BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Floris Dilz op 28 december 2018, 10:02:24

Titel: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
Bericht door: Floris Dilz op 28 december 2018, 10:02:24
...vroeger was t wat overzichtelijker naar mijn idee: conducteurs en soms wat spoorwegpolitie. Tegenwoordig uh ja, conducteurs en hoe moet je t noemen? Een stuk of vijf concurrerende paramilitaire organisaties? Niet alleen op stations kom je ze tegen, in de trein wordt ook regelmatig je kaartje gecontroleerd door niet erg conducteurachtige types in vol gevechtstenue. Vroeg me af hoe dat zit...
Titel: Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
Bericht door: henk op 28 december 2018, 10:06:57
Waar kom je die tegen?
Een paar jaar geleden zag je in de grote stations wat Marechaussee op volle oorlogssterkte. Je bedoelt zoiets?
De laatste jaren kom ik die alleen bij een bezoek aan de Tweede Kamer tegen.
Titel: Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
Bericht door: Floris Dilz op 28 december 2018, 10:20:08
Amsterdam en Utrecht over t algemeen, want daar kom ik veel. Waarschijnlijk ook meteen de twee stations met t grootste risico op middenoostiërs met een dunschiller... Marechaussee zie je soms, maar die zijn wel herkenbaar.
Titel: Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
Bericht door: henk op 28 december 2018, 10:28:07
Okay, ja ik pendel tegenwoordig vooral tussen Vaartsche Rijn en Leidsche Rijn, daarbij het levensgevaarlijke Utrecht CS passerend. Pas bij het uitstappen zie ik in de regel dat er ook nog ergens een conducteur in de meute aanwezig is.
Titel: Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
Bericht door: RobbertJan op 28 december 2018, 10:29:53
Veelal is het Service en Veiligheid, die lijken inderdaad meer op Polies dan op personeel van de NS.
Polies zie ik maar af ten toe, meestal alleen op drukke dagen of evenementen, danwel er is iets aan de hand.

Overig personeel is meestal NS, Servicemedewerkers, Perrondienst, Rangeerders etc.
Af en toe een verdwaalde Conducteur of Machinist  ;D

Gr,

Robbert Jan.
Titel: Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
Bericht door: Marco1044 op 28 december 2018, 10:43:28
...in de trein wordt ook regelmatig je kaartje gecontroleerd door niet erg conducteurachtige types in vol gevechtstenue. Vroeg me af hoe dat zit...

Nou, je zou aan die persoon kunnen vragen wie hij is, wat ie komt doen en waarom...
Lijkt me een leuk gesprek!  (y) ;D
(En of je zijn pasje / id card van het bedrijf wat ie vertegenwoordigd even mag zien)

Succes!
Titel: Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
Bericht door: henk op 28 december 2018, 10:45:16
Ditum?

(https://www.groenendijkbedrijfskleding.nl/app/uploads/2015/12/beveiliging-NS-3.jpg)
Titel: Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
Bericht door: Floris Dilz op 28 december 2018, 10:58:39
ja, onder andere. En allerlei spul in kogelwerende vesten en vooral van alles ertussenin.
Titel: Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
Bericht door: MOVisser op 28 december 2018, 11:00:12
Als ingehuurd personeel loop ik ook op de perrons en tussen de rails.

Met een zogenaamd DVP mag je dat onder bepaalde omstandigheden. En dan altijd met dat beroemde gele hesje.

Ronald Visser
Titel: Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
Bericht door: Martijnstein op 28 december 2018, 11:13:29
Het is een tijdje geweest dat er geen spoorwegpolitie was en de normale politie die taken overnam, maar omdat er veel gedoe en geweld in de trein was, en conducteurs niet goed genoeg toegerust waren om daar mee om te gaan heeft de NS weer een eigen dienst: Veiligheid en Service. Die gasten van Veiligheid en Service zijn een manusje van alles: Oogje in het zeil houden op stations, lastige klanten uit de trein plukken zodat de HC en de trein snel weer door kunnen, kaartjes controleren op 'risico-treinen'. Zo kan de HC zich concentreren op het op tijd/veilig vertrekken van de trein.
Op stations loopt sporadisch ook politie (uitgaansavond, evenement), Marechaussee (terreurdreiging) of ME (voetbal) rond. Op Brussel-Zuid heb ik 2 weken na de aanslag op de metro daar ook militairen zien patrouilleren (Belgie heeft geen Marechaussee).
Titel: Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
Bericht door: Thom op 28 december 2018, 12:54:58
Houdt er maar rekening mee dat er meer politie op stations loopt dan je denkt en zal kunnen waarnemen dat het politie is  :police: ;)
Titel: Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
Bericht door: Marc tramt op 28 december 2018, 13:14:44
Politie in burger is altijd makkelijk te herkennen. Die hebben namelijk geen uniform aan.
Titel: Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
Bericht door: Arjen-V op 28 december 2018, 13:20:15
ja, onder andere. En allerlei spul in kogelwerende vesten en vooral van alles ertussenin.
Overdrijven is ook een vak.
Deze mensen hebben geen kogelwerende vesten maar zogenaamde steekvesten en complete oorlogstenue is ook overdreven, een paar handboeien, pepperspray en handschoenen.
Titel: Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
Bericht door: Railroadtycoon op 28 december 2018, 13:48:29
Politie in burger is altijd makkelijk te herkennen.
(https://www.gastroman.nl/wp-content/uploads/2015/02/politie-hamburger-e1424792104505.jpg)
 ::)
Titel: Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
Bericht door: Whis op 28 december 2018, 15:50:45
Zoiets?

- NS Servicemedwerkers - Nogal eens een herkenbaar aan rood hoofddeksel en/of dasje
- NS Procesleiders Perron - Meestal zelfde tenue als machinisten
- NS Veiligheid en Service - die in high vis jacks, vaak steekwerende vesten en handboeien
- Particuliere beveiligers - Met hesje met NS logo en bedrijflogo
- NS Stations Retailservice - gele jacks, voor bevoorrading retail
- Schoonmakers - Hesje met make shift NS Stations en ProRail stations logo + vaak nog logo onderaannemer
- Machinisten, conducteurs, rangeerders, storingsmonteurs
- Allerhande spul dat wat te doen heeft op het station en dus een geel hesje moet dragen met bedrijfslogo
- Op stations met meerdere vervoerders ook nog rijdend personeel en Service en Veiligheid (volgorde van deze twee woorden is verschillend per vervoerder) medewerkers van die andere vervoerders.

En vooral op grotere stations ook da polies en BOA's. Dusja, als je dan naar Amsterdam C kijkt qua milities... Polities, BOA's, GVB Boosmeneeren, NS V&S, Beveiligers... zit je idd op vijf.... misschien wel meer als daar ook nog lui van Connexxion o.i.d. rondlopen.

Overigens gaat het hele gele hesjes gebeuren op korte termijn veranderen en wordt het oranje....

Edit: Ohja, ProRail heeft ook nog eigen BOA's, maar die zie je maar af en toe op stations, meer langs den baan.
Titel: Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
Bericht door: WilcoV op 28 december 2018, 16:03:36
Daarnaast kan je op een groter station nog NS personeel tegenkomen die niet als zodanig herkenbaar zijn, maar ook soms een geel hesje aan doet indien men bijvoorbeeld afval weg gooit of voorraad rondbrengt. Vaak weet men niet dat dit ook NS medewerkers zijn en wel het personeel van Smullers, de Kiosk, de Broodzaak en AH to Go. Starbucks personeel is ook nu nog NS maar wordt verkocht dus die gaan NS verlaten.
Vergeet ik bijna de medewerkers van Julia's, Railcatering, Stations Huiskamer en Rituals
Titel: Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
Bericht door: WilcoV op 28 december 2018, 16:05:46
Nog een tip, wil je weten wat allemaal bij NS hoort en werkt, kijk dan eens op de website 'Werken bij NS" daar komen alle functies wel eens voorbij.
Titel: Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
Bericht door: Pauldg op 28 december 2018, 16:52:53
“Veiligheid & service”... lijken mij doelstellingen die heel verschillende competenties vragen die moeilijk in dezelfde persoon zijn te vatten: (wilt u de wapenstok op uw linker of rechterslaap getikt hebben beste reiziger?)  :)
Titel: Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
Bericht door: Floris Dilz op 28 december 2018, 19:01:09
nouja, dat dus. er is een verschil waarneembaar tussen kaartcontrole door een conducteur en een veiligheid en service-militie, qua bejegening en sfeertje dat ze neerzetten. En ja Arjen, dat overdrijf ik vast weer enoooorrruuummm, so be it, wen dr maar aan.
Titel: Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
Bericht door: Tjalling op 28 december 2018, 19:24:12
Overdrijven is ook een vak.
Deze mensen hebben geen kogelwerende vesten maar zogenaamde steekvesten en complete oorlogstenue is ook overdreven, een paar handboeien, pepperspray en handschoenen.

Zo'n tenue in combinatie met het IQ dat bij een dergelijke functie hoort en "veiligheid" in de functie-titel is bijna garantie voor ongelukken. Een reden te meer om de trein te mijden.

Groet,
Tjalling
Titel: Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
Bericht door: Reinier Z. op 28 december 2018, 20:09:42
Lekker generaliserend. Ik heb diverse malen V&S medewerkers in actie gezien, zowel bij de controle als bij het onder controle brengen van een overlastgever, en die lui waren echt niet dom...
Titel: Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
Bericht door: Reinier Z. op 28 december 2018, 20:19:11
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20181228_201352.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20181228_201352.jpg)

Bron: WiBo, NSCartooNS, uitgave NS, 1981
Titel: Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
Bericht door: MOVisser op 28 december 2018, 20:25:56
 (y)

Ronald Visser
Titel: Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
Bericht door: Hendrik Jan op 28 december 2018, 20:57:01
Overigens zijn stewardessen er ook voor service en veiligheid.
Maar die gaan doorgaans een stuk smaakvoller gekleed tijdens werkuren.

En ze serveren nog alcoholhoudende versnaperingen ook.
Ideetje?

groeten
Hendrik Jan
Titel: Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
Bericht door: Thom op 28 december 2018, 21:23:26
Ik vrees toch dat V&S een iets meer afschrikkender effect moet hebben daarvoor...
Titel: Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
Bericht door: Thom op 28 december 2018, 21:25:43

Overigens gaat het hele gele hesjes gebeuren op korte termijn veranderen en wordt het oranje....

Edit: Ohja, ProRail heeft ook nog eigen BOA's, maar die zie je maar af en toe op stations, meer langs den baan.
Dat geldt voor de mensen die IN het spoor werken, grootste deel van de functies die je benoemd werken alleen op de station en op de perrons maar komen nooit in het spoor.

Best kans dat die mensen niet meegaan in die kleuren omwisseling in Juni, V&S loopt voornamelijk in het geel gelijkend zoals de Politie ook doet bijvoorbeeld.
Titel: Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
Bericht door: Joop_L op 28 december 2018, 22:10:58
Zo'n tenue in combinatie met het IQ dat bij een dergelijke functie hoort en "veiligheid" in de functie-titel is bijna garantie voor ongelukken. Een reden te meer om de trein te mijden.

Groet,
Tjalling
Zo... Lekker IQ loze opmerking zeg...  >:(
Titel: Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
Bericht door: Whis op 28 december 2018, 22:28:57
Een reden te meer om de trein te mijden.

Doe maar ja!  (y)

Dat geldt voor de mensen die IN het spoor werken

Ook voor mensen die op het perron werken. Maar goed, verwacht inderdaad niet dat het NS personeel daar direct in mee gaat qua tenue. Bedoel dat is nu ook al niet het geval.
Titel: Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
Bericht door: Hendrik Jan op 29 december 2018, 10:26:36
Het reizende publiek heeft de afgelopen jaren niet enkel treinen gesloopt, ook een enkele conducteur.
Een enkele keer zelfs met dodelijke afloop voor de spoormedewerker.

Maar of je dit soort gruwelijke incidenten met spannende uniformen kunt voorkomen?
Het lijkt me duidelijk, dat bezuinigen op de geestelijke gezondheidszorg de zaak ook geen goed hebben gedaan.

Daarover kan de politie trouwens meepraten.
Waar labiele personen in het verleden beter begeleid werden en waar nodig opgeborgen, lopen er steeds meer los rond.
Met alle gevolgen van dien.
https://www.artsenauto.nl/ggz-vreest-gevolgen-bezuinigingen/ (https://www.artsenauto.nl/ggz-vreest-gevolgen-bezuinigingen/)
Het is maar waar je je geld aan wilt uitgeven...

groeten
Hendrik Jan
Titel: Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
Bericht door: Hoontje op 29 december 2018, 11:37:18
Mjah het ligt aan de bezuinigingen van de GGZ. Daar is hij weer, het argument om mensen maar niet verantwoordelijk te hoeven maken voor eigen gedrag en daden. Vermoeiend. 1e feit, sinds 2016 wordt er nog maar weinig bezuinigd in de GGZ en komt er geld bij, alleen is dat natuurlijk niet handig te noemen ook niet door het veld zelf. Ook dat staat te lezen bij GGZ Nederland overigens, echter vind men het niet genoeg.
Waarom gaat het dan toch  vaak fout met GGZ klanten of "mensen-waarvan-wij-vinden-dat-ze-er-thuishoren? Denk dat de combinatie van de toegenomen regelgeving en administratieve regels voordat er tot ingrijpen/opname overgegaan mag worden, het sluiten van klinieken en bedden en de bezuinigingen bij de politie. Deze laatsten zijn bv nodig als iemand de voordeur niet opent. Als hulpverlener mag en kun je niet zomaar een woning binnen. Helaas maken we het steeds vaker mee dat we dagen (!) Moeten wachten tot de politie mensen genoeg heeft en de administratie rond heeft om tot binnentreden over te kunnen gaan. Daarbij gelden ook nog allerlei regels waardoor je als hulpverlener ook weer niet "snel" iemand op kan laten nemen, zelfs niet als een persoon daar zelf om vraagt... Met gevolg dat iemand naar huis/de straat op gaat. Ook het befaamde "eigen regie" (waar ik oprecht voorstander van ben, behalve bij noodsituaties) is op dit soort momenten erg naar. Zegt iemand "nee ik wil niet" dan sta je met je rug tegen de muur en moet je een relatief lange administratieve weg afleggen voordat je iemand gedwongen op mag nemen voor langere tijd (IBS is in principe in 3-4 uur geregeld, mits je een psychiater en burgemeester en OM kunt bereiken,maar dan staat iemand na 3 dagen vrolijk buiten op straat als die zich goed gedraagd in de kliniek)
Het sluiten van klinieken en bedden is niet alleen een bezuiniging, maar toentertijd ook een veranderende visie op de zorg door GGZ zelf. Als voorbeeld, de GGZ organisaties waar ik werk/werkte sloten beiden 60% van hun bedden in de beginjaren 2000, let wel, toen ging er méér geld naar de GGZ voor omvorming van de zorg naar een modernere aanpak. Later is m.n. de ambulantisering wel vaak aangegrepen als voorbeeld van de daarna volgende bezuinigingen. En sloeg men daarin door ten tijde van de crisis. Het "laat de familie meehelpen" is daar een voorbeeld van.
Trieste is dat de maatschappij gewoon veranderd is. Het taboe rondom GGZ zorg maakte dat er weinig over gesproken werd, dat is nu veel meer en opener. Daarnaast merkt media en OM elke andersdenkende en gedragende persoon aan als "verward" en zijn veel mensen sneller in beeld bij de hulpverlening dan 15 jaar geleden.
Zet daarnaast dat er dit jaar volgens mij van alle geweldsincidenten op het spoor slechts een enkeling daadwerkelijk verward bleek, dan is het dus niet de schuld van bezuinigingen bij de GGZ dat de teams van Service&Veiligheid nodig zijn. Want we eisen veiligheid, maar meer politie of het terugbrengen van de SPOPO kan politiek gezien niet... Waar heeft de GGZ met dat stuk een verband?!
En is iedereen in deze maatschappij die opgefokt, agressief reageert direct rijp voor GGZ behandeling? Want dan mijn beste wordt het echt onmogelijk om mensen te behandelen die het wel nodig hebben. Het word echter door de massa meestal wel geroepen. Men veroordeeld al snel dat diegene maar opgeborgen of opgenomen moet worden. (Let wel in sommige gevallen ben ik het roerend met de massa eens!)

Ik bedoel zeker niet te zeggen dat de bezuinigingen niet slecht zijn of de zorg beschadigd hebben. Echter begin ik me meer en meer te ergeren aan het eeuwige argument "het ligt aan de bezuinigingen van de GGZ" zodra iemand zich misdraagt in het publieke domein., Het maakt mijn werk namelijk nog lastiger. Daarbij dan de kortzichtige focus van de veelal populistische politiek en grillige, steeds sneller veranderende maatschappij  die dus lijkt te wensen dat zodra iemand iets "anders" doet dat deze maar de psychiatrie in moet, maakt het totaalbeeld van een falende GGZ compleet. Terwijl we de mens als persoon minder en minder verantwoordelijk stellen voor eigen gedrag en daaraan gekoppeld zijn of haar daden... Het ligt immers nooit aan iemand zelf, maar z'n slechte jeugd, afkomst, opleiding, psyche etc etc.

Je begrijpt m'n betoog hopelijk in dit licht. Het is geenszins de bedoeling hier een uitgebreide discussie te starten inzake de GGZ in Nederland. Doch enige vorm van perspectief vond ik noodzakelijk in deze.

Wat ikzelf graag zou zien is dat de veiligheidsdiensten goed uitgebreid worden en er gewoon een goed functionerende spoorwegpolitie komt en we daarnaast met z'n allen eens nadenken voordat we agressief of gepikeerd reageren als een beambte om je kaartje vraagt. En die persoon die met zn verzameling wapens de trein in wil omdat de stemmen hem dat zeggen, die is dan o.a. mijn pakkie an.

Met groet,

Hoontje - werkzaam als verpleegkundige/ervaringsdeskundige binnen de GGZ
Titel: Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
Bericht door: Ronald69 op 29 december 2018, 12:02:03
Zo'n tenue in combinatie met het IQ dat bij een dergelijke functie hoort en "veiligheid" in de functie-titel is bijna garantie voor ongelukken. Een reden te meer om de trein te mijden.

Groet,
Tjalling

Tja, weet niet eens  of je überhaupt eens geprobeerd hebt om een BOA examen te doen maar ik kan je verzekeren dat het geen makkie is. Probeer maar ==>> https://www.toetsjekennis.nl/gratis-boa-oefenexamen/
Kun je meemaken hoe laag ons IQ is.

@ Arjan,

Het personeel heeft geen wapenstok en pepperspray, alleen maar handboeien.
Titel: Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
Bericht door: Dave....... op 29 december 2018, 12:06:19
Zo'n tenue in combinatie met het IQ dat bij een dergelijke functie hoort en "veiligheid" in de functie-titel is bijna garantie voor ongelukken. Een reden te meer om de trein te mijden.

Groet,
Tjalling

Onzin.
Ik ben blij dat ze er zijn, voor onze veiligheid en ondersteuning voor ons rijdend personeel.
Persoonlijk vind ik dit een niet echt nette opmerking van je...
Titel: Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
Bericht door: Sicco Dierdorp op 29 december 2018, 12:17:59
Inderdaad. Helaas tekenend voor deze tijd, even lekker die onderbuik laten rollen en je veroordelende mening over anderen verkondigen zonder enige kennis als verhindering. En het liefst bij beroepen die zwaar onderbetaald worden, voortdurend rotzooi en agressie moeten oplossen, maar voortdurend gestigmatiseerd worden omdat er ooit eentje is geweest die iemand heeft aangesproken op de voetjes op de bank of praten in de stiltecoupé. Maar ach, daar zal hij geen last van hebben, want de trein wordt gemeden (vermoedelijk vanwege nog een heel scala aan generaliserende meningen) - hoewel het dan wel opvallend is dat er wel een mening aanwezig is over de mensen op die trein!
Titel: Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
Bericht door: IJsselsteyn op 29 december 2018, 12:31:59
Zo'n tenue in combinatie met het IQ dat bij een dergelijke functie hoort en "veiligheid" in de functie-titel is bijna garantie voor ongelukken. Een reden te meer om de trein te mijden.

Groet,
Tjalling



Als ik dit soort uitspraken lees, dan verbaas ik mij er weer over dat je een rijbewijs moet hebben om je met een auto op de weg te mogen begeven maar dat er geen enkele vorm van kwalificatie vereist is om het internet op te mogen gaan.


Steyn
Titel: Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
Bericht door: Ronald69 op 29 december 2018, 12:41:03
Steyn,

Zelfs het hebben van een rijbewijs geeft geen garantie dat je niet ontkomt aan "mongolen" op de weg. En daar bedoel ik niet die lieve mensen mee met het Down syndroom, die zijn helaas zo geboren. En voordat de hele goegemeente hierover valt, ja ik weet waar ik over praat. Het broertje van mijn moeder had Down. Moge de heer zijn lieve ziel liefhebben.
Titel: Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
Bericht door: Tjalling op 29 december 2018, 12:47:32
Heren,

Jullie happen allemaal lekker.
Ik vind het een grote schande dat medewerkers van spoorwegen, bussen etc. hun werk niet veilig kunnen doen. Volgens mij wordt dat mede veroorzaakt doordat er in de afgelopen decennia steeds bezuinigd is op de hoeveelheid medewerkers op stations en op straat. Dat heeft als gevolg dat als er problemen zijn met iemand die zich misdraagt de conducteur/machinist/ buschauffeur er helemaal alleen voor staat.
Als oplossing wordt er vervolgens een kleine groep veiligheids en service medewerkers aangenomen, die nogal intimiderend uitgedost worden.

Dat verpest de sfeer, zoals Floris in z'n openingspost aangeeft.

Bovendien, deze worden waarschijnlijk hoofdzakelijk ingezet op plaatsen waar veel mensen zijn, zodat iedereen kan zien dat er maatregelen genomen worden. De conducteur die om 1 uur snachts het ziekenhuis in geschopt wordt heeft daar helemaal niets aan.

Mijn pleidooi is dat er méér medewerkers op treinen en stations rond zouden moeten lopen, met een adequate training. Maar laat alsjeblieft dat uniform dat bedoeld is om te intimideren achterwege. Want dat lokt ook een reactie uit ( die ik ten zeerste afkeur, geweld tegen mensen die hun werk doen is nooit ok).

Groet,
Tjalling
Titel: Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
Bericht door: Joop_L op 29 december 2018, 13:34:02
Jullie happen allemaal lekker.
Dus je was gewoon de boel op de kast aan het jagen?  ::)
Citaat
Mijn pleidooi is dat er méér medewerkers op treinen en stations rond zouden moeten lopen, met een adequate training
En laten die dames en heren van V&S dat nou ook krijgen.  (y)
Citaat
Maar laat alsjeblieft dat uniform dat bedoeld is om te intimideren achterwege. Want dat lokt ook een reactie uit ( die ik ten zeerste afkeur, geweld tegen mensen die hun werk doen is nooit ok).
Tja, dat het zo overkomt heeft alles te maken met dat steekvest wat ze eronder dragen. En daarbij komt ook nog... Laat je je intimideren. Ik in ieder geval niet. Heb wel respect voor de/het/een uniform van een gezaghebbende instantie.  ;)
Titel: Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
Bericht door: Marc tramt op 29 december 2018, 13:58:40
Ben het wel met de strekking van het verhaal van Tjalling eens.
Bij een zaak als de HEMA moet je zoeken naar winkelpersoneel terwijl er wel nors kijkende 'beveiligers' aanwezig zijn. Op treinen zie ik ook veelal één eenzame conducteur òf zo'n heel squad.... Conducteurs in tweetallen lijkt me dan wat sympathieker.
Titel: Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
Bericht door: Eelco Storm op 29 december 2018, 14:02:16
Zit je in de trein, komen er twee Tomasso's je kaartje knippen. Weet niet of ik daar nou zo vrolijk van zou worden....  ;D
Titel: Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
Bericht door: Floris Dilz op 29 december 2018, 14:15:17
"laat je je intimideren" is natuurlijk een beetje lulkoek.
Er wordt met een ME-achtig uniform met steekwerend vest en handboeien een heel duidelijke boodschap afgegeven: We zijn hier in een omgeving waar geweld erbij hoort (inclusief standaardhoeveelheid wantrouwen en vaak norse blik) en als het zover komt gaan wij dat winnen. Doelbewust dreigen dus. Das wat anders dan een ouderwets conducteursuniform, dat is gewoon netjes en formeel en nodigt uit om gewoon als beschaafde mensen met elkaar om te gaan, zeker met de meestal joviale babbel erbij. (Ja tis wat algemeen, norse conducteurs en joviale V&S-lui vind je ook heus wel natuurlijk)
Maar goed, tis een feit dat er af en toe steviger opgetreden moet kunnen worden en ik betwijfel heus niet of V&S nuttig werk doet. Zit vaak genoeg in de trein om te weten dat er stennis gebouwd wordt en zo. Als ik achterin de coupé zit en vooraan komt de conducteur binnen weet ik vaak al dat ik mn kaartje nog wel in mn zak kan houden omdat ik halverwege al iemand gespot heb die een hoop tijd gaat kosten...
Titel: Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
Bericht door: Hendrik Jan op 29 december 2018, 15:03:44
Wat zijn eigenlijk de cijfers?
En is daarin een trend te ontwaren?

groeten
Hendrik Jan
Titel: Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
Bericht door: Floris Dilz op 29 december 2018, 15:06:35
wat voor cijfers? aantal gemolesteerde conducteurs per 1000 reizigers?
Titel: Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
Bericht door: Klaas Zondervan op 29 december 2018, 15:11:42
….komen er twee Tomasso's je kaartje knippen.
Kaartje knippen? Dan doet je chipding het niet meer. Tegenwoordig hebben ze van die afluisterkastjes.
Titel: Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
Bericht door: Hendrik Jan op 29 december 2018, 15:14:19
wat voor cijfers? aantal gemolesteerde conducteurs per 1000 reizigers?

Yep.
En vice versa.

groeten
Hendrik Jan
Titel: Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
Bericht door: WilcoV op 29 december 2018, 15:55:37
Zag een opmerking over de gele hesjes dat die zouden veranderen in oranje, dit is onjuist. Er is besloten dat spoor/trein personeel in Nederland vooralsnog geel blijft dragen. Een ander verhaal zijn spoorwegwerkers, daar loopt de discussie nog over, maar die gaan naar alle waarschijnlijkheid oranje dragen. Wat personeel op het station gaat dragen is nog in overweging. Geel wordt voorbehouden aan veiligheidsfuncties, dus de veiligheidsman bij werkzaamheden, maar ook personeel dat een veiligheidsfunctie bekleed zoals Machinisten en BOA's (HC, Veiligheid en Service en Prorail BOA).
De Prorail BOA zie je inderdaad zeldzaam op het perron, althans op grotere stations. Dit komt omdat daar de BOA functie door de vervoerders wordt uitgevoerd. Op kleinere (niet bemenste) stations, langs de baan en bij overwegen zie je de Prorail BOA regelmatiger. Zij treden vooral op tegen overtredingen die niet met het treinvervoer zelf te maken hebben.
Veiligheid en Service en Prorail BOA zijn ooit ingevoerd vanwege het gat in handhaving dat ontstond na overgang van de Spoorwegpolitie naar het toenmalige Korps Landelijke Politiediensten. Na de samenvoeging van alle politiediensten is dit gat alleen maar groter geworden en dus ook de taak van de spoorboa's (V&S en Prorail). De primaire taak van de NS V&S medewerkers is veiligheid, dus hun BOA functie, dit omdat NS als enige vervoerder HC's en Servicemedewerkers Perron in dienst heeft. Bij andere vervoerders is de service taak van V&S belangrijker. Toch is een NS V&S medewerker naast de BOA en geweldsopleiding (ze zijn geweldsbevoegd net als de politie en dragen dus handboeien) ook opgeleid voor serviceverlening maar het is een bewuste keuze van NS om de term Veiligheid in de naam V&S als eerste te plaatsen. Ook het uniform is vooral op die taak veiligheid gericht.
Titel: Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
Bericht door: Menno op 29 december 2018, 16:04:58
"laat je je intimideren" is natuurlijk een beetje lulkoek.
Er wordt met een ME-achtig uniform met steekwerend vest en handboeien een heel duidelijke boodschap afgegeven: We zijn hier in een omgeving waar geweld erbij hoort (inclusief standaardhoeveelheid wantrouwen en vaak norse blik) en als het zover komt gaan wij dat winnen. Doelbewust dreigen dus. Das wat anders dan een ouderwets conducteursuniform, dat is gewoon netjes en formeel en nodigt uit om gewoon als beschaafde mensen met elkaar om te gaan, zeker met de meestal joviale babbel erbij. (Ja tis wat algemeen, norse conducteurs en joviale V&S-lui vind je ook heus wel natuurlijk)
Ik ben van 15 tot 24 december dit jaar in Kyiv op vakantie geweest. Naast het feit dat de metrofrequentie daar de hele dag door onze miezerige metrosysteempjes doet verbleken is er nog een ander verschil: personeel. Elk station heeft een loket, elk station heeft poortjes én elk station heeft op z'n minst 1 persoon die toezicht houdt op wie het station betreedt: dronkelappen en verslaafden zul je er niet treffen. Niet op de stations, en niet in de metro's.

Ook op de perrons lopen vaak spiegel-ei dames en heren rond, die niet alleen de metro groen licht geven om de deuren te sluiten, maar ook gewoon een oogje in het zeil houden. Een buitengewoon statig uniform, en voor de heren zo'n hoge Sovjet-achtige pet. De dames een muts van rood fluweel of suède. Tekenend voor beide geslachten: een blik 'flik me iets, en je krijgt met me te maken' (dat ze in werkelijkheid heel vriendelijk zijn, is wat anders)

Hoe de veiligheid daar geregeld is weet ik niet precies, maar ik heb personeel gezien dat gewoon een knuppel aan de gordel draagt.
Voelde ik me er onveilig? Absoluut niet! Ik ging daar om kwart over 11 's avonds met de metro en voelde me daar veiliger dan in Amsterdam.
Dat zou ook aan de boetes kunnen liggen: van de boete daar in de metro kan je 7 metroritten maken: das voor de gemiddelde inwoner van Kiëv een fiks bedrag.

Ik vind het geen probleem dat die S&V'ers er zijn. Ik vind het alleen jammer dat er niet pittiger opgetreden wordt tegen types waarvan overduidelijk is dat ze de boel hebben geprobeerd te flessen.
Laatst nog meegemaakt dat een conducteur fantastisch Surinaams tekeer ging tegen een puber die op zat te scheppen tegen z'n vriend, dat 'ie niet betaald had.

Toen de conducteur 'm trof, bleek dat de jongeman uitdagend bij de deur waar de conducteur had staan te wachten, in was gestapt.

Hij kreeg jammer genoeg geen boete, maar nog mooier van die boete zou zijn geweest dat hij zijn halte zou hebben gemist: hij moest er vlak na confrontatie uit. Een bekeuring uitschrijven zou hem zijn avond hebben verpest en dat had ik graag zien gebeuren (zijn kameraad ook trouwens, want hij had wel gewoon betaald en zo goed mogelijk zijn best er niet bij te horen)

Het proces duurt gewoon te lang, waardoor velen er mee weg komen. Maar gezien het feit dat er 2,5 miljard door het putje gespoeld is voor een systeem dat dergelijke types op papier had moeten weren, zou het wel eens tijd worden dat er harder opgetreden wordt tegen types die de boel bewust proberen te belazeren.
Titel: Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
Bericht door: Eelco Storm op 29 december 2018, 16:09:26
Ik ben van 15 tot 24 december dit jaar in Kyiv op vakantie geweest. Naast het feit dat de metrofrequentie daar de hele dag door onze miezerige metrosysteempjes doet verbleken is er nog een ander verschil: personeel. Elk station heeft een loket, elk station heeft poortjes én elk station heeft op z'n minst 1 persoon die toezicht houdt op wie het station betreedt: dronkelappen en verslaafden zul je er niet treffen. Niet op de stations, en niet in de metro's.

Ook op de perrons lopen vaak spiegel-ei dames en heren rond, die niet alleen de metro groen licht geven om de deuren te sluiten, maar ook gewoon een oogje in het zeil houden. Een buitengewoon statig uniform, en voor de heren zo'n hoge Sovjet-achtige pet. De dames een muts van rood fluweel of suède. Tekenend voor beide geslachten: een blik 'flik me iets, en je krijgt met me te maken' (dat ze in werkelijkheid heel vriendelijk zijn, is wat anders)

Een reliek van de USSR. En arbeidskracht kost er geen drol. Op het moment dat de inkomens daar ons niveau bereiken, zul je zien dat er binnen no time gesnoeid gaat worden in dat soort functies.

We willen allemaal extra toezicht en veiligheid, maar het mag niks kosten.
Titel: Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
Bericht door: Thom op 29 december 2018, 16:25:51
Zag een opmerking over de gele hesjes dat die zouden veranderen in oranje, dit is onjuist. Er is besloten dat spoor/trein personeel in Nederland vooralsnog geel blijft dragen. Een ander verhaal zijn spoorwegwerkers, daar loopt de discussie nog over, maar die gaan naar alle waarschijnlijkheid oranje dragen. Wat personeel op het station gaat dragen is nog in overweging. Geel wordt voorbehouden aan veiligheidsfuncties, dus de veiligheidsman bij werkzaamheden, maar ook personeel dat een veiligheidsfunctie bekleed zoals Machinisten en BOA's (HC, Veiligheid en Service en Prorail BOA).
De Prorail BOA zie je inderdaad zeldzaam op het perron, althans op grotere stations. Dit komt omdat daar de BOA functie door de vervoerders wordt uitgevoerd. Op kleinere (niet bemenste) stations, langs de baan en bij overwegen zie je de Prorail BOA regelmatiger. Zij treden vooral op tegen overtredingen die niet met het treinvervoer zelf te maken hebben.
Veiligheid en Service en Prorail BOA zijn ooit ingevoerd vanwege het gat in handhaving dat ontstond na overgang van de Spoorwegpolitie naar het toenmalige Korps Landelijke Politiediensten. Na de samenvoeging van alle politiediensten is dit gat alleen maar groter geworden en dus ook de taak van de spoorboa's (V&S en Prorail). De primaire taak van de NS V&S medewerkers is veiligheid, dus hun BOA functie, dit omdat NS als enige vervoerder HC's en Servicemedewerkers Perron in dienst heeft. Bij andere vervoerders is de service taak van V&S belangrijker. Toch is een NS V&S medewerker naast de BOA en geweldsopleiding (ze zijn geweldsbevoegd net als de politie en dragen dus handboeien) ook opgeleid voor serviceverlening maar het is een bewuste keuze van NS om de term Veiligheid in de naam V&S als eerste te plaatsen. Ook het uniform is vooral op die taak veiligheid gericht.
Dan ben ik benieuwd waar je de info vandaan haalt dat die overgang niet doorgaat, want volgens mijn info wel degelijk.

Vanaf 1 januari is een oranje jas, met een geel vest eroverheen tijdelijk toegestaan, en vanaf 1 juni word de gedragen kleur in het spoor oranje en is geel inderdaad toebedeeld aan een aantal veiligheids functies.

Overigens is de Mcn daar niet in omschreven, ergens ook wel logisch want die voert alleen een veiligheids taak uit als deze aan het rijden is, wanneer deze is het spoor loopt is het gewoon een spoorgaande zoals elk ander en voegt het veiligheids halve niets toe dat hij Mcn is.
Immers draagt hij of zij nu ook geen oranje vest maar gewoon een hele zoals elk ander zonder veiligheids functie.

Daarnaast kan een 'halve' overgang natuurlijk niet, als een Mcn dan in een werkgebied te lopen komt dan brengt dat enorme verwarring te weeg als hij in een geel vest blijft lopen temidden van veiligheids functionarissen tgv de werkzaamheden.
Titel: Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
Bericht door: Jeroen Heij op 29 december 2018, 16:55:09
Het klopt dat vanaf 1 januari de combinatie oranje jas met eroverheen een geel vestje is toegestaan (tot 30 juni 23:59). Bij ons op het werk gaat het nog een flinke klus worden om alle buitendienst medewerkers (Field Service Technici (OV-Chipkaartapparatuur) en Field Maintenance Engineers (ProRail en GVB netwerk)) te voorzien van de oranje kleding, deze is nog niet beschikbaar in onze kledingwebshop en om op kantoor te zitten met een fluo oranje polo is ook weer zoiets.

Rijdend personeel blijft idd voorlopig nog geel dragen, geld zowel voor spoor, tram en metro. Zie ook onderstaande link
https://www.railalert.nl/download/type/document/id/629

Jeroen
Titel: Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
Bericht door: WilcoV op 29 december 2018, 17:07:57
De machinist heeft als enige op rond en bij het spoor een veiligheidsfunctie die is vastgelegd in de spoorwegwet (artikel 1, omschrijving veiligheidsfunctie). Daarnaast kan de wetgever functies aanwijzen die een veiligheidsfunctie vervullen, welke worden vastgelegd in de Regelingen en Besluiten Spoorverkeer en Spoorwegpersoneel. Waar haal ik de info vandaan, bij mijn werkgever en de Nederlandse wet- en regelgeving. Wijzigingen spoorwegwet zijn overigens uitgesteld naar 1 april. Daarnaast is de Europese wijziging oranje al 1 juni 2018 ingegaan en gaat niet pas 1 juni 2019 in. Tot 1 januari 2019 was er een overgangssituatie in verband met aanpassingen nationale wetgevingen. Dit is in Nederland wederom uitgesteld tot 1 april in verband met de nog aan te passen Regeling en Besluit Spoorwegpersoneel, dit is op 18 december j.l. gecommuniceerd naar de spoorvervoerders door de minister.
Titel: Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
Bericht door: Eelco Storm op 29 december 2018, 17:16:03
Maar dat is dus een heel andere discussie.
Titel: Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
Bericht door: WilcoV op 29 december 2018, 17:17:57
Deels helemaal correct, gaat niet zozeer meer om wat voor personeel er op het perron rondloopt.
Titel: Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
Bericht door: Hendrik Jan op 29 december 2018, 17:40:38
Affijn, erg boeiend natuurlijk, de kleuren voor het nieuwe modeseizoen.
Wat zal er volgen na geel en oranje?
Bruin? :-X

Maar terzake:
wat zijn de cijfers?
Neemt geweld op de trein toe of af?

En wat is de oorzaak?
Sentimenten zijn leuk hoor, maar staan vaak los van de feiten.

groeten
Hendrik Jan
Titel: Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
Bericht door: Floris Dilz op 29 december 2018, 17:46:35
neonroze. sowieso.

Titel: Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
Bericht door: Hendrik Jan op 29 december 2018, 17:50:56
Ja gezellig
https://www.youtube.com/watch?v=NeYsKS34Q8w (https://www.youtube.com/watch?v=NeYsKS34Q8w)

Wel vreselijk sloom natuurlijk.
Dit hemd kleedt wat slanker af:
https://www.youtube.com/watch?v=qaGRESRtxMs (https://www.youtube.com/watch?v=qaGRESRtxMs)
Titel: Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
Bericht door: Thom op 29 december 2018, 19:31:51
De machinist heeft als enige op rond en bij het spoor een veiligheidsfunctie die is vastgelegd in de spoorwegwet (artikel 1, omschrijving veiligheidsfunctie). Daarnaast kan de wetgever functies aanwijzen die een veiligheidsfunctie vervullen, welke worden vastgelegd in de Regelingen en Besluiten Spoorverkeer en Spoorwegpersoneel. Waar haal ik de info vandaan, bij mijn werkgever en de Nederlandse wet- en regelgeving. Wijzigingen spoorwegwet zijn overigens uitgesteld naar 1 april. Daarnaast is de Europese wijziging oranje al 1 juni 2018 ingegaan en gaat niet pas 1 juni 2019 in. Tot 1 januari 2019 was er een overgangssituatie in verband met aanpassingen nationale wetgevingen. Dit is in Nederland wederom uitgesteld tot 1 april in verband met de nog aan te passen Regeling en Besluit Spoorwegpersoneel, dit is op 18 december j.l. gecommuniceerd naar de spoorvervoerders door de minister.
Ik riep 1 juni, maar vergiste mij en dat had 1 Juli moeten zijn, precies de datums die genoemd staan in het document gelinkt door Jeroen waarin ook staat dat het besluit reeds genomen is en vanaf 1 Juli dus van kracht is.

Tevens staat daar ook in dat medewerkers met 'een aantal veiligheidstaken' genoemd in het Voorschrift Veilig Werken Trein geel zullen gaan dragen, die personen staan benoemd en daar staat een machinist niet tussen. Er staat dus ook niet dat iedereen met die een 'veiligheidsfunctie' vervult geel zal moeten gaan dragen.
Titel: Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
Bericht door: WilcoV op 29 december 2018, 20:36:34
Thom, dat is de Europese richtlijn. oranje wordt de werkfunctie kleur langs weg en spoor, geel de veiligheidsfunctie kleur. Dat is de richtlijn, niet meer en niet minder.

In Nederland is besloten dat treinpersoneel vooralsnog geel blijft dragen, dit is ingegeven mede door de veiligheidsfunctie die dit personeel uitvoert op basis van het besluit en de regeling spoorwegpersoneel. Bij het spoor heb je namelijk niet alleen te maken met dit voorschrift maar ook nog met de hoger staande en dus daarboven geldende spoorwegwetgeving en regelingen.

De machinist staat niet in dit overzicht, nee uiteraard niet want dit voorschrift gaat alleen over aannemers, dus bedrijven die aan en langs het spoor werken aan de infrastructuur. Railalert, de brancheorganisatie gaat NIET over het personeel van de vervoerssector zelf, daar gaat die branche over via onder andere de VVRV.

De regeling en het besluit spoorpersoneel zijn uitgesteld tot 1 april 2019, waarmee ook de uitvoering van de spoorwegwetgeving tot die datum is uitgesteld. Hierin wordt geregeld wie er, naast de machinist (die al veiligheidsfunctionaris is bij wet en dus niet iemand met een veiligheidstaak/functie aangewezen door de minister) nog een veiligheidsfunctie/taak krijgt in het vervoersdeel van de spoorsector. Dit zal dan in ieder geval gaan om treindienstleider, wagenmeester en Chef Trein (welke functie bij NS door de HC wordt bekleed en bij afwezigheid door de Machinist) en mogelijk nog de rangeerder, maar dat zal in de regeling en het besluit bekend worden. Dit uitstel is pas op 18 december jongstleden door de minister besloten.
Titel: Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
Bericht door: Thom op 30 december 2018, 00:39:54
Ik denk dat de toekomst het sowieso uit gaat wijzen  ;)

Maar ik kan mij niet voorstellen dat we binnen één land maar half gaan overstappen, lees; de baanwerkers wel en het rijdend personeel niet.
Uiteindelijk staat de signalerende kleding vast gesteld binnen één wetgeving voor een ieder die zich op het spoor bevind en dan kan het niet zijn dat een ieder zijn eigen weg daarin gaat kiezen natuurlijk.

Dan is er een groepje baanwerkers aan het werk naast een in dienst zijnd spoor, als wat ga je die dan herkennen, en een voorbij lopende rangeerder die nog geel draagt kan door hun dan ineens als veiligheidsman aangezien worden ? Dat word een zooitje  ;D

In Duitsland waar het oranje eigenlijk vandaan lopen machinisten en rangeerders ook in oranje, dus ik durf wel op een blaadje te geven dat dat hier uiteindelijk ook zal gaan gebeuren  ;)
Als ik straks in het spoor werk, dan moet ik er net zoals nu vanuit kunnen gaan dat iemand in het geel (nu nog oranje) belast is met de veiligheid van (werkende) mensen daarom heen, en dan kan het niet zo zijn dat de kans op verwarring gaat bestaan met iemand die daar niets mee van doen heeft...