Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
Vandaag om 18:52:12
verlichting op mijn draaischijf zeten door Priegelman
Vandaag om 18:52:04
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:27:37
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 18:15:02
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:08:31
Roco NS plan V door Petertje
Vandaag om 17:36:47
Maasvlakte Zuid door R1954
Vandaag om 17:26:31
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 17:01:12
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door einte
Vandaag om 16:59:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:44:45
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 16:42:27
Overstap naar HTM door Boertje
Vandaag om 16:35:41
Artikel RailMagazine Zweedse strategische reserve door Eelco Storm
Vandaag om 15:55:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:35:26
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 14:11:34
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door Biesje
Vandaag om 13:15:24
probelemen met schaalodel exact ( theo roozen ) door Biesje
Vandaag om 13:11:53
Stoomlocomotieven van de Staatsmijnen door Eelco Storm
Vandaag om 12:36:42
Artitec DE-2 Rood/Reclame banen rijdt niet meer ? (Garantie?) door dennie
Vandaag om 12:35:31
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Forever Rocofan
Vandaag om 11:32:21
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door aad52
Vandaag om 11:11:21
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door Pauldg
Vandaag om 10:58:29
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 10:27:37
Au bord de la Cèze door Ronald69
Vandaag om 09:27:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
Vandaag om 09:27:12
PB Models, ICR-rijtuigen door Roelof R
Vandaag om 09:04:11
Spoorwegkanon Dora door Hans Reints
Vandaag om 08:59:21
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door aad52
Vandaag om 08:50:48
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Eric B
Vandaag om 08:09:34
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 01:10:43
  

Auteur Topic: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975  (gelezen 116593 keer)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3336
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #165 Gepost op: 27 December 2020, 10:07:25 »
Die houtplaat moet zo snel als mogelijk worden vastgelijmd op de baan. Op dit moment ligt de plaat nog mooi vlak, ik houd het inieder geval goed in de gaten  (y)

Ga je nog iets doen met de voegen tussen de tegels? Ziet er overigens wel heel gelikt uit.

Dank u.
Zodra de onderplaat vast ligt en de achterliggende keermuur klaar is (voegen en details aanbrengen) en ook vast staat, krijgen de tegels een behandeling met voegmiddel. Dit spul: https://www.juweelashop.nl/flexyway-voegmiddel, waarvan ik ooit al eens een sample van Joke heb gekregen en met succes heb uitgeprobeerd op een proefstukje.
Groeten,
Richard

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26347
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #166 Gepost op: 27 December 2020, 13:01:09 »
Een erg geduldig werk die steentjes. Maar fraai  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

puntenglijder

  • Online Online
  • Berichten: 6084
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #167 Gepost op: 27 December 2020, 13:46:57 »
Je maakt er iets moois van Richard. (y)

Succes met het verder tegelen.

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3336
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #168 Gepost op: 27 December 2020, 18:40:15 »
Dank heren!

In het stoeptegelwerk is een sleuf vrijgehouden voor het fundament van een betonnen reclamebord.
Het billboard is tijdens de oorlog op last van de bezetter neergezet voor nationaalsocialistische propaganda doeleinden. Na de oorlog kregen de snelle reclamejongens officiele gemeentelijke toestemming het betonnen bord naar believen te beplakken binnen de geldende aanplaknormen.




Het reclamebord in 1954.

Vanwege de geul in het trottoir hoeft het bord niet vastgezet te worden, zo kan het reclamebord omgedraaid worden voor als er een ander tijdperk wordt gereden....



andere reclame in 1974.
Groeten,
Richard

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #169 Gepost op: 27 December 2020, 23:18:46 »
Slim bezig.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3569
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #170 Gepost op: 28 December 2020, 06:32:10 »
 (y)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3336
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #171 Gepost op: 29 December 2020, 19:54:39 »
Via whatsapp kreeg ik van een vriend een vraag die ik voor het algemene ook hier zal neerzetten,

Vraag: "Hoe heb je dat effect van afgebladderde affiches op het reclamebord gekregen? En wat doen de letters CPN daar?"

Antwoord: Heel makkelijk, je plakt met wat dunne houtlijm een papiertje op het bord, laat het een paar dagen liggen en vervolgens scheur je het er weer af. Er blijven dan wat resten zitten die je met je nagels gedeeltelijk openkrabt waardoor er resten papier naar beneden gaan hangen. Voorzichtig het geheel schilderen (in dit geval gemengde en verdunde Heki Betonfarbe) en met andere kleuren de drukwerkresten aantippen. Zodra de doos met pigmentpoeders is teruggevonden zal hiermee nog wat accenten gezet worden.

Toen ik als klein kind (jaren 70) regelmatig in Amsterdam kwam voor familiebezoek viel het me al snel op dat de letters CPN (voorloper van groenlinks) op veel plekken gekalkt/geviltstifd waren. Niet vreemd als je bedenkt dat Amsterdam in de zeventiger jaren al een kneiter-linkse stad was, met hippies, "aksie"voerende BOM-moeders, krakers en weet ik wat nog meer. Om in model een Amsterdams station te bouwen dat in die tijd speelt, zul je voor de juiste sfeer toch wat aan die uitwassen moeten refereren vindt ik.

Onderwijl bezig met de bouw van diensttoegangsdeuren in het stationsgedeelte.



Waar het * staat op de deur moet een rond raampje komen, verder nog verzinnen wat als deurknop kan gaan dienen. Ben er nog niet uit of de deuren grijs of donkergroen moeten gaan worden. De sponningen moeten betonkleur worden.




Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3336
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #172 Gepost op: 09 January 2021, 22:32:23 »
Vandaag de kurklagen onder de sporen af gekregen. Op de plek tussen spoor 1 en 2 waar geen kurk ligt, is het perron gepland.








Groeten,
Richard

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26347
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #173 Gepost op: 09 January 2021, 23:51:46 »
Mooie details Richard!
Vooral het billboard  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #174 Gepost op: 10 January 2021, 00:16:35 »
Stond het linker sein bij de Weesperpoort ook aan de linker kant van de baan? Is daar een foto van?
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3336
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #175 Gepost op: 10 January 2021, 01:13:12 »
Het uitrijsein van spoor 1 is aan de linkerzijde van het spoor geplaatst vanwege de betere zichtbaarheid van het sein (aan de rechterzijde komen nog bovenleidingsmasten). Dergelijke situaties kwamen wel vaker voor bij de klassieke beveiliging. Heb er helaas geen foto van paraat, wellicht is die te vinden op de NVBS beeldbank of het Utrechts Archief.
Groeten,
Richard

puntenglijder

  • Online Online
  • Berichten: 6084
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #176 Gepost op: 10 January 2021, 08:37:45 »
Ziet er strak uit Richard.

Die armseinen zien er ook erg mooi uit. (y)
Succes met de verdere bouw.

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3336
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #177 Gepost op: 10 January 2021, 11:25:19 »
Thanks Wim en Kees.
Groeten,
Richard

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #178 Gepost op: 10 January 2021, 23:41:19 »
... vanwege de betere zichtbaarheid van het sein (aan de rechterzijde komen nog bovenleidingsmasten).
Een bovenleidingsmast werd (naderhand) altijd ná het sein geplaatst. Bij de zichtbaarheid zet ik een groot vraagteken.
.
Citaat
Dergelijke situaties kwamen wel vaker voor bij de klassieke beveiliging.
Seinen staan inderdaad soms links. Maar dan gaat het om een heel emplacement, zoals b.v. in Roosendaal. En niet in Amsterdam Weesperpoort.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11718
    • Mijn fotoarchief
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #179 Gepost op: 11 January 2021, 09:39:33 »
Ach, het is toch een fictief Weesperpoort, dan kan dat best met en dergelijk sein  (y)