Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
Perronhoogte TP3 door Ronaldk
Vandaag om 08:36:50
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Pauldg
Vandaag om 08:33:03
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:31:57
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 08:29:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 08:28:57
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:18:33
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Basilicum
Vandaag om 08:06:12
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door ES44C4
Vandaag om 07:57:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
  

Auteur Topic: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.  (gelezen 51696 keer)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #150 Gepost op: 23 december 2019, 17:35:58 »
Hoi Joran,

Ik heb de randen zo goed als mogelijk glad afgewerkt zodat er geen
scherpe hoeken aanwezig zijn, ik probeer om straks deze overgang
nog wat te camoufleren met verf of een stukje aluminium lijst.

De eerste laag verf die ik al heb aangebracht is nagenoeg de zelfde
kleur als de verf op de bak dus daarmee kom ik al een heel eind.


DSC_3192 by Robbert Jan., on Flickr

Een eerste laag Tamyia German Grey acryl verf om de details naar voren
te halen, met name de bandensporen.

DSC_3191 by Robbert Jan., on Flickr

DSC_3189 by Robbert Jan., on Flickr


Een beetje aankleding en dan begint het ergens op te lijken.

DSC_3193 by Robbert Jan., on Flickr


En op de mat vandaag een gereedschapje om stalen golfplaat mee te maken.
All the way from Down Under.

Corrugated Iron Maker by Robbert Jan., on Flickr


Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #151 Gepost op: 28 december 2019, 14:23:54 »
En weer door, een paar dagen vrij dus even wat klusjes opgepakt.

Als eerste een 2e laag verf aangebracht en deze een nacht laten
drogen, de volgende morgen met een poetsblok de sporen schoongemaakt.

IMG_20191226_215055 by Robbert Jan., on Flickr

Een poging gedaan om test te rijden, de Barclay's werken prima
maar de 0-6-0 austerity had wat ruzie met de ruimte tussen spoorstaaf
en kleilaag dus daar eerst maar eens wat aan gedaan.

Daarna wederom alles geverfd en schoongemaakt om alvorens weer
een poging te doen.

<a href="https://www.youtube.com/v/6Km-4v5AWy8&amp;feature=youtu.be" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/6Km-4v5AWy8&amp;feature=youtu.be</a>

Jep het rijd nu prima, maar dan doemt het volgende probleem al weer
op, de overspill bij het laden van de wagens, dit komt regelmatig in
de groef tussen rail en kleilaag in en tilt daarbij de wagens uit de rails.
Dus dat wordt ook een uitdaging om goed werkend te krijgen zonder
problemen.  ::)

Enfin, een paar wisselstellers heb ik al wel geplaatst om eens te kijken
hoe dat lijkt, prima zo.

IMG_20191226_214937 by Robbert Jan., on Flickr

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #152 Gepost op: 28 december 2019, 14:31:53 »
 (y) (y)

Leen.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9857
    • belse roestkraam
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #153 Gepost op: 28 december 2019, 20:13:21 »
hoe ist gemodder met klei jullie al met al bevallen? Heb zelf hier en daar eigenlijk achteraf nog teruggegrepen op mn oudste straatspoormethode: draaistelletje met een paar heel lompe oude jouef-wielen met ruimschoots geweld door het straatspoor ploegen, ene keer tegen de linker spoorstaaf duwen dan weer tegen de rechter, zo bouwe je genoeg marge in voor al het materieel met een beetje normale wielen. Achteraf was t waarschijnlijk de snelste manier geweest om alles gewoon integraal dicht te smeren, geen moeite doen wat dan ook vrij te houden en dan gewoon ruimte maken voor de wielen met mn ouwe jouef-draaistelletje. Tis een nogal lomp uitziende methode maar eigenlijk vrij nauwkeurig.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #154 Gepost op: 28 december 2019, 21:58:43 »
Hoi Floris,

Ik heb al eens eerder met rotband straatspoor
gemaakt en dat inderdaad met een oud
draaistel ingereden om ruimte te maken voor
de wielflenzen.

Deze keer heb ik eerst alle binnnekanten van de
spoorstaven voorzien van een stuk rond styreen.
Daarna de klei aangebracht en een paar uur
gewacht, het is dan lang niet droog en het styreen
kan dan zo verwijderd worden, even met een natte
kwast de randjes bij langs en klaar.

Althans, dat dacht ik, blijkt er toch te weinig ruimte
op sommige plekken te zitten, uiteindelijk met een
afgebroken ronde vijl alles uitgeharkt en nu loopt
het prima.

De klei geeft een mooie structuur en werkt prima
als ondergrond, na de eerste schilderbeurt ziet het
er al heel acceptabel uit en ik ben dus wel blij
dat ik met klei ben gaan werken.

Zeker de tip om houtlijm aan te brengen en daar
over heen te kleien scheel enorm in de krimp het is
maar minimaal geslonken, geen probleem  (y)



Vandaag aan het klooien geweest met het laadstation.
Er viel nog best veel aan de zijkanten over de grond en
dat heb ik ondervangen door de zijkant van de uitstroom
opening dicht te zetten met "houten latjes" zodat het net
lijkt als of dit zo hoor en dus niet een snelle "fix"

Binnenkort weer meer.


Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #155 Gepost op: 04 maart 2020, 13:13:54 »
Even weer een update;

Tussentijds een aantal beurzen en beursjes gedaan met mijn andere banen dus
de tijd was er niet om echt te focussen op de Colliery, dan toch maar weer verder.

Roofing with Corrugated Iron by Robbert Jan., on Flickr

Onder het mom van, beter mee als onverlegen, eigen mokken met opdruk
besteld in het VK via Ebay, leuke hebbedingejtes.

Roofing with Corrugated Iron by Robbert Jan., on Flickr

Het zeefgebouw en verlading voorzien van een paar plaatjes styreen zodat
ik verder kan met het aankleden van het dak.

Roofing with Corrugated Iron by Robbert Jan., on Flickr

Ook hier komt golfplaat op te liggen gezien het een moderner gebouw is.
Geheel rechts loopt het dak iets weg, zodoende komt het niet buiten
het profiel van de bak.

Ransomes and Rapier Steam Crane Dcc. by Robbert Jan., on Flickr

Daarnaast een nieuw speeltje onder handen gehad, deze is nu digitaal
bedienbaar middels het aanbrengen van 2 motortjes onder de kap.
Heeft 3 keer goed gewerkt op Rail 2020 maar helaas door wat
Wifi issues is één motortje opgebrand, deze wordt t.z.t vervangen.

Motorizing Ransomes and Rapier by Robbert Jan., on Flickr


<a href="https://www.youtube.com/v/PRGE7JV6Lv4&amp;feature=youtu.be" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/PRGE7JV6Lv4&amp;feature=youtu.be</a>

Beide motortjes zijn erg klein maar passen perfect en zodoende
was het een eitje om het allemaal werkende te krijgen.
Beter als handbediening, we zijn tenslotte lui volk  ;D ;D

Wheathering Preperation by Robbert Jan., on Flickr

En verder met wat wheathering werk, tenslotte kan je niet genoeg
verschillende kolenwagens hebben, deze zijn ingewassen en bewerkt
met verdunde Revell 8 (icm Ammo odourless thinner) zodat ik straks
met roesttinten de bakjes kan gaan afwerken.

Wheathering Preperation by Robbert Jan., on Flickr

Wheathering Preperation by Robbert Jan., on Flickr

En de middelste is nog schoon, de bakjes zijn los gekocht om een aantal
niet zo mooie varianten te vervangen, deze passen 1 op 1 op de onderstellen.

De originele plastic kleur was zwart, gezien dit niet de kleur is die ik wou
hebben zijn ze met Tamiya verf grijs gespoten.


Voor nu, op naar de volgende update.

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #156 Gepost op: 17 maart 2020, 09:17:15 »
Wat te doen, gekluisterd aan huis en af en toe naar het werk om de reizigers van A naar B
te brengen in deze rare tijden.


Een geestdodend karweitje oppakken, het snijden en aanbrengen van
plastic stripjes op het dak van de locomotiefloods, alsmede leisteen na te bootsen.

Engine Shed by Robbert Jan., on Flickr

Engine Shed by Robbert Jan., on Flickr

Wat een werk, maar het resultaat wordt wel uniek en daar ging het om, ik wou niet
een kant en klaar dak er op plakken en het klaar noemen.

Door dat het eigenlijke dak (de zwarte onderlaag) maar 0,25mm dun is zakt het dak al
iets door tussen de spanten en dat is precies wat de bedoeling was, geen enkele strakke
rechte lijn maar meer speels en gebruikt, daarom liggen de leistenen ook niet strak in
het gelid.

De binnenkant van de loods heb ik reeds voorzien van een houten vloer van vineer.

Engine Shed by Robbert Jan., on Flickr

Samen met de binnenmuren die al op kleur zijn gebracht is het nu nog een schoon
geheel, dat moet uiteraard wel gaan veranderen.
De binnenmuren zijn allemaal eerst in het zwart gespoten en daarna op kleur gebracht.
Zodoende hoop ik alle lichtlekkage weg te nemen gezien de wanden erg dun zijn.

Engine Shed by Robbert Jan., on Flickr

De volgende to-do is de inspectieput en de ruimte tussen de sporen, deze wil ik ook
met vineer opvullen maar dan als een soort van vierkante tegels die verwijderd zouden
kunnen worden, zodoende kan dan de inspectieput ook dicht gelegd worden voor een
geheel vlakke werkvloer. (a la VSM loods in Beekbergen tijdens TnT.)

Verder van Modulu een heel aantal figuren geschilderd, enkele machinisten en overig
personeel, deels afkomstig van Hattons passende bij de Andrew Barclay stoomloc en een
deel gekocht op Rail 2020 waar ik mijzelf ook heb laten scannen.

Modelu Figures by Robbert Jan., on Flickr

Modelu Figures by Robbert Jan., on Flickr

De figuren zijn zeer gedetailleerd en na een verfbeurt met acryl verf zeer mooi en
zeker de moeite waard.

En dan nog wat wheathering, alles was ter voorbereiding voor OT 2020 maar helaas
moet dat een andere keer plaats gaan hebben, het is niet anders.

Wheathering Stock by Robbert Jan., on Flickr

2 Barclay's in een eerste toestand van wheathering, nog geen extra tintjes roestigheid
en vuiligheid, slechts een zwarte wash en wat kolenpoeder.

Wheathering Stock by Robbert Jan., on Flickr

De J72 of Austerity, ook in de eerste laag wheathering, gelukkig valt de naad in de ketel
nu minder op, iets wat mij niet lekker zit maar het model is ook niet strakker in elkaar
te krijgen zonder schade.
Ik denk dat het te maken heeft met de aanpassingen aan de cabine, deze was iet wat krom
waardoor de deuropening taps toe liep, dit heb ik ondervangen met een paar stripjes messsing
en een paar incisies aan de binnenkant van de kap, er zat veel stress in het materiaal.

Wheathering Stock by Robbert Jan., on Flickr

En de Sentinel met een brandstoftanker, beide ook in het eerste stadia van wheathering,
dus ook nog zeker niet klaar.

Wheathering Stock by Robbert Jan., on Flickr

En als laatste, een Jcb graafmachine, een leuk modelletje wat na wheathering heel best
past ondanks de grovere bevestigingen en klinken, iets anders was er zo ongeveer niet.
Er is wel een Dapol plastic kitje maar die is zover niet te poseren, deze is dat wel en kan
dus in de juiste houding neergezet worden zonder daar bij het bouwen rekening mee te
hoeven houden.


En nu eerst weer verder  ;D

Gr,

Robbert Jan.

The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #157 Gepost op: 17 maart 2020, 09:59:26 »
Vloertje in de loods is netjes geworden (y)

Dak is ook netjes geworden. Heb zelf een dak beplakt met allemaal singles, gemaakt van 2 mm triplex, ook zeer geestdodend ;D

Ik volg de vorderingen verder in stilte.  ;)
Groeten Joop, machinist Lls

sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 2212
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #158 Gepost op: 17 maart 2020, 15:01:41 »
Echt genieten dit  (y) (y) 8) 8)


Grtz,

Samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #159 Gepost op: 22 maart 2020, 13:57:23 »
En weer door, gezien we toch niet veel anders kunnen dan thuis aanmodderen en
af en toe naar het werk.

Een leuk bordje gemaakt voor boven de kantoordeur, mbv. een setje letters van Slaters.

Locomotive Shed by Robbert Jan., on Flickr

Verder gegaan met het leggen van individuele leistenen, ook op het het gebouw voor
het aandrijfgedeelte van het liftmechaniek als in "engine house"

Engine House by Robbert Jan., on Flickr

Tevens op dit gebouw het dak een zelfde vorm gegeven als de locomotiefloods, zodoende
passen ze veel beter bij elkaar. De locomotiefloods het nu ook een compleet dak en voor
het schilderen aan heb ik diverse leistenen nog gechipped zodat het verweerd lijkt.

Locomotive Shed by Robbert Jan., on Flickr

Daarna maar een laagje grijs er over heen, om zo te kijken hoe het uiteindelijk wordt.

Locomotive Shed by Robbert Jan., on Flickr

Helemaal niet verkeerd, dus verder met de aankleding van het engine house.

Engine House by Robbert Jan., on Flickr

Een aantal raamopeningen, 2 sleuven voor de kabels en een deur maken het gebouw
een stuk aantrekkelijker om naar te kijken.

Engine House by Robbert Jan., on Flickr

En voor het geval dat de kabel van de geleiderol loopt kan het dak er gemakkelijk af.


Gr,

Robbert Jan.

The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #160 Gepost op: 24 maart 2020, 18:40:42 »
Omdat we toch thuis zitten onder het mom van personeel te veel in deze
tijden van Corona, kan ik net zo goed maar lekker doorbouwen.

Gister kwam mijn nieuwste aanwinst binnen, een ex BR Class 07.
De Zimo sound decoder heb ik al liggen, de speaker is nog onderweg.

Class 07 Powel Duffryn by Robbert Jan., on Flickr

Gister ook gelijk maar even analoog getest op de baan, rijdt perfect en
door de korte wielbasis heeft de loc geen enkel probleem met de krappe
bogen.

IMG_20200323_162105 by Robbert Jan., on Flickr

Onder het toeziend oog van mevrouw is ze goed bevonden  (y)

En vandaag lag mini-me op de mat, de scan op Rail 2020 nu in schaal 1;76
op de baan, in de juiste pose voor de Barclay oid.

IMG_20200324_122349 by Robbert Jan., on Flickr

Voor de rest het engine house afgewerkt en met voegenpasta ingewreven.
Een overpadje gemaakt en de deuren van de loods maar eens geschilderd in
een eerste hechtlaag groen.

IMG_20200324_174043 by Robbert Jan., on Flickr

Oja, en alle blanke railstaven geschilderd met een tintje roest, als beginnetje.

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #161 Gepost op: 24 maart 2020, 18:53:23 »
Mooie plaatjes weer, ook van zo'n charmante toeschouwster!  (y)

Leen.

sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 2212
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #162 Gepost op: 24 maart 2020, 21:42:33 »
 ;D ;D


Grtz,

Samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #163 Gepost op: 25 maart 2020, 06:39:58 »
 (y) wordt super mooi, en lekker bouwtempo.
gr Joke

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #164 Gepost op: 26 maart 2020, 10:41:14 »
Zekers te weten, tijd genoeg om lekker aan te modderen.

Wheathering etc. At the R &amp; J Colliery Ltd. by Robbert Jan., on Flickr

Een hele dag werk, als eerste begonnen met het wheatheren van
de railstaven, Ammo/Mig dark rust (041) en old rust (042) gevolgd
door een complete wash met verdunde Revell 9 (zwart/grijs)

Dit gaf al een heel mooi effect en neemt direct de scherpte van
alle individuele kleuren weg, maar omdat het een dunnen laag
is blijft het onderliggende wel zichtbaar.

Wheathering etc. At the R &amp; J Colliery Ltd. by Robbert Jan., on Flickr

Lekker smoezelig zoals ook op de diverse foto's van de voorbeelden.
Her en der gruis, gemorste kolen en noem het maar op.

Wheathering etc. At the R &amp; J Colliery Ltd. by Robbert Jan., on Flickr

En met een beetje fantasie en tegenlicht lijkt dit toch wel heel mooi  ;D

Wheathering etc. At the R &amp; J Colliery Ltd. by Robbert Jan., on Flickr

Voor het vullen van met name de Austerity is er een Jcb aanwezig.
Deze staat voor nu op standje rust, de berg kolen is voor gebruik in
de eigen locomotieven.

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5