Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Probleem met inloggen door PaulRoman
Vandaag om 08:41:17
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:40:48
Probleem met Trix wagon door henk
Vandaag om 08:31:52
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 08:25:47
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door tothebeach
Vandaag om 07:50:19
ratelende 1300 van Electrotren door Ferdinand Bogman
Vandaag om 07:38:10
EifelBurgenBahn door Eric B
Vandaag om 07:31:26
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door ES44C4
Vandaag om 07:02:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Maartenw
Vandaag om 07:00:36
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Martijn193
Vandaag om 06:09:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 05:00:02
Resin kits best met of zonder grondlaag door Svenn
Vandaag om 04:25:57
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 00:12:39
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Steven Loosman
Vandaag om 00:07:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door roadster36
17 December 2025, 23:56:22
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
17 December 2025, 23:45:49
Contact gegevens Roco NL door Rob Ellerman
17 December 2025, 22:48:29
Modellbau Lingen 2026 door Ronald Halma
17 December 2025, 22:27:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 1200blauw
17 December 2025, 21:55:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door ChrisH
17 December 2025, 21:44:48
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
17 December 2025, 21:25:45
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
17 December 2025, 21:24:20
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
17 December 2025, 21:14:33
Minibaan Visserskaai H0 door gdh
17 December 2025, 20:54:05
Bevestigen Digikeijs DR7111 lichtsein door Pukkie
17 December 2025, 20:51:00
ESU V5 Decoder setting door ATSF2
17 December 2025, 20:48:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
17 December 2025, 20:32:43
Treinbaan (winterlandschap) in winkeletalage door WimC
17 December 2025, 20:18:10
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Frank 123
17 December 2025, 20:09:27
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
17 December 2025, 19:47:21
  

Auteur Topic: Frans loodsje et cetera  (gelezen 384903 keer)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3386
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #2535 Gepost op: 23 January 2025, 14:20:50 »


Dankjewel, Luit.

Jouw opmerkingen bevestigden mijn eerste indruk al. Namelijk dat het ‘aangeplakte’ deel van later tijd is, en dus voor mij te modern. Naschrift: blijkens een foto bestond de uitbouw al in 1974.

Mooi, ik heb alvast de aangebouwde delen verwijderd. Dan krijgt niet alleen de achterkant ‘slechts’ een afdak, maar de zijkant nu ook. Overigens is ‘slechts’ heel relatief: ik mag daksteunen maken uit profieltjes. :)

En omdat het langs het Kanaal flink kan waaien, zal het laden en lossen vroeger wel een dikke stoeverij zijn geweest. Dat hokje stond er niet veur de poelegrap. In het Nederlands: (…) zal het laden en lossen wel enige stofoverlast hebben veroorzaakt. Dat hokje stond er niet voor de flauwekul.

Groet,
Wolter
« Laatst bewerkt op: 23 January 2025, 19:25:06 door Noordernet »
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3386
Re: Frans loodsje et cetera: elevatorgebouw Noyelles
« Reactie #2536 Gepost op: 30 January 2025, 22:38:51 »


Bron: Google

De achterkant van ‘mijn’ gebouw heeft ook een ontvangstgelegenheid voor granen van lossende vrachtwagens; de klep onder het rolluik van de bovenste foto. Natuurlijk gebeurt dat onder een afdak, gesteund door lichte spanten uit - waarschijnlijk - L-profiel.





Het gaat me iets te ver (lees: ik ben te lui) om die spanten te maken uit messingprofieltjes. Maar een experiment om die na te bootsen met platte Evergreen-strip van 0,25 x 0,75 mm is hoopgevend. Qua herhalingsnauwkeurigheid tenminste. Constructief is dit materiaal te licht: de spanten knikken.

Ik maak ze binnenkort opnieuw, maar dan van stripmateriaal 0,5 x 1,0 mm. Dat moet qua sterkte heel veel uitmaken.

Groet,
Wolter




Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9173
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #2537 Gepost op: 30 January 2025, 23:45:42 »
De drie lengtebalken en de onderste en bovenste balken van de steunen zijn mi H-profielen, zij het van verschillende maat. De balk tegen de muur lijkt een U, eveals het korte dwarsbalkje aan de onderzijde daarven. 
De balk die halverwege de onderste en bovenste balk verbindt, weet ik ook niet, maar ik vermoed ook daar een H of minimaal een U- profiel.
Dat maakt het geheel ook stevig genoeg om niet door te zakken.
Ik kan me totaal vergissen hoor, 'k ga enkel af op wat ik op de foto denk te zien.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3386
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #2538 Gepost op: 31 January 2025, 08:59:34 »
Iets dergelijks zal het inderdaad zijn. De gemiddelde treintjesrijder zal het worst zijn hoe die dakspanten moeten worden, maar mij wel. Ik laat het even sudderen.

Nu grotendeels bekend is wat het ruimtebeslag van het gebouw wordt, concentreer ik me op een te bouwen emplacementje. Vooralsnog kan daarop gerangeerd worden door de Franse Wehrmachtsdiesel WR 360 (beter bekend als V36) en de ook nogal Franse NS 2400. Die zijn beiden al gedigitaliseerd. De ex-Pruisische Franse stoomlocomotief moet nog gechipt worden.

Hout is aanwezig sinds het najaar en er kwam onlangs een


fatsoenlijke verstekzaag (zoiets als wat Bessel gebruikt) voor haakse en strakke hoeken.

Tijd hoop ik vanaf juni in overvloed te hebben, omdat ik dan gestopt ben met werken.

Groet,
Wolter

« Laatst bewerkt op: 31 January 2025, 13:53:01 door Noordernet. Reden: Foto verstekzaag »
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Paulus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1134
  • La vie est belle...
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #2539 Gepost op: 31 January 2025, 09:25:34 »
 Lekker vooruitzicht, dus je gaat nog vaker mooie dingen laten zien…. ;)
SNCF - IV / V - SudEst / Zolderbaan LaVie SudEst / Modulebaan

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9173
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #2540 Gepost op: 31 January 2025, 12:20:47 »
Wolter, het doet de stabiliteit goed, die profielen. Pensioen ook trouwens 😇

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12263
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #2541 Gepost op: 31 January 2025, 12:26:56 »
Zomaar een suggestie,maar misschien zijn spantjes ook wel te fabrieken met luciferhoutjes ??
Verder lekker bezig zo  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2198
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #2542 Gepost op: 31 January 2025, 12:28:40 »
Ik droom ook van een afkortzaag en een zaagtafel. En van een bovenfrees. Maar bij de verhuizing van onze zoon zag ik dat allemaal in zijn schuur staan. Dus ik ga de jongeman eens lief aankijken.. :D

Hou dapper stand, Wolter! Mijn laatste weken voelden als 10 jaar.... :(

Albert
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil

https://denapp.blogspot.com/

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 645
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #2543 Gepost op: 31 January 2025, 14:05:04 »
Gewoon kunststof hoeklijn voldoet ook; maar vergeet die driehoekige schetsplaten in de hoeken niet, die geven veel steun en maken het model af.
Veel plezier van je pensioen straks, mag ik je een ongevraagd advies geven? Probeer je werk langzaam af te bouwen en niet abrupt te stoppen.
« Laatst bewerkt op: 31 January 2025, 14:06:54 door Piet Groot »

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3279
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #2544 Gepost op: 31 January 2025, 16:16:26 »
Mooie zaag Wolter, hopelijk kan de gedachte daaraan je laatste weken vergemakkelijken!

Groeten,
Rogier

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3386
Re: Frans loodsje et cetera: spanten et cetera
« Reactie #2545 Gepost op: 01 February 2025, 00:15:34 »


Bron: Google

Dank voor jullie wellevendheid bij mijn aanstaande vroegpensioen. Ja, ik bouw al wat af. :)

Ik kreeg via een PB heel opbouwende opmerkingen bij de plastic spantjes die ik maakte. Achteraf gezien had ik ook bovenstaand beeld moeten plaatsen. Dat maakt de opbouw van die spanten een stuk beter zichtbaar.

Ook Frans: Jura Modélisme kondigde in een nieuwsbrief aan dat Roco geelgrijze ex-NS 2400-en gaat leveren in de SNCF-uitvoering van 1999.

Fijn weekend,

Wolter
« Laatst bewerkt op: 01 February 2025, 09:26:24 door Noordernet. Reden: Meer tekst. »
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3279
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #2546 Gepost op: 01 February 2025, 19:55:25 »
De Roco 62400 (De Franse versie van de NS 2400) staat gepland voor dit jaar. Via google zag ik ook dat hij vooruit te bestellen is:

https://modeltreinwinkel.nl/roco-7300006-h0-diesellocomotief-bb-62405-sncf-dc.html

Overigens is er ook een sound versie..... Dat zou wel gaaf zijn  (y) (y)

Ik heb nog een analoge 2433, misschien toch eens kijken of ik die kan vervangen door een nieuwere versie?

Groeten,
Rogier

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 645
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #2547 Gepost op: 02 February 2025, 10:46:14 »
Wolter, dit lijkt mij het ontvangstgedeelte voor tarwe van het silogebouw.
Het zinken deksel op de grond zal scharnierend zijn en kunnen worden opgetild, daarna kan een wagen met tarwe erin worden leeggekiept.

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6333
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #2548 Gepost op: 02 February 2025, 11:29:56 »
Dat denk ik ook, Piet. Kan ook nog zijn dat de plaat onder de muur door wordt geschoven.

Ik heb zelf heel wat kiepladingen gestort op deze manier: in Harkstede, Hoogezand, Ruischerbrug en Siddeburen.
Nam veel tijd in beslag; later werden gewoon containers bij het land geplaatst.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3386
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #2549 Gepost op: 02 February 2025, 17:01:23 »
Kijk eens, waardevolle aanvulling uit de praktijk. Dank daarvoor.



En om het denkwerk bij het schuiven met sporen en wissels wat te vergemakkelijken kwamen er wat goederenwagens (bijna de hele voorraad) bij het gebouw te staan. Hmm, dat kost veel ruimte. >:(
In het echte Noyelles-sur-Mer telde ik op oude luchtfoto’s zo’n 40 goederenwagens op de zijsporen. Zo grootschalig kan en wil ik het niet maken.

Groet,
Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.