Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Welke Vallejo kleur? door Ronald69
Vandaag om 15:20:31
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Eindelijk de bouw....SS3 nadert voltooing en nu SS4  (gelezen 32085 keer)

Debvd

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: ??? City Noord en Zuid ....eindelijk de bouw
« Reactie #15 Gepost op: 12 februari 2019, 12:49:44 »
Hoi Hoi,

Van het weekend druk geweest met alles en van nog wat maar weinig tijd voor de baan gehad.... ::) vind ik zelf  ;D

Voornamelijk met de helix bezig geweest ...de draadeinden vastgezet in de ombouw en het eerste deel gefixeerd vastgezet....daarna eerste verdieping ff neergelegd om te testen.

Lol...dat was leuk maar al gauw bleek het niet voor elke lok haalbaar ....Ik rekende met 5 cm op 2 meter dus zeg 2,5 % stijging buitenbaan...dit omdat de panto's wel omhoog gaan staan maar niet tegen de draad gaan komen dacht ik met 5 cm genoeg te hebben.

Maar nu las ik ergens dat de 5 cm is inclusief de kurklaag die ik erop heb liggen ??????? Dus als iemand hier ervaringen mee heeft .....Oh ja is N-spoor

Groetjes Bjorn

Debvd

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: City Noord en Zuid ....eindelijk de bouw
« Reactie #16 Gepost op: 22 februari 2019, 10:25:14 »
Hoi Hoi,

Was even een dag vrij dus gauw aan de gang gegaan.

Intussen andere kant van de baan nu ook voorzien van kurk en de tweede helix ombouw (verrijdbaar) is intussen ook een feit. Hoop komende week de eerste sporen rondom als test te kunnen leggen en daarna begint het werkelijk leggen en vastmaken van de baan. Kortom nog heel veel te doen ook aan het onzichtbare zoals alle draden en electronika.

Foto ter impressie van de andere kant van de baan, nou ja ombouw  ;D


Groetjes Bjorn
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2019, 10:36:20 door Debvd »

PaulRoman

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
Re: City Noord en Zuid ....eindelijk de bouw
« Reactie #17 Gepost op: 22 februari 2019, 12:12:36 »
Hallo Bjorn,

Kijk hier eens: http://www.miba.de/morop/nem102_d.pdf

SO betekent volgens mij bovenkant spoorstaaf. Dus bij alle maten komt nog de hoogte van je rails en je kurklaag.
Het lukt dus wel met 5 cm tussenruimte tussen bovenkant hout van de onderliggende spiraal en onderkant hout van de bovenliggende spiraal, maar als er ergens wat fout gaat kun je er niet erg goed bij. (Hoe weet ik dat ?   :()

Groet,

Paul
Schäßburg an der Kokel

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1868
Re: City Noord en Zuid ....eindelijk de bouw
« Reactie #18 Gepost op: 22 februari 2019, 21:27:28 »
Hallo Bjorn,

Mooi project. Het ziet er indrukwekkend uit. Het gaat vast een mooie baan worden.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Debvd

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: City Noord en Zuid ....eindelijk de bouw
« Reactie #19 Gepost op: 28 februari 2019, 23:05:31 »
Hallo Bjorn,

Kijk hier eens: http://www.miba.de/morop/nem102_d.pdf

SO betekent volgens mij bovenkant spoorstaaf. Dus bij alle maten komt nog de hoogte van je rails en je kurklaag.
Het lukt dus wel met 5 cm tussenruimte tussen bovenkant hout van de onderliggende spiraal en onderkant hout van de bovenliggende spiraal, maar als er ergens wat fout gaat kun je er niet erg goed bij. (Hoe weet ik dat ?   :()

Groet,

Hoi Paul,

Super, dank je hier kan ik weer wat mee....toch zullen de helixen redelijk goed toegankelijk zijn ...Hoop ik.... :D

Gr. Bjorn
Paul

Debvd

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: City Noord en Zuid ....eindelijk de bouw
« Reactie #20 Gepost op: 28 februari 2019, 23:06:23 »
Hallo Bjorn,

Mooi project. Het ziet er indrukwekkend uit. Het gaat vast een mooie baan worden.

Hoi Dirk,

Dank je ...hoop het wel...heb er nog steeds een goed gevoel bij :-)

Groetjes Bjorn

Debvd

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: City Noord en Zuid ....eindelijk de bouw
« Reactie #21 Gepost op: 28 februari 2019, 23:30:05 »
Hoi Allen,

Weer een kleine update...

Nu voor het eerst een rails rondom kunnen leggen zodat ik ook kan beoordelen of het ook overeenkwam met het getekende stuk.

Wel een openbaring moet ik zeggen. Heb dit zowel in Scarm als AnyRail getekend en kom zelf tot de conclusie dat AnyRail beter overeenkomt met de werkelijkheid. Afwijking was 2 cm ...dat is niet veel op een afstand van 4 meter. Bij Scarm was de afwijking 13 cm vond ik toch wel een beetje teveel van het goede.   dus toch verder de hele baan overtekenen in AnyRail om te kijken of alles nu toch echt past  ;D

Affijn... nu is ook het feest begonnen van meteen bedenken hoe de blokken ingedeeld worden waar de OC32's komen etc... al met al een leuke paar dagen om bezig te zijn geweest met verschillende items.

Hier begint langzaam aan het juiste plaatje te komen. :D


Bezig met een aantal blokken de draden te solderen en ook de bochten in de juiste manier te leggen zonder dat ze elkaar raken...Bijna een puzzel  ;D ;D


Zicht op de bocht na de overbrugging


Zicht op de andere wisselstraat voor de schaduwstations en de omloop waar de keerlus in komt. En zicht op de 2de helix.

Nu ga ik experimenteren hoe ik de wissels het beste kan aansturen met servo's en hoe dat vast maak ....

Groetjes Bjorn
« Laatst bewerkt op: 28 februari 2019, 23:32:45 door Debvd »

Debvd

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: City Noord en Zuid ....eindelijk de bouw
« Reactie #22 Gepost op: 12 maart 2019, 18:51:43 »
Hallo,

Zo weer een dagje kunnen klussen  :D

De draden op het afneembare deel van de bezetmelders gesoldeerd en rails gelegd.... Lijkt niet veel maar kost wel veel tijd  ;D ;D





Zo van de week nog een dagje vrij...kijken of ik stuk verder kan komen  (y)

Groetjes Bjorn

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1190
Re: City Noord en Zuid ....eindelijk de bouw
« Reactie #23 Gepost op: 13 maart 2019, 12:53:22 »
Hallo BJorn,

Indrukwekkend project. Ik hoop dat het af komt.
Ik stuur mijn wissels aan met servos van conrad. Deze kosten 8 euro per stuk en dat is nog te doen.
Daarbij stuur ik de wissels niet aan maar de rijweg met een diodematrixschakeling.
Werkt erg prettig .

succes jandcargo

Debvd

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: City Noord en Zuid ....eindelijk de bouw
« Reactie #24 Gepost op: 19 maart 2019, 15:10:35 »
Hoi JandCargo,

Hoop ik ook dat het afkomt :-) maar geduld is een schone zaak :-)

Verder gebruik HXT900 servo's per stuk 3 euro en erg betrouwbaar :-) en bij mij gaan ze aangestuurd worden met oc32 ...communicatie rechtstreeks met computer scheelt tijd en betrouwbaarder.

Groetjes Bjorn

Debvd

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: City Noord en Zuid ....eindelijk de bouw
« Reactie #25 Gepost op: 19 maart 2019, 15:27:52 »
Hallo allen,

Hierbij weer een kleine update:

Op een klein plaatje hout getest met servo's om de wissels bovengronds aan te sturen, ging feilloos, benodigde spullen besteld en aan de bak....

Meteen 1 kant van het schaduwstation grotendeels uitgelegd en aangesloten op de servo's met veerdraad. Ging erg lekker en vlot  (y)



En toen kwam het leermoment  :o :o Ik ging de 14 sporen, van het deel schaduwstation waarmee ik bezig ben, aansluiten op de intellibox II ....zover nog niks aan de hand. Zet lok erop en rijdt en gooi wissel om via de servo handmatig.  :o :o :o Kortsluiting  :o :o en dat bleef ik daarna houden. Alle wissels geprobeerd etc.  Toen overgestapt op eliminatie. Begonnen met spoor 1 geen kortsluiting  :D, spoor 1 en 2 .... :o kortsluiting ...spoor 2 los gemaakt spoor 3 erbij... kortsluiting ... ??? ??? ??? Maar als ik wissel omzette niks aan de hand  ??? ???

Blijkt nu dat doordat ik de wisseltongen overhaalde het inwendige van de wissels niet meeging en ja dan krijg je idd + en - bij elkaar ...Kortsluiting :o

Balen als een stekker ....maar ja bij testen op het proefplankje had ik geen rijspanning getest....leermoment voor de volgende keer.

Dus alles weer los bij de wissels en servo's en weer opnieuw op de beproefde oude methode  ;D ;D ;D



Ziet er na genadeloos paar uurtjes werken er weer netjes uit ......ennnn geen kortsluiting meer  (y) (y) (y) (y) (y)



Even aan het testen met treinen om te kijken of echt alles goed ligt etc....voordat ik verder ga met aansluiten wissels op OC32 en bezetmelders ga aansluiten.



Bochten uitlijnen dat ze elkaar echt niet tegenkomen  :police: :police:



Foto vanaf de kant van de geplande helix.

Zo me baas vond dat ik weer eens aan het werk moest dus hopenlijk volgende week verder met afronding bochten en instellen servo's en keerlusmodule achter de helix.

Groetjes Bjorn

Debvd

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: City Noord en Zuid ....eindelijk de bouw
« Reactie #26 Gepost op: 30 maart 2019, 14:46:00 »
Hoi,

Intussen weer een update, paar dagen vrij geweest om weer aan de gang te gaan. Doel was volledige bocht af te hebben van eerste deel schaduwstation en de wissels ingericht te hebben in OC32 en de eerste testritten om te testen of keerlus werkt en geen onvolkomendheden zaten in de baan.

Nou wat is er gerealiseerd :?  :?

De eerste bochten ligt van het eerste deel schaduwstation, iets anders dan de planning maar ben er wel happy mee :)  :)

Keerlus functioneert en de eerste testritten zijn al begonnen  :)  :)  kwam idd een onvolkomendheid aan het licht  :oops:  en wat belangrijker is dat gevoeligste trein die ik heb op wissels e.d. alles feillos neemt  :D  :D

Echter door problemen met inrichten van de OC32, niet in het standaard instellen maar in het extended adressen geven nog steeds geen wissels ingericht. Daarnaast heb ik nog een USB probleem op de computer in Koploper, moet telkens de USB van de Intellibox II verplaatsen en dan na 5/6 keer doet ie het pas....lijkt een probleem te zijn dat onstaat zodra de usb erin komt van de OC32 ....maar dat wordt vervolgd.

Tja tekst zegt ook niet alles dus :


De bochten van het eerste schaduwstation met 2 wissels.


Beeld van de keerlus  ;)

En nog een filmpje van Duckie in actie :lol:  :lol: op foto klikken

IMG_5645

Als iemand nog ideeën of suggesties heeft, vertel het gewoon  ;)

Groetjes Bjorn

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1095
  • The perfect is the enemy of the good
Re: City Noord en Zuid ....eindelijk de bouw
« Reactie #27 Gepost op: 31 maart 2019, 20:48:34 »
Imposante hoop sporen, geweldig.
Klein tipje voor plaatsing wisselmotoren: onder het maaiveld, op apart aan te timmeren plankje schuin onder de rand van de tafel. Verenstaal voor aandrijving daarvandaan door gootjes naar de wissels. Dan zitten de motoren niet in de weg als je een trein weer terug op de rails moet zetten. Niet dat dat vaak gebeurt,  :angel: , maar toch.  En je kunt de treinen beter bekijken.

Debvd

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: City Noord en Zuid ....eindelijk de bouw
« Reactie #28 Gepost op: 02 april 2019, 10:50:22 »
Hoi Diederik,

Leuk dat je het volgt en Dank je voor het compliment :) :)  :D

Wat betreft de servo's die gaan straks in de "hoge" wereld eronder  ;)

Aan de rand heb ik niet over nagedacht eerlijk gezegd. Maar dat is misschien wel iets voor de tweede laag want dat wordt picclo rails dus zijn de wissels wat makkelijker om te halen zover ik me dat nu ff herinner. Deze wissels moet echt vanaf de zijkant bediend worden. Maar in de bocht werk ik idd al met meer afstand van verenstaal.

Groetjes Bjorn

p.s. als ik weer thuis ben zal ik nog ff een blik werpen op die piccolowissels

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1095
  • The perfect is the enemy of the good
Re: City Noord en Zuid ....eindelijk de bouw
« Reactie #29 Gepost op: 10 april 2019, 13:44:00 »
Bjorn,  hier alsnog een plaatje van hoe de wisselmotoren op de Inter-Continental RR zijn gemonteerd. Superhandig als er eentje problemen heeft, vooral omdat hier straks een verdieping bovenop komt. Enne, nee ikzelf was niet zo geniaal hoor, mocht je het je afvragen ;-)