Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Her-(her-)beginnen door J. Brans
Vandaag om 01:21:37
Grootspoor in Frankrijk door Thom
Vandaag om 01:08:43
Wat was jullie allereerste loc? door Syb030
Vandaag om 00:58:56
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 00:33:22
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door jandcargo
06 August 2025, 23:55:24
't Boemeltje door MOVisser
06 August 2025, 22:56:43
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Terugverende koppeling door phdirk
06 August 2025, 22:23:02
Update: baan in de tropen door Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
06 August 2025, 22:12:23
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronaldk
06 August 2025, 21:50:59
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
De fabriek - Spoor 0 door Huup
06 August 2025, 20:48:34
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
06 August 2025, 20:14:08
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
06 August 2025, 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
06 August 2025, 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
06 August 2025, 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
06 August 2025, 11:09:35
  

Auteur Topic: Marklin/Trix koploper  (gelezen 472527 keer)

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1035 Gepost op: 02 January 2009, 14:44:03 »
@ Henk :100% mee eens

Alleen jammer dat je dat niet net zoals bij de ROCO RAm met een stekkertje aan of uit kan zetten.

Succes allen

www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Spoorslag 70

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
  • Periode III/IV
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1036 Gepost op: 02 January 2009, 18:09:02 »
Vandaag, mijn koploper op de baan gehad met de Lenz silver decoder.koploper floot over de baan. Helling van 3% met bocht geen probleem, geen haperingen. Ik had het treinstel gesmeerd en de contactstripjes iets terug gebogen. De decoder ingesteld op 128 stappen.

Gerrit K

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1037 Gepost op: 02 January 2009, 21:03:59 »
Vandaag mijn koploper opgehaald en er een testrondje mee gedraaid. Dat ging goed, maar het standaardadres (42) is voor mij niet handig, dus dat wilde ik veranderen. Dat leek in eerste instantie gelukt, maar na terugplaatsing op de baan reageert mijn treinstel helemaal niet meer. Ik krijg hem ook niet meer in de programmeermodus. Bekend probleem of ben ik de eerste?
Ik werk met een 6021 als centrale en heb bij het programmeren de beide kopbakken aan elkaar geschakeld, zodat (mag je aannemen) een van beide sleepcontacten is ingeschakeld. Begin te vermoeden, dat dat een onjuiste aanname is.

Wie weet meer?

groet, Gerrit

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3368
    • nederlof.net
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1038 Gepost op: 03 January 2009, 11:45:13 »
Ik heb de Märklin inmiddels ook. Direct getest (ziet er niet uit, zo'n lange trein op een testovaaltje met de kleinste C-rail bochten) en geen van de problemen die ik hier gelezen heb geconstateerd! M'n relaisje klikt er vrolijk op los bij het wisselen van de rijrichting, MFX aanmelding ging goed, etc.
Wat me wel opviel is dat de decoder ook rangeerstand ondersteund maar dat deze niet niet standaard aan een functietoets is toegewezen...  Dat is met m'n CS zo geregeld maar ik vind het wel vreemd. Ik had dit met de Märklin Railpro 6504 ook...

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

MichelNL

  • Offline Offline
  • Berichten: 308
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1039 Gepost op: 03 January 2009, 12:24:50 »
Ik had dit met de Märklin Railpro 6504 ook...

Koen
Vertel...? Heb de loc namelijk ook maar geen idee waar je het nu over hebt...  :-[

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3368
    • nederlof.net
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1040 Gepost op: 03 January 2009, 12:28:12 »
De decoder ondersteund de rangeerstand (op halve kracht rijden) maar als je de loc aanmeld op je CS dan zie je geen knopje voor je rangeerstand.
Via de instellingen van de loc kan je zorgen dat deze wel tevoorschijn komt.
Bij de koploper heeft deze functie niet zo gek veel nut maar bij een loc als de 6504 is het wel handig!
Als er behoefte aan is wil ik wel een "handleiding" maken hoe je dit regelt...

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

MichelNL

  • Offline Offline
  • Berichten: 308
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1041 Gepost op: 03 January 2009, 12:33:49 »
Mocht je tijd over hebben dan houd ik me zeker aanbevolen...! :)
« Laatst bewerkt op: 03 January 2009, 14:22:19 door Peter Korsten. Reden: citaat van vorig bericht verwijderd »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1042 Gepost op: 03 January 2009, 16:03:32 »
Ik weet niet meer waar, maar ergens in dit inmiddels lange draadje werd de vraag gesteld wanneer de Koplopers met de grote spoiler bij de koppeling werd uit gerust. Misschien is er al een accuraat antwoord gegeven, maar vandaag kwam ik in het boek Electrische Treinen in Nederland deel 3 de volgende aanwijzingen tegen:

Vanaf 1977 is de eerste proto serie op de rails verschenen, een beetje in de uitvoering zoals Lima die heeft gemaakt. In de jaren daarna zijn er afwijkende (in de zin van niet meer conform het Lima model) volgseries gebouwd, overigens allemaal 3 wagen stellen. In 1989 is dan sprake van de eerste serie 4 wagen stellen. Deze werden in het begin geleverd zonder spoiler. Vanaf foto's krijg ik de indruk dat vanaf 1994 de eerste stellen met een spoiler werden uitgerust en dat in 1996 inmiddels alle koplopers ermee waren voorzien.

Het Maerklin / Trix model is dus bruikbaar vanaf 1994 is mijn eerste voorzichtige conclusie, terwijl de Koplopers al vanaf 1977 op de NL sporen waren te vinden.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8491
  • Spoor N
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1043 Gepost op: 03 January 2009, 18:54:13 »
Spoiler? Noem het maar een baanruimer. :)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

IC 2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1044 Gepost op: 03 January 2009, 20:17:50 »
vanaf wanneer zijn dan die stilte-coupé's

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3368
    • nederlof.net
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1045 Gepost op: 03 January 2009, 20:27:25 »
Mocht je tijd over hebben dan houd ik me zeker aanbevolen...! :)

Ik zal dat doen en dat in een nieuw draadje zetten omdat het hier offtopic is...

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1046 Gepost op: 03 January 2009, 20:40:44 »
Spoiler? Noem het maar een baanruimer. :)
bodykit. dikke GSI jonge...  >:( *hangt naar t midden met 1 hand aan t stuur*

Rolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1047 Gepost op: 03 January 2009, 20:46:43 »
Deze werden in het begin geleverd zonder spoiler. Vanaf foto's krijg ik de indruk dat vanaf 1994 de eerste stellen met een spoiler werden uitgerust en dat in 1996 inmiddels alle koplopers ermee waren voorzien.

Het Maerklin / Trix model is dus bruikbaar vanaf 1994 is mijn eerste voorzichtige conclusie, terwijl de Koplopers al vanaf 1977 op de NL sporen waren te vinden.

mvg,
Ivo

Ze zijn allemaal gebouwd zonder de baanruimer en in '93 is de laatste afgeleverd en jaar later is de eerste al voorzien van n baanruimer. En verder is het stel voorzien van de nieuwe atlas copco compressoren. De 4221 heeft deze afgelopen jaar pas aangemeten gekregen ;) Dus inzet vanaf 2008.

vanaf wanneer zijn dan die stilte-coupé's

Die missen hier gewoon. Die actie is eerder gestart in de ICM3 serie dan de ombouw van de compressor.
« Laatst bewerkt op: 03 January 2009, 20:52:30 door TRDL NRD »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1048 Gepost op: 03 January 2009, 20:51:44 »
Het Maerklin / Trix model is dus bruikbaar vanaf 1994 is mijn eerste voorzichtige conclusie, terwijl de Koplopers al vanaf 1977 op de NL sporen waren te vinden.

mvg,
Ivo

Baanruimers zijn een los aangezet onderdeel. Met één beweging maak je de Koploper geschikt voor de periode tot 1994.  ;)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #1049 Gepost op: 03 January 2009, 20:56:18 »
En de oude knorr compressor dr weer onder. Nog zonder bekasting en ook nog de mg s zonder bekasting ;) en dan kom je al aadig in de buurt van anno 1994
« Laatst bewerkt op: 04 January 2009, 00:40:28 door Peter Korsten. Reden: citaat van vorig bericht verwijderd »