BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: VAM65 op 27 december 2018, 09:19:27

Titel: NS bestelt 88 extra sprinters
Bericht door: VAM65 op 27 december 2018, 09:19:27
De NS bestelt 88 extra sprinters, met een totale waarde van 400 miljoen euro. Dat zegt NS-topman Roger van Boxtel in een interview met De Telegraaf. Daarmee bouwt de Spaanse fabriek CAF in totaal ruim 200 nieuwe treinen voor de NS, goed voor 35.000 zitplaatsen.

In 2020 komen nog eens 79 nieuwe intercity's op het Nederlandse spoor, die ook op de hogesnelheidslijn inzetbaar zijn. Er ligt een optie op nog eens tientallen van deze treinen.

De nieuwe aankopen en het opknappen van bestaande treinen zijn volgens Van Boxtel niet voldoende om de verwachte groei van reizigers op te vangen. "Betere spreiding van reizigers is essentieel om het openbaar vervoer niet te laten vastlopen", zegt Van Boxtel tegen de krant.

Een proef die de NS deed om reizigers met 40 procent korting buiten de drukste uren te laten reizen, is volgens de topman geslaagd. "Dat is het verschil tussen staan en zitten", zegt hij. De NS gaat er komend jaar dan ook mee door. "Overheid, onderwijs en bedrijven zien de voordelen van flexibeler werk-, vergader- en collegetijden."

Van Boxtel vindt dat het ministerie van Infrastructuur ook een rol heeft in de aanpak van het openbaar vervoer. "We vragen Den Haag anderhalf miljard euro extra per jaar voor infrastructuur. Essentieel om het Nederlandse ov in beweging te houden en files te bestrijden."

Als voorbeeld noemt Van Boxtel station Schiphol. "Een te krap station, een groeiend probleem. Als we internationaal treinverkeer willen stimuleren, is voldoende capaciteit rond dat knooppunt cruciaal."
Titel: Re: NS bestelt 88 extra sprinters
Bericht door: henk op 27 december 2018, 09:35:16
Ja, nu wil ik dus zo'n CAF Sprinter in H0. Hebben nog een beetje eigenzinnig uiterlijk. Wat dus ook wel de reden zal zijn dat er geen CAF Sprinter in H0 komt.  :-\
Titel: Re: NS bestelt 88 extra sprinters
Bericht door: Martijn193 op 27 december 2018, 09:39:02
Ja dat zou ik ook wel willen  :)

Maar rijden deze dingen nu al, en w zijn de ervaringen?
Titel: Re: NS bestelt 88 extra sprinters
Bericht door: Joop_L op 27 december 2018, 09:42:02
Maar rijden deze dingen nu al, en w zijn de ervaringen?
Ja, die "dingen" rijden al even. Tussen Haarlem en Leiden/Den Haag. De ervaringen, wat ik zo van de collega's hoor, is positief. Schijnt een hele fijne trein te zijn.  8)
Titel: Re: NS bestelt 88 extra sprinters
Bericht door: Daan! op 27 december 2018, 09:44:07
Om het belang van een SNG in h0 nog meer te benadrukken: Met deze bestelling wordt de SNG de grootste materieelserie van NS als het om het aantal treinstellen gaat.
Titel: Re: NS bestelt 88 extra sprinters
Bericht door: Jan-Peter op 27 december 2018, 13:32:04
En blijkbaar is de introductie naar wens verlopen. Dat is ook wel eens een opsteker.

Even de Fyra buiten beschouwing gelaten, was de introductie van de SLT ("SanitairLoze Trein" ;)) minder voorspoedig. Buiten de oeps van de wc, stonden de treinen in het begin vaker stil dan dat ze reden vanwege software problemen. Alleen volledige reset, zoals we die van de computer kennen; stekker eruit, zorgde ervoor dat de trein na enkele minuten weer door kon.
Ik heb die SLT geregeld gezien onder het Pr Clausplein, volledig in het donker.

Jan-Peter
Titel: Re: NS bestelt 88 extra sprinters
Bericht door: Martijn193 op 27 december 2018, 13:53:20
Na ja, daarom vroeg ik het ook. Bij SLT zullen de kinderziektes er bijna uit zijn. Dasr konden ze ook voor kiezen. Bij SNG blijkbaar niet aanwezig....
Titel: Re: NS bestelt 88 extra sprinters
Bericht door: Jeroen Water op 27 december 2018, 14:27:06
NS kon nu helemaal niet meer voor SLT kiezen. Wanneer er nieuwe treinen besteld worden, na openbare aanbesteding, wordt er meestal een contract afgesloten met een basisbestelling en opties voor vervolgbestellingen. Aan zo'n contract zit ook een einddatum. Bij SLT was er ook een mogelijkheid om extra stellen bij te bestellen. Daar.is toentertijd vanaf gezien,vanwege de wc discussie. Inmiddels is dat contract 'verjaard' en kan SLT niet meer bijbesteld worden.

Jeroen
Titel: Re: NS bestelt 88 extra sprinters
Bericht door: Rick 91 op 27 december 2018, 18:14:02
Maar rijden deze dingen nu al, en w zijn de ervaringen?

Ervaringen zijn inderdaad positief. Ik vind het persoonlijk een fijn treintje om mee te rijden. Hele verbetering t.o.v. SLT. Voornamelijk doordat SNG weer zijruiten heeft in de cabine, dit mis ik toch wel erg in een SLT waardoor je het gevoel krijgt dat je met oogkleppen op rijdt. Bovendien zit je in de cabine ook weer een stuk dichter op de frontruit wat toch een beter overzicht geeft. De zogenaamde ''halterem'' (rem die automatisch activeert onder een bepaalde snelheid) bij SNG is ook fijner voor mijn gevoel. Deze activeert pas bij 2 km/h en bij SLT al bij 5 km/h wat toch een grotere schok geeft bij het stilzetten (hier zijn uiteraard ook weer trucjes voor om dit te voorkomen, maar dat ter zaken).

Gr. Rick
Titel: Re: NS bestelt 88 extra sprinters
Bericht door: Joop_L op 27 december 2018, 18:41:18
Buiten de oeps van de wc,
Geen oeps maar een weloverwogen keuze, genomen i.o.m reizigers organisaties en vakbonden.
Citaat
stonden de treinen in het begin vaker stil dan dat ze reden vanwege software problemen.
Hoofdzakelijk waren het bedieningsfouten.
Citaat
Alleen volledige reset, zoals we die van de computer kennen; stekker eruit, zorgde ervoor dat de trein na enkele minuten weer door kon.
Enkele minuten? Hooguit 3. En die kon je er makkelijk weer uit rijden ;D :angel: 

Overigens. Ik heb zelf nog nooit kapot gestaan met een SLT. Zal wel geluk zijn denk ik :-X
Titel: Re: NS bestelt 88 extra sprinters
Bericht door: Thom op 27 december 2018, 22:15:33
Na ja, daarom vroeg ik het ook. Bij SLT zullen de kinderziektes er bijna uit zijn. Dasr konden ze ook voor kiezen. Bij SNG blijkbaar niet aanwezig....
Nu even een trein bestellen waarvan de bouw tussen 2007 en 2012 was kun je anno 2019 wel vergeten hoor, al die mallen daarvoor zijn allang de container in verdwenen, om over het hierboven al aangehaalde aanbestedingsverhaal maar te zwijgen :)
Titel: Re: NS bestelt 88 extra sprinters
Bericht door: ZwolsBas op 27 december 2018, 22:34:08

Waarom kon er in 2008 wel een V(irm) besteld worden dan? die mal stamt ook van begin jaren 93/94...

Ja, nu wil ik dus zo'n CAF Sprinter in H0. Hebben nog een beetje eigenzinnig uiterlijk. Wat dus ook wel de reden zal zijn dat er geen CAF Sprinter in H0 komt.  :-\
Een SLT is er ook niet in model.
Zelfs geen flirt terwijl die in zoveel verschillende landen rijden... Alleen de flirt 1 van Liliput, maar zij durven de kop niet eraf te zagen in de mal.



Ik moet eerlijk zeggen, van de moderne sprinters vind ik de CAF wel heel mooi gelukt de neus en front sluit goed bij de rest aan, een SLT is afgeleid van de BR 423? geloof ik, terwijl die neus heel anders is en wel goed aansluit op de rest.

Kan een CAF trouwens gekoppeld rijden met een Flirt  ;D?
Titel: Re: NS bestelt 88 extra sprinters
Bericht door: Rick op 27 december 2018, 23:57:43
Waarom kon er in 2008 wel een V(irm) besteld worden dan? die mal stamt ook van begin jaren 93/94...
Dat is het jaartal waarin het eerste stel werd afgeleverd, je weet dat tussendoor nog vervolgbestellingen zijn geplaatst...
Titel: Re: NS bestelt 88 extra sprinters
Bericht door: Jeanne op 28 december 2018, 00:20:55
Niet onbelangrijk; ook de normen (oa. crash en brandveiligheid) en regelgeving zijn de laatste tien jaar aardig veranderd. Alleen daarom moet er al een nieuwe aanbestedingscyclus gedaan worden. Zo mocht GTW niet meer nabesteld worden, ook al zou er nog een optie open gestaan hebben.
Titel: Re: NS bestelt 88 extra sprinters
Bericht door: ZwolsBas op 28 december 2018, 00:46:48
Dat is het jaartal waarin het eerste stel werd afgeleverd, je weet dat tussendoor nog vervolgbestellingen zijn geplaatst...
Klopt maar de 2008 virm werd echt pas in 2008 besteld en geleverd in 2009.
Kan me niet voorstellen dat Siemens geen nieuwe SLT kan leveren, dan zal die wel iets anders zijn van binnen maar dat is de laatste V-IRM ook, hele interieur wijkt af.

Gelukkig mocht er geen GTW meer besteld worden, de kop is al een reden om het niet te bestellen, tevens het rare middenrijtuigje wat een Flirt niet heeft en uit het zelfde fabriek rolt.
Titel: Re: NS bestelt 88 extra sprinters
Bericht door: Marc tramt op 28 december 2018, 08:46:04
Worden het trouwens 3'tjes of 4'tjes, of een combi? Dat kom ik nergens tegen.
Titel: Re: NS bestelt 88 extra sprinters
Bericht door: Daan! op 28 december 2018, 09:14:50
50 drietjes, 38 viertjes. Is op somda gemeld met bron.
Titel: Re: NS bestelt 88 extra sprinters
Bericht door: Sander. op 28 december 2018, 11:49:41
De laatste serie VIRM (VIRM-4) is nog net besteld onder oudere Brusselse regelgeving.
Toen mocht je in het bestek nog gewoon voorschrijven dat het uiterlijk moest overeen komen met blabla, technisch identiek zijn aan blabla enz. Dan blijft er voor VIRM vanzelf 1 fabrikant over. Er zijn zover ik weet toen nieuwe mallen gemaakt en een constructie wijziging vwb het weglaten van de liften. (Bredere trappen)

Alles van daarna is volgens strengere regels aanbesteed. Siemens kan nog best SLT bouwen, maar het spul zal niet meer aan de hedendaagse eisen voldoen, dus zal het er niet van komen.

Mvg

Sander.
Titel: Re: NS bestelt 88 extra sprinters
Bericht door: Rick op 28 december 2018, 11:52:38
Klopt maar de 2008 virm werd echt pas in 2008 besteld en geleverd in 2009.
Kan me niet voorstellen dat Siemens geen nieuwe SLT kan leveren,
::)
Niet met de jaartallen googelen, de laatste VIRM-3 werd in 2005 geleverd waarna in 2007 VIRM-4 werd besteld met levering in 2008/2009. Dat kon zo snel omdat de mallen nog aanwezig waren en heeft dus niets te maken met de aflevering van de eerste stellen in 1994 waar je over begon. De laatste SLT komen uit 2012, de mallen daarvan zijn er niet meer en buiten dat is al duidelijk aangegeven waarom er geen extra SLT is besteld.
Titel: Re: NS bestelt 88 extra sprinters
Bericht door: Thom op 28 december 2018, 12:58:56
Als je een materieel type aanbesteed en laat bouwen, spreek je ook wat af over eventuele vervolg bestellingen en daar zal de fabrikant ook op anticiperen.
Zo zal Bombardier dus de mallen van IRM bewaard hebben, en zal Siemens na het niet lichten van de vervolgserie SLT het spul opgeruimd hebben.
Titel: Re: NS bestelt 88 extra sprinters
Bericht door: Martijnstein op 28 december 2018, 13:41:02
De bestelling van de sprinters ter vervangen van Mat 64 en SGM is een beetje jammer gegaan. Het laatste VIRM is nog net voor verplicht Europees aanbesteden besteld bij hofleverancier Talbot (Bombardier). SLT en Fyra moest wel Europees aanbesteed worden. Door het toilet debacle is er geen vervolgbestelling SLT geplaatst, en is er een nieuwe aanbesteding gestart (SNG). Door politieke wispelturigheid moest de NS ook opeens flink capaciteit uitbreiden: eerst waren er plannen om de OV studentenkaart af te schaffen, maar er werd uiteindelijk toch besloten om de OV studentenkaart ook aan MBO scholieren te geven. Hierdoor moest halsoverkop de FLIRT serie besteld worden. Nu zit de NS dus met 3 types sprinters in plaats van 1. ¯\_(ツ)_/¯
Titel: Re: NS bestelt 88 extra sprinters
Bericht door: Joop_L op 28 december 2018, 14:30:55
En met die vervolg order van SNG kunnen die Flirts mooi terug naar de lease maatschappij.  (y) (y)
Titel: Re: NS bestelt 88 extra sprinters
Bericht door: Daan! op 28 december 2018, 14:47:20
Ja daar heb ik ook aan gedacht, maar volgens mij zijn de Flirts gekocht. Daarnaast zijn is op lange termijn nog steeds gerekend met Flirt.
Titel: Re: NS bestelt 88 extra sprinters
Bericht door: Joop_L op 28 december 2018, 15:07:59
Inderdaad Daan! Ze staan niet in de lijst van NSFS.
Titel: Re: NS bestelt 88 extra sprinters
Bericht door: Remco vM op 28 december 2018, 15:21:18
Zijn die flirts zo slecht of die SNG zo goed ;)
Titel: Re: NS bestelt 88 extra sprinters
Bericht door: Joop_L op 28 december 2018, 15:35:42
Flirt is een buitenbeentje met maar 58 stellen. En het inzetgebied is ook beperkt. Stukje Brabant, Zuid-Holland en Gelderland.
Qua rij eigenschappen heb ik er geen ervaring mee. Voor beide moet ik nog voor opgeleid worden.
Titel: Re: NS bestelt 88 extra sprinters
Bericht door: WilcoV op 28 december 2018, 15:57:12
De Flirt is als een tussenserie besteld om verhoging capaciteit op te vangen. Deze kon snel geleverd worden omdat het een model is dat zo van het 'schap' af te halen was. SNG zat toen al in de pen. Sec gesproken gaat NS nu van 3 modellen (SGM, DD-AR, DDM-1) naar wederom 3 modellen, waarbij aangetekend kan worden dat de Flirt bij Stadler in onderhoud kan blijven/gaan.
Qua rijden, tsja, vraag het een willekeurige machinist en je krijgt verschillende meningen. Ik rij er zelf vanaf het proefbedrijf op en vind ze perfect rijden. Ze zijn heel snel (zo snel dat de tractie tot 60% gereduceerd is) en kunnen slip heel goed zelf opheffen. Wel vergt het een andere manier van rijden dan veel machinisten gewend zijn vanwege het gegenereerde remcriterium. Tot op heden had NS materieel een vast remcriterium (voor de ATB) verwerkt in een remstand. De Flirt berekend dit remcriterium op basis van omgevingsfactoren (helling, gladheid, gevraagde remkracht enz.). Hierdoor moet een machinist zelf meer anticiperen om te voorkomen dat de ATB ingrijpt en dat bij levert sommigen nog wel moeite op. Persoonlijk vind ik het heerlijk materieel om mee te rijden en remmen. Ze zijn in korte tijd op snelheid (sneller dan DD-AR en SLT) en hebben een relatief korte remweg.
Titel: Re: NS bestelt 88 extra sprinters
Bericht door: Sander. op 28 december 2018, 18:00:19
.....idd verschillende meningen. Ik ben absoluut niet zo lyrisch over de Flirt. De dynamiek van het remcriterium ontgaat mij bijvoorbeeld volledig. Het ding doet maar wat en reageert vooral veel te traag. Een ATB baanstoring tijdens tractie geven is bijvoorbeeld niet op te vangen. Daarvoor moet hij te lang nadenken.
Je roept tegenwoordig al HC ATB door de portofoon nog voor dat de snelremming is ingezet.
En dat slip opvangen herken ik ook niet. De firma SPENO is jaloers op ons.
Slip moet je zelf opvangen en vooral voorkomen door niet meer dan 20% tractie te geven en vaak nog minder.
Glijden schuren en bonken als je in de herfst nog aan een perron wil parkeren.
Het ED remmen levert vooral veel fluit/piep geluid op, maar echt gevoel heb ik er nog steeds niet bij. Het is vooral naar de meters kijken.
Ben blij als ik een keer SLT mee krijg.

 Liever nog DDAR. Daar kun je op vertrouwen.....plank gas weg en stevig in de ankers. (Wanneer nodig en als de weersomstandigheden dit toelaten) Nog nooit ongecontroleerd mee gegleden.
Daar haal je de rijtijden stukken makkelijker mee dan met een Flirt.

Ik denk niet dat de Flirt zomaar aan de kant geschoven zal worden. Als er nog binnen het HRN sprinterdiensten worden aanbesteed, lijkt het me wel de voor de hand liggende mat soort die over gaat naar de nieuwe vervoerder.


Kortom: ik ben niet zo'n voorstander van die rijdende computers die van alles voor mij bepalen en regelen en dan vooral niet (meteen) doen wat ik van ze vraag....


Mvg

Sander.
Titel: Re: NS bestelt 88 extra sprinters
Bericht door: 72sonett op 28 december 2018, 21:24:35
... ik ben niet zo'n voorstander van die rijdende computers ...
Nog even en dan is er niets anders en dan kun jij thuisblijven.

Het verbaast mij dat die nieuwe sprinters niet al autonoom kunnen rijden.
Titel: Re: NS bestelt 88 extra sprinters
Bericht door: Joop_L op 28 december 2018, 21:51:54
Nog even en dan is er niets anders en dan kun jij thuisblijven.
Nee hoor. Men wil toch echt een machinist voorin hebben.
Citaat
Het verbaast mij dat die nieuwe sprinters niet al autonoom kunnen rijden.
Wie zegt dat, dat het niet al voorbereid is?  ;D
Titel: Re: NS bestelt 88 extra sprinters
Bericht door: Daan! op 28 december 2018, 21:52:54
Nee hoor. Men wil toch echt een machinist voorin hebben.

Nog wel...
Titel: Re: NS bestelt 88 extra sprinters
Bericht door: Daan! op 28 december 2018, 21:58:35
De Flirt is als een tussenserie besteld om verhoging capaciteit op te vangen. Deze kon snel geleverd worden omdat het een model is dat zo van het 'schap' af te halen was. SNG zat toen al in de pen. Sec gesproken gaat NS nu van 3 modellen (SGM, DD-AR, DDM-1) naar wederom 3 modellen, waarbij aangetekend kan worden dat de Flirt bij Stadler in onderhoud kan blijven/gaan.

DDM-1 is geen sprintermaterieel maar intercity.
Het is maar net in welke tijd je de vergelijking maakt tussen het aantal type sprinters. Plan V is niet in zijn geheel vervangen door SLT. Daardoor is er ook een tijd een sprinterpark geweest van Plan V, SGM, DD-AR en SLT. Teruggaan naar één type materieel per product is ook niet wenselijk overigens. Bij een defect in de gehele serie kun je niets meer rijden. Het was wat betreft standaardisatie mooi geweest als Flirt er niet was geweest en over vier jaar er alleen SNG's en SLT's in de sprinterdienst hadden gereden. Helaas.
Titel: Re: NS bestelt 88 extra sprinters
Bericht door: 72sonett op 28 december 2018, 21:59:07
Nee hoor. Men wil toch echt een machinist voorin hebben.

Een willekeurig iemand met een NS pet is al genoeg, een opblaaspop kan ook.

Misschien zijn ze inderdaad al wel voorbereid voor autonoom rijden. Brugstekker er uit, decoder er in en gaan...
Titel: Re: NS bestelt 88 extra sprinters
Bericht door: Thom op 28 december 2018, 22:00:14
De Flirt is als een tussenserie besteld om verhoging capaciteit op te vangen. Deze kon snel geleverd worden omdat het een model is dat zo van het 'schap' af te halen was. SNG zat toen al in de pen. Sec gesproken gaat NS nu van 3 modellen (SGM, DD-AR, DDM-1) naar wederom 3 modellen, waarbij aangetekend kan worden dat de Flirt bij Stadler in onderhoud kan blijven/gaan.
Die worden gewoon onderhouden door NS zelf in Maastricht, en niet door Stadler.
Hooguit dat die laatste er nog zal lopen vanwege garantie en grotere problemen.

DDM-1 is geen sprintermaterieel maar intercity.
Ik vind DDM1 nou niet bepaald Intercity comfort, en daar heeft het ook de kleurstelling niet voor gehad, maar juist de typische stoptrein livrei nog.
Titel: Re: NS bestelt 88 extra sprinters
Bericht door: Joop_L op 28 december 2018, 22:03:37
DDM-1 is geen sprintermaterieel maar intercity.
Trekt op als DD-AR, comfort is 0 net als DD-AR en remt als een tierelier, ook net als een DD-AR. ;D  Kortom, prima sprinter materieel  (y) (y)
Titel: Re: NS bestelt 88 extra sprinters
Bericht door: iarnrod op 28 december 2018, 22:17:46
CAF heeft al jaren wat lopen over Het Kanaal. Zowel rijtuigen als motorwagens.
Naast de Ierse Spoorwegen, Heeft de Transpenninne Express nu leuke bestellingen lopen.
Tot nog toe enkel maar positieve ervaringen als reiziger ermee.
Ook in de Nederlandse stellen is het aangenaam vertoeven.

Die mannen uit Zarragossa boeren wel lekker en blijven groeien.
Ze maken nu ook spullen voor hogere snelheden.
Titel: Re: NS bestelt 88 extra sprinters
Bericht door: Daan! op 28 december 2018, 22:18:11
Met beiden eens, maar zolang ik me herinner is ddm1 als intercity/sneltrein ingezet. Zeker nu. De  4500 en 3400 zijn intercity’s.
Titel: Re: NS bestelt 88 extra sprinters
Bericht door: Dennis1984 op 28 december 2018, 23:25:14
Goed te zien dat de Europese treinmarkt, die jarenlang werd gedomineerd door Alstom, Bombardier en Siemens nu wat meer concurrentie krijgt. Stadler is sinds een tiental jaar een belangrijke speler geworden en de laatste twee jaar heeft CAF echt een groot aantal aanbestedingen gewonnen.

Nog even aanvullend op productie-technische en aanbestedingsmoeilijkheden die een extra bestelling van SLT onmogelijk maken kan ik mij herinneren van bijvoorbeeld de VIRM-IV dat de reizigersorganisaties behoorlijk ontstemd waren over bijvoorbeeld de hoge instap.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Titel: Re: NS bestelt 88 extra sprinters
Bericht door: ZwolsBas op 29 december 2018, 00:16:09
Het hoge instap verhaal heb ik nooit begrepen...  ::)
Ga eens naar Duitsland of Belgie... daar heb je echt hele lage perrons, en geen haan die er naar kraait.
Laten we niet over Spanje hebben... Is ook allemaal West Europa.
Titel: Re: NS bestelt 88 extra sprinters
Bericht door: Thom op 29 december 2018, 16:30:18
Dus we moeten hier dan ook maar achter blijven lopen zoals in die landen?

Menig minder valide of slecht ter been zijnde mensen zijn daar blij mee dat ze hier wonen en niet in de landen die jij nu opnoemt.

En reken maar dat die discussie onder die mensen wel degelijk speelt in een aantal van die landen.
Titel: Re: NS bestelt 88 extra sprinters
Bericht door: iarnrod op 29 december 2018, 17:43:35
Goed te zien dat de Europese treinmarkt, die jarenlang werd gedomineerd door Alstom, Bombardier en Siemens nu wat meer concurrentie krijgt. Stadler is sinds een tiental jaar een belangrijke speler geworden en de laatste twee jaar heeft CAF echt een groot aantal aanbestedingen gewonnen.

Maar ook de Aziaten komen hier opzetten: Hitachi-Rail mocht enkele jaren terug in het VK de hoge Snelheidstreinen leveren om vanuit Margate/Dover tussen de Eurostars door naar Londen St. Pancras sporen. De Angelsaxe'en waren er zo tevreden door, dat ze voor het Britse gouverment, nieuwe, deels Hybride HST's aan het leveren zijn aan verschillende operatoren om de snelle diesel en elektrische treinsets van de jaren 1976-1986 te gaan vervangen. Een deel van het spul wordt nu gemaakt in de vroegere, en overgenomen Ansaldo/Breda fabriek in Italië.
En NS dochter Abellion Scotrail nam ook nieuwe elektrische treinstellen van Hitachi-Rail in dienst voor het regionaal verkeer tss Edingburgh en Glasgow.

En ook in het Oostblok timmert men verder. Skoda mocht ook al (met een bescheiden bijdrage) aan de DB leveren.
Dit voor de Snelle regionale diensten tussen Regensburgh-Munchen (Trek/Duw dubbeldekstreinen geschikt voor 200km/u)

Meer info:
https://www.caf.net/en/cafmundo.php#proyectos
http://www.hitachirail-eu.com/
https://www.skoda.cz/en/
Titel: Re: NS bestelt 88 extra sprinters
Bericht door: ZwolsBas op 30 december 2018, 11:53:02
Dus we moeten hier dan ook maar achter blijven lopen zoals in die landen?

Menig minder valide of slecht ter been zijnde mensen zijn daar blij mee dat ze hier wonen en niet in de landen die jij nu opnoemt.

En reken maar dat die discussie onder die mensen wel degelijk speelt in een aantal van die landen.
Dat zeg ik niet, maar ik begrijp niet dat Brussel die landen kei en keihard aanpakt met een dwangplicht tot perrons te verhogen, de NMBS nog zoveel perrons dat nog op slechts 30cm hoogte zit, wanneer was dat in ons land? volgens mij minstens een halve eeuw terug. Hoe moeilijk is het om die perrons met 50 cm te verhogen? als wij dat kunnen kunnen zij dat ook.
Dat het gelijkvloers beter is voor mensen die slecht ter been zijn 100% mee eens, maar waarom deden ze dat 100 jaar terug niet? ook toen bestonden mensen die slecht ter been waren en gehandicapten... dat heb ik gewoon nooit begrepen, maar beter nu dan nooit.
Titel: Re: NS bestelt 88 extra sprinters
Bericht door: VAM65 op 20 februari 2019, 08:46:27
De nieuwe sprinters van de NS hebben last van kinderziektes. De treinen rijden sinds december, maar hebben veel storingen en vallen soms meerdere keren op een dag stil, schrijft De Telegraaf. De eerste trajecten waar de sprinters rijden, Den Haag-Haarlem en Leiden-Hoorn, hebben daarom geregeld te maken met vertragingen.
Afgelopen vrijdag ging de sprinter acht keer kapot waardoor 130 treinen vertraging opliepen, blijkt volgens de krant uit actuele cijfers van ProRail. De gemiddelde punctualiteit op deze trajecten is dit jaar gezakt van 92 naar 82 procent, met uitschieters naar 64 procent op sommige dagen.

De NS heeft 206 treinen van dit type, Sprinters Nieuwe Generatie (SNG), besteld bij de Spaanse fabriek CAF. Tussen nu en eind 2022 komen ze gefaseerd in de dienstregeling.

Volgens belangenclub Voor Beter OV ligt het probleem bij de NS zelf. "Die laat er onervaren personeel op rijden. Reizigers zijn de dupe van bedienings- en softwarefouten", zegt voorzitter Rikus Spithorst in de krant. "Deze treinen zijn onvoldoende getest."

Dat spreekt de NS tegen. Het spoorwegbedrijf erkent dat er opstartproblemen zijn, maar noemt dit "vrij normaal bij een nieuw type trein". "Het is even wennen voor machinisten, conducteurs en monteurs. Er komen oplossingen voor de huidige problemen, die niet groot zijn. Gaandeweg worden de SNG-prestaties opgeschroefd."

Reizigersvereniging Rover maakt zich desondanks zorgen en heeft de NS om opheldering gevraagd. "De SNG-sprinters gaan een belangrijke rol spelen in de NS-dienstregeling van 2020. Daarom willen we dat eventuele problemen snel worden opgelost", zegt directeur Freek Bos tegen De Telegraaf.

bron: www.nos.nl
Titel: Re: NS bestelt 88 extra sprinters
Bericht door: Marc tramt op 20 februari 2019, 09:22:40
Pfffff... kunnen de 'serieuze' media stoppen met het bellen van Spithorst voor zijn mening?
Nu wil hij weer ervaren mensen op een nieuw type treinstel.  ::)
Dacht overigens dat NS voldoende reserve op stal hield om een en ander op te vangen maar blijkbaar werkt dat niet?
Titel: Re: NS bestelt 88 extra sprinters
Bericht door: Sander. op 20 februari 2019, 09:32:31
Als we meneer Spikhorst toch niet hadden....  Altijd zeer genuanceerd problemen ontleden tot de kern en daarbij gelijk met een structuele oplossing komen. Geef die kerel een sollicitatie formulier !


Op iedere nieuwe materieelsoort zit personeel met weinig ervaring. Ik denk niet dat we veel machinisten kunnen vinden die al 5 jaar of langer op SNG rijden.

Het valt inderdaad op dat er de laatste weken meer verstoringen zijn door SNG. Geen idee waar het aan ligt, maar je zult toch met het spul moeten rijden om daar achter te komen. Als het de spuigaten uiloopt zal de serie vast wel tijdelijk aan de kant gezet worden, een wijziging ondergaan en weer terug in dienst komen. Er is reserve materieel voor handen.

Het hedendaagse spul zijn nu eenmaal rijdende computers en dat is niet altijd een verbetering tov old school treinen. Vind maar eens uit waarom je een deurstoring krijgt nadat het toilet exact 76 maal is doorgespoeld tijdens het ED remmen en alleen bij ATB code 60 wanneer een drietje en een viertje in specefiek die volgorde gecombineerd rijden.

Als een mat'64 na combineren het tweede treinstel niet "zag" dan zat er een duif in de koppeldoos.
Tegenwoordig is het een duif of 101 verschillende computer/software toestanden of een falende Wifi verbinding in geval van Flirt of.....

"Het komt wel goed schatje"


Mvg

Sander.





Titel: Re: NS bestelt 88 extra sprinters
Bericht door: Tomasso op 20 februari 2019, 09:55:19
Rikus Spithorst, voorzitter van BeterOV, tevens penningmeester, algemeen bestuurslid, secretaris alsook enig lid en donateur. Daarnaast is hij vrijwilliger bij de club. 'T is me wat met die Rikus...

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Titel: Re: NS bestelt 88 extra sprinters
Bericht door: Joop_L op 20 februari 2019, 10:38:09
Zelfde geluid produceerde hij ook toen de SLT kwam.  Ook toen gingen in het begin veel treinen "stuk" En ook toen kwam het goed.  (y)
Titel: Re: NS bestelt 88 extra sprinters
Bericht door: Remunj op 20 februari 2019, 12:51:17
Rikus Spithorst, voorzitter van BeterOV, tevens penningmeester, algemeen bestuurslid, secretaris alsook enig lid en donateur. Daarnaast is hij vrijwilliger bij de club. 'T is me wat met die Rikus...
Kunnen ze dat zeikwijf niet een algemeen spreekverbod opleggen.
Behalve de Telegraaf is er toch echt niemand meer die die vent nog serieus neemt met zijn commentaar  ::) :-X
Titel: Re: NS bestelt 88 extra sprinters
Bericht door: dh3201 op 20 februari 2019, 15:33:08
Jammer dat NS nu geen stoomsprinters kan inzetten, zoals ze in 1934 deden ter vervangen van de door kinderziektes uitgevallen dieseldrieën  ;D
Titel: Re: NS bestelt 88 extra sprinters
Bericht door: Marc tramt op 20 februari 2019, 17:18:42
Oh, dus dat nieuwe treinen kinderziektes hebben weten we pas 85 jaarr?
Tja, daar reken je dan niet op.
Titel: Re: NS bestelt 88 extra sprinters
Bericht door: Thom op 20 februari 2019, 20:01:52
Daar rekent men wel op, maar wat moet je anders om erachter te komen?

Uiteindelijk gewoon de dienst ermee in en ervaren en monitoren wat er gebeurd allemaal...
Titel: Re: NS bestelt 88 extra sprinters
Bericht door: laurent op 20 februari 2019, 23:10:35
De laatste tijd meer storingen... Nou worden ze de laatste tijd ook op een tweede traject ingezet: Leiden - Hoorn.
Titel: Re: NS bestelt 88 extra sprinters
Bericht door: Sander. op 21 februari 2019, 08:13:26
...dat is helemaal waar natuurlijk. Wellicht dat het aantal storingen in verhouding is gebleven tov het aantal inzetten, maar hebben ze wel meer invloed, omdat de SNG's nu op een andere route rijden. Hoofddorp midden tot en met de Hemboog is wel een kritisch druk traject.

Mvg

Sander.
Titel: Re: NS bestelt 88 extra sprinters
Bericht door: Quinzeedied op 22 februari 2019, 14:35:30
Gelukkig bestaan er ook nog iets genuanceerdere media  ;)

https://www.nu.nl/binnenland/5756400/treinexperts-over-nieuwe-sprinter-ns-in-beginperiode-altijd-storingen.html (https://www.nu.nl/binnenland/5756400/treinexperts-over-nieuwe-sprinter-ns-in-beginperiode-altijd-storingen.html)
Titel: Re: NS bestelt 88 extra sprinters
Bericht door: dwem op 22 februari 2019, 14:57:40
Ja, de mensen die er WEL verstand van hebben.

Dirk