Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kato ETA 515 door mamory
Vandaag om 20:58:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 20:57:35
Terschellinger Spoor door Scratchbuilt
Vandaag om 20:52:09
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Tomasso
Vandaag om 20:49:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:47:43
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ben
Vandaag om 20:32:45
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 19:58:14
Welke decoder is dit? door 008200
Vandaag om 19:47:47
Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 19:45:52
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
Vandaag om 19:29:31
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Ruben90
Vandaag om 19:10:04
Op Zuid (NL H0) door Ruben90
Vandaag om 19:06:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Jan Bennink
Vandaag om 18:24:09
Overstap naar HTM door defender
Vandaag om 18:23:48
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
Vandaag om 18:22:28
Een leuke vrachtwagen door defender
Vandaag om 18:20:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:01:34
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
Vandaag om 17:36:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 17:27:51
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 16:59:26
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:58:17
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 16:36:08
De fabriek - Spoor 0 door g-j
Vandaag om 16:13:49
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:02:14
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 15:29:48
Tram reageert niet door R1954
Vandaag om 15:00:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:11:34
PB Models, ICR-rijtuigen door serie1200
Vandaag om 14:10:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door nighttrain1
Vandaag om 14:09:15
Nieuwe generatie spoorseinen NL door Eric B
Vandaag om 13:59:34
  

Auteur Topic: Roco, Fleischmann en Piko rails, gaat dat samen?  (gelezen 11937 keer)

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2602
Re: Roco, Fleischmann en Piko rails, gaat dat samen?
« Reactie #15 Gepost op: 23 December 2018, 13:53:04 »
Als herstarter wil ik me toch ook maar in dit topic mengen. eigenlijk heb ik altijd code 100 rails gebruikt (2,5 mm). dit was in de jaren 80. Wel gebruikte ik toen al voor mijn zelfbouw wissels code 80 (2mm). (dat was de schuld van Klaas, die zei dat dat moest.  ;D) nu ik weer wil beginnen twijfel ik ook welke te gebruiken? ik ging er eigenlijk van uit dat al mijn materiaal van toen en nu op die code 100 kan rijden.

en ik meen dat toen ook al de code 80 geen probleem vormde voor bijvoorbeeld de lima koplopers die op de markt waren. ik heb er daar zelf 4 van en als ik me goed herinner lag op de module van klaas toen ook al code 80 en ik kan me niet herinneren dat er ooit een trein van zijn brug gelazerd is omdat het niet werkte. ik vraag me dus af of een minimum eis van code 100 gewoon voldoende is en code 80 bijvoorbeeld voor het echte fijne werk :) maar ik ik merk wel dat ik een hoop in moet halen dus please correct me if im wrong  8)

de tafel die ik gaat maken is  3 meter lang en 125 meter breed

flink tafeltje  ;D ;D
« Laatst bewerkt op: 23 December 2018, 13:55:47 door duikeend »
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22582
Re: Roco, Fleischmann en Piko rails, gaat dat samen?
« Reactie #16 Gepost op: 23 December 2018, 14:09:05 »
Het gaat om rails waarop wielen die voldoen aan nem310 kunnen rijden.
https://www.morop.eu/downloads/nem/de/nem310_d.pdf

Dat is mogelijk met alle tweerailsystemen die momenteel kant-en-klaar worden aangeboden. Niet alleen de 2,5 mm systemen (Piko, Fleischmann Profi) maar ook 2,1 mm (Rocoline), Tillig (code 83 vrijwel gelijk aan 2,1 mm), de verschillende systemen van Peco en het superfijne systeem van Weinert (1,9 mm dacht ik).

Voor de Lima Koploper geldt hetzelfde als voor de Hondekop en de mat’46. De eerste uitgaven hadden te hoge flenzen, maar latere uitgaven niet. De motordraaistellen voldoen dacht ik altijd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26833
    • Pagina van klaas
Re: Roco, Fleischmann en Piko rails, gaat dat samen?
« Reactie #17 Gepost op: 23 December 2018, 14:18:04 »
…...en als ik me goed herinner lag op de module van klaas toen ook al code 80 en ik kan me niet herinneren dat er ooit een trein van zijn brug gelazerd is omdat het niet werkte.
Nou, duikelaartje, het was nog gekker. De rails op mijn brug was code 70. Die waren gespijkerd met haakspijkertjes en daar ratelde alles overheen. Als noodgreep heb ik toen alle spijkers er uit gehaald en de rails vastgelijmd met 2-componentenlijm. Kan ook secondenlijm geweest zijn, daar wil ik even vanaf wezen. Maar het resultaat was dat het geratel over was.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2602
Re: Roco, Fleischmann en Piko rails, gaat dat samen?
« Reactie #18 Gepost op: 23 December 2018, 14:29:11 »
ohja hahaha hoe kon ik het vergeten.  ;D dat spijker verhaal weet ik weer nu je het zegt :)


Voor de Lima Koploper geldt hetzelfde als voor de Hondekop en de mat’46. De eerste uitgaven hadden te hoge flenzen, maar latere uitgaven niet. De motordraaistellen voldoen dacht ik altijd.

tja, ik weet het dus niet goed meer. moet ik me toch maar is in gaan verdiepen. denk wel dat ik 1 van de eerste heb.
« Laatst bewerkt op: 23 December 2018, 14:31:24 door duikeend »
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop