BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Debvd op 18 januari 2019, 17:04:56
-
Hoi Allen,
Eindelijk tijd gevonden om eens wat te gaan doen aan mijn baan...beter gezegd begonnen met de ombouw.
Even reminder wat het doel is....
(https://farm5.staticflickr.com/4352/36169608540_8087bc27bd_b.jpg)
Dit is het uiteindelijk doel ...maar er zijn al wat veranderingen onderweg in de bovenst laag daar ik met proefdraaien met de baan in koploper zag dat dingen toch beter konden.
Maar nu eerst de ombouw maken en starten met het eerste schaduwstation ;)
(https://farm5.staticflickr.com/4915/46789797051_4c5ca5874f_b.jpg)
(https://farm8.staticflickr.com/7925/46789803391_36f3072c9a_b.jpg)
Groetjes Bjorn
-
Ziet er al goed uit.
Op welke hoogte vanaf de vloer heb je je schaduwstation staan ?
Redelijk dicht bij de vloer niet ?
-
Soweej jij bent heel wat van plan!
Welke schaal?
Succes.
-
Goeie dag zeg dat wordt zeker een flinke baan, wel leuk om dit te volgen.
Welk merk gaat het worden.
Hopelijk ga je veel foto's plaatsen Bjorn
-
Ziet er al goed uit.
Op welke hoogte vanaf de vloer heb je je schaduwstation staan ?
Redelijk dicht bij de vloer niet ?
Dank je Falcon :)...het is 45 cm van de grond af...daaronder heb ik ruimte straks om ikea opbergboxen te plaatsen.
Groetjes Bjorn
-
Soweej jij bent heel wat van plan!
Welke schaal?
Succes.
Hoi Nighttrain,
Schaal N.... anders had ik wel een groter huis nodig gehad....hoewel ik heb nog de dubbele ruimte tot mijn beschikking is nu mijn kantoor ;D
Nee hou het ff hierbij al uitdagend genoeg.
Groetjes Bjorn
-
Goeie dag zeg dat wordt zeker een flinke baan, wel leuk om dit te volgen.
Welk merk gaat het worden.
Hopelijk ga je veel foto's plaatsen Bjorn
Hoi Carl,
Welk merk ....treinen van alles ....maar rails divers....onderste schaduwstation wordt Arnold ....tussen schaduwstation piccolo ....bovenste lagen wissels van piccolo en rails met open bedding van fleischmann ... hierbij ff 3 d plaatje ter info
(https://farm5.staticflickr.com/4412/36206975850_e50f8f374a_b.jpg)[/url]
Foto's dat gaat goed komen Carl. :-)
GRoetjes Bjorn
-
Hoi Hoi,
Weer ff een update :-)
Eerste delen staan hier met ff het idee de platen erop om een idee te schetsen. Beide units zijn verrijdbaar naar voren en komen gefixeerd terug op hun plek :-)
(https://farm8.staticflickr.com/7838/32935835278_91e21e5e53_b.jpg)
Hierbij komt links in de open ruimte nog een verrijdbare helix.
(https://farm5.staticflickr.com/4826/31870067497_4aa52968d2_b.jpg)
Aardig wat ruimte voor rails :-)
(https://farm8.staticflickr.com/7911/31870067577_16e765563e_b.jpg)
FF idee krijgen van het losse verbindingsstuk
Gr. Bjorn
-
Weer een stapje verder ;) ;) ;)
(https://farm5.staticflickr.com/4893/45916468545_e53f447be6_b.jpg)
FF test leggen om meer idee te krijgen hoe het wordt en nog wijzigingen kan doorvoeren in het plan :-) vooraan komt een helix
(https://farm8.staticflickr.com/7843/32955639618_70103157c5_b.jpg)
(https://farm8.staticflickr.com/7853/45916468745_ff62ecd581_b.jpg)
Idee van forumgenoot Maurits om de verbinding maximaal te benutten ipv 2 banen... wordt in gebruik genomen het idee (y)
(https://farm5.staticflickr.com/4852/32955639818_8c359f2279_b.jpg)
Een voorschot op de andere kant :D
(https://farm8.staticflickr.com/7885/45916468965_695157dbc6_b.jpg)
Hier aan het eind komt nog de verrijdbare helix :-) en dan kan ik nog achter de baan komen :-)
Groetjes Bjorn
-
Zo Bjorn dat gaat een groot project worden. Het ziet er nu al indrukwekkend uit.
Niet schrikken maar ik ga je volgen :police: :D
-
Hi Wim,
Dank je :)
En schrik er niet van hoor, altijd welkom
GR. Bjorn
-
Hallo Allemaal,
Weinig tijd gehad deze week en komende week weer op locatie, maar wel wat kunnen doen vandaag aan de layout en proefleggen en meteen even wat foto's gemaakt om jullie te laten zien hoe het eruit ziet als je de baan rolt.
(https://farm5.staticflickr.com/4863/33019145788_88499a0786_b.jpg)
Een deel van het schaduwsation proefgelegd....ben er wel content mee, moo in het en makkelijke bereikbaar.
(https://farm8.staticflickr.com/7828/46169542514_6bf5d997bf_b.jpg)
Middelste spoor wordt een kopspoor voor 2 of 3 stellen om weer te keren en meteen weer de heilix in te gaan.
(https://farm8.staticflickr.com/7910/31953069687_2490e5bf78_b.jpg)
Hier momenteel de grootste uitdaging om alles in de bochten juist te krijgen ::)
(https://farm8.staticflickr.com/7912/33019145678_062a18dc7d_b.jpg)
Hier zonder tussenstuk, welke met centreerpennen op de juiste plek wordt gehouden.
(https://farm5.staticflickr.com/4888/31953069357_2329e3c61e_b.jpg)
Hier is de baan naar voren gereden, zijn starre wielen dus komt altijd weer op zijn plek terug. Dit geldt voor beide kanten.
Wat nog wel moet gebeuren is ook centreerpenne op de muur maken.
Als u ideeën of aanvullingen heeft altijd welkom.
Groetjes Bjorn
-
Hallo,
Weer een 2 daagjes wat kunnen doen, kurk gelegd aan 1 kant en de overbrugging gedaan.
Volgende keer maar wel een echte lijmkam halen ::) ::) ;D ;D
Intussen ook bezig geweest om het schaduwstation volledig te hertekenen en ben hier momenteel wel content mee, volgende keer zal ik het volledige deel getekend klaar hebben om te delen.
(https://farm5.staticflickr.com/4808/46975011242_aa30aca11b_b.jpg)
Buitenkant helix stijgend en binnenkant dalend.... in het schaduwstation is een spoor gecreeërd waar treinstellen of duw/trek combinaties kunnen keren en meteen weer de helix in kunnen.
Dus na het kurk leggen ook bezig geweest met de basis leggen voor de helix naar de eerste verdieping :) :)
(https://farm8.staticflickr.com/7869/46975011052_6536ce1874_b.jpg)
En ook bezig geweest met de overbrugging ....proefstuk neergelegd omdat ik nog twijfel of het zo houden of to gebruik maken van zogenaamde uitschuifrails. Voor alsnog lijkt dit te werken omdat de verrijdbare delen ook gefixeerd op 1 plek terugkomen.
(https://farm8.staticflickr.com/7817/46975011142_08ff6455e4_b.jpg)
Moeilijk te zien maar toch echt doorgezaagd (y)
Vraag me alleen af waarom meestal op deze overbruggingspunten door veel personen gesoldeerd wordt ??? ???
Zover weer even een bijdrage :D
Groetjes Bjorn
-
Vraag me alleen af waarom meestal op deze overbruggingspunten door veel personen gesoldeerd wordt ??? ???
Groetjes Bjorn
Daar kom je wel achter wanneer je tijdens het schuiven iets scheef gaat en er een rail blijft haken...…... >:( :'(
Mvg, Erich
-
Ah Erich,
Dank je ....voorlopig probeer ik het zo maar hou het nog ff in gedachten het solderen.
Groetjes Bjorn
-
Hoi Hoi,
Van het weekend druk geweest met alles en van nog wat maar weinig tijd voor de baan gehad.... ::) vind ik zelf ;D
Voornamelijk met de helix bezig geweest ...de draadeinden vastgezet in de ombouw en het eerste deel gefixeerd vastgezet....daarna eerste verdieping ff neergelegd om te testen.
Lol...dat was leuk maar al gauw bleek het niet voor elke lok haalbaar ....Ik rekende met 5 cm op 2 meter dus zeg 2,5 % stijging buitenbaan...dit omdat de panto's wel omhoog gaan staan maar niet tegen de draad gaan komen dacht ik met 5 cm genoeg te hebben.
Maar nu las ik ergens dat de 5 cm is inclusief de kurklaag die ik erop heb liggen ??????? Dus als iemand hier ervaringen mee heeft .....Oh ja is N-spoor
Groetjes Bjorn
-
Hoi Hoi,
Was even een dag vrij dus gauw aan de gang gegaan.
Intussen andere kant van de baan nu ook voorzien van kurk en de tweede helix ombouw (verrijdbaar) is intussen ook een feit. Hoop komende week de eerste sporen rondom als test te kunnen leggen en daarna begint het werkelijk leggen en vastmaken van de baan. Kortom nog heel veel te doen ook aan het onzichtbare zoals alle draden en electronika.
Foto ter impressie van de andere kant van de baan, nou ja ombouw ;D
(https://farm8.staticflickr.com/7801/46451037014_ea2dd0a218_b.jpg)
Groetjes Bjorn
-
Hallo Bjorn,
Kijk hier eens: http://www.miba.de/morop/nem102_d.pdf
SO betekent volgens mij bovenkant spoorstaaf. Dus bij alle maten komt nog de hoogte van je rails en je kurklaag.
Het lukt dus wel met 5 cm tussenruimte tussen bovenkant hout van de onderliggende spiraal en onderkant hout van de bovenliggende spiraal, maar als er ergens wat fout gaat kun je er niet erg goed bij. (Hoe weet ik dat ? :()
Groet,
Paul
-
Hallo Bjorn,
Mooi project. Het ziet er indrukwekkend uit. Het gaat vast een mooie baan worden.
-
Hallo Bjorn,
Kijk hier eens: http://www.miba.de/morop/nem102_d.pdf
SO betekent volgens mij bovenkant spoorstaaf. Dus bij alle maten komt nog de hoogte van je rails en je kurklaag.
Het lukt dus wel met 5 cm tussenruimte tussen bovenkant hout van de onderliggende spiraal en onderkant hout van de bovenliggende spiraal, maar als er ergens wat fout gaat kun je er niet erg goed bij. (Hoe weet ik dat ? :()
Groet,
Hoi Paul,
Super, dank je hier kan ik weer wat mee....toch zullen de helixen redelijk goed toegankelijk zijn ...Hoop ik.... :D
Gr. Bjorn
Paul
-
Hallo Bjorn,
Mooi project. Het ziet er indrukwekkend uit. Het gaat vast een mooie baan worden.
Hoi Dirk,
Dank je ...hoop het wel...heb er nog steeds een goed gevoel bij :-)
Groetjes Bjorn
-
Hoi Allen,
Weer een kleine update...
Nu voor het eerst een rails rondom kunnen leggen zodat ik ook kan beoordelen of het ook overeenkwam met het getekende stuk.
Wel een openbaring moet ik zeggen. Heb dit zowel in Scarm als AnyRail getekend en kom zelf tot de conclusie dat AnyRail beter overeenkomt met de werkelijkheid. Afwijking was 2 cm ...dat is niet veel op een afstand van 4 meter. Bij Scarm was de afwijking 13 cm vond ik toch wel een beetje teveel van het goede. dus toch verder de hele baan overtekenen in AnyRail om te kijken of alles nu toch echt past ;D
Affijn... nu is ook het feest begonnen van meteen bedenken hoe de blokken ingedeeld worden waar de OC32's komen etc... al met al een leuke paar dagen om bezig te zijn geweest met verschillende items.
(https://farm8.staticflickr.com/7809/47189514242_543e1b191b_b.jpg)
Hier begint langzaam aan het juiste plaatje te komen. :D
(https://farm8.staticflickr.com/7900/47189514382_e108b5213d_b.jpg)
Bezig met een aantal blokken de draden te solderen en ook de bochten in de juiste manier te leggen zonder dat ze elkaar raken...Bijna een puzzel ;D ;D
(https://farm8.staticflickr.com/7800/47189514322_e372299c44_b.jpg)
Zicht op de bocht na de overbrugging
(https://farm8.staticflickr.com/7838/40276589093_34f2ac0038_b.jpg)
Zicht op de andere wisselstraat voor de schaduwstations en de omloop waar de keerlus in komt. En zicht op de 2de helix.
Nu ga ik experimenteren hoe ik de wissels het beste kan aansturen met servo's en hoe dat vast maak ....
Groetjes Bjorn
-
Hallo,
Zo weer een dagje kunnen klussen :D
De draden op het afneembare deel van de bezetmelders gesoldeerd en rails gelegd.... Lijkt niet veel maar kost wel veel tijd ;D ;D
(https://farm8.staticflickr.com/7864/47361215511_70774c9b17_b.jpg)
(https://farm8.staticflickr.com/7908/47361215351_7567b432c6_b.jpg)
Zo van de week nog een dagje vrij...kijken of ik stuk verder kan komen (y)
Groetjes Bjorn
-
Hallo BJorn,
Indrukwekkend project. Ik hoop dat het af komt.
Ik stuur mijn wissels aan met servos van conrad. Deze kosten 8 euro per stuk en dat is nog te doen.
Daarbij stuur ik de wissels niet aan maar de rijweg met een diodematrixschakeling.
Werkt erg prettig .
succes jandcargo
-
Hoi JandCargo,
Hoop ik ook dat het afkomt :-) maar geduld is een schone zaak :-)
Verder gebruik HXT900 servo's per stuk 3 euro en erg betrouwbaar :-) en bij mij gaan ze aangestuurd worden met oc32 ...communicatie rechtstreeks met computer scheelt tijd en betrouwbaarder.
Groetjes Bjorn
-
Hallo allen,
Hierbij weer een kleine update:
Op een klein plaatje hout getest met servo's om de wissels bovengronds aan te sturen, ging feilloos, benodigde spullen besteld en aan de bak....
Meteen 1 kant van het schaduwstation grotendeels uitgelegd en aangesloten op de servo's met veerdraad. Ging erg lekker en vlot (y)
(https://farm8.staticflickr.com/7810/46696907724_f9b2304146_b.jpg)
En toen kwam het leermoment :o :o Ik ging de 14 sporen, van het deel schaduwstation waarmee ik bezig ben, aansluiten op de intellibox II ....zover nog niks aan de hand. Zet lok erop en rijdt en gooi wissel om via de servo handmatig. :o :o :o Kortsluiting :o :o en dat bleef ik daarna houden. Alle wissels geprobeerd etc. Toen overgestapt op eliminatie. Begonnen met spoor 1 geen kortsluiting :D, spoor 1 en 2 .... :o kortsluiting ...spoor 2 los gemaakt spoor 3 erbij... kortsluiting ... ??? ??? ??? Maar als ik wissel omzette niks aan de hand ??? ???
Blijkt nu dat doordat ik de wisseltongen overhaalde het inwendige van de wissels niet meeging en ja dan krijg je idd + en - bij elkaar ...Kortsluiting :o
Balen als een stekker ....maar ja bij testen op het proefplankje had ik geen rijspanning getest....leermoment voor de volgende keer.
Dus alles weer los bij de wissels en servo's en weer opnieuw op de beproefde oude methode ;D ;D ;D
(https://farm8.staticflickr.com/7885/33544221968_a153098cf8_b.jpg)
Ziet er na genadeloos paar uurtjes werken er weer netjes uit ......ennnn geen kortsluiting meer (y) (y) (y) (y) (y)
(https://farm8.staticflickr.com/7911/47420135631_cc8b21afdb_b.jpg)
Even aan het testen met treinen om te kijken of echt alles goed ligt etc....voordat ik verder ga met aansluiten wissels op OC32 en bezetmelders ga aansluiten.
(https://farm8.staticflickr.com/7817/46696907844_338b191746_b.jpg)
Bochten uitlijnen dat ze elkaar echt niet tegenkomen :police: :police:
(https://farm8.staticflickr.com/7852/46696907984_fb31571e2e_b.jpg)
Foto vanaf de kant van de geplande helix.
Zo me baas vond dat ik weer eens aan het werk moest dus hopenlijk volgende week verder met afronding bochten en instellen servo's en keerlusmodule achter de helix.
Groetjes Bjorn
-
Hoi,
Intussen weer een update, paar dagen vrij geweest om weer aan de gang te gaan. Doel was volledige bocht af te hebben van eerste deel schaduwstation en de wissels ingericht te hebben in OC32 en de eerste testritten om te testen of keerlus werkt en geen onvolkomendheden zaten in de baan.
Nou wat is er gerealiseerd :? :?
De eerste bochten ligt van het eerste deel schaduwstation, iets anders dan de planning maar ben er wel happy mee :) :)
Keerlus functioneert en de eerste testritten zijn al begonnen :) :) kwam idd een onvolkomendheid aan het licht :oops: en wat belangrijker is dat gevoeligste trein die ik heb op wissels e.d. alles feillos neemt :D :D
Echter door problemen met inrichten van de OC32, niet in het standaard instellen maar in het extended adressen geven nog steeds geen wissels ingericht. Daarnaast heb ik nog een USB probleem op de computer in Koploper, moet telkens de USB van de Intellibox II verplaatsen en dan na 5/6 keer doet ie het pas....lijkt een probleem te zijn dat onstaat zodra de usb erin komt van de OC32 ....maar dat wordt vervolgd.
Tja tekst zegt ook niet alles dus :
(https://farm8.staticflickr.com/7836/46775262414_d87f664012_b.jpg)
De bochten van het eerste schaduwstation met 2 wissels.
(https://farm8.staticflickr.com/7916/47498975941_d2ef5dc794_b.jpg)
Beeld van de keerlus ;)
En nog een filmpje van Duckie in actie :lol: :lol: op foto klikken
(https://live.staticflickr.com/31337/32556745137_9572e231b7_z.jpg) (https://flic.kr/p/RAVQ52)IMG_5645 (https://flic.kr/p/RAVQ52)
Als iemand nog ideeën of suggesties heeft, vertel het gewoon ;)
Groetjes Bjorn
-
Imposante hoop sporen, geweldig.
Klein tipje voor plaatsing wisselmotoren: onder het maaiveld, op apart aan te timmeren plankje schuin onder de rand van de tafel. Verenstaal voor aandrijving daarvandaan door gootjes naar de wissels. Dan zitten de motoren niet in de weg als je een trein weer terug op de rails moet zetten. Niet dat dat vaak gebeurt, :angel: , maar toch. En je kunt de treinen beter bekijken.
-
Hoi Diederik,
Leuk dat je het volgt en Dank je voor het compliment :) :) :D
Wat betreft de servo's die gaan straks in de "hoge" wereld eronder ;)
Aan de rand heb ik niet over nagedacht eerlijk gezegd. Maar dat is misschien wel iets voor de tweede laag want dat wordt picclo rails dus zijn de wissels wat makkelijker om te halen zover ik me dat nu ff herinner. Deze wissels moet echt vanaf de zijkant bediend worden. Maar in de bocht werk ik idd al met meer afstand van verenstaal.
Groetjes Bjorn
p.s. als ik weer thuis ben zal ik nog ff een blik werpen op die piccolowissels
-
Bjorn, hier alsnog een plaatje van hoe de wisselmotoren op de Inter-Continental RR zijn gemonteerd. Superhandig als er eentje problemen heeft, vooral omdat hier straks een verdieping bovenop komt. Enne, nee ikzelf was niet zo geniaal hoor, mocht je het je afvragen ;-)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7565.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7565.jpeg)
-
:) :)
Dank je Diederik dat is inderdaad handig opgesteld. Neem het idee mee in de volgende wisselstraten :)
Groetjes Bjorn
-
Update.
Geen gehad om even foto's te maken tussendoor en me nog wel voorgenomen. ;D
Bezig geweest met bezetmelders en Koploper actief krijgen met OC32 en Intellibox II. Uiteindelijk teruggegaan naar windows 7 en draait Koploper nu zonder problemen.
Verder ook wel veel aanloopproblemen gehad met de bezetmelders. Bleek uiteindelijk dat de doorhalingen van de rails toch af en toe niet volledig was.... tja leerschoolfase ;D ;D denk ik dan maar ;D ;D affijn na alles spoor na spoor nalopen gaf de bezetmelders eindelijk aan dat er niks bezet werd.... Keerlus bij de bezetmelders trekken en ja ....tijd voor ...TESTEN met Koploper. Simpele test van het schaduwstation blok door de keerlus naar het andere schaduwstationblok en visa versa. Alles om te checken of wisselstraten doen wat ze moeten doen en op stroomloze stukken tussen de wissels. Dat ging op zich niet onaardig ....paar tweak momenten nog van de servo's maar overal tevreden. Wel filmpje gemaakt maar moet daar nog ff mijn handen eruit knippen ;D ;D ;D
Verder de draden van voeding en DCC eindelijk neergelegd zoals het moet en dat geeft meteen rust op de baan. Maar niet in de rest.... :-[ hierna volop storing op de keerlus...telkens kortsluiting ...geen idee wat het veroorzaakt maar we zijn volop op zoek naar de issue. Mogelijk heb ik wat fout gedaan...maar wordt je wel gefrustreerd van ......Ben ook maar mens :D :D :D
Dus wordt vervolgd en volgende keer weer foto's (y) (y)
Groetjes Bjorn
-
Hoi Hoi,
Nou intussen probleem opgelost met keerlus, stroom probleem :o....maar doet nu vrolijk mee :D :D
Nu ook intussen begonnen om duo-leds te monteren in het schaduwstation om sneller te zien wat moet rijden en niet. Conform idee AndreVG. Hierbij een fotootje ervan van een tussen moment van het monteren. Intussen weer andere probleempjes maar hoort erbij :-)
(https://live.staticflickr.com/65535/32762034027_dbd7eae3fb_b.jpg)[/url]IMG_5997 (https://flic.kr/p/RV4ZiD)
Gr. Bjorn
-
Hoi Hoi,
Ik kreeg via de mail terecht de vraag dat de baan anders is dan initieel getekend.... ;D ;D ;D
Reden is natuurlijk nieuw inzicht maar vooral dat ik merk dat nu ik het teken in Anyrail bepaalde dingen niet uitkomt. ???
Dus Scarm en Anyrail naast elkaar gelegd bij bouwen, maar kom tot de conclusie dat Anyrail beter bij de waarheid zit en realistisch is, afwijking maar een centimeter, bij Scarm grotere afwijking.
Dus alles opnieuw tekenen met deze wetenschap :o :o :o
Voor de volledigheid hieronder de oude en nieuwe baantekening van het schaduwstation.
Oude Baanplan
(https://live.staticflickr.com/4425/36394026972_8063eb7577_b.jpg) (https://flic.kr/p/Xs1UgE)city 1 (https://flic.kr/p/Xs1UgE)
Nieuwe Baanplan met wat meer mogelijkheden :)
(https://live.staticflickr.com/65535/32779282617_9c33a80de1_b.jpg) (https://flic.kr/p/RWAoH8)test-d (https://flic.kr/p/RWAoH8)
Groetjes Bjorn
-
Hoi Hoi,
Weer ff Update.
Intussen het tussenstuk tussen de 2 schaduwstations weer gemonteerd en voorzien van de benodigde draden. Leuk soldeerweerk ::)
Maar je wordt er werl enthousiaster van om weer snel te kunnen testrijden. :D :D
Ook alle draden aan de achterkant netjes wegggewerkt in buizen. Het enige wat daar nog gedaan moet worden is de netwerkabels wat mooier wegwerken of vastzetten.
(https://live.staticflickr.com/65535/46966218354_829d5ba58b_b.jpg)[/url]IMG_6048 (https://flic.kr/p/2eyf9rq)
Overzicht vanaf de kant van het tussenstuk
(https://live.staticflickr.com/65535/47755554481_330b7b6f58_b.jpg)[/url]IMG_6043 (https://flic.kr/p/2fKZGyZ)
Overzicht van de kant van de keerlus
(https://live.staticflickr.com/65535/46966218214_5461b81af2_b.jpg)[/url]IMG_6042 (https://flic.kr/p/2eyf9p1)
Overzicht met het tussenstuk
Intussen begonnen met volop testrijden en de oneffenheden die je dan tegenkomt wegwerken, lijmresten of toch nog wat uitstekend soldeer of een schroef niet diep genoeg. Al met al loopt het redelijk, wel wat problemen met 2 treinen met de wissels wat leidde tot kortsluiting. Intussen 1 lok aangepast op ideeën van een forumlid en dat lijkt vooralsnog te werken dus komende week de andere lok aanpassen. Ook tot de slotsom gekomen dat ik 4 sporen opnieuw deels moet leggen ivm onjuiste bloklengte dan ik zelf had voorzien dus rails vervangen en blokken verleggen. FF een momentje niet nagedacht ;D ;D
ook ff tijdelijk tableau gemaakt voor de computer ....werkt ff fijner dan de hele tijd op je knieen 8) 8)
De komende tijd verder met testrijden, zal filmpjes maken en overige duoleds monteren, blokken vervangen en dan aan de gang met de overkant om het schaduwstation volledig functioneel te krijgen zodat de helixen gebouwd kunnen worden.
Hoop dat ik er ff de tijd voor krijg :D
Voor zover weer :) :)
-
Zo Bjorn dat is geen kattenpis (y)
Het ziet er wel heel erg heftig uit. En eens wat anders dan een baantje!
Blijf je volgen 8)
-
Hoi Hoi,
Dank je Wim :) :)
Hierbij weer ff een update.
Afgelopen dagen bezig geweest met de zuidkant van het schaduwstation.
Rails leggen, draad trekken en blokken indelen n servo's monteren. En daar ging het ff mis.... ff onoplettendheid van mij...was ook erg moe :angel:..... de laatste OC32 onrustig en de servo's op hol zodra ik de stroom inschakel........alles nagelopen.... ...maar kon het op dat moment niet bedenken.........met behulp van Marting Domburg het nageplozen en .... tja stom stom....een 0.14mm2 draadje over 5 meter trekken vanaf de voeding was niet de slimste zet........intussen aangepast naar 1,5mm2 ...en geen problemen meer :D :D :D
Servo's ingesteld en je ziet ik leer steeds elke keer dus nu ook meteen allemaal goed in Koploper aanstuurbaar (y) (y)....Daarna Blokken ingeslepen in de rails en getest of de blokken werken en ja nu in 1 keer goed :-) (y) (y) (y)
Tussenstuk tussen de twee delen gaat goed eruit en makkelijk terug te plaatsen alleen draden moet nog ff mooier regelen ...sort of plug and play idee.
Plan was om de eerste helix af te hebben zodat een keerlus kon komen om volop te testen maar dat ging door tijd gebrek niet ::) ::)....Dus eerst ff Koploper inrichten dat er dan tot de wissels getest kan worden en dan zsm de eerste Helix naar 30 cm hoog tillen met 3 blokken erin in beide richtingen...
Dus nog voldoende te doen voordat ik op het volgende level ben...
- Duoleds allemaal monteren
- Alle draden netjes wegwerken
- Storingsvrij testen
Paar foto's van de huidige situatie ;)
(https://live.staticflickr.com/65535/47771958422_fe0da9525e_b.jpg)
Noordkant Schaduwstation
(https://live.staticflickr.com/65535/47034519324_b897bf9fac_b.jpg)
Zuidkant Schaduwstation
(https://live.staticflickr.com/65535/47771958162_30d93e2af2_b.jpg)
Brug Noordzijde
(https://live.staticflickr.com/65535/47034519214_b545f887ec_b.jpg)
Brug Zuidzijde
(https://live.staticflickr.com/65535/47034519474_6e62bc9c51_b.jpg)
Zuidkant Schaduwstation vanaf helix gezien
(https://live.staticflickr.com/65535/40857790983_ac6e8c712c_b.jpg)
Overview Zuidkant Schaduwstation
(https://live.staticflickr.com/65535/40857790333_0f0a0606bb_b.jpg)
Overzichtsfoto Noord en Zuid Schaduwstation
Zover weer ff de update ....vragen, opmerkingen en suggesties altijd welkom
Groetjes Bjorn
-
Geen vragen, opmerkingen of suggesties, maar ik ben wel onder de indruk :o ;D
-
Dit geloof je pas als je het gezien hebt!
Indrukwekkend (y)
-
Geen vragen, opmerkingen of suggesties, maar ik ben wel onder de indruk :o ;D
8) Dank je Martijn :) :)
Groetjes Bjorn
-
Dit geloof je pas als je het gezien hebt!
Indrukwekkend (y)
:) :) Dank je Wim....denk dat ik eerder bij jouw op bezoek ben ;) ....als ik aan scenery begin moet er een hele betonnen wand komen...kom ik ff in de leer bij je :D :D
Groetjes Bjorn
-
Hoi Hoi,
Even een vraag aan de lezers... ;)
Ben nu aan de eerste Helix toe om te bouwen en je kent het in gedachten erg logisch totdat je het uittekend en erover nadenkt.
Wat bedoel ik? De indeling van blokken. Nu is het zo dat de Helix in eerste instantie naar de tussenlaag gaat op 30 cm hoogte dus 6 omlopen in de helix. Wil daar maximaal 3 blokken in hebben per rijrichting.
Nu had ik bedacht:
|schaduw station 1 | 50 cm rails | blok | 1 meter rails | blok | 1 meter rails | blok | 1 meter rails | Schaduwstation 2|
Maar misschien niet handig daar de trein dan detectieloze stukken doorkruist
Of is dit handiger
| Schaduw station 1 | 50 cm rails | Blok van 2 meter| Blok van 2 meter | Blok van 2 meter | Schaduwstation 2|
Graag jullie advies of ideeën.
Groetjes Bjorn
-
Hoi Bjorn,
Doe het laatste. Er is geen enkele reden om je blokken korter te maken met loze stukken ertussen.
Succes!
Huib
-
Hoi Huib,
Is inderdaad lange inrij detectie en stopstuk geworden per blok. Weet niet ho ik op die rare gedachtes kwam ??? ??? ;D ;D
Gr. Bjorn
-
Hoi Allen,
Weer een kleine update, weinig tijd gehad dus geen grote sprongen dit keer ;)
Wel intussen begonnen met de helix, dat is wel apart om te bouwen en je komt weer nieuwe uitdagingen tegen.
Ff een foto en filmpje van continu testen, stukje helix erop, testen, etc.
De stijging komt uit op 2,2 % dus ben waar content mee :-)
(https://live.staticflickr.com/65535/47928596702_665d70d000_b.jpg)
Op foto klikken voor filmpje ;)
(https://live.staticflickr.com/31337/47928615352_58347c7d80_z.jpg) (https://flic.kr/p/2g2hFx7)IMG_6296 (https://flic.kr/p/2g2hFx7)
Groetjes Bjorn
-
Mooi werk (y) Indrukwekkend project.
Zo te zien werk je netjes en gestructureerd, daar houd ik van
-
Dank je Lars,
is altijd wel makkelijker als je een fout moet zoeken, maar tijdens bepaalde momenten is de structuur ver te zoeken dan is het een ontplofte werkplaats ;D ;D
Groetjes Bjorn
-
Hoi Hoi,
Weer een kleine update, veel moeten werken afgelopen week dus niet veel vooruitgang.
Maar de 1ste verdieping is gehaald met de helix op de zuidkant. :D :D :D Dus volgende week hoop ik de eerste rondjes conform hoe het bedoeld is rijden...
De helix heeft 3 blokken met lange inrijstukken en korte stop. Ervaring met deze helix opdoen en dan ga ik besluiten of ik de andere helix ook op 3 hou of misschien er 4 of 5 van maak.
De helix die hierboven op komt wordt waarschijnlijk deels 3 sporig maar eerst dan ff terug naar tekentafel. In elk geval blij dat ik de eerste helix in mijn leven voltooid heb :D :D :D 8) 8)
de moertjes waren de grootste crime op erop te krijgen ....foto ter illustratie (y)
(https://live.staticflickr.com/65535/47963737696_4cdc074687_b.jpg)
Groetjes Bjorn
-
Hoi Bjorn,
Ja het nou niet bepaald leuk om moeren op lange draadeinden er helemaal op te draaien. En al helemaal niet als het er ook nog veel zijn :(
-
Hoi Wim,
Klopt, per ronde 24 moeren naar beneden .....en dan als ze beneden zijn vergeten rtot ontdekking komen dat je ringetje vergeten bent ::) ::)
Maar gelukkig nog maar 5 helixen op te bouwen ;D
Groetjes Bjorn
-
Hi all,
Kleine Update weinig tijd gehad maar intussen rijden de eerste treinen door de helix en wat meer treinen getest.
Nu haperen de treinen af en toe bij 8 tegelijk....max voeding? Dacht dat ik tot 10 kon gaan.
Hoor graag jullie ideeën.
Fotoś en filmpjes volgen nog :angel: :angel:
Groetjes Bjorn
-
Hoi Hoi,
Had nog wel ff een filmpje gemaakt met de duoled verlichting alszijnde seinpalen in het schaduwstation. Heb het nu bijna rondom en werkt voor mij uitstekend je ziet in een oog opslag welke loc ff blijft hangen of nog niet optimaal rijdt over de baan.
Het filmpje laat alleen het uitrij deel zien van zuid schaduwstation, maar geeft al een goed idee hoe het wel wat makkelijker maakt zonder op het scherm te kijken wat moet rijden of stilstaan. ...Oh ja de locomotion loc is nog niet geijkt :o :o :o
(https://live.staticflickr.com/31337/48042831043_5384c4b682_z.jpg) (https://flic.kr/p/2gco4Ta)
Er wel op klikken om te kijken ;)
Veel kijkplezier :D
groetjes Bjorn
-
Hoi Hoi,
Intussen weer stapjes verder, helaas nog niet echt tijd gehad voor filmpjes of foto's. Meer bezig geweest met het ijken van locs en testrijden van verschillende combi's en problemen boven water halen. Al met al vorderde ik redelijk. Terwijl ik Zondag nog dacht, backup maken had ik zoiets doe ik morgen wel....je raad het al...Maandag was het grootste deel uit het baanplan bij inladen van Koploper. Geen idee wat het veroorzaakt tot nu toe tweede keer......
Terug naar oude backup maar betekent weer veel ijkwerk .....dus wordt vervolgd. Oh ja nog wel een filmpje van mijn nieuwste aanwinst :-)
(https://live.staticflickr.com/31337/48125201323_cc53f2dc19_z.jpg) (https://flic.kr/p/2gjEeGp)IMG_6646 (https://flic.kr/p/2gjEeGp)
Erop klikken om het te zien :-)
-
Zo ff stof afblazen in dit draadje :lol:
Wordt nog volop aan gewerkt zodra ik ff tijd heb en veel testgereden. Nu ff filmpje gemaakt van een deel van het schaduwstation. ;)
Oh ja, snelheid film is verhoogd met 300% anders zit je 24 minuten te kijken :lol: dus ze lijken hard te rijden. Erop klikken om het te zien.
(https://live.staticflickr.com/31337/48423399817_c3e6c2809d.jpg) (https://flic.kr/p/2gM1zHK)
Nu nog f beoordelen of de wissels inderdaad pas overgaan nadat trein toestemming heeft gekregen om te vertrekken...klusje erbij ;) lijkt zo te zijn op de film.
-
Gigantisch ontwerp. Tweede Schellenbach?
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Hoi, Hoi,
Tijdje stil geweest, ziektebed en overlijden van mijn moeder :cry: en nieuwe zaak opstarten , rare periode kan ik je zeggen.
Afgelopen week maar weer eens de boel opgestart en nu begonnen met mijn 2de Helix. ;)
Hoop vanaf nu weer meer te posten :-)
(https://live.staticflickr.com/65535/49006546908_ff767011e9.jpg) (https://flic.kr/p/2hExn2W)
(https://live.staticflickr.com/65535/49007296097_6b12b25415.jpg) (https://flic.kr/p/2hEBcJZ)
De opbouw
-
Gigantisch ontwerp. Tweede Schellenbach?
Groet,
Gerard van der Sel.
Hoi Gerard,
Dat niet ....wel inspiratie opgedaan nadat ik de bovenste scenery deel had getekend :-)
Gr. Bjorn
-
Hoi Hoi,
Van het weekend ook even een ijkspoor gemaakt buiten de baan van 4 meter lang.
(https://live.staticflickr.com/65535/49028344352_e56d1c94d1_b.jpg) (https://flic.kr/p/2hGt5DW)
Eerst gemonteerd op een balk
(https://live.staticflickr.com/65535/49028344397_c632bd2757_b.jpg) (https://flic.kr/p/2hGt5EH)
Daarna gemonteerd aan de muur...op ideale opzethoogte voor de treinen als je staat.
Voor het afrijden komt nog een foamstop erop dat mocht ie nog te hard gaan dat dat in elk geval begrensd is :-)
Zo komend weekend weer verder met de helix en begin van Schaduwstation 3 (SS3)
Gr. Bjorn
-
Hoi, Hoi,
Weer een kleine update :-)
(https://live.staticflickr.com/65535/49054040656_16fecd3be0_b.jpg)
tweede Helix heeft de juiste hoogte bereikt en .......
(https://live.staticflickr.com/65535/49053529853_3bbcf38d77_b.jpg)
......nu starten met Schaduwstation 3 (SS3) even wezen proefleggen, als ik van de week weer tijd heb weer snel verder.
Groetjes Bjorn
-
Hoi Hoi,
Bijna tevreden over inrijstuk SchaduwStation 3 ..(SS3) ....Nog ff passen en meten aan de achterkant van SS3, daar komt ook een wisselstraat om daar de kleine treinstellen op te stellen. Uitdaging wordt nog dat ieder zijn eigen opstelspoor krijgt ::)
(https://live.staticflickr.com/65535/49058814441_7639e532d9_b.jpg)
Maar eerst voorkant vastleggen en aansluiten op de servo's en dan weer verder ;)
Tussendoor ff aanvulling :-) met het baanplan voor SS3
(https://live.staticflickr.com/65535/49058319508_08b79812b0_b.jpg)
Groetjes Bjorn
-
Hoi Hoi,
Weer ff een updatetje.
Na een vervelende storing op OC32 en weigerende hp04 .....geloof me kan frusterend zijn ;D ;D ...opgeloste en eindelijk de eerste serie wissels actief van SS3 en ff proefleggen naar de tweede serie wissels en de opstelsporen voor de treinstellen. Treinstellen mogen in principe zich niet in het laagste schaduwstation komen omdat ze zo klein zijn ;D ;D ;D ;D .... De opstelsporen zijn altijd gereserveerd voor 1 treinstel zodat ze altijd tercht kunnen.
ff foto van het proefleggen van een deel van Schduwstation SS3.
(https://live.staticflickr.com/65535/49128086036_556b7cc368_b.jpg)
Gr Bjorn
-
Hoi hoi,
Weer een kleine update, gisteren het rails gelegd van het voorste deel van SchaduwStation 3 (SS3) en de achterste wissels voor de opstelsporen aangesloten op het spoor....nu ff wat testrijden of de treinen het eerste deel wel fijn vinden en ff finetunen als het nog niet lekker gaat.
(https://live.staticflickr.com/65535/49141183202_5c4c687843_b.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/49140490973_3f960cd15a_b.jpg)
Voor nu ff wezen testen met Vetron en 6 wagons zowel in trek als duw positie.... zover geen problemen over het eerste deel, morgen ff testen met de wat fijngevoeligere treinstellen van Piko.
Groetjes Bjorn
-
Hoi Hoi,
Alle wissels van SS3 aangesloten dus tijd om de blokken te testen van de helix en dan gebeurt er eigenlijk wat je niet hoopt.....
Storing in de helix en natuurlijk de onderste plaat :o :o :o :o :o
Zwaar balen, maar helaas dus Helix deels ontmantelen zodat ik erbij kan en kijken wat er fout is gegaan :police: :police: :police: Meteen maar van het moment gebruik maken om een ander blok te vergroten :-) dus laag voor laag omhoog schuiven zodat genoeg werkruimte ontstaat ....zelfs iets teveel tussenruimte :laugh: :laugh: :laugh:
(https://live.staticflickr.com/65535/49172010878_05caccfff8_b.jpg)
Bummer moment en 2-3 dagen werk om het weer in orde te krijgen....maar hé hobby hé :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :D :D :D ;) ;)
Gr. Bjorn
-
Hoi Hoi,
Ben blij :D :D :D blij....Gisteravond mijn langverwachte sets ontvangen van mijn huisleverancier ANW modeltreinen in Medemblik :D :D We hebben in de winkel gisteravond in de witte IC2 de decoders vervangen en getest en ff testgereden met de rode IC2 (eigen motorwagen) onder het genot van een bak koffie :D :D
(https://live.staticflickr.com/65535/49203219022_79983b7d65_b.jpg)
Op de voorgrond de witte IC2 in combinatie met de Fleisschman 147.5 (prima duwer en trekloc)
(https://live.staticflickr.com/65535/49203218992_a7cebdb198_b.jpg)
Op de tweede rij de rode IC2 prachtig in beeld met eigen motorwagon :D :D :D ..
(https://live.staticflickr.com/65535/49203218907_546a400e82_b.jpg)
Mooi de neusjes bij elkaar :D :D
Wou ook nog ff de rijdende IC2´s laten zien vooral de Rode IC2 met sound ...mooi beschaafd geluid .... met testen had deze moeite omhoog te komen op de helix 2,1% stijging ....als hij rijdt niets aan de hand maar vanuit stilstand erg moeilijk weg...of dit wordt veroorzaakt doordat de sound aan stond weet ik niet want met opnemen videotje kreeg ik een storing op de IB2 die ik nog niet gevonden heb. (eerst maar ff SS3 afmaken dan weet ik dat alles echt schoon is op de baan :-[ )
Maar modellen zijn makkelijk toegankelijk om poppetjes of te verven aan de binnenkant... Topproduct zover (alleen helix is nog op dit moment minpuntje) ben er blij mee :D
Groetjes Bjorn
-
Kan best hoor, net je net wat teveel vermogen vraagt.
-
Hoop Vanavond SS3 af te ronden en kan ik de hele baan weer volledig optuigen en dan nogmaals testen... de Brawa's gaan ff tijdelijk de doos in totdat alles weer rijdt :o ;D
-
Hoi, Hoi,
Graag jullie input! ;)
Sta nu op het punt om Schaduwstation 4 (SS4) te gaan bouwen ....maar ben voor mijn gevoel nog niet volledig content met de het baanplan voor SS4. Het is een schaduwstation die feitelijk 3 helixen met elkaar verbindt.
1. Inkomend spoor van beneden (SS2)
2. Uitgaand spoor naar beneden (SS2)
3. Inkomend spoor van boven (Station1)
4. Uitgaand spoor naar boven (Station1)
5. Inkomend spoor van boven (Station 2)
6. UItgaand spoor naar boven (Station 2)
(https://live.staticflickr.com/65535/49246859413_682f508c71_b.jpg)
Graag jullie ideeën of op en aanmerking graag.
Gr. Bjorn
-
Hoiii,
Weer ff een kleine update .....bezig met inregelen van SchaduwStation 3 en daar werd ik wel blij van dus ff gauw filmpje gemaakt....wordt nu volop getest momenteel met alleen treinstellen of trek duw combinaties of losse locs ....daar ze weer moeten keren in SS1 .....gisteravond ruim een uur vrijwel probleemloos gereden, uiteraard nog wat aanpassingen doorgevoerd in Koploper ...maar daarna was ik gewoon ff blij.... de treinstellen rijden netjes naar hun eigen opstelspoor en gaan daarna weer netjes op pad.....moet nog wel de stopplekken nog beter inregelen ....maar verder....ff kijken dus ;) ;)
(https://live.staticflickr.com/31337/49263314517_b95c6e29d2_b.jpg) (https://flic.kr/p/2i4en6F) (https://flic.kr/p/2i4en6F)
Veel kijkplezier wel ff op foto klikken.
Gr Bjorn
-
Leuk!
-
Dat ziet er heel gaaf uit. Niet bepaald mijn tijdperk maarre... (y)
-
Hallo Bjorn,
Op een aantal eerdere posts zie ik dat je o.a. Arnold wissels gebruikt in je schaduwstation. Kun je beschrijven hoe je de verenstalen aan de wissels hebt verbonden. Ik heb zelf ook nog een aantal Arnold wissels ("nieuwe" uitvoering) liggen die ik wil gebruiken. Heb je gaatjes geboord in het metalen flupje dat uit de wissel steekt ? Een detailfotootje zou mooi wezen. Bedankt voor de moeite.
Verder een groots opgezet project. De uitvoering ziet er tot nu toe goed uit.
Groet,
Paul
-
Hoi Paul,
Zal morgen ff foto maken voor je (y)
En dank voor de compliment ;)
-
Dat ziet er heel gaaf uit. Niet bepaald mijn tijdperk maarre... (y)
Thx Diederik
-
Hoi Hoi,
FF weer een update ....
De keerlus eruit gegooid boven en toch doorgetrokken naar de overkant. Elimineert daar een Helix die bij nader inzien meer een pijnlijk hoofddossier zou worden daar de helix pontificaal boven een wisselstraat zou komen en daardoor vrijwel geen mogelijkheid heb om er fatsoenlijk bij te komen.
Dus nu ff tijdelijk een bypass gemaakt op de plek van SchaduwStation 4 (SS4) middels 2 spoortjes. Reden hiervoor is dat ik nog op spullen zit te wachten om SS4 te bouwen en .....nu wil ook weleens weer gaan rijden anders staat ook alles maar stil.
Intussen SchaduwStation 3(SS3) spoor toegevoegd omdat het vervallen van de keerlus deze mogelijkheid gaf.... nog niet de wissels aangesloten ....wacht nog steeds op servo's :o :o
Toen ik klaar was met alle draden trekken werd ik ff enthousiast van het zichtsbeeld dus ff gauw foto gemaakt om dit te delen met jullie (y)
(https://live.staticflickr.com/65535/49492078722_f732d92d24_b.jpg)[/url]
Hier werd ik echt blij van ;D leek bijna wel een kopstation ipv opstelsporen voor de treinstellen in SS3 ;D (niet letten op de rommeltjes nog op de baan nog niet gestofzuigd ::) ::))
Tevens krijg ik weleens de vraag kan ik er wel makkelijk bij omdat ie zo vol tegen de muur staat....nou zoals eerder vermeld de baan kan naar voren gerold worden en er ff onderdoor kruipen en dan heb ik deze werkruimte :D :D (y) (y)
(https://live.staticflickr.com/65535/49492078742_6250bc211f_b.jpg)[/url]
Genoeg werkruimte en is hetzelfde als aan de andere kant (y) 1 van de opklapbare boards stond nog open, moest nog ff laatste draad aansluiten ;D
Zover weer ff verslag
@Paul: foto van wissel volgt nog want de foto die ik genomen had is zo wazig als het maar zijn kan...nog ff dagje geduld ;)
-
Paul,
Hierbij de toegezegde foto's, excuses voor de vertraging maar werk wil me nog weleens erg opeisen ::) ::)
(https://live.staticflickr.com/65535/49504888193_748107e202_z.jpg)
Ik gebruik 1 mm verenstaal, ik heb het zwarte of grijze schakelpunt voor het relais opgeboord in het ronde punt met 1 mm boor
(https://live.staticflickr.com/65535/49505617597_c7be990b65_z.jpg)
Dan wel zorgen dat het verenstaal weggewerkt is in het kurk of de servo onder de baan plaatsen ;)
Hoop dat je er wat mee kan zo .....heb er 24 liggen in het Schaduwstation 1 en 2 en tot nu toe 1 vervelende wissel ertussen. Daarnaast ook vele ontsporingen/kortsluitingen :-\ ??? gehad op de Arnold wissels, maar intussen erachter waar dat aan lag. (y) ......Zorg in Spoor N dat de afstand tussen de wielen 7 mm is! Veel locs komen met 6,8 mm ertussen, vooral de nieuwe locs...dus ff aanpassen en tadaa ze rijden vrijwel probleemloos door de Arnold wissels
Groetjes Bjorn
-
Hoi Bjorn,
Bedankt voor je informatie. Daar kom ik verder mee. Als pensionado heb ik alle geduld :-)
Succes met je baan,
Paul
-
Graag gedaan,
En mocht je nog vragen hebben let me know (y)
-
Zo...veel te lang niks gepost.....gebeurd er dan niks?? Nee, volop bezig met alle problemen en foutjes eruit halen.... nu blijkt toch dat er nog een wissel moet vervangen worden...maar mag de pret niet drukken....Langzaam aan komt SchaduwStation 4 aanbod...ligt nu even een bypass want he er moet ook gereden worden zo nu en dan :) :D ;D
En in het kader fouten maken mag..... :o :-[....en natuurlijk moet je ook zoiets durfen te delen ;D ;D ;D
Ik was vergeten de laatst toegevoegde stoomlok ook toe te voegen aan de uitzonderingen ::) ::) ::)
(https://live.staticflickr.com/31337/49587510191_559f429488_b.jpg) (https://flic.kr/p/2ixSXbg)
De stoomlok mocht niet naar de opstelsporen voor treinstellen ::) ::) Maar dat moet Koploper wel weten ;) ;D Ging ook net goed :o :o ;D
Groetjes Bjorn
-
Ook slim om zoveel mogelijk tussendoor te rijden.
Er is altijd wel een “prinses op den erwt trein” die er als enige uitloopt.
-
Dave,
Je bedoelt of de 6 banen links wordt gebruikt doorkomend treinverkeer van achteren? Dat absoluut, Koploper rouleert daar uitstekend mee, de eerste 2 rechts wordt gebruik voor inkomend verkeer vanuit camera perspectief. de derde baan beide kanten.
OOOOh Helder moment hier ...begrijp je nu ;D ;D ...ja dat tussendoor rijden liet ik weleens over tot het eind maar aldoende leert men (y) (y) (y)
Dank je Dave
-
Hoi Bjorn.
Ik tel maar liefst 8 sporen naast elkaar (y) (y)
-
Zo weer een klein updatetje ;D
Intussen ff bezig met proefleggen van de wisselstraten voor SchaduwStation 4 (SS4) Altijd weer ff leuk om te kijken of het overeenkomt met het ontwerp in de baanplan :D ;D
(https://live.staticflickr.com/65535/49626369117_d4149ff425_b.jpg)
ff Droogleggen ;D
(https://live.staticflickr.com/65535/49625577093_ac77c8478e_b.jpg)[/url]
Op de plek waar het zou moeten komen, ligt nu tijdelijk een bypass om te kunnen rijden. Rechts gaat weer de helix in ;D
(https://live.staticflickr.com/65535/49625577128_5916eddd12_b.jpg)[/url]
En de wisselstraat aan de andere kant....
En wat denk je???? Conform Baanplan ....thx Anyrail (y) (y)
Tot de volgende update,
Groet Bjorn
-
Hoi Bjorn.
Ik tel maar liefst 8 sporen naast elkaar (y) (y)
;D ;D
-
Zo Bjorn, het is en blijft een mega baan en dus ook een mega klus ;D
-
Bjorn inderdaad wat een klus.
Ik wilde reageren op de foto's denkende dat je dat oude vezelplaten had gebruikt.
Draadje teruglezende is het kurk.
Veel rijden en testen: was en is ook mijn advies.
Ronald Visser.
-
Zo Bjorn, het is en blijft een mega baan en dus ook een mega klus ;D
;D ;D
-
Bjorn inderdaad wat een klus.
Ik wilde reageren op de foto's denkende dat je dat oude vezelplaten had gebruikt.
Draadje teruglezende is het kurk.
Veel rijden en testen: was en is ook mijn advies.
Ronald Visser.
Idd een klus maar wel leuk om te doen :D :D
-
Hoi Hoi,
Intussen wat wezen experimenteren met een camera voor de trein ;D
Een kleine proefje .....moet nog wel werken aan de beeldkwaliteit ;D ;D Maar wel leuk om het zo te zien vanuit oogpunt machinist ;) :) ;D
(https://live.staticflickr.com/31337/49647140451_9edec00303_b.jpg) (https://flic.kr/p/2iD9zbc)IMG_0667 (https://flic.kr/p/2iD9zbc)
Klikken op het plaatje voor het filmpje ;)
Groetjes Bjorn
-
Hoi Bjorn.
Nu al een leuk filmpje. Later hopen we een langere versie te zien.
-
Hoi Wim,
Wordt aan gewerkt ;)
Groetjes Bjorn
-
Hoi, Hoi,
Zo weer ff tijd voor een update....
SchaduwStation 4.(SS4).. ben ik mee begonnen ....was leuk ff rondrijden ...maar dan blijft toch ....hmmm waarom is die SS4 nog niet af ....dussss
Dan toch maar begonnen, ik had alles al in husi dus kon gauw meters maken en hieronder een blik op het bijna voltooide SS4
(https://live.staticflickr.com/65535/49693162673_fbd86b7c69_h.jpg)
EN intussen ook begonnen met voedingsdraden te trekken, zodat ik ff provisorisch kan proefrijden met de grootste zeikerds van locs over de wisselstraten. Voordat ik alle Servo's ga aansluiten.
(https://live.staticflickr.com/65535/49693162688_61915249ac_b.jpg)
En vannacht nog wat proefgereden en tot slotsom gekomen 2 wissels moeten anders ::) ;D
Maar daarom ff proefrijden voordat de servo's eronder gaan :police:
Groetjes Bjorn (https://flic.kr/p/2iHdrYM)
-
Hi Hi,
Weer ff een update. Wisselstraten gingen uiteindelijk goed na alsnog 1 wissel vervangen te hebben. Alles servo's ingeregeld en ingebracht in Koploper, blokken aangemaakt,
(https://live.staticflickr.com/65535/49760531341_69704e88c9_b.jpg)
Servo's aan 1 kant aangestuurd met OC32 ...redelijk netjes weggewerkt... :?
(https://live.staticflickr.com/65535/49759998933_16ac6e74b6_b.jpg)
Duo leds alszijnde seinpalen aangebracht, ook aangestuurd vanaf OC32
(https://live.staticflickr.com/65535/49760005198_e1903d172a_b.jpg)
Helicopterview tijdens testen duo leds
(https://live.staticflickr.com/65535/49760536136_67b3771eae_b.jpg)
Koploper bijwerken :-) althans 2de level :-) 1ste level staat opander tabblad
Nu volop testen van SS4 ...misbruik dit schaduwstation even als regulier station om wat ervaring op te doen met Koploper inzake stations. En intussen ook langzamerhand gestart met Helix richting Scenery level :-)
Groetjes Bjorn
-
Hallo Bjorn,
Je hebt me al eerder van informatie voorzien mbt je Arnold wissels.
Nu heb ik nog twee vraagjes nav je foto's:
1) Waar heb je de montage standaards voor je servo's vandaan ?
2) Wat heb je gebruikt voor de geleidebuisjes voor de verenstalen van je servo's, en waar heb je die vandaan ?
Je zou me weer goed helpen met je informatie.
Alvast bedankt,
Paul
P.S. het is al een tijdje rustig op je baan. Toch niet geveld door het virus hoop ik ?
-
Ook nog een vraagje, waar heb je het veren staal gekocht voor de wissels.
Groet Cor
-
Niet Bjorn, maar toch:
Servo standaards bij Domburg gezien de vorm:
https://www.dtswebshop.nl/nl/mdf-servobeugel-bouwpakket-set-van-10-stuks.html (https://www.dtswebshop.nl/nl/mdf-servobeugel-bouwpakket-set-van-10-stuks.html)
Geleidebuisjes zie ik niet, volgens mij gebruikt hij de directe methode, verenstaal.
Voor geleidebuisjes worden wattenstaafjes gebruikt (verkrijgbaar bij iedere drogist)
Verenstaal ook bij Domburg (0,5 of 0,8 of 1mm):
https://www.dtswebshop.nl/nl/copy-of-verenstaal-08mm-lengte-1-meter.html (https://www.dtswebshop.nl/nl/copy-of-verenstaal-08mm-lengte-1-meter.html)
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Haha,
Dank je Gerard... Idd komt bij Domburg vandaan en idd wattenstaafjes als geleiding in het kurkbed (y) (y)
@Paul
Verder is het ff stil hier.... Ben niet tevreden met bovenbouw/scenery dus andere ideeen aan het uitwerken 8)..... En een faillisement door Corona erbij.... Dus......
Wordt vervolgd ;D
-
Bedankt voor je advies Gerard.
Groet Cor
-
Hoi Bjorn,
Het is en blijft een fascinerend gezicht al die banen naast elkaar en dan ook nog al die kabels...... (y)
-
@Gerard: Bedankt.
@Bjorn: Hopelijk kom je de faillissementperikelen weer goed te boven.
Aan die wattenstaafjes had ik echt niet gedacht.
Succes met het echte leven, en met je baan natuurlijk. Ik ben benieuwd wat er aan bovenbouw gaat volgen.
Groet,
Paul
-
Zoooooo ff stof blazen hier pfffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff ;D
Zoals laatst geschreven hoop gaande in mijn real life, maar intussen ook weer aan het tekenen gegaan daar ik niet blij was met station zuid ....kon me toch niet bekoren.
Dus veel uitgedacht....100% rangeerterrein....gaaf...maar dan ook weer veel beperkingen en toen bedacht grote containerterminal ...maar ja is dat nu ook wel het helemaal...affijn toen zag ik wat van RuudK voorbij komen en werd daar toch eer enthousiast van ....een station met daaraan een BW ....zo aan het tekenen gegaan en kwam ik tot dit ontwerp:
(https://live.staticflickr.com/65535/50145820687_c723587f73_b.jpg)[/url]IMG_2315 (https://flic.kr/p/2jpdrri)
En toen ook maar een klein industrietje ernaast ...Warsteiner moet natuurlijk ook zijn overslag hebben (y)
(https://live.staticflickr.com/65535/50145038223_12512f1fcf_b.jpg)[/url]IMG_2316 (https://flic.kr/p/2jp9qQx)
Even ter verduidelijking: Geel is het stoomstation en perron, Blauwgrijze is kolen overslag met kraan, GRijs rechts 2 loc loodsen. en links bovenin is mini industrietje ...het terrein er tussin is bedoeld voor een weg naar het station en komt nog bushaltes etc.
Graag jullie input of de BW zo kan of evt verbeteringen... (y) (y) Kom maar met de suggesties.... P.s. Noord is nu ook onderhanden ;D komt later
GRoetjes Bjorn
-
Vergeet de waterkranen,slakkenput bezandings installatie en nog wat stoomloc onderhouds spul niet te plaatsen,anders rijden je locs niet heel ver na verloop van tijd ;)
Ik zie als ik rechts van je bovenste perron kijk 2x een engelsman in je sporenplan waarvan op beide 1 stukje nergens op aan sluit,hoort dat zo of is dat een foutje ?
*edit ,laatste plaatje zie ik nu pas,die wissels zitten wel aangesloten :P *
Buiten die dingen om zie ik zo snel verder even niks geks op je toekomstige lay out.
-
Ken niet het hele baanplan. Oranje rijweg snap ik wel, maar blauw zal niet gaan toch?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/effe_156.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/effe_156.jpg)
-
Vergeet de waterkranen,slakkenput bezandings installatie en nog wat stoomloc onderhouds spul niet te plaatsen,anders rijden je locs niet heel ver na verloop van tijd ;)
Ik zie als ik rechts van je bovenste perron kijk 2x een engelsman in je sporenplan waarvan op beide 1 stukje nergens op aan sluit,hoort dat zo of is dat een foutje ?
*edit ,laatste plaatje zie ik nu pas,die wissels zitten wel aangesloten :P *
Buiten die dingen om zie ik zo snel verder even niks geks op je toekomstige lay out.
OH ja slakkenput .... de rest moet idd nog een plaatsje krijgen maar die slakkenput was ik vergeten...thx (y)
-
Ken niet het hele baanplan. Oranje rijweg snap ik wel, maar blauw zal niet gaan toch?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/effe_156.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/effe_156.jpg)
Hij gaat idd van 2 naar enkelbaans eruit of andersom naar 2 baans eruit, hierbij nog 2 extra fotoś voor verduidelijking
(https://live.staticflickr.com/65535/50151470773_45989f799e_b.jpg)[/url]
Het lichtblauwegedeelte is veborgen en gaat over 2 nivo's
(https://live.staticflickr.com/65535/50152017571_a9490a5d51_b.jpg)[/url]
Overzicht van scenery deel waarbij de bovenkant Noord nog in aanbouw is.
-
Hoi Bjorn,
Eisenbahn Journal heeft ooit een vierdelige serie over BW's uitgebracht. Probeer deze eens digitaal te pakken te krijgen. Er staat een schat aan informatie in. En heb je hier al gekeken? https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Het_stoomlocomotievendepot (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Het_stoomlocomotievendepot)
Als ik naar je BW kijk zie ik een overvloed aan sporen zonder dat duidelijk is waarvoor ze dienen. Bedenk welke handelingen er allemaal in je BW plaatsvinden en ontwerp aan de hand daarvan je sporenplan. Hou daarbij rekening met de gebruikelijke volgorde waarin de handelingen plaatsvinden.
Probeer er vervolgens een logisch ogend geheel van te maken. Dat bereik je bijvoorbeeld door een realistische grootte van de kolenbunker. Het was gebruikelijk dat men met een volle kolenbunker zeker een week of 6 vooruit kon. Dat hoef je natuurlijk niet 100% in model om te zetten maar de in de handel verkrijgbare bouwpakketten schieten op dat punt zwaar tekort.
Groeten, Peter