluimpje van enkele berichten terug.
in de herhaling..
IMG_8411 by Nulpunt0, on Flickr

5567