Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen
door
MRdirect
Vandaag
om 15:33:14
Zoekfunctie ?
door
VAM65
Vandaag
om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Keska
Vandaag
om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop
door
Marco Staartjes
Vandaag
om 14:47:12
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54
door
Peter Kleton
Vandaag
om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald.
door
MaraNCS
Vandaag
om 14:25:44
FFA koelwagen
door
Duoblock
Vandaag
om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
sncf231e
Vandaag
om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem
door
Rick
Vandaag
om 13:24:51
Punt- en hartstukken
door
1200blauw
Vandaag
om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit
door
Bahn-AG
Vandaag
om 12:42:50
US diorama in H0
door
moonlicht
Vandaag
om 12:40:54
Doornvliet
door
raymond erdtsieck
Vandaag
om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
door
eitreb
Vandaag
om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug)
door
gdh
Vandaag
om 11:55:50
7 april De Karel on tour
door
NL-modelspoor
Vandaag
om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein)
door
Arjan6511
Vandaag
om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:19:47
Beekdaelen in H0
door
VulcanRaven
Vandaag
om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens
door
henk
Vandaag
om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
door
NTeering
Vandaag
om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken
door
Jelmer
Vandaag
om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen...
door
Rsd1000
Vandaag
om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag
door
Jelmer
Vandaag
om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
DJV
Vandaag
om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Pauldg
Vandaag
om 07:52:09
NS 8400 van Werps
door
MathynK
Vandaag
om 07:05:15
Al mijn goede ideeën...
door
bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
door
bask185
28 maart 2024, 22:51:58
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
NS 8100 in Spoor-1
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
...
28
Omlaag
Auteur
Topic: NS 8100 in Spoor-1 (gelezen 79037 keer)
FritsT
Offline
Berichten: 9557
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #15 Gepost op:
05 mei 2019, 20:01:21 »
De 5500 is klaar dus tijd voor de 8100 in Spoor-1:
De frameplaten, 1,0 mm dik, heb ik ook nu weer laten laseren. Er is helaas een klein foutje bij de maten voor de hornblocks ingeslopen, maar dat is eenvoudig met stukjes vlakprofiel 1x2 en een vijltje op te lossen.
De onderste is gecorrigeerd. De middelste moet nog en het nieuw-zilver omgebogen frame gaat naar het vierkante archief.
IMG_1370
by
Nulpunt0
, on Flickr
Slaters heeft geen gegoten hornblocks in Spoor-1. Er is besloten om de Spoor-0 uitvoering (Ref. 7960B) te gebruiken en de glijlagers met een ruimer op de maat van de te gebruiken as te maken. 4,7 gaat naar 4,9/5,0 mm
Geisoleerde wielen van de goede maat en breed loopvlak had ik nog liggen (Heller / Spoor-0)
IMG_1373
by
Nulpunt0
, on Flickr
IMG_1372
by
Nulpunt0
, on Flickr
Dat gaat weer leuk constructiewerk worden....
2398
«
Laatst bewerkt op: 05 mei 2019, 20:17:40 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9557
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #16 Gepost op:
05 mei 2019, 23:16:07 »
De ruimte tussen "pieleke" en de aslager is (te) klein en ook moet nog worden bekeken welke hoogtestand de as moet hebben. Dus nu even niks aan doen en verder werken. Later kijken hoe alles uitpakt. Maar ik vermoed dat ik, net zoals bij de 5500, veerblokjes zal moeten maken om de hoogte en vering in te kunnen stellen. Helemaal niet erg voor een modelbouwer.
Ook nu weer gemerkt, het hornblock en de aslager zelf moeten gepolijst en op maat tov elkaar worden gemaakt want direct passen en soepel lopen...nee.
IMG_1374
by
Nulpunt0
, on Flickr
IMG_1377
by
Nulpunt0
, on Flickr
2487
«
Laatst bewerkt op: 05 mei 2019, 23:23:49 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9557
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #17 Gepost op:
06 mei 2019, 11:40:54 »
Traditionele foto met de tekst...Bijna klaar.
IMG_1381
by
Nulpunt0
, on Flickr
Gelogd
JaJo
Offline
Berichten: 11147
Spoor-0 & Spoor-1
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #18 Gepost op:
06 mei 2019, 15:27:56 »
Gelogd
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl
FritsT
Offline
Berichten: 9557
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #19 Gepost op:
06 mei 2019, 19:23:19 »
Werkwijze...? Frameplaten met tussenschotten verbinden en dan tegen de voetplaat of eerst de frameplaten op de voetplaat? Laatste optie geeft denk ik een bedrijfszekerder resultaat. Maar het blijft een belangrijke zaak om tussendoor haaksheid te controleren.
Op de soldeerplaat zijn mbv. een afstandhouder 1,2 mm aan één zijde (uitgemeten voor voor- en achterzijde) de frameplaten stukje voor stukje gesoldeerd.
IMG_1383
by
Nulpunt0
, on Flickr
Twee frameplaten zitten nu strak op de voetplaat. De tussenschotten nog handmatig vervaardigen. Bij volgende modellen worden die gelaserd en worden dan strak passend met pen-gat verbindingen verbonden. Leermoment !
Nu zeker blijven controleren totdat alles goed zit.
IMG_1386
by
Nulpunt0
, on Flickr
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9557
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #20 Gepost op:
06 mei 2019, 22:47:18 »
Het wordt weer een spannend live-bouwverslag want momenteel kijk ik nog niet ver vooruit, met mogelijk alle gevolgen van dien. Maar dat maakt het (ook voor mij )spannend. En voor alles is een oplossing.
Als de hornblocks ook maar 0,1 mm fout zitten heb je werk te doen. Ondanks de soldeermal...jammer dan. Werk aan de winkel. Maar ze staan nu goed en dan zet je vanzelfsprekend even de assen er in en effe heen en weer schuiven. Zo hoort het..
De verbindingsstrip in het midden van de voetplaat zit volgens mij op een plek waar ik er later last van ga krijgen met de gearbox. Dus...weg met dat ding.
IMG_1389
by
Nulpunt0
, on Flickr
2871
«
Laatst bewerkt op: 06 mei 2019, 22:48:55 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9557
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #21 Gepost op:
07 mei 2019, 14:14:26 »
Nu moest ik de definitieve keuze maken voor mijn voorbeeld. Bepalend zijn niet de dwarsverbindingen van de frameplaten maar de bufferbalken. Houten of metalen/klinknagels.
Ik heb een voorkeur voor de 8107 met metalen bufferbalken, grote watertanks, schoorsteen met kroon en met een ladder aan de voorzijde. Met dat laatste item heb ik wat....
IMG_1391
by
Nulpunt0
, on Flickr
En er bestaat een mooie foto van deze loc met die kenmerken en duidelijk is, die ziet er zo helemaal niet uit als de 8100 die nu prachtig gerestaureerd staat bij de MBS. Dus die kan ik niet helemaal als voorbeeld gebruiken, maar helpt natuurlijk wel.
De klinknagels heb ik al geperst.
IMG_1390
by
Nulpunt0
, on Flickr
Gelogd
sander1985
Offline
Berichten: 1874
Team Mitropa *
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #22 Gepost op:
07 mei 2019, 14:28:00 »
Die 8100 is natuurlijk ook een hele andere versie van de 8100, namelijk voor de verbouwing met vergroting van de waterbakken. Mooi voortgang trouwens!
Gelogd
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda
FritsT
Offline
Berichten: 9557
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #23 Gepost op:
07 mei 2019, 15:08:23 »
De bufferbalk moet goed in positie en dus op de zijkanten perfect aansluiten. Het blijft passen en meten EN vooruitzien (dus toch). Daarom eerst de strips onder de voetplaat in behandeling genomen. Ik heb de strip uit de etsplaat vervangen, omdat die op de kopse kant lastiger te solderen zijn, door een L-profiel 4x4 en de vorm met de slijpmachine gemaakt.
IMG_1392
by
Nulpunt0
, on Flickr
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9557
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #24 Gepost op:
07 mei 2019, 21:34:17 »
De "houten" bufferbalken van messing moeten voor de stalen versie "gesloopt" worden en van klinknagels worden voorzien.
IMG_1393
by
Nulpunt0
, on Flickr
Eerst de bufferbalken monteren en dan de zijkanten.
Pas later de strip die op de bufferbalk komt aanbrengen en glad vijlen met de strips aan de zijkant.
Rondom moet een minimaal randje aan de onderzijde van de voetplaat zichtbaar blijven. Circa 0,3 mm
IMG_1395
by
Nulpunt0
, on Flickr
IMG_1396
by
Nulpunt0
, on Flickr
IMG_1397
by
Nulpunt0
, on Flickr
IMG_1398
by
Nulpunt0
, on Flickr
3209
«
Laatst bewerkt op: 07 mei 2019, 21:36:05 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9557
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #25 Gepost op:
07 mei 2019, 23:08:18 »
De bufferbalk moet nu vorm gaan krijgen mbv. U-profielen. 3x4 ziet er het meest overtuigend uit en er is exact genoeg ruimte voor de bufferhuls..
IMG_1399
by
Nulpunt0
, on Flickr
En dan aan de slag.
IMG_1400
by
Nulpunt0
, on Flickr
IMG_1401
by
Nulpunt0
, on Flickr
passtukje er tussen.
IMG_1403
by
Nulpunt0
, on Flickr
Achterplaat er tegen.
IMG_1405
by
Nulpunt0
, on Flickr
Wil je verlichting......?.... dan moet je ruimte maken binnen deze constructie. Wel alleen aan de voorzijde, want achterzijde zit anders.
Het bovenste horizontale profiel moet ingekort en het gat in de achterplaat ovaal naar boven. Dan heb je ruimte om een lampje/LED van achteraf door een gat in de voetplaat te steken.
3252
«
Laatst bewerkt op: 07 mei 2019, 23:21:52 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9557
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #26 Gepost op:
08 mei 2019, 12:02:31 »
Ik heb het mezelf iets makkelijker gemaakt voor het geval het gat in de voetplaat juist boven de achterplaat uit zou moeten komen.
IMG_1406
by
Nulpunt0
, on Flickr
IMG_1409
by
Nulpunt0
, on Flickr
3398
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9557
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #27 Gepost op:
08 mei 2019, 12:28:42 »
Er is op dit moment wel een open blijvend gat (nu nog wel !), maar ik heb een gaatje door de frameplaat geboord waar eventueel de electradraad door kan.
IMG_1411
by
Nulpunt0
, on Flickr
IMG_1410
by
Nulpunt0
, on Flickr
Nog een werkje dat je beter vroegtijdig kan doen, is het maken van ruimte voor de koppeling. Ik was te laat en moest de voorplaat er uit halen.
IMG_1414b
by
Nulpunt0
, on Flickr
«
Laatst bewerkt op: 08 mei 2019, 12:47:32 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9557
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #28 Gepost op:
08 mei 2019, 14:51:34 »
Hele uitzoekerij die frameplaat dwarsverbindingen. Maar ik ben er uit (denk ik)
Laat je niet in de war brengen door alles wat links en rechts van de frameplaten zit. Die schuine hoekjes zijn de steunen maar zitten op andere plekken dan de dwarsverbindingen. En bij nummer 1 kijk je tegen een gereedschapskist aan. Hoezo verwarrend, maar het is wel goed getekend .
frameplaten horizontaal
by
Nulpunt0
, on Flickr
frameplaten verticaal
by
Nulpunt0
, on Flickr
Nummer 7 heb ik in hert vorige bericht genoemd met de mededeling om ruimte te maken voor de koppeling. Het is dus een plaat met een rond gat. Ga ik het over doen?....
frameplaat 7
by
Nulpunt0
, on Flickr
Van nummer 6 zie ik geen tekening. Dat is volgens mij een dichte plaat van boven tot bijna beneden.
Nummer 5:
frameplaat 5
by
Nulpunt0
, on Flickr
Nummer 4 staat schuin en valt samen met de zijvleugels buiten het frame
frameplaat 4
by
Nulpunt0
, on Flickr
Nummer 3 en 2 zijn geen platen, maar dwarsverbindingen. Staat ook in letters op de tekening. Moeten klein zijn omdat de vuurkist daar zit.
frameplaat 2 en 3
by
Nulpunt0
, on Flickr
Nummer 1 is een kleinere met gat voor de koppeling.
De vierkanten links en rechts zijn de gereedschapskisten en het driehoekje zit verderop.
frameplaat 1
by
Nulpunt0
, on Flickr
Ik ben begonnen met nummer 1.
Om gelijk hoekprofielen weer te geven maak ik gebruik van dubbel TT profiel waar de dwarsverbinding in wordt geschoven..
IMG_1415
by
Nulpunt0
, on Flickr
IMG_1416
by
Nulpunt0
, on Flickr
Afgewerkt,
IMG_1418
by
Nulpunt0
, on Flickr
IMG_1417
by
Nulpunt0
, on Flickr
«
Laatst bewerkt op: 08 mei 2019, 14:54:45 door FritsT
»
Gelogd
becasse
Offline
Berichten: 967
http://becasse-weathering.blogspot.nl/
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #29 Gepost op:
08 mei 2019, 14:54:49 »
Ha Frits,
Verleidelijk project waar je mee bezig bent. Ga je de versie maken met grote waterkasten. Is die mogelijk met wat er in de kit zit? Die vind ik persoonlijk harmonieuzer en stoerder. Ik wacht eerst maar es af wat Demko voor aandrijving voor mij fabriceert voor de oersik.
Michiel
Gelogd
Waar gaan we heen voor spoor 1?
http://becasse-weathering.blogspot.nl/
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
...
28
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
NS 8100 in Spoor-1