Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:29:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:28:37
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:25:23
Youtube fimpjes emplacement Feijenoord omstreeks '90 door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:57:10
Kalkwagens van NS door MOVisser
Vandaag om 00:10:33
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 00:00:52
Roco NS plan V door Biesje
19 October 2025, 23:27:06
Artitec DE-2 Rood/Reclame banen rijdt niet meer ? (Garantie?) door dennie
19 October 2025, 23:18:07
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Biesje
19 October 2025, 23:17:52
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
19 October 2025, 22:52:10
Da's Daz 2 door Huup
19 October 2025, 21:35:47
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
19 October 2025, 21:29:56
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
19 October 2025, 21:06:11
Pendel module Viessmann 5214 door Mar-Cas
19 October 2025, 20:55:49
Schroefkoppeling voor H0. door Blausee-Mitholz
19 October 2025, 20:53:09
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
19 October 2025, 20:51:48
Van 2D afbeelding naar 3D model door BartvD
19 October 2025, 20:14:42
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
19 October 2025, 17:45:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
19 October 2025, 17:33:56
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Daan!
19 October 2025, 17:20:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
19 October 2025, 17:12:51
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
19 October 2025, 16:56:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
19 October 2025, 16:55:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
19 October 2025, 16:32:59
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door bellejt
19 October 2025, 16:21:46
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
19 October 2025, 16:07:22
Dampflok-Museum Hermeskeil door 1200blauw
19 October 2025, 15:43:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
19 October 2025, 15:31:04
Tender Roco Br 001 wiebelt een beetje door Josephes
19 October 2025, 14:46:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
19 October 2025, 14:31:12
  

Auteur Topic: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.  (gelezen 77759 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #135 Gepost op: 12 December 2019, 11:46:51 »
Ik ben benieuwd naar je ervaring om de rails met DAS-klei te bewerken en hoe je dat gaat aanpakken.
Ik heb dat ook een keer gedaan - het idee kwam geloof ik van Chris Nevard -  maar het beviel me toen niet.

Leen.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18226
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #136 Gepost op: 12 December 2019, 12:16:11 »
Ik volg nog steeds met grote interesse. Mooi! (y)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3533
  • Mcn NSR Groningen.
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #137 Gepost op: 13 December 2019, 10:57:40 »
@ Leen,

Ik heb mijzelf ook eerst even ingelezen in de beste methode om het materiaal te verwerken.
Het belangrijkste is dat je de klei even goed door de vingers laat gaan nadat het uit de
verpakking komt, dan wordt het soepeler en makkelijker te verwerken.

Tevens gebruik ik voor het afwerken en gladstrijken vaak natte vingers, in dit geval is
het dus natte vingerwerk maar het resultaat is na een nachtje niet verkeerd.

@ Ronald,

Zeker doen  ;D


Gisteravond nog even de styreen strips verwijderd en met een natte kwast de
randen gefatsoeneerd, zodat ze mooi glad afgerond zijn en niet haaks en rafelig.

DSC_3133 by Robbert Jan., on Flickr

Enkele wagons heb ik al getest, met diverse wielen en flensmaten gaat het prima
zonder enige sporen van klei aan de wielen of sporen in de klei.

DSC_3138 by Robbert Jan., on Flickr

Geeft moed om verder te gaan met de rest van het emplacement en daar ben ik eerst
begonnen om 1mm staf te verlijmen aan de binnenkant spoorstaaf, met kristal klear
want dat laat gemakkelijk weer los ipv houtlijm.

DSC_3136 by Robbert Jan., on Flickr

Rondom dit wissel wordt het wel een uitdaging, de vrije ruimte die de wisseltongen
benodigd zijn is zo goed mogelijk uitgezet, maar er moet nog wel her en der wat
geplakt en geknipt worden, zeker rondom de stellerstang waar ik geen klei in wil hebben.

We zullen zien  ;D

Gr,

Robbert Jan.

The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #138 Gepost op: 13 December 2019, 11:14:41 »
Het ziet er goed uit. Ik zie dat je de bielzen mooi schoon hebt kunnen houden. Ik vond dat nogal een probleem.

Leen.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3533
  • Mcn NSR Groningen.
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #139 Gepost op: 13 December 2019, 20:57:48 »
Hoi Leen,

Alle rail en bielzen die nu nog zichtbaar zijn worden
geheel of deels dichtgesmeerd met klei.
Uitgezonderd de reeds met ballast ingebedde delen.

Het deel wat ik strak heb afgewerkt zit onder het
laadstation, de sporen er naar toe worden nagenoeg
identiek, met wat meer reliëf in het oppervlak door
het gebruik van wegvoertuigen en dergelijke.

Het is zeg maar semi straatspoor van samengeklonterde
kolen, zand, ballast enz.

Gr,

Robbert Jan.

The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3374
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #140 Gepost op: 13 December 2019, 21:15:00 »
Hoi Robbert Jan,

Misschien een rare vraag, maar waar haal je in onze omgeving (Groningen) DAS-klei? Pippoo’s heeft het bijvoorbeeld niet.
Mooi trouwens, die verdere bouw van je Colliery!

Wolter

Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3533
  • Mcn NSR Groningen.
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #141 Gepost op: 13 December 2019, 21:21:54 »
Hoi Wolter,

Het was voor mij ook zoeken, ik heb uiteindelijk
via het web een bestelling gedaan via BOL en dat
had ik de dag er op al in huis, knullig maar helaas
is er geen winkel in mijn omgeving die het verkoopt.

De Bruna bied het op de website wel aan maar in
de winkel hebben ze het niet, ben er geweest, dus dat
is dan ook zo'n dooddoener.

Enfin, het verwerken gaat mij prima af  (y)

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3374
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #142 Gepost op: 13 December 2019, 21:34:17 »
Dank je, Robbert Jan,

Inderdaad vreemd dat zoiets in de buurt van de hoofdstad van het Noorden niet in een fysieke winkel te koop is. Mijn belangstelling voor die klei komt van het werk van Chris Nevard, ik zag dat je dat ook kent.

Wolter

Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3533
  • Mcn NSR Groningen.
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #143 Gepost op: 13 December 2019, 21:39:15 »
Hoi Wolter,

Zie ook je inbox, maar Flokstra in Groningen heeft het
wel op voorraad, schoot me net te binnen eigenlijk.

Het werken met klei is inderdaad door Chris Nevard en
Floris Dilz tot stand gekomen, zeker om dat het als
materiaal, in mijn ogen, best goed verwerk en bewerkbaar
is met simpele gereedschappen.

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #144 Gepost op: 13 December 2019, 21:42:17 »
Hoi Leen,

Alle rail en bielzen die nu nog zichtbaar zijn worden
geheel of deels dichtgesmeerd met klei.
Uitgezonderd de reeds met ballast ingebedde delen.....

Ja, ik snap het nu. :-[  Het stuk spoor wat je afgesmeerd hebt ziet er strak uit.
Ik wilde de bielzen er toen nog net bovenuit laten steken, en dat lukte niet goed.

Leen.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3374
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #145 Gepost op: 13 December 2019, 22:37:32 »
Dank, Robbert Jan!

Die ballast gaat er dan heel anders uitzien dat wat de handel aanbiedt: het wordt vooral een ondefinieerbare prut. Mooi qua sfeer, ik mag dat wel.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3533
  • Mcn NSR Groningen.
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #146 Gepost op: 17 December 2019, 12:48:01 »
En weer door, een paar dagen klei aanbrengen en het is nu klaar en kan drogen.

DSC_3146 by Robbert Jan., on Flickr

Als eerste het gedeelte voor het laadstation voorzien van een 2e laag klei.
Daarin ook direct bandensporen gemaakt met een vrachtwagen en een auto zodat
er straks meer leven in het oppervlak zit, tenslotte is het grotendeels aangereden
zand/steen/ballast en kolen troep wat onder vochtige omstandigheden niet
bepaald een solide ondergrond is.

DSC_3151 by Robbert Jan., on Flickr

Aan de andere kan verder met de aansluitende sporen, ook daar de styreen staf
in verlijmd en vastgeprikt zodat het goed kan drogen.

DSC_3161 by Robbert Jan., on Flickr

DSC_3159 by Robbert Jan., on Flickr

DSC_3170 by Robbert Jan., on Flickr

Een avondje kleien verder en het wissel zit nu in de bestrating alsmede het deel
voor de loods, het wissel ook al vrij snel ontdaan van de styreen staf zodat de
overtollige klei uit het mechaniek gehaald kon worden, momenteel werk het nog
probleem vrij en de klei is eigenlijk al droog.

DSC_3167 by Robbert Jan., on Flickr

En daarna de rest van het terrein aangepakt, alvorens echter eerst het stootjuk
(Peco kitje) en een smeerkuil geplaatst en deze direct ingewerkt.
De loods is ook ingepast en rondom afgesmeerd, de opening moet nog wel wat
gefatsoeneerd worden zodat de loods er makkelijk in en uit wil, voor nu.

Ben best heel tevreden met het resultaat, als het straks goed droog is dan maar eens
voorzichtig een kleurtje er op  ;D

DSC_3172 by Robbert Jan., on Flickr

Voor het laadstation is alles al droog genoeg en de wagens rollen moeiteloos over
het spoor gezien ik de moeite heb genomen om dit bij het aanbrengen van de klei
vrij te houden van klei, de spoorstaaf steekt minimaal uit boven de kleilaag en dat
is precies wat mijn bedoeling was.


Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 497
    • Mijn levenswerk
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #147 Gepost op: 17 December 2019, 13:26:44 »
Kool-ere wat mooi!

Groet Jeroen

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3533
  • Mcn NSR Groningen.
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #148 Gepost op: 17 December 2019, 17:45:33 »
Dank je wel Jeroen  (y)


Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1535
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #149 Gepost op: 23 December 2019, 15:46:51 »
Fraai RobbertJan! Jammer dat er niet zo’n draadje bestaat van je andere baan.

Ik wil een losweg van klei gaan maken. Hoe doe jij dat met de bakrand/bescherming. Of blijft dat wel heel?