Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schrootplaats door ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
25 april 2024, 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
25 april 2024, 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
25 april 2024, 21:56:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
25 april 2024, 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
25 april 2024, 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
25 april 2024, 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
25 april 2024, 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
25 april 2024, 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
25 april 2024, 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West door wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
19 Toen door defender
25 april 2024, 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
25 april 2024, 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
  

Auteur Topic: NS bestelt 88 extra sprinters  (gelezen 10026 keer)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10571
Re: NS bestelt 88 extra sprinters
« Reactie #15 Gepost op: 28 december 2018, 08:46:04 »
Worden het trouwens 3'tjes of 4'tjes, of een combi? Dat kom ik nergens tegen.
No dress rehearsel, this is our life.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4500
Re: NS bestelt 88 extra sprinters
« Reactie #16 Gepost op: 28 december 2018, 09:14:50 »
50 drietjes, 38 viertjes. Is op somda gemeld met bron.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
Re: NS bestelt 88 extra sprinters
« Reactie #17 Gepost op: 28 december 2018, 11:49:41 »
De laatste serie VIRM (VIRM-4) is nog net besteld onder oudere Brusselse regelgeving.
Toen mocht je in het bestek nog gewoon voorschrijven dat het uiterlijk moest overeen komen met blabla, technisch identiek zijn aan blabla enz. Dan blijft er voor VIRM vanzelf 1 fabrikant over. Er zijn zover ik weet toen nieuwe mallen gemaakt en een constructie wijziging vwb het weglaten van de liften. (Bredere trappen)

Alles van daarna is volgens strengere regels aanbesteed. Siemens kan nog best SLT bouwen, maar het spul zal niet meer aan de hedendaagse eisen voldoen, dus zal het er niet van komen.

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8062
  • Spoor N
Re: NS bestelt 88 extra sprinters
« Reactie #18 Gepost op: 28 december 2018, 11:52:38 »
Klopt maar de 2008 virm werd echt pas in 2008 besteld en geleverd in 2009.
Kan me niet voorstellen dat Siemens geen nieuwe SLT kan leveren,
::)
Niet met de jaartallen googelen, de laatste VIRM-3 werd in 2005 geleverd waarna in 2007 VIRM-4 werd besteld met levering in 2008/2009. Dat kon zo snel omdat de mallen nog aanwezig waren en heeft dus niets te maken met de aflevering van de eerste stellen in 1994 waar je over begon. De laatste SLT komen uit 2012, de mallen daarvan zijn er niet meer en buiten dat is al duidelijk aangegeven waarom er geen extra SLT is besteld.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: NS bestelt 88 extra sprinters
« Reactie #19 Gepost op: 28 december 2018, 12:58:56 »
Als je een materieel type aanbesteed en laat bouwen, spreek je ook wat af over eventuele vervolg bestellingen en daar zal de fabrikant ook op anticiperen.
Zo zal Bombardier dus de mallen van IRM bewaard hebben, en zal Siemens na het niet lichten van de vervolgserie SLT het spul opgeruimd hebben.

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
Re: NS bestelt 88 extra sprinters
« Reactie #20 Gepost op: 28 december 2018, 13:41:02 »
De bestelling van de sprinters ter vervangen van Mat 64 en SGM is een beetje jammer gegaan. Het laatste VIRM is nog net voor verplicht Europees aanbesteden besteld bij hofleverancier Talbot (Bombardier). SLT en Fyra moest wel Europees aanbesteed worden. Door het toilet debacle is er geen vervolgbestelling SLT geplaatst, en is er een nieuwe aanbesteding gestart (SNG). Door politieke wispelturigheid moest de NS ook opeens flink capaciteit uitbreiden: eerst waren er plannen om de OV studentenkaart af te schaffen, maar er werd uiteindelijk toch besloten om de OV studentenkaart ook aan MBO scholieren te geven. Hierdoor moest halsoverkop de FLIRT serie besteld worden. Nu zit de NS dus met 3 types sprinters in plaats van 1. ¯\_(ツ)_/¯

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: NS bestelt 88 extra sprinters
« Reactie #21 Gepost op: 28 december 2018, 14:30:55 »
En met die vervolg order van SNG kunnen die Flirts mooi terug naar de lease maatschappij.  (y) (y)
Groeten Joop, machinist Lls

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4500
Re: NS bestelt 88 extra sprinters
« Reactie #22 Gepost op: 28 december 2018, 14:47:20 »
Ja daar heb ik ook aan gedacht, maar volgens mij zijn de Flirts gekocht. Daarnaast zijn is op lange termijn nog steeds gerekend met Flirt.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: NS bestelt 88 extra sprinters
« Reactie #23 Gepost op: 28 december 2018, 15:07:59 »
Inderdaad Daan! Ze staan niet in de lijst van NSFS.
Groeten Joop, machinist Lls

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3207
Re: NS bestelt 88 extra sprinters
« Reactie #24 Gepost op: 28 december 2018, 15:21:18 »
Zijn die flirts zo slecht of die SNG zo goed ;)

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: NS bestelt 88 extra sprinters
« Reactie #25 Gepost op: 28 december 2018, 15:35:42 »
Flirt is een buitenbeentje met maar 58 stellen. En het inzetgebied is ook beperkt. Stukje Brabant, Zuid-Holland en Gelderland.
Qua rij eigenschappen heb ik er geen ervaring mee. Voor beide moet ik nog voor opgeleid worden.
Groeten Joop, machinist Lls

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: NS bestelt 88 extra sprinters
« Reactie #26 Gepost op: 28 december 2018, 15:57:12 »
De Flirt is als een tussenserie besteld om verhoging capaciteit op te vangen. Deze kon snel geleverd worden omdat het een model is dat zo van het 'schap' af te halen was. SNG zat toen al in de pen. Sec gesproken gaat NS nu van 3 modellen (SGM, DD-AR, DDM-1) naar wederom 3 modellen, waarbij aangetekend kan worden dat de Flirt bij Stadler in onderhoud kan blijven/gaan.
Qua rijden, tsja, vraag het een willekeurige machinist en je krijgt verschillende meningen. Ik rij er zelf vanaf het proefbedrijf op en vind ze perfect rijden. Ze zijn heel snel (zo snel dat de tractie tot 60% gereduceerd is) en kunnen slip heel goed zelf opheffen. Wel vergt het een andere manier van rijden dan veel machinisten gewend zijn vanwege het gegenereerde remcriterium. Tot op heden had NS materieel een vast remcriterium (voor de ATB) verwerkt in een remstand. De Flirt berekend dit remcriterium op basis van omgevingsfactoren (helling, gladheid, gevraagde remkracht enz.). Hierdoor moet een machinist zelf meer anticiperen om te voorkomen dat de ATB ingrijpt en dat bij levert sommigen nog wel moeite op. Persoonlijk vind ik het heerlijk materieel om mee te rijden en remmen. Ze zijn in korte tijd op snelheid (sneller dan DD-AR en SLT) en hebben een relatief korte remweg.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
Re: NS bestelt 88 extra sprinters
« Reactie #27 Gepost op: 28 december 2018, 18:00:19 »
.....idd verschillende meningen. Ik ben absoluut niet zo lyrisch over de Flirt. De dynamiek van het remcriterium ontgaat mij bijvoorbeeld volledig. Het ding doet maar wat en reageert vooral veel te traag. Een ATB baanstoring tijdens tractie geven is bijvoorbeeld niet op te vangen. Daarvoor moet hij te lang nadenken.
Je roept tegenwoordig al HC ATB door de portofoon nog voor dat de snelremming is ingezet.
En dat slip opvangen herken ik ook niet. De firma SPENO is jaloers op ons.
Slip moet je zelf opvangen en vooral voorkomen door niet meer dan 20% tractie te geven en vaak nog minder.
Glijden schuren en bonken als je in de herfst nog aan een perron wil parkeren.
Het ED remmen levert vooral veel fluit/piep geluid op, maar echt gevoel heb ik er nog steeds niet bij. Het is vooral naar de meters kijken.
Ben blij als ik een keer SLT mee krijg.

 Liever nog DDAR. Daar kun je op vertrouwen.....plank gas weg en stevig in de ankers. (Wanneer nodig en als de weersomstandigheden dit toelaten) Nog nooit ongecontroleerd mee gegleden.
Daar haal je de rijtijden stukken makkelijker mee dan met een Flirt.

Ik denk niet dat de Flirt zomaar aan de kant geschoven zal worden. Als er nog binnen het HRN sprinterdiensten worden aanbesteed, lijkt het me wel de voor de hand liggende mat soort die over gaat naar de nieuwe vervoerder.


Kortom: ik ben niet zo'n voorstander van die rijdende computers die van alles voor mij bepalen en regelen en dan vooral niet (meteen) doen wat ik van ze vraag....


Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: NS bestelt 88 extra sprinters
« Reactie #28 Gepost op: 28 december 2018, 21:24:35 »
... ik ben niet zo'n voorstander van die rijdende computers ...
Nog even en dan is er niets anders en dan kun jij thuisblijven.

Het verbaast mij dat die nieuwe sprinters niet al autonoom kunnen rijden.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: NS bestelt 88 extra sprinters
« Reactie #29 Gepost op: 28 december 2018, 21:51:54 »
Nog even en dan is er niets anders en dan kun jij thuisblijven.
Nee hoor. Men wil toch echt een machinist voorin hebben.
Citaat
Het verbaast mij dat die nieuwe sprinters niet al autonoom kunnen rijden.
Wie zegt dat, dat het niet al voorbereid is?  ;D
Groeten Joop, machinist Lls