Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
De Hondsrugbaan door basjuh1981
Vandaag om 20:53:58
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 20:51:59
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
  

Auteur Topic: NS bestelt 88 extra sprinters  (gelezen 9954 keer)

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4497
Re: NS bestelt 88 extra sprinters
« Reactie #30 Gepost op: 28 december 2018, 21:52:54 »
Nee hoor. Men wil toch echt een machinist voorin hebben.

Nog wel...

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4497
Re: NS bestelt 88 extra sprinters
« Reactie #31 Gepost op: 28 december 2018, 21:58:35 »
De Flirt is als een tussenserie besteld om verhoging capaciteit op te vangen. Deze kon snel geleverd worden omdat het een model is dat zo van het 'schap' af te halen was. SNG zat toen al in de pen. Sec gesproken gaat NS nu van 3 modellen (SGM, DD-AR, DDM-1) naar wederom 3 modellen, waarbij aangetekend kan worden dat de Flirt bij Stadler in onderhoud kan blijven/gaan.

DDM-1 is geen sprintermaterieel maar intercity.
Het is maar net in welke tijd je de vergelijking maakt tussen het aantal type sprinters. Plan V is niet in zijn geheel vervangen door SLT. Daardoor is er ook een tijd een sprinterpark geweest van Plan V, SGM, DD-AR en SLT. Teruggaan naar één type materieel per product is ook niet wenselijk overigens. Bij een defect in de gehele serie kun je niets meer rijden. Het was wat betreft standaardisatie mooi geweest als Flirt er niet was geweest en over vier jaar er alleen SNG's en SLT's in de sprinterdienst hadden gereden. Helaas.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: NS bestelt 88 extra sprinters
« Reactie #32 Gepost op: 28 december 2018, 21:59:07 »
Nee hoor. Men wil toch echt een machinist voorin hebben.

Een willekeurig iemand met een NS pet is al genoeg, een opblaaspop kan ook.

Misschien zijn ze inderdaad al wel voorbereid voor autonoom rijden. Brugstekker er uit, decoder er in en gaan...
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: NS bestelt 88 extra sprinters
« Reactie #33 Gepost op: 28 december 2018, 22:00:14 »
De Flirt is als een tussenserie besteld om verhoging capaciteit op te vangen. Deze kon snel geleverd worden omdat het een model is dat zo van het 'schap' af te halen was. SNG zat toen al in de pen. Sec gesproken gaat NS nu van 3 modellen (SGM, DD-AR, DDM-1) naar wederom 3 modellen, waarbij aangetekend kan worden dat de Flirt bij Stadler in onderhoud kan blijven/gaan.
Die worden gewoon onderhouden door NS zelf in Maastricht, en niet door Stadler.
Hooguit dat die laatste er nog zal lopen vanwege garantie en grotere problemen.

DDM-1 is geen sprintermaterieel maar intercity.
Ik vind DDM1 nou niet bepaald Intercity comfort, en daar heeft het ook de kleurstelling niet voor gehad, maar juist de typische stoptrein livrei nog.
« Laatst bewerkt op: 28 december 2018, 22:04:09 door Thom »

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: NS bestelt 88 extra sprinters
« Reactie #34 Gepost op: 28 december 2018, 22:03:37 »
DDM-1 is geen sprintermaterieel maar intercity.
Trekt op als DD-AR, comfort is 0 net als DD-AR en remt als een tierelier, ook net als een DD-AR. ;D  Kortom, prima sprinter materieel  (y) (y)
Groeten Joop, machinist Lls

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: NS bestelt 88 extra sprinters
« Reactie #35 Gepost op: 28 december 2018, 22:17:46 »
CAF heeft al jaren wat lopen over Het Kanaal. Zowel rijtuigen als motorwagens.
Naast de Ierse Spoorwegen, Heeft de Transpenninne Express nu leuke bestellingen lopen.
Tot nog toe enkel maar positieve ervaringen als reiziger ermee.
Ook in de Nederlandse stellen is het aangenaam vertoeven.

Die mannen uit Zarragossa boeren wel lekker en blijven groeien.
Ze maken nu ook spullen voor hogere snelheden.
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4497
Re: NS bestelt 88 extra sprinters
« Reactie #36 Gepost op: 28 december 2018, 22:18:11 »
Met beiden eens, maar zolang ik me herinner is ddm1 als intercity/sneltrein ingezet. Zeker nu. De  4500 en 3400 zijn intercity’s.

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
  • Gotthardbahn
Re: NS bestelt 88 extra sprinters
« Reactie #37 Gepost op: 28 december 2018, 23:25:14 »
Goed te zien dat de Europese treinmarkt, die jarenlang werd gedomineerd door Alstom, Bombardier en Siemens nu wat meer concurrentie krijgt. Stadler is sinds een tiental jaar een belangrijke speler geworden en de laatste twee jaar heeft CAF echt een groot aantal aanbestedingen gewonnen.

Nog even aanvullend op productie-technische en aanbestedingsmoeilijkheden die een extra bestelling van SLT onmogelijk maken kan ik mij herinneren van bijvoorbeeld de VIRM-IV dat de reizigersorganisaties behoorlijk ontstemd waren over bijvoorbeeld de hoge instap.

Met vriendelijke groet,
Dennis

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: NS bestelt 88 extra sprinters
« Reactie #38 Gepost op: 29 december 2018, 00:16:09 »
Het hoge instap verhaal heb ik nooit begrepen...  ::)
Ga eens naar Duitsland of Belgie... daar heb je echt hele lage perrons, en geen haan die er naar kraait.
Laten we niet over Spanje hebben... Is ook allemaal West Europa.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: NS bestelt 88 extra sprinters
« Reactie #39 Gepost op: 29 december 2018, 16:30:18 »
Dus we moeten hier dan ook maar achter blijven lopen zoals in die landen?

Menig minder valide of slecht ter been zijnde mensen zijn daar blij mee dat ze hier wonen en niet in de landen die jij nu opnoemt.

En reken maar dat die discussie onder die mensen wel degelijk speelt in een aantal van die landen.

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: NS bestelt 88 extra sprinters
« Reactie #40 Gepost op: 29 december 2018, 17:43:35 »
Goed te zien dat de Europese treinmarkt, die jarenlang werd gedomineerd door Alstom, Bombardier en Siemens nu wat meer concurrentie krijgt. Stadler is sinds een tiental jaar een belangrijke speler geworden en de laatste twee jaar heeft CAF echt een groot aantal aanbestedingen gewonnen.

Maar ook de Aziaten komen hier opzetten: Hitachi-Rail mocht enkele jaren terug in het VK de hoge Snelheidstreinen leveren om vanuit Margate/Dover tussen de Eurostars door naar Londen St. Pancras sporen. De Angelsaxe'en waren er zo tevreden door, dat ze voor het Britse gouverment, nieuwe, deels Hybride HST's aan het leveren zijn aan verschillende operatoren om de snelle diesel en elektrische treinsets van de jaren 1976-1986 te gaan vervangen. Een deel van het spul wordt nu gemaakt in de vroegere, en overgenomen Ansaldo/Breda fabriek in Italië.
En NS dochter Abellion Scotrail nam ook nieuwe elektrische treinstellen van Hitachi-Rail in dienst voor het regionaal verkeer tss Edingburgh en Glasgow.

En ook in het Oostblok timmert men verder. Skoda mocht ook al (met een bescheiden bijdrage) aan de DB leveren.
Dit voor de Snelle regionale diensten tussen Regensburgh-Munchen (Trek/Duw dubbeldekstreinen geschikt voor 200km/u)

Meer info:
https://www.caf.net/en/cafmundo.php#proyectos
http://www.hitachirail-eu.com/
https://www.skoda.cz/en/
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: NS bestelt 88 extra sprinters
« Reactie #41 Gepost op: 30 december 2018, 11:53:02 »
Dus we moeten hier dan ook maar achter blijven lopen zoals in die landen?

Menig minder valide of slecht ter been zijnde mensen zijn daar blij mee dat ze hier wonen en niet in de landen die jij nu opnoemt.

En reken maar dat die discussie onder die mensen wel degelijk speelt in een aantal van die landen.
Dat zeg ik niet, maar ik begrijp niet dat Brussel die landen kei en keihard aanpakt met een dwangplicht tot perrons te verhogen, de NMBS nog zoveel perrons dat nog op slechts 30cm hoogte zit, wanneer was dat in ons land? volgens mij minstens een halve eeuw terug. Hoe moeilijk is het om die perrons met 50 cm te verhogen? als wij dat kunnen kunnen zij dat ook.
Dat het gelijkvloers beter is voor mensen die slecht ter been zijn 100% mee eens, maar waarom deden ze dat 100 jaar terug niet? ook toen bestonden mensen die slecht ter been waren en gehandicapten... dat heb ik gewoon nooit begrepen, maar beter nu dan nooit.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4133
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: NS bestelt 88 extra sprinters
« Reactie #42 Gepost op: 20 februari 2019, 08:46:27 »
De nieuwe sprinters van de NS hebben last van kinderziektes. De treinen rijden sinds december, maar hebben veel storingen en vallen soms meerdere keren op een dag stil, schrijft De Telegraaf. De eerste trajecten waar de sprinters rijden, Den Haag-Haarlem en Leiden-Hoorn, hebben daarom geregeld te maken met vertragingen.
Afgelopen vrijdag ging de sprinter acht keer kapot waardoor 130 treinen vertraging opliepen, blijkt volgens de krant uit actuele cijfers van ProRail. De gemiddelde punctualiteit op deze trajecten is dit jaar gezakt van 92 naar 82 procent, met uitschieters naar 64 procent op sommige dagen.

De NS heeft 206 treinen van dit type, Sprinters Nieuwe Generatie (SNG), besteld bij de Spaanse fabriek CAF. Tussen nu en eind 2022 komen ze gefaseerd in de dienstregeling.

Volgens belangenclub Voor Beter OV ligt het probleem bij de NS zelf. "Die laat er onervaren personeel op rijden. Reizigers zijn de dupe van bedienings- en softwarefouten", zegt voorzitter Rikus Spithorst in de krant. "Deze treinen zijn onvoldoende getest."

Dat spreekt de NS tegen. Het spoorwegbedrijf erkent dat er opstartproblemen zijn, maar noemt dit "vrij normaal bij een nieuw type trein". "Het is even wennen voor machinisten, conducteurs en monteurs. Er komen oplossingen voor de huidige problemen, die niet groot zijn. Gaandeweg worden de SNG-prestaties opgeschroefd."

Reizigersvereniging Rover maakt zich desondanks zorgen en heeft de NS om opheldering gevraagd. "De SNG-sprinters gaan een belangrijke rol spelen in de NS-dienstregeling van 2020. Daarom willen we dat eventuele problemen snel worden opgelost", zegt directeur Freek Bos tegen De Telegraaf.

bron: www.nos.nl

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10555
Re: NS bestelt 88 extra sprinters
« Reactie #43 Gepost op: 20 februari 2019, 09:22:40 »
Pfffff... kunnen de 'serieuze' media stoppen met het bellen van Spithorst voor zijn mening?
Nu wil hij weer ervaren mensen op een nieuw type treinstel.  ::)
Dacht overigens dat NS voldoende reserve op stal hield om een en ander op te vangen maar blijkbaar werkt dat niet?
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2019, 09:34:38 door Marc tramt. Reden: Typo »
No dress rehearsel, this is our life.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
Re: NS bestelt 88 extra sprinters
« Reactie #44 Gepost op: 20 februari 2019, 09:32:31 »
Als we meneer Spikhorst toch niet hadden....  Altijd zeer genuanceerd problemen ontleden tot de kern en daarbij gelijk met een structuele oplossing komen. Geef die kerel een sollicitatie formulier !


Op iedere nieuwe materieelsoort zit personeel met weinig ervaring. Ik denk niet dat we veel machinisten kunnen vinden die al 5 jaar of langer op SNG rijden.

Het valt inderdaad op dat er de laatste weken meer verstoringen zijn door SNG. Geen idee waar het aan ligt, maar je zult toch met het spul moeten rijden om daar achter te komen. Als het de spuigaten uiloopt zal de serie vast wel tijdelijk aan de kant gezet worden, een wijziging ondergaan en weer terug in dienst komen. Er is reserve materieel voor handen.

Het hedendaagse spul zijn nu eenmaal rijdende computers en dat is niet altijd een verbetering tov old school treinen. Vind maar eens uit waarom je een deurstoring krijgt nadat het toilet exact 76 maal is doorgespoeld tijdens het ED remmen en alleen bij ATB code 60 wanneer een drietje en een viertje in specefiek die volgorde gecombineerd rijden.

Als een mat'64 na combineren het tweede treinstel niet "zag" dan zat er een duif in de koppeldoos.
Tegenwoordig is het een duif of 101 verschillende computer/software toestanden of een falende Wifi verbinding in geval van Flirt of.....

"Het komt wel goed schatje"


Mvg

Sander.





Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!