Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: NS 8100 in Spoor-1  (gelezen 78971 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #15 Gepost op: 05 mei 2019, 20:01:21 »
De 5500 is klaar dus tijd voor de 8100 in Spoor-1:

De frameplaten, 1,0 mm dik, heb ik ook nu weer laten laseren. Er is helaas een klein foutje bij de maten voor de hornblocks ingeslopen, maar dat is eenvoudig met stukjes vlakprofiel 1x2 en een vijltje op te lossen.
De onderste is gecorrigeerd. De middelste moet nog en het nieuw-zilver omgebogen frame gaat naar het vierkante archief.

IMG_1370 by Nulpunt0, on Flickr

Slaters heeft geen gegoten hornblocks in Spoor-1. Er is besloten om de Spoor-0 uitvoering (Ref. 7960B) te gebruiken en de glijlagers met een ruimer op de maat van de te gebruiken as te maken. 4,7 gaat naar 4,9/5,0 mm
Geisoleerde wielen van de goede maat en breed loopvlak had ik nog liggen (Heller / Spoor-0)
IMG_1373 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1372 by Nulpunt0, on Flickr

Dat gaat weer leuk constructiewerk worden....

2398
« Laatst bewerkt op: 05 mei 2019, 20:17:40 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #16 Gepost op: 05 mei 2019, 23:16:07 »
De ruimte tussen "pieleke" en de aslager is (te) klein en ook moet nog worden bekeken welke hoogtestand de as moet hebben. Dus nu even niks aan doen en verder werken. Later kijken hoe alles uitpakt. Maar ik vermoed dat ik, net zoals bij de 5500, veerblokjes zal moeten maken om de hoogte en vering in te kunnen stellen. Helemaal niet erg voor een modelbouwer. ;D

Ook nu weer gemerkt, het hornblock en de aslager zelf moeten gepolijst en op maat tov elkaar worden gemaakt want direct passen en soepel lopen...nee.

IMG_1374 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1377 by Nulpunt0, on Flickr

2487
« Laatst bewerkt op: 05 mei 2019, 23:23:49 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #17 Gepost op: 06 mei 2019, 11:40:54 »
Traditionele foto met de tekst...Bijna klaar.

IMG_1381 by Nulpunt0, on Flickr

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #18 Gepost op: 06 mei 2019, 15:27:56 »
 ;D (y)
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #19 Gepost op: 06 mei 2019, 19:23:19 »
Werkwijze...? Frameplaten met tussenschotten verbinden en dan tegen de voetplaat of eerst de frameplaten op de voetplaat? Laatste optie geeft denk ik een bedrijfszekerder resultaat. Maar het blijft een belangrijke zaak om tussendoor haaksheid te controleren.

Op de soldeerplaat zijn mbv. een afstandhouder 1,2 mm aan één zijde (uitgemeten voor voor- en achterzijde) de frameplaten stukje voor stukje gesoldeerd.
IMG_1383 by Nulpunt0, on Flickr

Twee frameplaten zitten nu strak op de voetplaat. De tussenschotten nog handmatig vervaardigen. Bij volgende modellen worden die gelaserd en worden dan strak passend met pen-gat verbindingen verbonden. Leermoment !
Nu zeker blijven controleren totdat alles goed zit.
IMG_1386 by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #20 Gepost op: 06 mei 2019, 22:47:18 »
Het wordt weer een spannend live-bouwverslag want momenteel kijk ik nog niet ver vooruit, met mogelijk alle gevolgen van dien. Maar dat maakt het (ook voor mij )spannend. En voor alles is een oplossing.

Als de hornblocks ook maar 0,1 mm fout zitten heb je werk te doen. Ondanks de soldeermal...jammer dan. Werk aan de winkel. Maar ze staan nu goed en dan zet je vanzelfsprekend even de assen er in en effe heen en weer schuiven. Zo hoort het..

De verbindingsstrip in het midden van de voetplaat zit volgens mij op een plek waar ik er later last van ga krijgen met de gearbox. Dus...weg met dat ding.
 
IMG_1389 by Nulpunt0, on Flickr

2871
« Laatst bewerkt op: 06 mei 2019, 22:48:55 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #21 Gepost op: 07 mei 2019, 14:14:26 »
Nu moest ik de  definitieve keuze maken voor mijn voorbeeld. Bepalend zijn niet de dwarsverbindingen van de frameplaten maar de bufferbalken. Houten of metalen/klinknagels.
Ik heb een voorkeur voor de 8107 met metalen bufferbalken, grote watertanks, schoorsteen met kroon en met een ladder aan de voorzijde. Met dat laatste item heb ik wat....

IMG_1391 by Nulpunt0, on Flickr

En er bestaat een mooie foto van deze loc met die kenmerken en duidelijk is, die ziet er zo helemaal niet uit als de 8100 die nu prachtig gerestaureerd staat bij de MBS. Dus die kan ik niet helemaal als voorbeeld gebruiken, maar helpt natuurlijk wel.

De klinknagels heb ik al geperst.
IMG_1390 by Nulpunt0, on Flickr


sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1874
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #22 Gepost op: 07 mei 2019, 14:28:00 »

Die 8100 is natuurlijk ook een hele andere versie van de 8100, namelijk voor de verbouwing met vergroting van de waterbakken. Mooi voortgang trouwens!
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #23 Gepost op: 07 mei 2019, 15:08:23 »
De bufferbalk moet goed in positie en dus op de zijkanten perfect aansluiten. Het blijft passen en meten EN vooruitzien (dus toch). Daarom eerst de strips onder de voetplaat in behandeling genomen. Ik heb de strip uit de etsplaat vervangen, omdat die op de kopse kant lastiger te solderen zijn, door een L-profiel 4x4 en de vorm met de slijpmachine gemaakt.

IMG_1392 by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #24 Gepost op: 07 mei 2019, 21:34:17 »
De "houten" bufferbalken van messing moeten voor de stalen versie "gesloopt" worden en van klinknagels worden voorzien.
IMG_1393 by Nulpunt0, on Flickr

Eerst de bufferbalken monteren en dan de zijkanten.
Pas later de strip die op de bufferbalk komt aanbrengen en glad vijlen met de strips aan de zijkant.
Rondom moet een minimaal randje aan de onderzijde van de voetplaat zichtbaar blijven. Circa 0,3 mm
IMG_1395 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1396 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1397 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1398 by Nulpunt0, on Flickr

3209
« Laatst bewerkt op: 07 mei 2019, 21:36:05 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #25 Gepost op: 07 mei 2019, 23:08:18 »
De bufferbalk moet nu vorm gaan krijgen mbv. U-profielen. 3x4 ziet er het meest overtuigend uit en er is exact genoeg ruimte voor de bufferhuls..
IMG_1399 by Nulpunt0, on Flickr

En dan aan de slag.
IMG_1400 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1401 by Nulpunt0, on Flickr

passtukje er tussen.
IMG_1403 by Nulpunt0, on Flickr

Achterplaat er tegen.
IMG_1405 by Nulpunt0, on Flickr

Wil je verlichting......?.... dan moet je ruimte maken binnen deze constructie. Wel alleen aan de voorzijde, want achterzijde zit anders.
Het bovenste horizontale profiel moet ingekort en het gat in de achterplaat ovaal naar boven. Dan heb je ruimte om een lampje/LED van achteraf door een gat in de voetplaat te steken.


3252
« Laatst bewerkt op: 07 mei 2019, 23:21:52 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #26 Gepost op: 08 mei 2019, 12:02:31 »
Ik heb het mezelf iets makkelijker gemaakt voor het geval het gat in de voetplaat juist boven de achterplaat uit zou moeten komen.

IMG_1406 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1409 by Nulpunt0, on Flickr

3398

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #27 Gepost op: 08 mei 2019, 12:28:42 »
Er is op dit moment wel een open blijvend gat (nu nog wel !), maar ik heb een gaatje door de frameplaat geboord waar eventueel de electradraad door kan.

IMG_1411 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1410 by Nulpunt0, on Flickr

Nog een werkje dat je beter vroegtijdig kan doen, is het maken van ruimte voor de koppeling. Ik was te laat en moest de voorplaat er uit halen.
IMG_1414b by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 08 mei 2019, 12:47:32 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #28 Gepost op: 08 mei 2019, 14:51:34 »
Hele uitzoekerij die frameplaat dwarsverbindingen. Maar ik ben er uit (denk ik)
Laat je niet in de war brengen door alles wat links en rechts van de frameplaten zit. Die schuine hoekjes zijn de steunen maar zitten op andere plekken dan de dwarsverbindingen. En bij nummer 1 kijk je tegen een gereedschapskist aan. Hoezo verwarrend, maar het is wel goed getekend .
 
frameplaten horizontaal by Nulpunt0, on Flickr

frameplaten verticaal by Nulpunt0, on Flickr

Nummer 7 heb ik in hert vorige bericht genoemd met de mededeling om ruimte te maken voor de koppeling. Het is dus een plaat met een rond gat. Ga ik het over doen?....
frameplaat 7 by Nulpunt0, on Flickr

Van nummer 6 zie ik geen tekening. Dat is volgens mij een dichte plaat van boven tot bijna beneden.

Nummer 5:
frameplaat 5 by Nulpunt0, on Flickr

Nummer 4 staat schuin en valt samen met de zijvleugels buiten het frame
frameplaat 4 by Nulpunt0, on Flickr

Nummer 3 en 2 zijn geen platen, maar dwarsverbindingen. Staat ook in letters op de tekening. Moeten klein zijn omdat de vuurkist daar zit.
frameplaat 2 en 3 by Nulpunt0, on Flickr

Nummer 1 is een kleinere met gat voor de koppeling.
De vierkanten links en rechts zijn de gereedschapskisten en het driehoekje zit verderop.
frameplaat 1 by Nulpunt0, on Flickr

Ik ben begonnen met nummer 1.
Om gelijk hoekprofielen weer te geven maak ik gebruik van dubbel TT profiel waar de dwarsverbinding in wordt geschoven..

IMG_1415 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1416 by Nulpunt0, on Flickr

Afgewerkt,
IMG_1418 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1417 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 08 mei 2019, 14:54:45 door FritsT »

becasse

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • http://becasse-weathering.blogspot.nl/
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #29 Gepost op: 08 mei 2019, 14:54:49 »
Ha Frits,

Verleidelijk project waar je mee bezig bent. Ga je de versie maken met grote waterkasten. Is die mogelijk met wat er in de kit zit? Die vind ik persoonlijk harmonieuzer en stoerder. Ik wacht eerst maar es af wat Demko voor aandrijving voor mij fabriceert voor de oersik.

Michiel
Waar gaan we heen voor spoor 1?
http://becasse-weathering.blogspot.nl/