Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
booster vraag door Dave.......
Vandaag om 12:02:14
Met welke tang knip je verenstaal? door hervé
Vandaag om 11:56:55
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door Treinbestuurder
Vandaag om 11:36:37
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 10:43:11
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Bauarbeiten im gange door Eric v C
Vandaag om 10:31:47
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 10:25:34
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Karben
Vandaag om 09:57:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
  

Auteur Topic: Frans loodsje et cetera  (gelezen 352002 keer)

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7284
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1650 Gepost op: 12 January 2023, 20:21:50 »
Nou moet ik zeggen, je onderbouw is ook wel
van het ontwerp 'prøtser'. Vurenhout met
multiplex werkt niet. Maak alles van multiplex,
net zoals de bakken van de modulebaan.
Simpel en rete stevig. Torsie = 0, en zit dat
in je plaat kun je dat juist in je voordeel
gebruiken. Ik zie dit (and correct me if i'm
wrong) als een bezuiniging waar je spijt van
krijgt. Onderbouw goed, bouwer tevreden...
dan kost het maar wat meer.
Mvh Steef

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6180
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1651 Gepost op: 12 January 2023, 20:30:59 »
Goed advies Steef...
Ik heb ook een advies voor jou: hou het een beetje diplomatiek en beleefd.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3343
  • Bricolage français.
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1652 Gepost op: 12 January 2023, 20:38:34 »
Dank jullie. Steef, dank voor je duidelijke bericht. Volgens mij heb ik je begrepen.
En Jacob, jij ook bedankt. Want ik begrijp ook jouw reactie op die van Steef.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3343
  • Bricolage français.
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1653 Gepost op: 12 January 2023, 21:11:02 »
Op mijn werk was het op een bepaald moment gebruikelijk dat we cursussen kregen in luisteren, samenvatten en feed back geven. Die waren heel leerzaam. Ook merkte ik dat die cursussen niet aan iedereen besteed zijn. Lomperiken bijvoorbeeld blijven lomperiken, maar het is goed om te weten dat je een vervelende boodschap ook anders kunt verpakken. En iedereen heeft zijn eigen stijl, dat is prima.

Natuurlijk volg ik mijn eigen weg.

Mijn baanstukje is nog geen meter lang en gemiddeld 35 cm breed (uitwaaierend van 26 naar ongeveer 43 cm. Het weegt ook vrijwel niets, ook niet als er straks een wissel op ligt en een beetje scenery heeft. En het mag van mij een paar graden flexen, om te kunnen koppelen aan andere baanstukken.

Ik heb wel stijve FREMO-bakken gezien waar bij het aankoppelen enorme spanning op de kopschotten kwam te staan. Dus constructief stijf bouwen? Nee, liever niet.

Wolter
« Laatst bewerkt op: 13 January 2023, 09:54:34 door Noordernet. Reden: Woord toegevoegd »
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

C-rails

  • Gast
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1654 Gepost op: 13 January 2023, 10:03:33 »
Vurenhout met multiplex werkt niet.

Als het niet zou werken, zou het ook niet massaal worden gebruikt in de bouw. Als ik met mijn timmermansoog (opgelopen in het verleden  ;D) er naar kijk, zal het in het geval van Wolter zonder enig risico zijn. Gezien het doel van het werkstuk van Wolter, zou zelfs het risico aanvaardbaar zijn.

Wolter, 'keep on trucking'. ik ben benieuwd naar het eindresultaat.
« Laatst bewerkt op: 13 January 2023, 19:42:16 door C-rails. Reden: Typfout verwijderd »

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3343
  • Bricolage français.
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1655 Gepost op: 13 January 2023, 19:30:15 »
Dank je, Cor.

Ik denk ook dat het werkt.

Ik herinner me van vroegere treinritten dat de rijtuigen in de boog bij Terborg altijd kraakten, wat toch duidt op enige lichte torsie. Daar maakte niemand zich zorgen over.

En mocht mijn diorama op termijn ernstig gaan doorzakken, wat ik ook betwijfel, dan kan er altijd nog een extra balkje langs.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

C-rails

  • Gast
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1656 Gepost op: 13 January 2023, 19:44:45 »
Nagenoeg alle constructies zijn dynamisch. Statische constructies zijn veel te gevoelig voor falen. Een rail is erg stevig, maar kijk maar eens als ze zo'n ding leggen of vervangen. Lijkt het wel elastiek.  ;D

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3072
  • DB Tijdperk III
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1657 Gepost op: 13 January 2023, 20:57:55 »
Oh, het is flexrail ;D
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3343
  • Bricolage français.
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1658 Gepost op: 14 January 2023, 21:48:14 »





Vandaag werd de kurklaag opgeplakt. Dat gebeurde onder druk. Ik heb alles gepakt wat zwaar was. En morgen met de bedrading aan de gang.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3343
  • Bricolage français.
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1659 Gepost op: 15 January 2023, 18:56:00 »




Het begin is er weer.


Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2688
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1660 Gepost op: 16 January 2023, 10:10:11 »
Ziet er netjes uit  (y).

Ooit heb ik diverse trainingen in het hout gehad, niet als timmerman maar omdat ik toen werkte bij een houthandel. Het is lang geleden, maar de werking van vurenhout hangt onder andere af van het droogproces, de manier en plek van zagen (met kernhout of de positie naast het kernhout). De precieze details weet ik niet meer, maar hout heeft (dacht ik) de neiging om van de kern af te willen buigen. Dat kan je dus oplossen door hout tegengesteld te gebruiken.

Ook multiplex heeft die eigenschap, dit zijn immers geschaafde lagen hout. Door het in diverse lagen en kruislings op elkaar te verlijmen, wordt dit effect minder. Dan nog kan een multiplex plaat na het zagen opeens gaan werken, zeker bij dunne diktes. 

Het alternatief zijn bv spaanplaat, MDF en OSB, daar zit veel minder spanning in, omdat het verlijmde snippers of chips zijn. Alleen is dat als modelbouwer weer minder prettig verwerken.

Kortom, veel zal afhangen van de persoonlijke voorkeur van de gebruiker. En daar kunnen anderen dan weer van leren  ;D

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3343
  • Bricolage français.
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1661 Gepost op: 16 January 2023, 10:29:05 »
Dank, Rogier.

Van horen zeggen, lezen, meekijken hoe dingen gemaakt worden en ook zelf dingen doen weet ik ook wel wat over hout. En het hoeft zeker niet zo dogmatisch al sommigen op dit forum wel eens beweren.
Overigens behoor ik tot degenen die zonder gêne 40 latten uit een bundel trekken om de meest rechte er uit te vissen. En ik ben wat erfelijk belast met een grootvader die 45 jaar op een zagerij/houthandel werkte en een vader die in mijn beleving altijd aan het bouwen was.

Groet,
Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2688
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1662 Gepost op: 16 January 2023, 10:47:45 »
Eens, om die reden ga ik ook (waar mogelijk) niet meer naar een bouwmarkt voor hout, maar probeer ik naar een (locale) houthandel te gaan. Beter spul, meer keuze en betere kwaliteit.


RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6180
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1663 Gepost op: 16 January 2023, 11:40:35 »
...
Overigens behoor ik tot degenen die zonder gêne 40 latten uit een bundel trekken om de meest rechte er uit te vissen. En ik ben wat erfelijk belast met een grootvader die 45 jaar op een zagerij/houthandel werkte en een vader die in mijn beleving altijd aan het bouwen
...

Ha, ik ben dus niet de enige die dat doet  :)
En ik heb nogal wat timmerlieden in de familie.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3343
  • Bricolage français.
Re: Frans loodsje et cetera: hout
« Reactie #1664 Gepost op: 16 January 2023, 18:48:03 »
Best kans dat die timmerlieden vroeger bij Meihuizen in Wildervank hun hout bestelden.
De wereld is klein, Jacob.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.