Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door mamory
Vandaag om 13:35:53
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Dennis.
Vandaag om 13:34:13
info gezocht over ETS aandrijfunits door Riest AG
Vandaag om 13:21:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Riest AG
Vandaag om 13:19:41
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 13:12:42
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 12:35:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 12:06:11
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 11:34:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:31:30
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door AdLoc
Vandaag om 11:28:42
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 11:13:55
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 11:11:55
Modelspoorbeurs MSC Spijkspoor 11 oktober 2025 door MOVisser
Vandaag om 09:57:16
Show je werkplek door Ronald Halma
Vandaag om 07:04:49
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 06:56:58
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door jeremy23
07 October 2025, 22:39:36
Fleischmann rijtuig 5896 door grossraumwagen
07 October 2025, 22:25:06
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
07 October 2025, 22:21:51
Doornvliet door raymond erdtsieck
07 October 2025, 21:43:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door BrightonBelle
07 October 2025, 21:33:43
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door Dick55
07 October 2025, 21:19:00
Pfarrerwinkel bahn door Paul1969
07 October 2025, 20:56:45
Märklin 2025 door barry1972
07 October 2025, 20:24:34
extra terugmeld module viessmann 5217 door Kolho005
07 October 2025, 20:09:10
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door Rob Ellerman
07 October 2025, 19:36:28
C12c rijtuig door Eelco Storm
07 October 2025, 19:35:38
Roco wagon openen door Herb73
07 October 2025, 19:33:02
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
07 October 2025, 19:19:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
07 October 2025, 19:09:01
waterwagens door j.ossebaar
07 October 2025, 18:34:55
  

Auteur Topic: Frans loodsje et cetera  (gelezen 367162 keer)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3365
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1305 Gepost op: 05 April 2022, 15:10:41 »
Het was ook meer filosoferend bedoeld: als je goed kijkt kunnen heel veel dingen beter.

Die vaste verbindingen tussen NEM-schachten ken ik, maar gebruik ik niet. Ik heb wel een aardig stel liggen, en die gaan t.z.t. in de verkoop.

Groet,

Wolter

Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4061
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1306 Gepost op: 05 April 2022, 16:10:22 »
Het is ook een vreemd gezicht. Een koppeling die normaal tussen de buffers zit in plaats daarvan in de NEM schacht plaatsen

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2908
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1307 Gepost op: 06 April 2022, 07:52:32 »
Je noemde het zonden, dus daarom dacht ik even mee  ;). Het zijn dus meer leerpuntjes, waar je een volgende keer beter op let. Dat is nooit verkeerd. Al doende leert men.

Die vaste verbindingen zijn inderdaad niet op de juiste hoogte, maar optisch wel fraaier naar mijn idee in vergelijking met reguliere modelkoppelingen.

Wolter, als je ze (ooit eens) weg wilt doen, heb ik wel interesse  ;D

Groeten,
Rogier

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3365
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1308 Gepost op: 07 April 2022, 18:25:18 »
Ik zit te veel op treintjefora te kijken. Meestal gaat het daar echter over hebben en nog meer willen, spullen dus.
Dan doe ik liever met relatief weinig en verbeter dat geleidelijk.

Een van mijn favorieten zit onder onderstaande link.

https://www.stummiforum.de/t68271f64-Meine-VWE-Klein-und-Staatsbahn-am-Rande-der-L-neburger-Heide-28.html

Wat ik hiervan leer is dat het landschap er altijd is, en dat de treinen toevallige voorbijgangers zijn.
En dat het daarom de moeite waard is om veel aandacht te besteden aan scenery.


Wolter



Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

H0ppakee

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1309 Gepost op: 07 April 2022, 19:59:57 »
Wat een mooie link zeg. Als je je verliest qua tijd in zo'n draadje, dan weet je hoe goed de baan is. Heerlijk. Dat plaatje met die schienenbus is schitterend.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2160
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1310 Gepost op: 07 April 2022, 21:14:08 »
Mooie link idd. Ik heb me maar eens aangemeld daar, kijken wat er nog meer te zien is.

Albert
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3365
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1311 Gepost op: 07 April 2022, 21:39:56 »
Zover ben ik nooit gekomen, maar ik kijk er wel regelmatig.
Er zitten juweeltjes tussen. Gek genoeg bouwen degenen het snelst die het minst posten. :)

Groet,

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3365
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1312 Gepost op: 10 April 2022, 19:59:04 »





Tussen de bedrijven door verf je een paar wagenbodems.

En de ketel die ik van Piet kreeg werd aangepakt. Nu in de plamuur en t.z.t. bedoeld als lading voor een platte wagen. De ketel komt van een TT-ketelwagen, maar dat gaat mij niet storen.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6239
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1313 Gepost op: 11 April 2022, 11:32:52 »
Ketels heb je in alle soorten en maten.
Mooi bezig, Wolter  (y)
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3365
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1314 Gepost op: 15 April 2022, 12:38:10 »
Plaatjes vooral, deze keer.

Van de Zweedse meubelgigant kwamen nog twee bestekbakken, die precies in een Zweeds ladenblok passen. Die dingen kosten zowat niets. Een ervan bevat al jaren alle penselen en spatels.
Maar je kunt er ook materieel in bewaren of meenemen, zo bleek. Ook ideaal om alvast je buurtgoederentrein in klaar te zetten als je geen fiddle yard hebt.

Een Duitse 50-er zal er net niet of net wel in passen, maar korter materieel kan prima. En spul van Fleischmann Magic Train is net te breed.

Verder ging de ketel van Piet in de spuitplamuur en werd de open wagen verder geschilderd. Mooi, weer een paar stapjes verder.









Wolter

Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6239
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1315 Gepost op: 15 April 2022, 13:04:41 »
Hee, dat past mooi  (y)
Nog wat dunne schuimrubber ertussen en ook voor transport geschikt. Naar beurzen en zo.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3365
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1316 Gepost op: 18 April 2022, 13:42:36 »




Inspiratie voor boombouw: een paar niet te grote exemplaren op fietsafstand van Groningen.





En omdat ik niet kan wennen aan de Peco code 75 wissels, werd een wissel van code 60 rails op pertinax dwarsliggers verbouwd van Proto 87 naar NEM/RP25. En mocht er nog iets aan mankeren, dan is het een kwestie van opnieuw solderen. Spannend? Nee. Leuk om te doen? Ja!

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8797
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1317 Gepost op: 18 April 2022, 15:37:59 »
van Proto '87 naar NEM..... waar moet ik dan aan denken? Ik bedoel, het lijkt me minder fijn, dus waarom dan?

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3365
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1318 Gepost op: 18 April 2022, 16:24:28 »


Het verschil is wel duidelijk als je de vleugelrails (om het puntstuk) en de contrarails vergelijkt. Proto 87 heeft minder ruimte in het puntstuk en tussen de aanslagspoorstaaf en de contrarail. Dat ziet er leuk uit, maar vereist wel dat al je materieel P:87-wielen heeft. Gewone wagenwielen (‘meterwielen’) zijn wel te koop, en die kun je soms ook op diesellocomotieven gebruiken. Maar zulke wielen voor bijvoorbeeld die T3 bestaan niet, die moet je zelf maken. Ik heb dat zelf gedaan met de originele Fleischmann-wielen van de T3, maar dat eindigde in te scherpe flenzen. Dat komt trouwens vooral door de vorm van de Fleischmann-wielen: de overgang van loopvlak naar flens heeft een te grote straal.





En hierboven de vergelijking tussen een originele koppelas van Fleischmann met een afgedraaid P:87-exemplaar. Tja, ik vind de laatste een stuk mooier ...

Mijn ombouwklusje van het wissel ging dus van fijn naar grof, om met materieel wat uitwisselbaar te blijven met anderen. Daarbij verlies je dus flink wat fraaie aanblik.

Groet,

Wolter

Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8797
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1319 Gepost op: 18 April 2022, 16:34:58 »
Met Proto heb ik geen ervaring. RP25 onder een, in mijn geval 1100, hippel of 2400 is al erg mooi.
Dank voor je uitleg, Wolter.