Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m  (gelezen 29927 keer)

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
« Reactie #30 Gepost op: 15 februari 2020, 19:19:15 »
Het rangeerterreintje

Op het uitneembaar paneel aan de linkerkant komt een bescheiden terrein met wat industrie en logistieke bedrijvigheid. De afgelopen periode heb ik daarvoor de rails aangelegd.



Er zijn drie elektrische verbindingen van het vaste deel naar het uitneembare paneel:
1) voeding voor de twee DC/DC-converters;
2) baanspanning voor ongedetecteerde delen;
3) baanspanning voor gedetecteerde delen.

De twee DC/DC converters verzorgen 12 V voor de arduino en 5 V voor de relais en de servos.
De arduino heeft een mardec shield, met versie 6 van de software.

Onder dit stuk van de baan zitten vijf servos, twee voor de wissels en drie voor het ontkoppelen. Rangeren vraagt immers om koppelen en ontkoppelen.
Daarvoor gebruik ik een systeem dat ik eerder in een ander draadje beschreef:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=80195.msg3221860981#msg3221860981



En een filmpje van toen:
https://www.youtube.com/watch?v=Y-V2pY8_7Nw

De constructie met de servos voor de magneten is nu iets anders: direct aan de arm van de servo heb ik een zeskantmoer gelijmd en daarop weer de magneet. De drie sporen na de wissels hebben elk een servo-bediende magnetische ontkoppelaar.

De komende tijd ga ik eens lekker proefdraaien en eens kijken of ik in koploper een route kan definiëren die automatisch wagens ontkoppelt.

Groet, Juroen

 
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2020, 19:40:40 door Juroen »

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
« Reactie #31 Gepost op: 03 april 2020, 09:03:19 »
De Lokmaus, versie R3

Op marktplaats kocht ik een Lokmaus R3, met bijbehorende versterker en voeding. Het toestel is precies wat de verkoper bood: een Lokmaus R3. Dat leek me een aardige set voor een testbaantje in de periode dat mijn baan opgetakeld is.

De ronde knop van de Lokmaus R3, waarmee de snelheid te regelen is, vind ik niet goed te bedienen: hij is glad, draait best zwaar en er is slechts een klein gebied waar je grip hebt.  Om dit op te lossen heb ik de dop van een klein flesje voor sinaasappelsap gepromoveerd tot onderdeel voor de modelspoorhobby. Op de foto niet goed te zien, maar de kleur van de dop komt goed overeen met de oranje belijning van de Lokmaus.




Nu heb ik voldoende grip. :)

Groeten, Juroen
« Laatst bewerkt op: 03 april 2020, 13:16:18 door Juroen »

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
« Reactie #32 Gepost op: 03 april 2020, 11:18:16 »
Inventief! (y)

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
« Reactie #33 Gepost op: 03 april 2020, 13:15:29 »
Ronald, dank voor je opmerking. :)

Een Nederlands tunnelportaal

Ik ben bezig een tunnelportaal te fabrieken. De situatie is als volgt:

Ik wil graag een Nederlandse sfeer, of iets waar daar in de buurt komt. Dus een klassiek Duits portaal valt af. Een bouwpakker, eventueel aan te passen aan mijn baan vond ik nog niet. Mijn handvaardigheid is beperkt, maar ik wil mijn baan wel fraai aankleden. Het portaal ligt in een (relatief krappe) boog, dus het kan niet erg smal worden.

Nou heb ik ooit eens in de plaatselijke winkel voor kunstenaarsbenodigdheden een plaat karton van ca 2,5 mm dik gekocht. Daar ben ik nu mee bezig, in combinatie met dunnere stukken karton en styreen muurplaat.

Voor een groot deel heb ik de ruwbouw af. Alles is nog losneembaar en aan te passen.



Vervolgens wil ik het geheel in een grondverf zetten en dan waar nodig bijwerken en afwerken.
Het wordt waarschijnlijk wel wat, zo niet dan begin ik opnieuw. De weg is het doel.

Groet Juroen.


Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
« Reactie #34 Gepost op: 31 mei 2020, 22:41:17 »
Een nieuwe aanwinst

Gisteren in de plaatselijk modelspoorwinkel een Fleischmann kuilwagen gekocht. Die wilde ik vroeger graag maar toen was hij te duur. Voor de huidige prijs dacht ik de transformator (of wat 't ook is) te krijgen, maar de hele wagen zat eraan vast. Vandaag een klein herstel gedaan: één van de twee ogen voor de kabel was afgebroken. De kabel moet nog.



Tevens de wagen geschikt gemaakt voor inzet op mijn baantje: flenzen afgevijld zodat hij niet over de Tillig biels ratelt en een profikoppeling erop. Nou, dat koppelt nog redelijk kort.


Groet, Juroen
« Laatst bewerkt op: 04 juni 2020, 22:43:59 door Juroen. Reden: typefout »

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
« Reactie #35 Gepost op: 01 juni 2020, 12:27:08 »
Erg leuk hoe je dit kleine baantje stapsgewijs opbouwd.

Vind de betonnen tunnelconstructie wel geslaagd.
Gewoon lekker verweren.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
« Reactie #36 Gepost op: 04 juni 2020, 22:42:53 »
Aanpassing tunnelingang

Koen, dank voor je reactie. De vorm is in de basis eigenlijk wel OK.
Na het zien van de foto's van Ruben (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=93611.0) vond ik mijn tunnelingang te weinig Nederlands. De trap aan de zijkant leverde me weliswaar het nodige plezier om te maken maar ik zou iets dergelijks eerder in Griekenland verwachten dan bij ons. Ook de basiskleur was me te groenig.

Tijd om het aan te pakken.

De linkerzijwand is nu veel simpeler en komt daarmee meer in de richting. Alle wanden hebben een basiskleur grijs. Daar ga ik nog mee aan de slag om er meer leven in te brengen. De tunnel heeft nu ook binnenwanden van grijs geverfd karton.



Uit een testritje blijkt dat de hondekop, het materieel met mijn langste rijtuigen netjes door de tunnel past.

Tussen de sporen ligt een grondlaagje zand. daarvoor had ik in eerste instantie guet* gebruikt. Dat droogt zowat zwart op en was dus een ongelukkige keuze. Daarna heb ik zand van een nabijgelegen bouwplaats gebruikt. Dat droogt grijzig op; een betere basis.

Ondertussen ben ik ook bezig om op een proefplaatje wat spoor te ballasten. Ik hoop daarvan de resultaten hier binnenkort te kunnen tonen.

* guet: grond uit eigen tuin

Groet Juroen.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
« Reactie #37 Gepost op: 05 juni 2020, 08:52:23 »
Hoi,

Ik zou dan flink wat struikgewas links erin gooien tot aan/over de keer wand links.
Kijk voor inspiratie de gegoten wanden bij Wim Vink.

Trappen zijn er zo hier en daar wel hoor.
Meestal als vlucht of onderhoudsroute afgesloten met Heras hekwerk. Heb ooit wat gemaakt uit tule en styreen strips, voor tule moet je naar een stoffenhandel/winkel/kraam.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
« Reactie #38 Gepost op: 14 juni 2020, 21:19:39 »
Een nieuw tunnelportaal

Nadat ik mijn vorige bericht meldde dat de hondekop prima door het tunnelportaal pastte, bleek dat het plan-W rijtuig tegen de wanden schampte. Dus, niet getreurd, een nieuwe gemaakt, vergelijkbaar ontwerp.

Het ziet er nog wat te egaal grijs uit, daar ga ik nog mee aan de slag en ook met groen.
De verrichtingen van anderen hier op het forum zijn daarvoor inspiratiebron.

Tevens het eerste stukje ballast aangelegd, met wat groen tegen de muren.

Hoewel het allemaal nog wat klinisch oogt, denk ik dat ik er met de nodige verweringsmaatregelen wel wat van ga maken.




Groet Juroen

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-IV 2,6x1,4m
« Reactie #39 Gepost op: 14 juni 2020, 21:44:59 »
Bedieningstableau

Ik heb onlangs mijn bedieningstableau afgemaakt. Het wachten was op enkele pin-headers om het MAX-485 printje aan te sluiten.

Ik vind het leuk te zien hoe Koploper de treinen automatisch bestuurt. Als afwisseling is het leuk om handbediend te rijden.
Wissels bedienen met een multimaus vind ik evenwel niet heel prettig.

Nu stootte ik op internet op een Canadees verslag van iemand die op basis van een arduino een TCO ( Tableau de Commande Optique ) had gemaakt. Deze persoon had ook een filmpje waaruit bleek dat 't werkte. Nou, dat wil ik ook.

Met hulp van dit forum (zie https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=93496.msg3222119182#msg3222119182) heb ik een ander aan de praat gekregen. Nogmaals dank daarvoor!

Hierbij een verslagje van de opbouw.



De behuizing is een houten doos, ongeveer A4 formaat. Via internet besteld bij 'dehoutwagen'. Om het deksel dicht te houden zitten op de vier hoeken van die schroeven waarmee ook wel sloten in deuren vast zitten.

Het deksel is met acrylverf wit in de grondverf geschilderd.

Het schematisch baanplan heb ik in word getekend; een tabel met vierkante cellen en vervolgens de randen zodanig ingetekend dat het baanplan zichtbaar is. Dit baanplan heb ik dan op het deksel overgenomen door op cruciale punten een klein gaatje te prikken.

Tenslotte met het baanplan met watervaste stift overgetrokkken op het deksel. Afgewerkt met een paar lagen blanke lak uit de spuitbus.

De arduino is een mega. Aan de achterzijde zitten twee expressnet aansluitingen, zo kan ik op het tableau ook een MM aansluiten.

Ik maak gebruik van tuimelschakelaars; de stand van de schakelaar geeft de stand van het wissel aan.
Een kenmerk/gevolg hiervan is dat als een wissel met de MM wordt bediend, de stand van de schakelaar niet neer de juiste is.



Groet Juroen

Remco_Nzo

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
« Reactie #40 Gepost op: 15 juni 2020, 12:29:50 »
mooi gemaakt  (y)

Remco
N-spoor in de koelkast gezet - nu heerlijk bezig met LGB op zolder (dcc, multimaus, massoth, mardec, arloco)

Ruben90

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
  • Vele beetjes maken een hoop
    • https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102521.0
Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
« Reactie #41 Gepost op: 15 juni 2020, 19:28:16 »
Dat begint er al goed uit te zien. (y)
Groet, Ruben

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
« Reactie #42 Gepost op: 16 juni 2020, 17:20:11 »
Dank voor de bemoedigende woorden.

De wisselmotor

Ik gebruik voor het zichtbaar deel van mijn baan Tillige elite wissels. Daar zitten een aantal onderdelen bij om het wissel aan te kleden met wisselmotor en kabelgoten etc. De bijgeleverde delen zijn Duits georienteerd en wat mij betreft niet geschikt voor een imitatie van een Nederlandse wisselmotor.

Klaas Zondervan liet eens zien hoe hij met twee styreenstrips een wisselmotor maakt:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66995.msg3221693908#msg3221693908

Dat heb ik als basis gebruikt. Hieronder de ingredienten:


Tussenfase:


Het voorlopige resultaat:


Groet, Juroen




Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
« Reactie #43 Gepost op: 25 juni 2020, 21:10:41 »
Spoorstaven schilderen

Nu ik een stukje ballast heb gelegd (en ondertussen nóg een stukje) wordt het tijd om de spoorstaven een egale roestige kleur te geven. Op mijn baan ligt een combinatie van Tillig Elite en Roco line. De rails van Tillig hebben van huis uit een donkere kleur, bij de Roco rails blinkt het nieuwsilver je tegemoet.

Nu zijn er voor dit doel verschillende methoden dus ik hoef niets nieuws te bedenken.

Een luchtkwast heb ik niet, dus dan blijven over een gewone handkwast of een stift. Er zijn wellicht andere manieren maar die ken ik niet.

De methode met het op kleur brengen met stift leek me wel wat. De plaatselijke hobbywinkel pipoos heeft acrylverfstiften in het assortiment. Aan de hand van de kleur op de dop koos ik een bruine posca stift (bruin 21); prima roestbruinige kleur. Bij thuiskomst bleek de kleur in de stift veel lichter, meer oranjebruin te zijn en wel zozeer dat ik 't niet vond passen.

De plaatselijke kunstenaarsbenodigdhedenwinkel heeft acrylstiften van het merk molotow. Daarvan koos ik bruin 127HS. Dat is een stuk beter.

De werkwijze die me tot nu het best resultaat geeft is:
1) met de donkerbruine stift de railstaaf kleuren;
2) met een penseeltje de verf wat uitsmeren;
3) het bovenste randje (zijkant van de kop) oranjebruin stiften;
4) Bovenkant rail schoon poetsen.

Op de foto's slecht weer te geven maar in mijn kamer OK.

Situatie na stap 1) op een railstaaf van rocoline


Situatie na stap 4) op een Tliig rail


Zo ga ik verder.

Groet Juroen.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
« Reactie #44 Gepost op: 25 juni 2020, 21:20:17 »
 (y)