Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

W.V. Kalender 2026 door puntenglijder
Vandaag om 19:18:38
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 19:17:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:16:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door TonM
Vandaag om 19:12:15
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 19:09:37
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Frank 123
Vandaag om 19:03:52
Rail away door Huup
Vandaag om 19:02:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door 1200blauw
Vandaag om 18:07:08
Roco 290 digtaliseren door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:47:00
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 17:06:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 16:26:50
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door g-j
Vandaag om 16:21:03
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
Vandaag om 16:08:21
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 15:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:08:37
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Karben
Vandaag om 14:05:01
Dodelijk ongeval Zanddijk Hooge Zwaluwe door Arjan6511
Vandaag om 12:56:25
20 en 21 december modelspoorbeurs Zutphen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:28:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:17:40
Rondom Charlois door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:16:23
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door 008200
Vandaag om 11:53:09
Märklin spoor 1 glaskast buffers breken af. door bellejt
Vandaag om 11:04:01
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 10:05:49
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn193
Vandaag om 09:58:58
Marklin 3037 E41 pantograaf stuk. door grossraumwagen
Vandaag om 09:43:08
Nahmertaler Kleinbahn door Lucien
Vandaag om 07:58:41
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 07:56:30
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Ferdinand Bogman
Vandaag om 07:32:09
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
02 December 2025, 23:31:38
13 en 14 december PFT-TSP naar Aachen door Hlv53
02 December 2025, 21:55:31
  

Auteur Topic: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975  (gelezen 118820 keer)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3369
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #165 Gepost op: 27 December 2020, 10:07:25 »
Die houtplaat moet zo snel als mogelijk worden vastgelijmd op de baan. Op dit moment ligt de plaat nog mooi vlak, ik houd het inieder geval goed in de gaten  (y)

Ga je nog iets doen met de voegen tussen de tegels? Ziet er overigens wel heel gelikt uit.

Dank u.
Zodra de onderplaat vast ligt en de achterliggende keermuur klaar is (voegen en details aanbrengen) en ook vast staat, krijgen de tegels een behandeling met voegmiddel. Dit spul: https://www.juweelashop.nl/flexyway-voegmiddel, waarvan ik ooit al eens een sample van Joke heb gekregen en met succes heb uitgeprobeerd op een proefstukje.
Groeten,
Richard

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26541
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #166 Gepost op: 27 December 2020, 13:01:09 »
Een erg geduldig werk die steentjes. Maar fraai  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

puntenglijder

  • Online Online
  • Berichten: 6172
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #167 Gepost op: 27 December 2020, 13:46:57 »
Je maakt er iets moois van Richard. (y)

Succes met het verder tegelen.

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3369
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #168 Gepost op: 27 December 2020, 18:40:15 »
Dank heren!

In het stoeptegelwerk is een sleuf vrijgehouden voor het fundament van een betonnen reclamebord.
Het billboard is tijdens de oorlog op last van de bezetter neergezet voor nationaalsocialistische propaganda doeleinden. Na de oorlog kregen de snelle reclamejongens officiele gemeentelijke toestemming het betonnen bord naar believen te beplakken binnen de geldende aanplaknormen.




Het reclamebord in 1954.

Vanwege de geul in het trottoir hoeft het bord niet vastgezet te worden, zo kan het reclamebord omgedraaid worden voor als er een ander tijdperk wordt gereden....



andere reclame in 1974.
Groeten,
Richard

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #169 Gepost op: 27 December 2020, 23:18:46 »
Slim bezig.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3569
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #170 Gepost op: 28 December 2020, 06:32:10 »
 (y)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3369
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #171 Gepost op: 29 December 2020, 19:54:39 »
Via whatsapp kreeg ik van een vriend een vraag die ik voor het algemene ook hier zal neerzetten,

Vraag: "Hoe heb je dat effect van afgebladderde affiches op het reclamebord gekregen? En wat doen de letters CPN daar?"

Antwoord: Heel makkelijk, je plakt met wat dunne houtlijm een papiertje op het bord, laat het een paar dagen liggen en vervolgens scheur je het er weer af. Er blijven dan wat resten zitten die je met je nagels gedeeltelijk openkrabt waardoor er resten papier naar beneden gaan hangen. Voorzichtig het geheel schilderen (in dit geval gemengde en verdunde Heki Betonfarbe) en met andere kleuren de drukwerkresten aantippen. Zodra de doos met pigmentpoeders is teruggevonden zal hiermee nog wat accenten gezet worden.

Toen ik als klein kind (jaren 70) regelmatig in Amsterdam kwam voor familiebezoek viel het me al snel op dat de letters CPN (voorloper van groenlinks) op veel plekken gekalkt/geviltstifd waren. Niet vreemd als je bedenkt dat Amsterdam in de zeventiger jaren al een kneiter-linkse stad was, met hippies, "aksie"voerende BOM-moeders, krakers en weet ik wat nog meer. Om in model een Amsterdams station te bouwen dat in die tijd speelt, zul je voor de juiste sfeer toch wat aan die uitwassen moeten refereren vindt ik.

Onderwijl bezig met de bouw van diensttoegangsdeuren in het stationsgedeelte.



Waar het * staat op de deur moet een rond raampje komen, verder nog verzinnen wat als deurknop kan gaan dienen. Ben er nog niet uit of de deuren grijs of donkergroen moeten gaan worden. De sponningen moeten betonkleur worden.




Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3369
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #172 Gepost op: 09 January 2021, 22:32:23 »
Vandaag de kurklagen onder de sporen af gekregen. Op de plek tussen spoor 1 en 2 waar geen kurk ligt, is het perron gepland.








Groeten,
Richard

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26541
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #173 Gepost op: 09 January 2021, 23:51:46 »
Mooie details Richard!
Vooral het billboard  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #174 Gepost op: 10 January 2021, 00:16:35 »
Stond het linker sein bij de Weesperpoort ook aan de linker kant van de baan? Is daar een foto van?
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3369
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #175 Gepost op: 10 January 2021, 01:13:12 »
Het uitrijsein van spoor 1 is aan de linkerzijde van het spoor geplaatst vanwege de betere zichtbaarheid van het sein (aan de rechterzijde komen nog bovenleidingsmasten). Dergelijke situaties kwamen wel vaker voor bij de klassieke beveiliging. Heb er helaas geen foto van paraat, wellicht is die te vinden op de NVBS beeldbank of het Utrechts Archief.
Groeten,
Richard

puntenglijder

  • Online Online
  • Berichten: 6172
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #176 Gepost op: 10 January 2021, 08:37:45 »
Ziet er strak uit Richard.

Die armseinen zien er ook erg mooi uit. (y)
Succes met de verdere bouw.

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3369
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #177 Gepost op: 10 January 2021, 11:25:19 »
Thanks Wim en Kees.
Groeten,
Richard

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #178 Gepost op: 10 January 2021, 23:41:19 »
... vanwege de betere zichtbaarheid van het sein (aan de rechterzijde komen nog bovenleidingsmasten).
Een bovenleidingsmast werd (naderhand) altijd ná het sein geplaatst. Bij de zichtbaarheid zet ik een groot vraagteken.
.
Citaat
Dergelijke situaties kwamen wel vaker voor bij de klassieke beveiliging.
Seinen staan inderdaad soms links. Maar dan gaat het om een heel emplacement, zoals b.v. in Roosendaal. En niet in Amsterdam Weesperpoort.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11763
    • Mijn fotoarchief
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #179 Gepost op: 11 January 2021, 09:39:33 »
Ach, het is toch een fictief Weesperpoort, dan kan dat best met en dergelijk sein  (y)