BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: EDJE71 op 22 december 2018, 15:51:46
-
Goeden dag.
ik als beginneling van het bouwen van spoorbaan hebt ik nog wat vragen voor dat ik echt gaat beginnen,
ik wil divers merken kunnen gebruiken zo als Roco rails met rails van Piko of Fleischmann
De vraag is dan ook kan divers systemen aan elkaar gekopeld worden en werk dat ook ??
en waar moet ik opletten bij het aansluiten van divers systemen
Wat ik dus wel weet is dat het: Gelijkstroom wil rijden ,Hooft merk Roco , maat HO , jaartal 1998 , Digitaal , de tafel die ik gaat maken is 3 meter lang en 125 meter breed
wat ik nog wel moet uitzoeken hoe ik een ringleiding moet maken maar dat komt wel goed
-
Als je toch nog gaat beginnen waarom dan van alles door elkaar gebruiken.
Een goed advies is om te kiezen voor een type en merk rail. Hierop kun je wel veel verschillende merken laten rijden.
Let dan wel op de profielhoogte van de rail. Als dit een lage is. B.v. 2.1 of 1,9 mm dan moet je er rekening mee houden dat ouder materieel hierop niet goed kan rijden omdat de flenshoogte van de wielen te groot is.
Persoonlijk zou ik kiiezen voor de Roco line 2.1 mm.
Wiebe
-
Dan moet je wel tweede hands gaan zoeken want nieuw is het spul niet meer verkrijgbaar. Roco line is overigens nog wel verkrijgbaar.
-
Wat is er dan niet meer verkrijgbaar?
-
Hallo Edwin,
Je ziet aan de reacties van andere forumleden dat er voor de keuze een aantal vragen gesteld worden. Oudere locs en rijtuigen hebben vaak hogere flenzen die niet vrij over de genoemde 1,9 mm. hoge railprofielen kunnen rijden. Heb je slechts enkele ‘oudere’ modellen dan kunnen daarvan de wielen aangepast worden en ligt de keuze voor een ‘laag’ 1,9 mm profiel wat meer natuurgetrouw is voor de hand. Naast de genoemde Roco en Piko railprogramma’s kan ik ook het Peco railprogramma aanbevelen. Ik raad je aan zoveel mogelijk ruime bogen te gebruiken. De aangegeven breedte biedt ruime mogelijkheden.
Succes!
Groet,
Silvolde
-
Piko A rails is 2,5 mm hoog (zelfde als de oude Fleischmann rails), alleen is de kop een stuk smaller.
Dingen om op te letten:
Modellgleis van Fleischmann (de gele) is nog van voor het CAD tijdperk en wijkt behoorlijk af in geometrie. Het gaat ook niet lekker samen met Profi rails in dat opzicht
Profi rails van Fleischmann past qua uiterlijk niet bij rails zonder bedding, en de ballast kleur is moeilijk te imiteren
Fleischmann rails heeft een bredere kop, waardoor je overgang lasjes nodig hebt.
-
Aan het voorgaande wil ik graag een vraag toevoegen. Welk merk locs, wagons zijn in de oorspronkelijk vorm niet te combineren met een bepaald merk rails? Is het juist dat het met name op de wissels mis gaat?
Knar46
-
Niet alleen op wissels. Materieel met hoge flenzen rammelt over de spoorstaafbevestigingen van moderne lage rails. Ik heb hier een paar oude Lima rijtuigen die over Geoline rammelen.
Bij materieel met hoge flenzen denk ik met name aan oud Lima en oud Fleischmann spul, maar dan praat je wel over jaren '80 of ouder, zeg ik even uit mijn hoofd.
-
Fleischmann tot eind jaren zeventig, Lima, Jouef en sommige Märklin Hamo modellen tot halverwege de jaren tachtig. Roco altijd goed.
Kortom, het gaat om serieus ouwe zooi. ;D
-
Als je nog hogeflenzenmaterieel hebt kun je daarvoor een apart ovaaltje maken op je baan. Voor de rest neem je dan een vast systeem als RocoLine.
-
Misschien een domme vraag. Maar kun je niet gewoon de wielen wisselen?
Gr
Paul
-
Dat is een goede vraag, Paul. Maar de topicstarter noemt zich een beginner dus heeft hij daar denk ik niet zoveel zin in.
-
Bij wagens en rijtuigen is wisselen van wieltjes niet zo’n punt. Bij locs vaak ingewikkelder. Maar naarmate de tijd voortschrijdt, worden te hoge flenzen voor de hedendaags normen steeds meer een theoretisch probleem. Zeker voor een beginner die gewoon de oudste zooi de oudste zooi kan laten. Ik zou de keuze voor rails er niet meer door laten bepalen.
Ben ook wel benieuwd naar het antwoord oo de vraag waarom drie soorten rails door elkaar. Waarom zou je?
-
Die wielen aanpassen van een lima koploper, bv.
Is afdraaien de beste manier.
Moeten wel al de wielen gedemontreerd worden.
Of zijn er andere mogelijkheden.
Heb wel eens iets gelezen over wielen laten draaien en dan de dremel erop.
Dit werkt dan alleen bij aangedreven wielen.
-
Zeker voor een beginner die gewoon de oudste zooi de oudste zooi kan laten. Ik zou de keuze voor rails er niet meer door laten bepalen.
Eens.
Schaf wat nieuw materieel aan en leg af en toe een ovaaltje "hoge rails" op de vloer om het oude nog es te laten rijden.
-
Als herstarter wil ik me toch ook maar in dit topic mengen. eigenlijk heb ik altijd code 100 rails gebruikt (2,5 mm). dit was in de jaren 80. Wel gebruikte ik toen al voor mijn zelfbouw wissels code 80 (2mm). (dat was de schuld van Klaas, die zei dat dat moest. ;D) nu ik weer wil beginnen twijfel ik ook welke te gebruiken? ik ging er eigenlijk van uit dat al mijn materiaal van toen en nu op die code 100 kan rijden.
en ik meen dat toen ook al de code 80 geen probleem vormde voor bijvoorbeeld de lima koplopers die op de markt waren. ik heb er daar zelf 4 van en als ik me goed herinner lag op de module van klaas toen ook al code 80 en ik kan me niet herinneren dat er ooit een trein van zijn brug gelazerd is omdat het niet werkte. ik vraag me dus af of een minimum eis van code 100 gewoon voldoende is en code 80 bijvoorbeeld voor het echte fijne werk :) maar ik ik merk wel dat ik een hoop in moet halen dus please correct me if im wrong 8)
de tafel die ik gaat maken is 3 meter lang en 125 meter breed
flink tafeltje ;D ;D
-
Het gaat om rails waarop wielen die voldoen aan nem310 kunnen rijden.
https://www.morop.eu/downloads/nem/de/nem310_d.pdf (https://www.morop.eu/downloads/nem/de/nem310_d.pdf)
Dat is mogelijk met alle tweerailsystemen die momenteel kant-en-klaar worden aangeboden. Niet alleen de 2,5 mm systemen (Piko, Fleischmann Profi) maar ook 2,1 mm (Rocoline), Tillig (code 83 vrijwel gelijk aan 2,1 mm), de verschillende systemen van Peco en het superfijne systeem van Weinert (1,9 mm dacht ik).
Voor de Lima Koploper geldt hetzelfde als voor de Hondekop en de mat’46. De eerste uitgaven hadden te hoge flenzen, maar latere uitgaven niet. De motordraaistellen voldoen dacht ik altijd.
-
…...en als ik me goed herinner lag op de module van klaas toen ook al code 80 en ik kan me niet herinneren dat er ooit een trein van zijn brug gelazerd is omdat het niet werkte.
Nou, duikelaartje, het was nog gekker. De rails op mijn brug was code 70. Die waren gespijkerd met haakspijkertjes en daar ratelde alles overheen. Als noodgreep heb ik toen alle spijkers er uit gehaald en de rails vastgelijmd met 2-componentenlijm. Kan ook secondenlijm geweest zijn, daar wil ik even vanaf wezen. Maar het resultaat was dat het geratel over was.
-
ohja hahaha hoe kon ik het vergeten. ;D dat spijker verhaal weet ik weer nu je het zegt :)
Voor de Lima Koploper geldt hetzelfde als voor de Hondekop en de mat’46. De eerste uitgaven hadden te hoge flenzen, maar latere uitgaven niet. De motordraaistellen voldoen dacht ik altijd.
tja, ik weet het dus niet goed meer. moet ik me toch maar is in gaan verdiepen. denk wel dat ik 1 van de eerste heb.