Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.  (gelezen 51690 keer)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #165 Gepost op: 30 maart 2020, 10:54:59 »
En weer door, een beetje aanknooien hier en daar en er is zowaar het één en ander
in de kleur gezet, maakt het toch een beetje meer af.

Loading Station by Robbert Jan., on Flickr

Het laadstation, geheel in de primer gezet, van binnen zwart gespoten en daarna de
oppervlakken met baksteen voorzien van een laagje bruin.
daarna alle stalen delen met het handje in het groen gezet en vervolgens de bakstenen
delen nog met enkele bruintinten wat meer leven gegeven.

Het geheel is daarna ingewassen met voegenpasta, begint er op te lijken  ;D

Maar voor het zover was, eerste een beetje slopen, ik had problemen met lading dat wegsprong
en dan in de groef kwam te zitten tussen ondergrond en rail, daardoor werden de wagons
op getild of kwam de trein zelfs niet eens van z'n plek.

Spillage pit by Robbert Jan., on Flickr

Dus, een drastische maatregel, alles tussen de sporen verwijderen.

Spillage pit by Robbert Jan., on Flickr

Een beitel, dremel, schroevendraaier en stanleymes deden wonderen en zo is
er nu voldoende ruimte onder de sporen voor overtollige lading.

Spillage pit by Robbert Jan., on Flickr

En in de verf, de putten zijn strak langs de binnenkant railstaaf uitgesneden, dus er kan
nagenoeg niks blijven liggen op deze manier.


En dan nog een nieuw gebouwtje, uiteindelijk wil je op diepte geen natte voeten hebben
dus moet het grondwater uit de mijn ook naar de oppervlakte gepompt worden, en wat
is er nou mooier dan een Cornish Engine of Beam Engine zoals nog veel te zien is in het VK.

Cornish Engine by Robbert Jan., on Flickr

Cornish Engine by Robbert Jan., on Flickr

Deze komt naast de liftschacht te staan tegen de achterwand in semi-reliëf net als
alle andere gebouwen.

Vanmorgen even de ramen uitgesneden en de "beam" gefabriekt uit 2 losse zijkanten
en een strook styreen, 2 styrenen pijpjes zijn aangebracht om straks het geheel te kunnen
laten bewegen.


Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2066
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #166 Gepost op: 30 maart 2020, 11:59:05 »
Mooi, zo’n beam engine. Wordt die bewegend?

Groeten,
Gerard

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #167 Gepost op: 30 maart 2020, 13:01:32 »
Hoi Gerard,

Dat is zeker wel de bedoeling, er is genoeg ruimte om een motor en een
overbrenging te realiseren dus dat gaat wel lukken  (y)

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #168 Gepost op: 01 april 2020, 16:12:09 »
Zo, en weer door, en ik heb ook niet stil gezeten, alhoewel, een hoop
uurtjes aan de werktafel doorgebracht.

Verder met de "Beam Engine" of "Cornish Engine"

Cornish Engine by Robbert Jan., on Flickr

Ondertussen alle draaipunten voorzien van messing
buisjes, zodat alles straks zonder problemen kan bewegen.

Cornish Engine by Robbert Jan., on Flickr

Aan de binnenzijde van het huis de lagering aangebracht voor de
beam, met een uitneembare stift zodat alles nog los gehaald kan
worden, wel zo makkelijk.

Cornish Engine by Robbert Jan., on Flickr

En dan komt het moment toch steeds dichter bij, zou het allemaal
soepeltjes lopen, tenslotte is het geheel uit scratch.

De zuiger en plunjer zijn van pvc, een mofje en een stukje pijp.
Het motortje en overbrenging komen ergens uit Hong Kong, zijn
al voor de hele crisis hier geleverd gelukkig  ;D

Cornish Engine by Robbert Jan., on Flickr

Alles samengesteld, met de werkbank als houder voor de aandrijving.
De aandrijving is behoorlijk geknepen, zelfs op 3 á 4 volt liep deze
best heel snel, dus met een aantal diodes de spanning nog verder
terug geregeld, resultaat;

<a href="https://www.youtube.com/v/O_XEU5kM9AY&amp;feature=youtu.be" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/O_XEU5kM9AY&amp;feature=youtu.be</a>

Jawel, dat gaat mooi en zonder enige moeite  (y)

En dan het leukste van alles, de stoommachine, waar nog al wat bij komt
kijken in de vorm van een stangenstelsel, dit zorgt er voor dat de zuigerstang
en de schuifstang lineair kunnen bewegen, ingenieus en zeker na te bouwen.

Cornish Engine by Robbert Jan., on Flickr

Als eerste 6 hangers gemaakt, lekker werkje, beetje solderen.

Cornish Engine by Robbert Jan., on Flickr

Daarna 2 verbindingen gemaakt, noem het maar een koppelstang, deze verbind
alle 3 draaipunten met elkaar en is daarnaast het punt waarop de stoommachine
gaat worden bevestigd.

Cornish Engine by Robbert Jan., on Flickr

Al met al een mooie bak voor meuk, allemaal nog af te werken en daar eens kijken
hoe alles netjes geïnstalleerd kan worden.

Genoeg te doen  ;D


Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15257
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #169 Gepost op: 01 april 2020, 16:34:47 »
Mooi hoor! Je hebt veel geduld om het zo mooi te laten werken, mijn complimenten (y)

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #170 Gepost op: 01 april 2020, 16:41:07 »
Mooi Robert.
Misschien een domme vraag, maar waar diende die "ja-knikker" voor?
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

locofiel

  • Gast
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #171 Gepost op: 01 april 2020, 16:46:12 »
RobbertJan,

Jaren geleden stond er in een Brits treintjesblad zo'n stoomgemaal uit Cornwall.
Als basis werd er flambard van 3 mm genomen, samen gebouwd tot gemaal en bekleed met Dashklei.
Geschilderd met een acrylverf, vervuild enhetdak samengesteld uit reclamefolders, verknipt tot leien en op het dak geplakt en "gewassen".
Nu ik jouw bouwwerk zie, compleet met aandrijving: toppie   (y)

Ben benieuwd naar de volgende stappen.


Gr,

Dirk

ikbenerevenniet

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #172 Gepost op: 01 april 2020, 16:48:45 »
Misschien een domme vraag, maar waar diende die "ja-knikker" voor?

dus moet het grondwater uit de mijn ook naar de oppervlakte gepompt worden


wpinkhof

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
    • Asse-Bad / Assche-les-Bains
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #173 Gepost op: 01 april 2020, 18:18:06 »
Prachtig hoe die pomp loopt! Mooi werk!

Wouter

Verstuurd vanaf mijn Lenovo TB-X304F met Tapatalk


St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #174 Gepost op: 01 april 2020, 19:14:26 »
Indrukwekkend hoor! Heel mooi gedaan!  (y)

Leen.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #175 Gepost op: 02 april 2020, 09:54:20 »
Dank voor de complimenten,

De volgende stap is het interieur, de stoommachine
en de voedingspomp, een deel van het stangenstel
ligt al klaar en kan geassembleerd worden, kijkende
of dit soepeltjes wil bewegen, extra wrijving in het
geheel wil ik koste wat kost voorkomen.

Het gebouw zelf wordt gekleed zoals de gebouwen
die ik heb gezien in Cornwall, foto's genoeg.

De stoomketel staat door  modernisering in een
ander gebouw, gekoppeld aan de reeds gebouwde
schoorsteen.


Vandaag eerst even aan het werk, vanmiddag maar
eens verder kijken, ik kreeg gister ook nog onderdelen
voor de Class 07 binnen, dus die kan ook van sound
voorzien worden.

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 2212
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #176 Gepost op: 02 april 2020, 19:18:43 »
technische bol  8) (y) (y) (y)


Grtz,

Samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #177 Gepost op: 05 juli 2020, 10:21:20 »
Het is al weer even geleden, niet dat er niks gedaan wordt aan het project.
Ondertussen wat verbouwingsperikelen, een beetje spoor 0 en dan een
periode van tropische warmte op de hobbykamer maakt dat het allemaal
wat langzaam verloopt, althans, geen materiaal om een goeie post van te maken.

Allereerst begonnen met wat éénvoudige bodembedekking, zand, geel zand en
een beetje zwart poeder om een simpele dorre ondergrond te maken.

DSC_3203 by Robbert Jan., on Flickr

Op het voorterrein een begin gemaakt met het aanleggen van een intern
stukje smalspoorlijn, voor het aan en afvoeren van diverse materialen.

DSC_3207 by Robbert Jan., on Flickr

Dit wordt allemaal ingewerkt in de ondergrond.

DSC_3211 by Robbert Jan., on Flickr

En een paar dagen verder laat zien dat de rail is ingebed in de ondergrond.

DSC_3219 by Robbert Jan., on Flickr

Het smalspoor gaat uiteindelijk het normaalspoor over en daarna over de weg
naar de achterzijde van de baan, over de weg is optisch gezien hier magnorail
onder zit en dit werkt niet als er een stuk spoor over heen ligt.

IMG_20200702_163157 by Robbert Jan., on Flickr

Tussendoor aan het stoeien geweest met m'n nieuwe RTS Greenkeeper.
Enkele kleuren geel/bruin gras tussen en naast de sporen aangebracht.

IMG_20200703_140430 by Robbert Jan., on Flickr

Het wordt zo al een heel fraai hoekje van de baan al zeg ik het zelf.

IMG_20200703_202751 by Robbert Jan., on Flickr

Oja, voor het verplaatsen van de diverse smalspoorwagens ben ik natuurlijk
wel tractie nodig, gebouwd op een onderstel van een kipper van Artitec.

IMG_20200704_193038 by Robbert Jan., on Flickr

D'r moet nog een motor in en wat kleine details maar het begin is er.
De "handrem" op de achterkant is een overgebleven Werps wisselsteller  ;D

IMG_20200704_193235 by Robbert Jan., on Flickr

IMG_20200704_193326 by Robbert Jan., on Flickr


In ieder geval is het met de huidige weerstomstandigheden goed te doen op de
hobbykamer dus ik kan weer lekker doorwerken aan alle projectjes, dan hebben
we straks weer wat om te laten zien als de beurzen weer doorgang kunnen vinden
zonder enige "hinder" van maatregelen omtrend.


Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #178 Gepost op: 05 juli 2020, 10:31:03 »
Fraai werk weer, Robbert Jan!  (y)

Leen.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #179 Gepost op: 05 juli 2020, 18:39:24 »
Bedankt Leen  (y) (y)
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5