Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 00:48:20
Welke CV wijzigen Piko DSB 1147 soundloc door Jean
Vandaag om 00:10:34
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
21 November 2025, 23:32:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door JeanR
21 November 2025, 23:00:03
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
21 November 2025, 22:53:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 1200blauw
21 November 2025, 22:46:56
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door JeanR
21 November 2025, 22:45:14
Spoor- en tramweg parafernalia door GerardvV
21 November 2025, 22:32:47
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905 door ruudns
21 November 2025, 22:26:57
lange adressen met esu decoders. door NS2408
21 November 2025, 22:19:47
Een nieuw baantje op Micromodules door Joz
21 November 2025, 21:45:24
Bahnstrecke 5867 door gdh
21 November 2025, 21:05:21
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ronald Halma
21 November 2025, 20:57:00
Stottering Piko 98551BD door Ronald Halma
21 November 2025, 20:55:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
21 November 2025, 20:23:35
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Huup
21 November 2025, 20:01:37
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Sven
21 November 2025, 19:34:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
21 November 2025, 19:26:22
Märklin M tapijtbaan door Mark D.
21 November 2025, 19:00:59
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ronald A.
21 November 2025, 18:56:34
De spoorhaven van Zuidbarge. door Scratchbuilt
21 November 2025, 18:50:04
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Karel466
21 November 2025, 17:39:39
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
21 November 2025, 17:03:43
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
21 November 2025, 16:46:50
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Eric v C
21 November 2025, 16:45:03
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
21 November 2025, 16:40:04
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
21 November 2025, 16:26:27
NS Mat 35 Maple Leaf door Montanbahn
21 November 2025, 15:38:25
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
21 November 2025, 14:37:48
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Jelmer
21 November 2025, 13:59:17
  

Auteur Topic: Frans loodsje et cetera  (gelezen 376471 keer)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1305 Gepost op: 05 April 2022, 15:10:41 »
Het was ook meer filosoferend bedoeld: als je goed kijkt kunnen heel veel dingen beter.

Die vaste verbindingen tussen NEM-schachten ken ik, maar gebruik ik niet. Ik heb wel een aardig stel liggen, en die gaan t.z.t. in de verkoop.

Groet,

Wolter

Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4077
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1306 Gepost op: 05 April 2022, 16:10:22 »
Het is ook een vreemd gezicht. Een koppeling die normaal tussen de buffers zit in plaats daarvan in de NEM schacht plaatsen

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3157
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1307 Gepost op: 06 April 2022, 07:52:32 »
Je noemde het zonden, dus daarom dacht ik even mee  ;). Het zijn dus meer leerpuntjes, waar je een volgende keer beter op let. Dat is nooit verkeerd. Al doende leert men.

Die vaste verbindingen zijn inderdaad niet op de juiste hoogte, maar optisch wel fraaier naar mijn idee in vergelijking met reguliere modelkoppelingen.

Wolter, als je ze (ooit eens) weg wilt doen, heb ik wel interesse  ;D

Groeten,
Rogier

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1308 Gepost op: 07 April 2022, 18:25:18 »
Ik zit te veel op treintjefora te kijken. Meestal gaat het daar echter over hebben en nog meer willen, spullen dus.
Dan doe ik liever met relatief weinig en verbeter dat geleidelijk.

Een van mijn favorieten zit onder onderstaande link.

https://www.stummiforum.de/t68271f64-Meine-VWE-Klein-und-Staatsbahn-am-Rande-der-L-neburger-Heide-28.html

Wat ik hiervan leer is dat het landschap er altijd is, en dat de treinen toevallige voorbijgangers zijn.
En dat het daarom de moeite waard is om veel aandacht te besteden aan scenery.


Wolter



Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

H0ppakee

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1309 Gepost op: 07 April 2022, 19:59:57 »
Wat een mooie link zeg. Als je je verliest qua tijd in zo'n draadje, dan weet je hoe goed de baan is. Heerlijk. Dat plaatje met die schienenbus is schitterend.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2193
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1310 Gepost op: 07 April 2022, 21:14:08 »
Mooie link idd. Ik heb me maar eens aangemeld daar, kijken wat er nog meer te zien is.

Albert
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil

https://denapp.blogspot.com/

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1311 Gepost op: 07 April 2022, 21:39:56 »
Zover ben ik nooit gekomen, maar ik kijk er wel regelmatig.
Er zitten juweeltjes tussen. Gek genoeg bouwen degenen het snelst die het minst posten. :)

Groet,

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1312 Gepost op: 10 April 2022, 19:59:04 »





Tussen de bedrijven door verf je een paar wagenbodems.

En de ketel die ik van Piet kreeg werd aangepakt. Nu in de plamuur en t.z.t. bedoeld als lading voor een platte wagen. De ketel komt van een TT-ketelwagen, maar dat gaat mij niet storen.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6314
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1313 Gepost op: 11 April 2022, 11:32:52 »
Ketels heb je in alle soorten en maten.
Mooi bezig, Wolter  (y)
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1314 Gepost op: 15 April 2022, 12:38:10 »
Plaatjes vooral, deze keer.

Van de Zweedse meubelgigant kwamen nog twee bestekbakken, die precies in een Zweeds ladenblok passen. Die dingen kosten zowat niets. Een ervan bevat al jaren alle penselen en spatels.
Maar je kunt er ook materieel in bewaren of meenemen, zo bleek. Ook ideaal om alvast je buurtgoederentrein in klaar te zetten als je geen fiddle yard hebt.

Een Duitse 50-er zal er net niet of net wel in passen, maar korter materieel kan prima. En spul van Fleischmann Magic Train is net te breed.

Verder ging de ketel van Piet in de spuitplamuur en werd de open wagen verder geschilderd. Mooi, weer een paar stapjes verder.









Wolter

Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6314
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1315 Gepost op: 15 April 2022, 13:04:41 »
Hee, dat past mooi  (y)
Nog wat dunne schuimrubber ertussen en ook voor transport geschikt. Naar beurzen en zo.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1316 Gepost op: 18 April 2022, 13:42:36 »




Inspiratie voor boombouw: een paar niet te grote exemplaren op fietsafstand van Groningen.





En omdat ik niet kan wennen aan de Peco code 75 wissels, werd een wissel van code 60 rails op pertinax dwarsliggers verbouwd van Proto 87 naar NEM/RP25. En mocht er nog iets aan mankeren, dan is het een kwestie van opnieuw solderen. Spannend? Nee. Leuk om te doen? Ja!

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9018
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1317 Gepost op: 18 April 2022, 15:37:59 »
van Proto '87 naar NEM..... waar moet ik dan aan denken? Ik bedoel, het lijkt me minder fijn, dus waarom dan?

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1318 Gepost op: 18 April 2022, 16:24:28 »


Het verschil is wel duidelijk als je de vleugelrails (om het puntstuk) en de contrarails vergelijkt. Proto 87 heeft minder ruimte in het puntstuk en tussen de aanslagspoorstaaf en de contrarail. Dat ziet er leuk uit, maar vereist wel dat al je materieel P:87-wielen heeft. Gewone wagenwielen (‘meterwielen’) zijn wel te koop, en die kun je soms ook op diesellocomotieven gebruiken. Maar zulke wielen voor bijvoorbeeld die T3 bestaan niet, die moet je zelf maken. Ik heb dat zelf gedaan met de originele Fleischmann-wielen van de T3, maar dat eindigde in te scherpe flenzen. Dat komt trouwens vooral door de vorm van de Fleischmann-wielen: de overgang van loopvlak naar flens heeft een te grote straal.





En hierboven de vergelijking tussen een originele koppelas van Fleischmann met een afgedraaid P:87-exemplaar. Tja, ik vind de laatste een stuk mooier ...

Mijn ombouwklusje van het wissel ging dus van fijn naar grof, om met materieel wat uitwisselbaar te blijven met anderen. Daarbij verlies je dus flink wat fraaie aanblik.

Groet,

Wolter

Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9018
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1319 Gepost op: 18 April 2022, 16:34:58 »
Met Proto heb ik geen ervaring. RP25 onder een, in mijn geval 1100, hippel of 2400 is al erg mooi.
Dank voor je uitleg, Wolter.