Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 00:15:11
Welke wielreiniger door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:02:34
Beilhack xrotm: rijrichting door Bahn-AG
Vandaag om 00:00:11
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
19 September 2025, 23:23:08
Aachenau West door basjuh1981
19 September 2025, 23:05:36
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
19 September 2025, 22:55:50
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door basjuh1981
19 September 2025, 22:53:19
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door basjuh1981
19 September 2025, 22:52:08
Piko 2025 door De eerste Ivo
19 September 2025, 22:46:38
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Scratchbuilt
19 September 2025, 22:32:40
20 21 september Ritten met Mat '46 tijdens Open Trein Festival NSM door Syb030
19 September 2025, 22:31:17
Onbekend analoog bouwsteentje door Bahn-AG
19 September 2025, 22:20:19
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door RetroJack
19 September 2025, 22:01:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 September 2025, 21:40:34
Alweer is de Weller soldeerbout defect door PeterV
19 September 2025, 21:27:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 September 2025, 21:14:14
Da's Daz 2 door Huup
19 September 2025, 20:41:36
Spur 1 Tage 18 en 19 oktober 2025 door FritsT
19 September 2025, 20:21:31
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
19 September 2025, 20:11:05
Wat doen jullie als het koud wordt? door Sylvester
19 September 2025, 19:59:02
Mijnbouw Indonesië door NS264
19 September 2025, 19:58:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 September 2025, 19:58:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
19 September 2025, 19:52:15
Koploper overzetten naar iTrain door Martin Domburg
19 September 2025, 19:37:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
19 September 2025, 18:56:52
Raadplaatje door grossraumwagen
19 September 2025, 18:21:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
19 September 2025, 18:18:41
ROCO 66420 door Arjan6511
19 September 2025, 17:28:12
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door FritsT
19 September 2025, 16:56:26
Leubachtalbahn door Krokodil68
19 September 2025, 16:44:45
  

Auteur Topic: Frans loodsje et cetera  (gelezen 361558 keer)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3364
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1770 Gepost op: 23 March 2023, 18:43:57 »
Wat een reacties op een paar vakantiefoto’s!

De hoofdprijs gaat naar Piet Groot. De genoemde locatie klopt helemaal. Zij ligt tegenover perceel Heereweg 351. Dank ook voor de toelichting.

Huub, nee, een duimstok/rolbandje ging deze keer niet mee. Maten zijn wel af te leiden uit de rijwielpadtegels 30/30.

En Eric, dank voor de foto’s.

Michel, klopt wel, het is leuk een bepaalde sfeermaker bij je baantje te zetten. Foto’s, een gedicht, iets dergelijks.

Overigens maak ik vaak dit soort foto’s. Als je na vijf jaar ergens weer terugkomt, valt op hoeveel oude dingen zijn vervangen of helemaal verdwenen.

Groet,

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 643
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1771 Gepost op: 23 March 2023, 19:12:41 »


Links op deze foto van een jaar of 60 geleden zie je het nog complete transformatorhuisje tussen Oosthuizen en Warder, aan het toenmalige Warderpad.
In het land naast het spoor zie je nog een houten bokmast van de 10 kV middenspanning staan, die nog niet was afgebroken.
Op de achtergrond nog een spoorwoning bij de Zesstedenweg en de pas gedempte trekvaart naar Edam en Amsterdam.



De trekdraden links van het spoor werden bediend vanaf een post bij de overweg tussen Oosthuizen en Etersheim, ook de overweg in de Zesstedenweg werd vanuit Etersheim gesloten.
Er is nog geen bovenleiding, ik herinner me nog gekoppelde blauwe en rode dieseltreinen op deze plek.
De oude spoorbomen worden vervangen, de nieuwe liggen al klaar.
Ook hier is veel veranderd.......
« Laatst bewerkt op: 23 March 2023, 19:30:28 door Piet Groot »

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3087
  • DB Tijdperk III
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1772 Gepost op: 23 March 2023, 20:23:01 »
Leuk historisch uitstapje (y)

Ook hier is veel veranderd.......
Zeker weten
« Laatst bewerkt op: 23 March 2023, 20:25:42 door basjuh1981 »
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3364
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1773 Gepost op: 24 March 2023, 22:00:05 »
Zo, weer thuis. Een paar dagen in een afwisselend regenachtig en schraal zonnig noordelijk Noord-Holland. Leuk daar, met een mensenslag dat me wel bevalt. En het waait er nog harder dan in Groningen. Op de dagen met slecht weer heb ik de hele bouwdraad van ‘Ekki’ doorgenomen: 30 pagina’s op het Duitse Stummiforum, gelardeerd met fatsoenlijke foto’s van baanopbouw en kleinere en grotere bouwprojecten. Leerzaam om te zien wat iemand in meer dan twaalf jaar tot stand kan brengen, ook omdat dingen daar (ook) niet altijd meteen lukken.
https://www.stummiforum.de/t68271f64-Ekkis-Heidebahn-Klein-und-Staatsbahn-am-Rande-der-Lueneburger-Heide.html

September 1983 was ik daar verplicht, in het groene pak, en niet veel later vrijwillig nog eens op een witte Batavus met derailleur en canvas fietstassen. En ja, ‘Ekki’ heeft de omgeving treffend weergegeven. Op Drehscheibe on Line staan verder nogal eens bijdragen over de Privatbahn in dat gebied, de OHE, met vaak interessante grootbedrijfsituaties.

De baan van ‘Ekki’ staat nu in Anlagen Design Journal. Ik houd niet van de kreet ‘aanrader’, maar het ADJ is, vind ik, een leuk tijdschrift. Nee, catalogusnummers en Nieuws uit Nürnberg zul je er niet vinden. Wél goederenvervoer en dingen die met een echt spoorwegbedrijf te maken hebben.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3364
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1774 Gepost op: 25 March 2023, 12:41:47 »


Spelen met het ophangen van Tolbert Landbouw. En ik weet weer precies waarom ik voor een wandrailsysteem heb gekozen.


Wolter
« Laatst bewerkt op: 25 March 2023, 15:55:31 door Noordernet »
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3364
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1775 Gepost op: 26 March 2023, 10:09:17 »


Ik wilde de plankdragers niet laten uitsteken. Ze steken nu in een klosje met gaatjes, dat tegen de buitenste langsliggers is geschroefd. Aan de andere kant zit net zo’n klos. De boel blijft dan een beetje verschuifbaar.

Wolter


Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7621
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1776 Gepost op: 26 March 2023, 10:23:12 »
Mooie en beproefde oplossing Wolter  (y)

Beproefd als in ook gebruikt met de plankdragers in hun organieke rol, bij planken van 250mm, dragers voor 200mm gebruiken en dan ook ook gaatjes in de onderzijde boren.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6224
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1777 Gepost op: 26 March 2023, 15:25:58 »
...
Op de dagen met slecht weer heb ik de hele bouwdraad van ‘Ekki’ doorgenomen: 30 pagina’s op het Duitse Stummiforum, gelardeerd met fatsoenlijke foto’s van baanopbouw en kleinere en grotere bouwprojecten. Leerzaam om te zien wat iemand in meer dan twaalf jaar tot stand kan brengen, ook omdat dingen daar (ook) niet altijd meteen lukken.
https://www.stummiforum.de/t68271f64-Ekkis-Heidebahn-Klein-und-Staatsbahn-am-Rande-der-Lueneburger-Heide.html
...

Die achtergronden zijn mooi: de modelbaan loopt er naadloos in over.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3364
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1778 Gepost op: 26 March 2023, 15:56:47 »
Achtergrond, Jacob, daar noem je wat.



Via dit forum kwamen onlangs twee Franse geïsoleerde wagens. Een ervan staat op het hoofdspoor van Tolbert, temidden van ander Frans spul uit ongeveer die tijd. Wat mij vooral stoort is het structuurbehang met wandrail. De achtergrond dus.



Gisteren ging ‘Anna’ uit de berichten #1569, 1615 en 1616 weer in elkaar met een door Albert/Scratchbuilt gedoneerde onderstelafdekplaat. De bufferbalken werden gevuld en rood geverfd, terwijl de cilinders juist zwart werden. En er ging nogal wat van de lompe flenzen af. Al met al is het ding net even anders dan de standaard-Anna’s.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3364
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1779 Gepost op: 27 March 2023, 13:33:17 »
Onlangs kwam via dit forum een Roco-diesel van de Baureihe 290. Een oud beestje, uit de productie van 1987.


Er zaten antislipbandjes onder en ook verder nogal lelijke wielen, met een diameter van 12,5 mm.
Ik verving ze door wielen van Alan Gibson met een diameter van 12,2 mm.





Dat ziet er een stuk beter uit.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2143
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1780 Gepost op: 27 March 2023, 21:45:53 »
Mooie loc!  Er komt steeds meer H0 spul bij.  ;)

Kwamen zulke Duitse diesels ook in Tolbert? Of is het gewoon voor de leuk.



Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3364
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1781 Gepost op: 28 March 2023, 06:44:30 »
Klopt, mooie lok.
Nee, ze gingen in het echt niet naar Tolbert, hoewel hij daar niet misstaat. Inmiddels trouwens een oldtimer; ontworpen in 1963, en mijn Roco-uitgave is van 1987. Met de techniek van toen: mooi analoog, met een degelijke, knorrende motor die niet warm wordt.
Er zit trouwens een aanduiding op de lok, in het ‘raster’ dat de lok ook in  Nederland en Frankrijk is toegelaten. Dat biedt wel extra speelmogelijkheden.

En die toevoer van ho-spul klopt wel. Soms ontkom je er niet aan …

Groet,

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3364
Re: Frans loodsje et cetera: Frans smalspoor
« Reactie #1782 Gepost op: 28 March 2023, 21:21:12 »
Tolbert Landbouw werd twee gaten lager gezet, van 1.44 naar 1.34 m bovenkant spoorstaaf. Daarmee kan ik het ontkoppelstaafje beter gebruiken.

En al koekeloerend op het internet vond ik onder de link https://www.brehec.fr/le-petit-train.html nota bene twee films van de afscheidsritten eind 1956 op de metersporige CdN langs de noordelijke Bretonse kust. Amateurbeelden, maar deels in kleur. En breder kijkend dan het spoor ook een heel mooi tijdsbeeld.

En gisteren gingen de twee STEF-wagens van Heris uit elkaar. Ze werden rolbaar gemaakt door een stukje van de verbinding tussen twee remschoenen weg te frezen. Daardoor konden de wielen vrij draaien. En de lodderige kortkoppelingshouders werden weggeknipt. Ik kende het merk alleen van horen zeggen. Mijn oordeel: mooi om te zien, maar mechanisch een drama.
In de opbouwfase kregen de wagens wielen met lage flens.
À suivre.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3364
Re: Frans loodsje et cetera: cassettes en automatisch stoppen
« Reactie #1783 Gepost op: 31 March 2023, 15:35:36 »






Men neme: een blokje hout, bore daarin een gat voor de koppeling, bore twee gaatjes door en twee tot halverwege het blokje, en vlechte tenslotte de koperen kern van installatiedraad door het blokje.

Et voilà: een voeding en tevens voedingonderbreker voor cassettes. Helaas niet zelf bedacht. Evengoed werkt het prima. Ook geschikt voor geduwde treinen. Het zou voor alle schalen moeten werken, vermits spanning uit de rails.

Het principe: de cassette krijgt spanning via de koperen draden in het houten blokje. Een trein schuift het blokje van de baan, waardoor de spanning wegvalt. De trein stopt daardoor.
Ook getest en goedbevonden met een Köf met vliegwiel.

Niets zonder aanleiding. Aan weerszijden van Tolbert Landbouw worden straks cassettes gebruikt. En ik wil niet dat een trein doorrijdt aan het einde van de cassette.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2225
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1784 Gepost op: 31 March 2023, 15:47:06 »
simpel en doeltreffend  (y)
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.