Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
24 april 2024, 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
24 april 2024, 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?  (gelezen 26111 keer)

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3864
Re: De Maaslijn: weer helemaal terug bij af
« Reactie #15 Gepost op: 03 april 2019, 18:20:46 »
Maaslijn kan beter weer van NS worden?  ;D
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6394
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: De Maaslijn: weer helemaal terug bij af
« Reactie #16 Gepost op: 03 april 2019, 18:51:51 »
Ja besteld zijn ze wel, dat klopt - het zal wel iets zijn dat ze pas afgeroepen gaan worden als ongeveer bekend is wanneer ze nodig zijn. Ik kan me niet voorstellen dat ze een paar jaar ergens stil staan in afwachting tot die lijn een keer klaar is.

Ze waren al besteld, maar Arriva heeft ze wegens de besluiteloosheid rond de Maaslijn, na (technische) aanpassing elders in Europa ingezet.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 792
Re: De Maaslijn: weer helemaal terug bij af
« Reactie #17 Gepost op: 03 april 2019, 22:04:54 »
Maaslijn kan beter weer van NS worden?  ;D
Ik denk niet dat het overdragen van de concessie aan de NS leidt tot een verbetering van de dienstregeling. Arriva kent in die zin een beter track record dan de NS op het gebied van het halen van de dienstregeling.

Het probleem op de Maaslijn ligt niet aan de exploitant, maar bij de politiek en ProRail.

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: De Maaslijn: weer helemaal terug bij af
« Reactie #18 Gepost op: 03 april 2019, 22:35:44 »
De DM'90 stellen waren gewoon te huur, maar Arriva heeft gekozen voor aanschaf van GTW stellen en huur van Lint stellen. De GTW heeft regelmatig kuren, aldus te horen gekregen van Arriva machinisten.
De plannen waren gepland voor 150 miljoen en de kosten lopen nu al op naar 230 miljoen. Hierbij wordt nu al door Arriva en Prorail gemeld dat dit eigenlijk al te weinig is. Om de capaciteitsproblemen echt op te lossen zouden ook langere treinen ingezet moeten kunnen worden. Hiervoor moeten echter de perronlengtes van de meeste stations vergroot worden, wat nog eens meer geld zal gaan kosten.
De plannen van NS in het verleden voor elektrificatie zijn altijd door de rijksoverheid tegen gehouden omdat geld voor spoorinfra vooral in de randstad en op routes naar de randstad besteed moest worden. Nu een aanzienlijk deel van de kosten voor rekening van de provincies is gekomen komt er ineens meer schot in de zaak.
Wel hou ik mijn hart vast als in deze relatief korte tijd de kosten al met bijna 100 miljoen verhoogd zijn. Ik zie al Amsterdamse metro en Hoekse lijn problemen ontstaan die de kosten nog verder zullen gaan opdrijven. Dit dreigt zo het nieuwe miljoenenlijntje van Limburg te worden.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: De Maaslijn: weer helemaal terug bij af
« Reactie #19 Gepost op: 03 april 2019, 22:39:24 »
Zullen we even niet vergeten dat Arriva die DM90 wel had kunnen en willen huren, maar de provincie dan zegt "dat magnie" omdat het geen gelijkvloerse instap heeft zoals geëist in de concessie?

ReneN

  • Gast
Re: De Maaslijn: weer helemaal terug bij af
« Reactie #20 Gepost op: 03 april 2019, 23:05:51 »
Tja en zo zit de overheid zichzelf en de reiziger steeds weer in de weg... met veel geldverspilling als resultaat. Geen enkele forens in de regio zal klagen over de instaphoogte als hij maar op tijd en liefst zittend op de plaats van bestemming komt. In de Maaslijn is decennia weinig geïnvesteerd omdat het ver van Den Haag ligt. Het zal met het komende klimaatbeleid wel veranderen, nu duidelijk is dat spoorwegen weer helemaal "in" zijn.  :)

De Duitsers doen het met de parallel rijdende RE 10 aan de andere kant van de grens niet veel beter. Ook daar is het wachten op 2025: https://www.wz.de/nrw/kreis-viersen/re10-und-co-vrr-kritisiert-nordwestbahn-scharf-untragbare-probleme_aid-35973719

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: De Maaslijn: weer helemaal terug bij af
« Reactie #21 Gepost op: 03 april 2019, 23:10:37 »
Geen enkele reiziger?  ???

Dus die oudere slecht lopende meneer met die wandelstok, en die jonge dame in de rolstoel die nu zelfstandig met de trein kan om maar eens wat te noemen zijn geen reizigers?

Niekleair

  • Offline Offline
  • Berichten: 702
Re: De Maaslijn: weer helemaal terug bij af
« Reactie #22 Gepost op: 03 april 2019, 23:25:10 »
Als er een wil is; zou Arriva ontheffing kunnen aanvragen en b.v. 1x per uur met de DM90 rijden. Of 1x per 2 uur; naar gelang wat nodig is.  Daar valt best wel mee te communiceren; dus b.v. de trein die op het uur vertrekt is gegarandeerd gelijkvloerse instap; de trein die op het halve uur vertrekt kan ook een DM90 zijn.
Word wel spannend bij vertragingen etc. Maar er is, als de wil er is, best een mauw aan te passen. Ik vermoed dat in dit geval het (boekhoudkundige) financiele plaatje de DM 90's er van weerhoud om ingezet te worden.
Oeps!

ReneN

  • Gast
Re: De Maaslijn: weer helemaal terug bij af
« Reactie #23 Gepost op: 03 april 2019, 23:34:14 »
Citaat
Dus die oudere slecht lopende meneer met die wandelstok, en die jonge dame in de rolstoel die nu zelfstandig met de trein kan om maar eens wat te noemen zijn geen reizigers?

Eh Thom... ik heb het over forensen. En dan is het nog altijd beter dan helemaal niet de trein in kunnen omdat hij propvol is. Of uitvalt... Dan zouden de Buffels gekoppeld als aanvulling kunnen rijden, nu staan ze te roesten. Omdat deze situatie nog 5 tot 6 jaar duurt lijkt het me de moeite waard ze uit de mottenballen te halen als er dan verder toch niks mee gebeurt.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: De Maaslijn: weer helemaal terug bij af
« Reactie #24 Gepost op: 03 april 2019, 23:48:03 »
Dingen zijn 2 jaar geleden al verkocht.  ;D Dus er over door blijven hameren heeft geen zin, ReneN ;)
Groeten Joop, machinist Lls

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: De Maaslijn: weer helemaal terug bij af
« Reactie #25 Gepost op: 04 april 2019, 00:02:23 »
.....langere treinen ingezet moeten kunnen worden. Hiervoor moeten echter de perronlengtes van de meeste stations vergroot worden, wat nog eens meer geld zal gaan kosten.
...
De perrons van de Maaslijn zijn uitgelegd voor gekoppelde plan U stellen, elk 74 m lang. De GTW zijn 41 resp 56 m lang. Twee drietjes plus een tweetje kunnen dus best wel langs het perron,
probleem is dat dat materieel er gewoon niet is. Indertijd aangeschaft voor de toenmalige hoeveelheid reizigers.
Mvrgr
Koopmans

ReneN

  • Gast
Re: De Maaslijn: weer helemaal terug bij af
« Reactie #26 Gepost op: 04 april 2019, 00:09:20 »
Klopt, er is vrijwel geen reserve:
https://www.gelderlander.nl/boxmeer/tijdelijk-trein-minder-in-ochtendspits-maaslijn~ae4f3d45/

Ja DM '90 is verkocht op papier... Volgens berichten op Somda.nl heeft het Roemeense Ferotrans echter helemaal geen vervoersvergunning en hullen beide partijen zich in dan maar in stilzwijgen. Maar goed, alles rond het thema Maaslijn duurt een eeuwigheid en van hameren word je moe  ;D

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
« Reactie #27 Gepost op: 04 april 2019, 01:19:05 »
De naam van het topic veranderen, gelukkig dat het nu kan...  :)

Ik heb een suggestie binnengekregen en de titel veranderd.

Reinout-als-moderator
« Laatst bewerkt op: 04 april 2019, 14:03:17 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
« Reactie #28 Gepost op: 04 april 2019, 01:34:59 »
Mijn broer woont in de buurt van deze lijn (Mook). Even volgen...
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3864
Re: De Maaslijn: weer helemaal terug bij af
« Reactie #29 Gepost op: 04 april 2019, 05:43:16 »
Dingen zijn 2 jaar geleden al verkocht.  ;D Dus er over door blijven hameren heeft geen zin, ReneN ;)

Dat gaat niet door, geloof dat t bedrijf failliet is ofzo.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI