"laat je je intimideren" is natuurlijk een beetje lulkoek. Er wordt met een ME-achtig uniform met steekwerend vest en handboeien een heel duidelijke boodschap afgegeven: We zijn hier in een omgeving waar geweld erbij hoort (inclusief standaardhoeveelheid wantrouwen en vaak norse blik) en als het zover komt gaan wij dat winnen. Doelbewust dreigen dus. Das wat anders dan een ouderwets conducteursuniform, dat is gewoon netjes en formeel en nodigt uit om gewoon als beschaafde mensen met elkaar om te gaan, zeker met de meestal joviale babbel erbij. (Ja tis wat algemeen, norse conducteurs en joviale V&S-lui vind je ook heus wel natuurlijk)
Ik ben van 15 tot 24 december dit jaar in Kyiv op vakantie geweest. Naast het feit dat de metrofrequentie daar de hele dag door onze miezerige metrosysteempjes doet verbleken is er nog een ander verschil: personeel. Elk station heeft een loket, elk station heeft poortjes én elk station heeft op z'n minst 1 persoon die toezicht houdt op wie het station betreedt: dronkelappen en verslaafden zul je er niet treffen. Niet op de stations, en niet in de metro's.Ook op de perrons lopen vaak spiegel-ei dames en heren rond, die niet alleen de metro groen licht geven om de deuren te sluiten, maar ook gewoon een oogje in het zeil houden. Een buitengewoon statig uniform, en voor de heren zo'n hoge Sovjet-achtige pet. De dames een muts van rood fluweel of suède. Tekenend voor beide geslachten: een blik 'flik me iets, en je krijgt met me te maken' (dat ze in werkelijkheid heel vriendelijk zijn, is wat anders)
Zag een opmerking over de gele hesjes dat die zouden veranderen in oranje, dit is onjuist. Er is besloten dat spoor/trein personeel in Nederland vooralsnog geel blijft dragen. Een ander verhaal zijn spoorwegwerkers, daar loopt de discussie nog over, maar die gaan naar alle waarschijnlijkheid oranje dragen. Wat personeel op het station gaat dragen is nog in overweging. Geel wordt voorbehouden aan veiligheidsfuncties, dus de veiligheidsman bij werkzaamheden, maar ook personeel dat een veiligheidsfunctie bekleed zoals Machinisten en BOA's (HC, Veiligheid en Service en Prorail BOA).De Prorail BOA zie je inderdaad zeldzaam op het perron, althans op grotere stations. Dit komt omdat daar de BOA functie door de vervoerders wordt uitgevoerd. Op kleinere (niet bemenste) stations, langs de baan en bij overwegen zie je de Prorail BOA regelmatiger. Zij treden vooral op tegen overtredingen die niet met het treinvervoer zelf te maken hebben.Veiligheid en Service en Prorail BOA zijn ooit ingevoerd vanwege het gat in handhaving dat ontstond na overgang van de Spoorwegpolitie naar het toenmalige Korps Landelijke Politiediensten. Na de samenvoeging van alle politiediensten is dit gat alleen maar groter geworden en dus ook de taak van de spoorboa's (V&S en Prorail). De primaire taak van de NS V&S medewerkers is veiligheid, dus hun BOA functie, dit omdat NS als enige vervoerder HC's en Servicemedewerkers Perron in dienst heeft. Bij andere vervoerders is de service taak van V&S belangrijker. Toch is een NS V&S medewerker naast de BOA en geweldsopleiding (ze zijn geweldsbevoegd net als de politie en dragen dus handboeien) ook opgeleid voor serviceverlening maar het is een bewuste keuze van NS om de term Veiligheid in de naam V&S als eerste te plaatsen. Ook het uniform is vooral op die taak veiligheid gericht.
De machinist heeft als enige op rond en bij het spoor een veiligheidsfunctie die is vastgelegd in de spoorwegwet (artikel 1, omschrijving veiligheidsfunctie). Daarnaast kan de wetgever functies aanwijzen die een veiligheidsfunctie vervullen, welke worden vastgelegd in de Regelingen en Besluiten Spoorverkeer en Spoorwegpersoneel. Waar haal ik de info vandaan, bij mijn werkgever en de Nederlandse wet- en regelgeving. Wijzigingen spoorwegwet zijn overigens uitgesteld naar 1 april. Daarnaast is de Europese wijziging oranje al 1 juni 2018 ingegaan en gaat niet pas 1 juni 2019 in. Tot 1 januari 2019 was er een overgangssituatie in verband met aanpassingen nationale wetgevingen. Dit is in Nederland wederom uitgesteld tot 1 april in verband met de nog aan te passen Regeling en Besluit Spoorwegpersoneel, dit is op 18 december j.l. gecommuniceerd naar de spoorvervoerders door de minister.