Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door hervé
Vandaag om 00:27:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:22
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Dennis1984
16 August 2025, 22:52:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
16 August 2025, 22:37:14
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
16 August 2025, 22:22:18
Da's Daz 2 door NS264
16 August 2025, 22:13:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
16 August 2025, 21:55:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door maartenvdb
16 August 2025, 21:48:20
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
16 August 2025, 21:38:43
Her-(her-)beginnen door J. Brans
16 August 2025, 21:13:45
Raadplaatje door GerardvV
16 August 2025, 21:05:30
Station Roodeschool door frenkievee
16 August 2025, 21:00:11
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00. door Donny95
16 August 2025, 20:17:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
16 August 2025, 20:03:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
16 August 2025, 19:18:35
Esu Loksound - NS Wadloper? door Bahn-AG
16 August 2025, 19:12:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
16 August 2025, 18:17:15
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
16 August 2025, 18:12:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
16 August 2025, 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
16 August 2025, 16:48:43
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
16 August 2025, 15:53:02
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door R1954
16 August 2025, 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
16 August 2025, 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
16 August 2025, 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
16 August 2025, 13:24:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
16 August 2025, 12:35:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
16 August 2025, 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
16 August 2025, 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 August 2025, 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
16 August 2025, 11:45:26
  

Auteur Topic: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?  (gelezen 9592 keer)

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2873
  • Duitsland TP III/IV
Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
« Reactie #30 Gepost op: 29 December 2018, 12:02:03 »
Zo'n tenue in combinatie met het IQ dat bij een dergelijke functie hoort en "veiligheid" in de functie-titel is bijna garantie voor ongelukken. Een reden te meer om de trein te mijden.

Groet,
Tjalling

Tja, weet niet eens  of je überhaupt eens geprobeerd hebt om een BOA examen te doen maar ik kan je verzekeren dat het geen makkie is. Probeer maar ==>> https://www.toetsjekennis.nl/gratis-boa-oefenexamen/
Kun je meemaken hoe laag ons IQ is.

@ Arjan,

Het personeel heeft geen wapenstok en pepperspray, alleen maar handboeien.
Grt, Ronald.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4406
Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
« Reactie #31 Gepost op: 29 December 2018, 12:06:19 »
Zo'n tenue in combinatie met het IQ dat bij een dergelijke functie hoort en "veiligheid" in de functie-titel is bijna garantie voor ongelukken. Een reden te meer om de trein te mijden.

Groet,
Tjalling

Onzin.
Ik ben blij dat ze er zijn, voor onze veiligheid en ondersteuning voor ons rijdend personeel.
Persoonlijk vind ik dit een niet echt nette opmerking van je...
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3615
    • Flickr
Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
« Reactie #32 Gepost op: 29 December 2018, 12:17:59 »
Inderdaad. Helaas tekenend voor deze tijd, even lekker die onderbuik laten rollen en je veroordelende mening over anderen verkondigen zonder enige kennis als verhindering. En het liefst bij beroepen die zwaar onderbetaald worden, voortdurend rotzooi en agressie moeten oplossen, maar voortdurend gestigmatiseerd worden omdat er ooit eentje is geweest die iemand heeft aangesproken op de voetjes op de bank of praten in de stiltecoupé. Maar ach, daar zal hij geen last van hebben, want de trein wordt gemeden (vermoedelijk vanwege nog een heel scala aan generaliserende meningen) - hoewel het dan wel opvallend is dat er wel een mening aanwezig is over de mensen op die trein!

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
« Reactie #33 Gepost op: 29 December 2018, 12:31:59 »
Zo'n tenue in combinatie met het IQ dat bij een dergelijke functie hoort en "veiligheid" in de functie-titel is bijna garantie voor ongelukken. Een reden te meer om de trein te mijden.

Groet,
Tjalling



Als ik dit soort uitspraken lees, dan verbaas ik mij er weer over dat je een rijbewijs moet hebben om je met een auto op de weg te mogen begeven maar dat er geen enkele vorm van kwalificatie vereist is om het internet op te mogen gaan.


Steyn

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2873
  • Duitsland TP III/IV
Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
« Reactie #34 Gepost op: 29 December 2018, 12:41:03 »
Steyn,

Zelfs het hebben van een rijbewijs geeft geen garantie dat je niet ontkomt aan "mongolen" op de weg. En daar bedoel ik niet die lieve mensen mee met het Down syndroom, die zijn helaas zo geboren. En voordat de hele goegemeente hierover valt, ja ik weet waar ik over praat. Het broertje van mijn moeder had Down. Moge de heer zijn lieve ziel liefhebben.
Grt, Ronald.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3484
    • modulebaan.nl
Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
« Reactie #35 Gepost op: 29 December 2018, 12:47:32 »
Heren,

Jullie happen allemaal lekker.
Ik vind het een grote schande dat medewerkers van spoorwegen, bussen etc. hun werk niet veilig kunnen doen. Volgens mij wordt dat mede veroorzaakt doordat er in de afgelopen decennia steeds bezuinigd is op de hoeveelheid medewerkers op stations en op straat. Dat heeft als gevolg dat als er problemen zijn met iemand die zich misdraagt de conducteur/machinist/ buschauffeur er helemaal alleen voor staat.
Als oplossing wordt er vervolgens een kleine groep veiligheids en service medewerkers aangenomen, die nogal intimiderend uitgedost worden.

Dat verpest de sfeer, zoals Floris in z'n openingspost aangeeft.

Bovendien, deze worden waarschijnlijk hoofdzakelijk ingezet op plaatsen waar veel mensen zijn, zodat iedereen kan zien dat er maatregelen genomen worden. De conducteur die om 1 uur snachts het ziekenhuis in geschopt wordt heeft daar helemaal niets aan.

Mijn pleidooi is dat er méér medewerkers op treinen en stations rond zouden moeten lopen, met een adequate training. Maar laat alsjeblieft dat uniform dat bedoeld is om te intimideren achterwege. Want dat lokt ook een reactie uit ( die ik ten zeerste afkeur, geweld tegen mensen die hun werk doen is nooit ok).

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
« Reactie #36 Gepost op: 29 December 2018, 13:34:02 »
Jullie happen allemaal lekker.
Dus je was gewoon de boel op de kast aan het jagen?  ::)
Citaat
Mijn pleidooi is dat er méér medewerkers op treinen en stations rond zouden moeten lopen, met een adequate training
En laten die dames en heren van V&S dat nou ook krijgen.  (y)
Citaat
Maar laat alsjeblieft dat uniform dat bedoeld is om te intimideren achterwege. Want dat lokt ook een reactie uit ( die ik ten zeerste afkeur, geweld tegen mensen die hun werk doen is nooit ok).
Tja, dat het zo overkomt heeft alles te maken met dat steekvest wat ze eronder dragen. En daarbij komt ook nog... Laat je je intimideren. Ik in ieder geval niet. Heb wel respect voor de/het/een uniform van een gezaghebbende instantie.  ;)
Groeten Joop, machinist Lls

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10768
Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
« Reactie #37 Gepost op: 29 December 2018, 13:58:40 »
Ben het wel met de strekking van het verhaal van Tjalling eens.
Bij een zaak als de HEMA moet je zoeken naar winkelpersoneel terwijl er wel nors kijkende 'beveiligers' aanwezig zijn. Op treinen zie ik ook veelal één eenzame conducteur òf zo'n heel squad.... Conducteurs in tweetallen lijkt me dan wat sympathieker.
No dress rehearsel, this is our life.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11656
    • Mijn fotoarchief
Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
« Reactie #38 Gepost op: 29 December 2018, 14:02:16 »
Zit je in de trein, komen er twee Tomasso's je kaartje knippen. Weet niet of ik daar nou zo vrolijk van zou worden....  ;D

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
« Reactie #39 Gepost op: 29 December 2018, 14:15:17 »
"laat je je intimideren" is natuurlijk een beetje lulkoek.
Er wordt met een ME-achtig uniform met steekwerend vest en handboeien een heel duidelijke boodschap afgegeven: We zijn hier in een omgeving waar geweld erbij hoort (inclusief standaardhoeveelheid wantrouwen en vaak norse blik) en als het zover komt gaan wij dat winnen. Doelbewust dreigen dus. Das wat anders dan een ouderwets conducteursuniform, dat is gewoon netjes en formeel en nodigt uit om gewoon als beschaafde mensen met elkaar om te gaan, zeker met de meestal joviale babbel erbij. (Ja tis wat algemeen, norse conducteurs en joviale V&S-lui vind je ook heus wel natuurlijk)
Maar goed, tis een feit dat er af en toe steviger opgetreden moet kunnen worden en ik betwijfel heus niet of V&S nuttig werk doet. Zit vaak genoeg in de trein om te weten dat er stennis gebouwd wordt en zo. Als ik achterin de coupé zit en vooraan komt de conducteur binnen weet ik vaak al dat ik mn kaartje nog wel in mn zak kan houden omdat ik halverwege al iemand gespot heb die een hoop tijd gaat kosten...

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
« Reactie #40 Gepost op: 29 December 2018, 15:03:44 »
Wat zijn eigenlijk de cijfers?
En is daarin een trend te ontwaren?

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
« Reactie #41 Gepost op: 29 December 2018, 15:06:35 »
wat voor cijfers? aantal gemolesteerde conducteurs per 1000 reizigers?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
« Reactie #42 Gepost op: 29 December 2018, 15:11:42 »
….komen er twee Tomasso's je kaartje knippen.
Kaartje knippen? Dan doet je chipding het niet meer. Tegenwoordig hebben ze van die afluisterkastjes.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
« Reactie #43 Gepost op: 29 December 2018, 15:14:19 »
wat voor cijfers? aantal gemolesteerde conducteurs per 1000 reizigers?

Yep.
En vice versa.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: Wat loopt er tegenwoordig voor personeel op stations en in treinen?
« Reactie #44 Gepost op: 29 December 2018, 15:55:37 »
Zag een opmerking over de gele hesjes dat die zouden veranderen in oranje, dit is onjuist. Er is besloten dat spoor/trein personeel in Nederland vooralsnog geel blijft dragen. Een ander verhaal zijn spoorwegwerkers, daar loopt de discussie nog over, maar die gaan naar alle waarschijnlijkheid oranje dragen. Wat personeel op het station gaat dragen is nog in overweging. Geel wordt voorbehouden aan veiligheidsfuncties, dus de veiligheidsman bij werkzaamheden, maar ook personeel dat een veiligheidsfunctie bekleed zoals Machinisten en BOA's (HC, Veiligheid en Service en Prorail BOA).
De Prorail BOA zie je inderdaad zeldzaam op het perron, althans op grotere stations. Dit komt omdat daar de BOA functie door de vervoerders wordt uitgevoerd. Op kleinere (niet bemenste) stations, langs de baan en bij overwegen zie je de Prorail BOA regelmatiger. Zij treden vooral op tegen overtredingen die niet met het treinvervoer zelf te maken hebben.
Veiligheid en Service en Prorail BOA zijn ooit ingevoerd vanwege het gat in handhaving dat ontstond na overgang van de Spoorwegpolitie naar het toenmalige Korps Landelijke Politiediensten. Na de samenvoeging van alle politiediensten is dit gat alleen maar groter geworden en dus ook de taak van de spoorboa's (V&S en Prorail). De primaire taak van de NS V&S medewerkers is veiligheid, dus hun BOA functie, dit omdat NS als enige vervoerder HC's en Servicemedewerkers Perron in dienst heeft. Bij andere vervoerders is de service taak van V&S belangrijker. Toch is een NS V&S medewerker naast de BOA en geweldsopleiding (ze zijn geweldsbevoegd net als de politie en dragen dus handboeien) ook opgeleid voor serviceverlening maar het is een bewuste keuze van NS om de term Veiligheid in de naam V&S als eerste te plaatsen. Ook het uniform is vooral op die taak veiligheid gericht.