Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
Vandaag om 11:11:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Doornvliet door cor_b
Vandaag om 10:59:07
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Dave.......
Vandaag om 10:49:12
7 april De Karel on tour door Rick
Vandaag om 10:39:15
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 10:21:50
De (3d) knutsels van Ronald. door Johan Schalken
Vandaag om 10:12:14
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 10:12:00
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
  

Auteur Topic: NS bestelt 88 extra sprinters  (gelezen 9957 keer)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10555
Re: NS bestelt 88 extra sprinters
« Reactie #15 Gepost op: 28 december 2018, 08:46:04 »
Worden het trouwens 3'tjes of 4'tjes, of een combi? Dat kom ik nergens tegen.
No dress rehearsel, this is our life.

Daan!

  • Online Online
  • Berichten: 4497
Re: NS bestelt 88 extra sprinters
« Reactie #16 Gepost op: 28 december 2018, 09:14:50 »
50 drietjes, 38 viertjes. Is op somda gemeld met bron.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
Re: NS bestelt 88 extra sprinters
« Reactie #17 Gepost op: 28 december 2018, 11:49:41 »
De laatste serie VIRM (VIRM-4) is nog net besteld onder oudere Brusselse regelgeving.
Toen mocht je in het bestek nog gewoon voorschrijven dat het uiterlijk moest overeen komen met blabla, technisch identiek zijn aan blabla enz. Dan blijft er voor VIRM vanzelf 1 fabrikant over. Er zijn zover ik weet toen nieuwe mallen gemaakt en een constructie wijziging vwb het weglaten van de liften. (Bredere trappen)

Alles van daarna is volgens strengere regels aanbesteed. Siemens kan nog best SLT bouwen, maar het spul zal niet meer aan de hedendaagse eisen voldoen, dus zal het er niet van komen.

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Online Online
  • Berichten: 8040
  • Spoor N
Re: NS bestelt 88 extra sprinters
« Reactie #18 Gepost op: 28 december 2018, 11:52:38 »
Klopt maar de 2008 virm werd echt pas in 2008 besteld en geleverd in 2009.
Kan me niet voorstellen dat Siemens geen nieuwe SLT kan leveren,
::)
Niet met de jaartallen googelen, de laatste VIRM-3 werd in 2005 geleverd waarna in 2007 VIRM-4 werd besteld met levering in 2008/2009. Dat kon zo snel omdat de mallen nog aanwezig waren en heeft dus niets te maken met de aflevering van de eerste stellen in 1994 waar je over begon. De laatste SLT komen uit 2012, de mallen daarvan zijn er niet meer en buiten dat is al duidelijk aangegeven waarom er geen extra SLT is besteld.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: NS bestelt 88 extra sprinters
« Reactie #19 Gepost op: 28 december 2018, 12:58:56 »
Als je een materieel type aanbesteed en laat bouwen, spreek je ook wat af over eventuele vervolg bestellingen en daar zal de fabrikant ook op anticiperen.
Zo zal Bombardier dus de mallen van IRM bewaard hebben, en zal Siemens na het niet lichten van de vervolgserie SLT het spul opgeruimd hebben.

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
Re: NS bestelt 88 extra sprinters
« Reactie #20 Gepost op: 28 december 2018, 13:41:02 »
De bestelling van de sprinters ter vervangen van Mat 64 en SGM is een beetje jammer gegaan. Het laatste VIRM is nog net voor verplicht Europees aanbesteden besteld bij hofleverancier Talbot (Bombardier). SLT en Fyra moest wel Europees aanbesteed worden. Door het toilet debacle is er geen vervolgbestelling SLT geplaatst, en is er een nieuwe aanbesteding gestart (SNG). Door politieke wispelturigheid moest de NS ook opeens flink capaciteit uitbreiden: eerst waren er plannen om de OV studentenkaart af te schaffen, maar er werd uiteindelijk toch besloten om de OV studentenkaart ook aan MBO scholieren te geven. Hierdoor moest halsoverkop de FLIRT serie besteld worden. Nu zit de NS dus met 3 types sprinters in plaats van 1. ¯\_(ツ)_/¯

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: NS bestelt 88 extra sprinters
« Reactie #21 Gepost op: 28 december 2018, 14:30:55 »
En met die vervolg order van SNG kunnen die Flirts mooi terug naar de lease maatschappij.  (y) (y)
Groeten Joop, machinist Lls

Daan!

  • Online Online
  • Berichten: 4497
Re: NS bestelt 88 extra sprinters
« Reactie #22 Gepost op: 28 december 2018, 14:47:20 »
Ja daar heb ik ook aan gedacht, maar volgens mij zijn de Flirts gekocht. Daarnaast zijn is op lange termijn nog steeds gerekend met Flirt.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: NS bestelt 88 extra sprinters
« Reactie #23 Gepost op: 28 december 2018, 15:07:59 »
Inderdaad Daan! Ze staan niet in de lijst van NSFS.
Groeten Joop, machinist Lls

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3206
Re: NS bestelt 88 extra sprinters
« Reactie #24 Gepost op: 28 december 2018, 15:21:18 »
Zijn die flirts zo slecht of die SNG zo goed ;)

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: NS bestelt 88 extra sprinters
« Reactie #25 Gepost op: 28 december 2018, 15:35:42 »
Flirt is een buitenbeentje met maar 58 stellen. En het inzetgebied is ook beperkt. Stukje Brabant, Zuid-Holland en Gelderland.
Qua rij eigenschappen heb ik er geen ervaring mee. Voor beide moet ik nog voor opgeleid worden.
Groeten Joop, machinist Lls

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: NS bestelt 88 extra sprinters
« Reactie #26 Gepost op: 28 december 2018, 15:57:12 »
De Flirt is als een tussenserie besteld om verhoging capaciteit op te vangen. Deze kon snel geleverd worden omdat het een model is dat zo van het 'schap' af te halen was. SNG zat toen al in de pen. Sec gesproken gaat NS nu van 3 modellen (SGM, DD-AR, DDM-1) naar wederom 3 modellen, waarbij aangetekend kan worden dat de Flirt bij Stadler in onderhoud kan blijven/gaan.
Qua rijden, tsja, vraag het een willekeurige machinist en je krijgt verschillende meningen. Ik rij er zelf vanaf het proefbedrijf op en vind ze perfect rijden. Ze zijn heel snel (zo snel dat de tractie tot 60% gereduceerd is) en kunnen slip heel goed zelf opheffen. Wel vergt het een andere manier van rijden dan veel machinisten gewend zijn vanwege het gegenereerde remcriterium. Tot op heden had NS materieel een vast remcriterium (voor de ATB) verwerkt in een remstand. De Flirt berekend dit remcriterium op basis van omgevingsfactoren (helling, gladheid, gevraagde remkracht enz.). Hierdoor moet een machinist zelf meer anticiperen om te voorkomen dat de ATB ingrijpt en dat bij levert sommigen nog wel moeite op. Persoonlijk vind ik het heerlijk materieel om mee te rijden en remmen. Ze zijn in korte tijd op snelheid (sneller dan DD-AR en SLT) en hebben een relatief korte remweg.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
Re: NS bestelt 88 extra sprinters
« Reactie #27 Gepost op: 28 december 2018, 18:00:19 »
.....idd verschillende meningen. Ik ben absoluut niet zo lyrisch over de Flirt. De dynamiek van het remcriterium ontgaat mij bijvoorbeeld volledig. Het ding doet maar wat en reageert vooral veel te traag. Een ATB baanstoring tijdens tractie geven is bijvoorbeeld niet op te vangen. Daarvoor moet hij te lang nadenken.
Je roept tegenwoordig al HC ATB door de portofoon nog voor dat de snelremming is ingezet.
En dat slip opvangen herken ik ook niet. De firma SPENO is jaloers op ons.
Slip moet je zelf opvangen en vooral voorkomen door niet meer dan 20% tractie te geven en vaak nog minder.
Glijden schuren en bonken als je in de herfst nog aan een perron wil parkeren.
Het ED remmen levert vooral veel fluit/piep geluid op, maar echt gevoel heb ik er nog steeds niet bij. Het is vooral naar de meters kijken.
Ben blij als ik een keer SLT mee krijg.

 Liever nog DDAR. Daar kun je op vertrouwen.....plank gas weg en stevig in de ankers. (Wanneer nodig en als de weersomstandigheden dit toelaten) Nog nooit ongecontroleerd mee gegleden.
Daar haal je de rijtijden stukken makkelijker mee dan met een Flirt.

Ik denk niet dat de Flirt zomaar aan de kant geschoven zal worden. Als er nog binnen het HRN sprinterdiensten worden aanbesteed, lijkt het me wel de voor de hand liggende mat soort die over gaat naar de nieuwe vervoerder.


Kortom: ik ben niet zo'n voorstander van die rijdende computers die van alles voor mij bepalen en regelen en dan vooral niet (meteen) doen wat ik van ze vraag....


Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: NS bestelt 88 extra sprinters
« Reactie #28 Gepost op: 28 december 2018, 21:24:35 »
... ik ben niet zo'n voorstander van die rijdende computers ...
Nog even en dan is er niets anders en dan kun jij thuisblijven.

Het verbaast mij dat die nieuwe sprinters niet al autonoom kunnen rijden.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: NS bestelt 88 extra sprinters
« Reactie #29 Gepost op: 28 december 2018, 21:51:54 »
Nog even en dan is er niets anders en dan kun jij thuisblijven.
Nee hoor. Men wil toch echt een machinist voorin hebben.
Citaat
Het verbaast mij dat die nieuwe sprinters niet al autonoom kunnen rijden.
Wie zegt dat, dat het niet al voorbereid is?  ;D
Groeten Joop, machinist Lls