Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?  (gelezen 8466 keer)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
« Reactie #45 Gepost op: 29 december 2018, 16:04:58 »
"laat je je intimideren" is natuurlijk een beetje lulkoek.
Er wordt met een ME-achtig uniform met steekwerend vest en handboeien een heel duidelijke boodschap afgegeven: We zijn hier in een omgeving waar geweld erbij hoort (inclusief standaardhoeveelheid wantrouwen en vaak norse blik) en als het zover komt gaan wij dat winnen. Doelbewust dreigen dus. Das wat anders dan een ouderwets conducteursuniform, dat is gewoon netjes en formeel en nodigt uit om gewoon als beschaafde mensen met elkaar om te gaan, zeker met de meestal joviale babbel erbij. (Ja tis wat algemeen, norse conducteurs en joviale V&S-lui vind je ook heus wel natuurlijk)
Ik ben van 15 tot 24 december dit jaar in Kyiv op vakantie geweest. Naast het feit dat de metrofrequentie daar de hele dag door onze miezerige metrosysteempjes doet verbleken is er nog een ander verschil: personeel. Elk station heeft een loket, elk station heeft poortjes én elk station heeft op z'n minst 1 persoon die toezicht houdt op wie het station betreedt: dronkelappen en verslaafden zul je er niet treffen. Niet op de stations, en niet in de metro's.

Ook op de perrons lopen vaak spiegel-ei dames en heren rond, die niet alleen de metro groen licht geven om de deuren te sluiten, maar ook gewoon een oogje in het zeil houden. Een buitengewoon statig uniform, en voor de heren zo'n hoge Sovjet-achtige pet. De dames een muts van rood fluweel of suède. Tekenend voor beide geslachten: een blik 'flik me iets, en je krijgt met me te maken' (dat ze in werkelijkheid heel vriendelijk zijn, is wat anders)

Hoe de veiligheid daar geregeld is weet ik niet precies, maar ik heb personeel gezien dat gewoon een knuppel aan de gordel draagt.
Voelde ik me er onveilig? Absoluut niet! Ik ging daar om kwart over 11 's avonds met de metro en voelde me daar veiliger dan in Amsterdam.
Dat zou ook aan de boetes kunnen liggen: van de boete daar in de metro kan je 7 metroritten maken: das voor de gemiddelde inwoner van Kiëv een fiks bedrag.

Ik vind het geen probleem dat die S&V'ers er zijn. Ik vind het alleen jammer dat er niet pittiger opgetreden wordt tegen types waarvan overduidelijk is dat ze de boel hebben geprobeerd te flessen.
Laatst nog meegemaakt dat een conducteur fantastisch Surinaams tekeer ging tegen een puber die op zat te scheppen tegen z'n vriend, dat 'ie niet betaald had.

Toen de conducteur 'm trof, bleek dat de jongeman uitdagend bij de deur waar de conducteur had staan te wachten, in was gestapt.

Hij kreeg jammer genoeg geen boete, maar nog mooier van die boete zou zijn geweest dat hij zijn halte zou hebben gemist: hij moest er vlak na confrontatie uit. Een bekeuring uitschrijven zou hem zijn avond hebben verpest en dat had ik graag zien gebeuren (zijn kameraad ook trouwens, want hij had wel gewoon betaald en zo goed mogelijk zijn best er niet bij te horen)

Het proces duurt gewoon te lang, waardoor velen er mee weg komen. Maar gezien het feit dat er 2,5 miljard door het putje gespoeld is voor een systeem dat dergelijke types op papier had moeten weren, zou het wel eens tijd worden dat er harder opgetreden wordt tegen types die de boel bewust proberen te belazeren.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
« Reactie #46 Gepost op: 29 december 2018, 16:09:26 »
Ik ben van 15 tot 24 december dit jaar in Kyiv op vakantie geweest. Naast het feit dat de metrofrequentie daar de hele dag door onze miezerige metrosysteempjes doet verbleken is er nog een ander verschil: personeel. Elk station heeft een loket, elk station heeft poortjes én elk station heeft op z'n minst 1 persoon die toezicht houdt op wie het station betreedt: dronkelappen en verslaafden zul je er niet treffen. Niet op de stations, en niet in de metro's.

Ook op de perrons lopen vaak spiegel-ei dames en heren rond, die niet alleen de metro groen licht geven om de deuren te sluiten, maar ook gewoon een oogje in het zeil houden. Een buitengewoon statig uniform, en voor de heren zo'n hoge Sovjet-achtige pet. De dames een muts van rood fluweel of suède. Tekenend voor beide geslachten: een blik 'flik me iets, en je krijgt met me te maken' (dat ze in werkelijkheid heel vriendelijk zijn, is wat anders)

Een reliek van de USSR. En arbeidskracht kost er geen drol. Op het moment dat de inkomens daar ons niveau bereiken, zul je zien dat er binnen no time gesnoeid gaat worden in dat soort functies.

We willen allemaal extra toezicht en veiligheid, maar het mag niks kosten.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
« Reactie #47 Gepost op: 29 december 2018, 16:25:51 »
Zag een opmerking over de gele hesjes dat die zouden veranderen in oranje, dit is onjuist. Er is besloten dat spoor/trein personeel in Nederland vooralsnog geel blijft dragen. Een ander verhaal zijn spoorwegwerkers, daar loopt de discussie nog over, maar die gaan naar alle waarschijnlijkheid oranje dragen. Wat personeel op het station gaat dragen is nog in overweging. Geel wordt voorbehouden aan veiligheidsfuncties, dus de veiligheidsman bij werkzaamheden, maar ook personeel dat een veiligheidsfunctie bekleed zoals Machinisten en BOA's (HC, Veiligheid en Service en Prorail BOA).
De Prorail BOA zie je inderdaad zeldzaam op het perron, althans op grotere stations. Dit komt omdat daar de BOA functie door de vervoerders wordt uitgevoerd. Op kleinere (niet bemenste) stations, langs de baan en bij overwegen zie je de Prorail BOA regelmatiger. Zij treden vooral op tegen overtredingen die niet met het treinvervoer zelf te maken hebben.
Veiligheid en Service en Prorail BOA zijn ooit ingevoerd vanwege het gat in handhaving dat ontstond na overgang van de Spoorwegpolitie naar het toenmalige Korps Landelijke Politiediensten. Na de samenvoeging van alle politiediensten is dit gat alleen maar groter geworden en dus ook de taak van de spoorboa's (V&S en Prorail). De primaire taak van de NS V&S medewerkers is veiligheid, dus hun BOA functie, dit omdat NS als enige vervoerder HC's en Servicemedewerkers Perron in dienst heeft. Bij andere vervoerders is de service taak van V&S belangrijker. Toch is een NS V&S medewerker naast de BOA en geweldsopleiding (ze zijn geweldsbevoegd net als de politie en dragen dus handboeien) ook opgeleid voor serviceverlening maar het is een bewuste keuze van NS om de term Veiligheid in de naam V&S als eerste te plaatsen. Ook het uniform is vooral op die taak veiligheid gericht.
Dan ben ik benieuwd waar je de info vandaan haalt dat die overgang niet doorgaat, want volgens mijn info wel degelijk.

Vanaf 1 januari is een oranje jas, met een geel vest eroverheen tijdelijk toegestaan, en vanaf 1 juni word de gedragen kleur in het spoor oranje en is geel inderdaad toebedeeld aan een aantal veiligheids functies.

Overigens is de Mcn daar niet in omschreven, ergens ook wel logisch want die voert alleen een veiligheids taak uit als deze aan het rijden is, wanneer deze is het spoor loopt is het gewoon een spoorgaande zoals elk ander en voegt het veiligheids halve niets toe dat hij Mcn is.
Immers draagt hij of zij nu ook geen oranje vest maar gewoon een hele zoals elk ander zonder veiligheids functie.

Daarnaast kan een 'halve' overgang natuurlijk niet, als een Mcn dan in een werkgebied te lopen komt dan brengt dat enorme verwarring te weeg als hij in een geel vest blijft lopen temidden van veiligheids functionarissen tgv de werkzaamheden.
« Laatst bewerkt op: 29 december 2018, 16:28:55 door Thom »

Jeroen Heij

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
  • N-spoor
Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
« Reactie #48 Gepost op: 29 december 2018, 16:55:09 »
Het klopt dat vanaf 1 januari de combinatie oranje jas met eroverheen een geel vestje is toegestaan (tot 30 juni 23:59). Bij ons op het werk gaat het nog een flinke klus worden om alle buitendienst medewerkers (Field Service Technici (OV-Chipkaartapparatuur) en Field Maintenance Engineers (ProRail en GVB netwerk)) te voorzien van de oranje kleding, deze is nog niet beschikbaar in onze kledingwebshop en om op kantoor te zitten met een fluo oranje polo is ook weer zoiets.

Rijdend personeel blijft idd voorlopig nog geel dragen, geld zowel voor spoor, tram en metro. Zie ook onderstaande link
https://www.railalert.nl/download/type/document/id/629

Jeroen

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
« Reactie #49 Gepost op: 29 december 2018, 17:07:57 »
De machinist heeft als enige op rond en bij het spoor een veiligheidsfunctie die is vastgelegd in de spoorwegwet (artikel 1, omschrijving veiligheidsfunctie). Daarnaast kan de wetgever functies aanwijzen die een veiligheidsfunctie vervullen, welke worden vastgelegd in de Regelingen en Besluiten Spoorverkeer en Spoorwegpersoneel. Waar haal ik de info vandaan, bij mijn werkgever en de Nederlandse wet- en regelgeving. Wijzigingen spoorwegwet zijn overigens uitgesteld naar 1 april. Daarnaast is de Europese wijziging oranje al 1 juni 2018 ingegaan en gaat niet pas 1 juni 2019 in. Tot 1 januari 2019 was er een overgangssituatie in verband met aanpassingen nationale wetgevingen. Dit is in Nederland wederom uitgesteld tot 1 april in verband met de nog aan te passen Regeling en Besluit Spoorwegpersoneel, dit is op 18 december j.l. gecommuniceerd naar de spoorvervoerders door de minister.
« Laatst bewerkt op: 29 december 2018, 17:13:05 door WilcoV »

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
« Reactie #50 Gepost op: 29 december 2018, 17:16:03 »
Maar dat is dus een heel andere discussie.

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
« Reactie #51 Gepost op: 29 december 2018, 17:17:57 »
Deels helemaal correct, gaat niet zozeer meer om wat voor personeel er op het perron rondloopt.
« Laatst bewerkt op: 29 december 2018, 21:05:36 door Bert van Gelder »

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
« Reactie #52 Gepost op: 29 december 2018, 17:40:38 »
Affijn, erg boeiend natuurlijk, de kleuren voor het nieuwe modeseizoen.
Wat zal er volgen na geel en oranje?
Bruin? :-X

Maar terzake:
wat zijn de cijfers?
Neemt geweld op de trein toe of af?

En wat is de oorzaak?
Sentimenten zijn leuk hoor, maar staan vaak los van de feiten.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
« Reactie #53 Gepost op: 29 december 2018, 17:46:35 »
neonroze. sowieso.


Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
« Reactie #54 Gepost op: 29 december 2018, 17:50:56 »
Ja gezellig
https://www.youtube.com/watch?v=NeYsKS34Q8w

Wel vreselijk sloom natuurlijk.
Dit hemd kleedt wat slanker af:
https://www.youtube.com/watch?v=qaGRESRtxMs
« Laatst bewerkt op: 29 december 2018, 18:04:11 door Hendrik Jan »
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
« Reactie #55 Gepost op: 29 december 2018, 19:31:51 »
De machinist heeft als enige op rond en bij het spoor een veiligheidsfunctie die is vastgelegd in de spoorwegwet (artikel 1, omschrijving veiligheidsfunctie). Daarnaast kan de wetgever functies aanwijzen die een veiligheidsfunctie vervullen, welke worden vastgelegd in de Regelingen en Besluiten Spoorverkeer en Spoorwegpersoneel. Waar haal ik de info vandaan, bij mijn werkgever en de Nederlandse wet- en regelgeving. Wijzigingen spoorwegwet zijn overigens uitgesteld naar 1 april. Daarnaast is de Europese wijziging oranje al 1 juni 2018 ingegaan en gaat niet pas 1 juni 2019 in. Tot 1 januari 2019 was er een overgangssituatie in verband met aanpassingen nationale wetgevingen. Dit is in Nederland wederom uitgesteld tot 1 april in verband met de nog aan te passen Regeling en Besluit Spoorwegpersoneel, dit is op 18 december j.l. gecommuniceerd naar de spoorvervoerders door de minister.
Ik riep 1 juni, maar vergiste mij en dat had 1 Juli moeten zijn, precies de datums die genoemd staan in het document gelinkt door Jeroen waarin ook staat dat het besluit reeds genomen is en vanaf 1 Juli dus van kracht is.

Tevens staat daar ook in dat medewerkers met 'een aantal veiligheidstaken' genoemd in het Voorschrift Veilig Werken Trein geel zullen gaan dragen, die personen staan benoemd en daar staat een machinist niet tussen. Er staat dus ook niet dat iedereen met die een 'veiligheidsfunctie' vervult geel zal moeten gaan dragen.
« Laatst bewerkt op: 29 december 2018, 19:36:20 door Thom »

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
« Reactie #56 Gepost op: 29 december 2018, 20:36:34 »
Thom, dat is de Europese richtlijn. oranje wordt de werkfunctie kleur langs weg en spoor, geel de veiligheidsfunctie kleur. Dat is de richtlijn, niet meer en niet minder.

In Nederland is besloten dat treinpersoneel vooralsnog geel blijft dragen, dit is ingegeven mede door de veiligheidsfunctie die dit personeel uitvoert op basis van het besluit en de regeling spoorwegpersoneel. Bij het spoor heb je namelijk niet alleen te maken met dit voorschrift maar ook nog met de hoger staande en dus daarboven geldende spoorwegwetgeving en regelingen.

De machinist staat niet in dit overzicht, nee uiteraard niet want dit voorschrift gaat alleen over aannemers, dus bedrijven die aan en langs het spoor werken aan de infrastructuur. Railalert, de brancheorganisatie gaat NIET over het personeel van de vervoerssector zelf, daar gaat die branche over via onder andere de VVRV.

De regeling en het besluit spoorpersoneel zijn uitgesteld tot 1 april 2019, waarmee ook de uitvoering van de spoorwegwetgeving tot die datum is uitgesteld. Hierin wordt geregeld wie er, naast de machinist (die al veiligheidsfunctionaris is bij wet en dus niet iemand met een veiligheidstaak/functie aangewezen door de minister) nog een veiligheidsfunctie/taak krijgt in het vervoersdeel van de spoorsector. Dit zal dan in ieder geval gaan om treindienstleider, wagenmeester en Chef Trein (welke functie bij NS door de HC wordt bekleed en bij afwezigheid door de Machinist) en mogelijk nog de rangeerder, maar dat zal in de regeling en het besluit bekend worden. Dit uitstel is pas op 18 december jongstleden door de minister besloten.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
« Reactie #57 Gepost op: 30 december 2018, 00:39:54 »
Ik denk dat de toekomst het sowieso uit gaat wijzen  ;)

Maar ik kan mij niet voorstellen dat we binnen één land maar half gaan overstappen, lees; de baanwerkers wel en het rijdend personeel niet.
Uiteindelijk staat de signalerende kleding vast gesteld binnen één wetgeving voor een ieder die zich op het spoor bevind en dan kan het niet zijn dat een ieder zijn eigen weg daarin gaat kiezen natuurlijk.

Dan is er een groepje baanwerkers aan het werk naast een in dienst zijnd spoor, als wat ga je die dan herkennen, en een voorbij lopende rangeerder die nog geel draagt kan door hun dan ineens als veiligheidsman aangezien worden ? Dat word een zooitje  ;D

In Duitsland waar het oranje eigenlijk vandaan lopen machinisten en rangeerders ook in oranje, dus ik durf wel op een blaadje te geven dat dat hier uiteindelijk ook zal gaan gebeuren  ;)
Als ik straks in het spoor werk, dan moet ik er net zoals nu vanuit kunnen gaan dat iemand in het geel (nu nog oranje) belast is met de veiligheid van (werkende) mensen daarom heen, en dan kan het niet zo zijn dat de kans op verwarring gaat bestaan met iemand die daar niets mee van doen heeft...