Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
Vandaag om 20:00:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 19:57:40
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Huup
Vandaag om 19:51:02
Duits transport, waar in NL? door 1200blauw
Vandaag om 19:49:13
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:46:28
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 19:39:39
VAM containerwagens spoor-0 door FritsT
Vandaag om 19:23:06
Bahnstrecke 5867 door einte
Vandaag om 19:20:50
ACME 2024 met NS ICNG! door Teoalessandro
Vandaag om 19:15:01
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Overet
Vandaag om 19:12:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
Vandaag om 19:00:28
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 18:29:58
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Huup
Vandaag om 18:29:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:28:00
Rondom Charlois door Wim1969
Vandaag om 18:03:52
Raadplaatje door ajb42
Vandaag om 17:36:58
Märklin 2025 door borotof
Vandaag om 17:19:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:12
MTB DP1 DCC aansluiten op C railwissel door bellejt
Vandaag om 16:53:03
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:51:34
ESU 2025 door Marcel112
Vandaag om 15:44:52
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Nijboer
Vandaag om 15:22:05
Het verdwenen spoorwegmuseum van Piraeus door Bob R.
Vandaag om 14:32:13
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 14:13:26
Artitec 6300 door MathynK
Vandaag om 14:10:08
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 14:02:35
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Eelco Storm
Vandaag om 13:53:58
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 13:52:30
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 13:48:22
Yet Another Servo Decoder door Menno
Vandaag om 12:46:04
  

Auteur Topic: Frans loodsje et cetera  (gelezen 370216 keer)

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 643
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #495 Gepost op: 19 October 2020, 23:29:03 »
De kadasterkaart werd bijgewerkt nadat de loods was gebouwd, dus je kunt eventueel het werkelijke oppervlak op de kadasterkaart opmeten.
Grappig dat jouw werkwijze zo enorm verschilt van de mijne, ik meet altijd eerst en maak vervolgens een eigen interpretatie.
« Laatst bewerkt op: 20 October 2020, 00:07:55 door Piet Groot »

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3361
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #496 Gepost op: 22 October 2020, 22:39:14 »


Nog steeds een deel van de mock up, nu met werkende schuifdeur. Deze schuift achter het nog net zichtbare naambord maar voor de andere wanden langs. Ik kom prachtig uit op een deurhoogte van 3.50 m. Voor een na-oorlogse loods van circa 1960 is dat netjes.

Ik ga nu drie weken in bouwquarantaine en zet dit draadje zo lang op pauze. Dank voor het kijken!

Wolter


Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

RetroJack

  • Online Online
  • Berichten: 6266
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #497 Gepost op: 23 October 2020, 09:11:09 »
Ben benieuwd; ik vond het prototype van de loods al geslaagd!
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3361
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #498 Gepost op: 31 October 2020, 11:09:23 »


Na een week bouwquarantaine even een tussenbericht, ten bewijze dat er wel iets gebeurt. Toen de gevel half klaar was vond ik het leuk even te spelen met wat losse spullen. Ik had eindelijk emplooi voor die zakken, het autootje en de bakfiets. Later vond ik ook nog een vent met een bezem, die past daar ook prima. O ja, ook een transportband past door de half geopende deur naar binnen: handig om kunstmest bij erg slecht weer rechtstreeks van de spoorwagen in de loods te krijgen.

Die bakfiets van Artitec komt trouwens uit een kitje. De bak gooide ik weg. Ik kon niets beginnen met die lelijke klomp giethars. Van styreen kwam er een nieuwe bak op. Het kleurschema is historisch verantwoord.

Nog twee weken bouwquarantaine te gaan ...

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2323
  • Really old handsome bastard
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #499 Gepost op: 31 October 2020, 11:18:42 »
Ja, ja bouwquarantaine. Maar het bloed kruipt.........
Die bakfiets heb je netjes gemaakt. Ik heb die kit ook. Ben benieuwd naar mijn klomp giethars als ik hem open.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3361
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #500 Gepost op: 05 November 2020, 14:18:22 »


Week twee van de bouwquarantaine is bijna afgelopen.
De ‘houten’ gevel staat nu in de verf, Tamiya Deep Green. Eerst bracht ik de Surface primer van het merk aan. Ik vind de dekking van de eerste lagen niet geweldig. Het verven van grotere vlakken met acrylverf vraagt een heel andere, meer vluchtige techniek dan de klassieke alkydverven.



Eerste deur maar even afgeschuurd .....



En opnieuw gedaan (eerste verflaag)  Hmm, word ik hier blij van? Ik heb het naderhand overgedaan.

Over een week weer een vervolg.

Wolter

« Laatst bewerkt op: 05 November 2020, 14:22:33 door Noordernet. Reden: Emoticon doet het niet, verwijderd »
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3361
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #501 Gepost op: 10 November 2020, 21:48:02 »
Eind deze week loopt mijn bouwquarantaine af, een periode van drie weken. Ik probeerde geen tussendoortjes te doen. Dat lukte vrij aardig.



Klaar en geverfd zijn de voorgevel en de twee delen van het dak. En de zijwandjes (niet op foto) zijn ruw voorgesneden en van de vereiste spatiëring voorzien, op 5,75 mm parallel aan elkaar. Dit moet de bouwwijze van gestapelde betonelementen nabootsen.



Het dak is uit kant en klare dakplaat (Auhagen). En dat spul is dikker dan zelfgerolde plaat uit aluminiumblik, mijn aanvankelijke plan. Met de mock up van een spant-met-stukje-dakplaat kon ik mooi uitproberen (1) of de tekening na deze aanpassing nog klopte, en (2) hoe hoog de windveren moeten worden.

Die aanpassing van het dak is gedaan omdat zelfgerolde golfplaat bij zulke oppervlakten te weinig uniform is. Volgens mijn voorbeelddia’s lag golfplaat van asbestcement op de loods. Dat is strak liggend spul met een regelmatig ritme.

Met een beetje geluk komen de belangrijkste delen van de loods deze week af.

Wolter
« Laatst bewerkt op: 10 November 2020, 21:51:43 door Noordernet. Reden: Foto vervangen »
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3361
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #502 Gepost op: 10 November 2020, 23:00:36 »
Leuk, zo’n sprint!



De uitstekende delen van de westgevel werden als één deel uit een stukje PS gesneden, tenminste dat was de bedoeling. Als de boel eenmaal op de ‘betonnen wand’ is geplakt zie je  niets meer van de breuk.

Morgen- en donderdagavond de rest. En overdag gewoon (thuis) werken. Ook dat gaat na acht maanden wennen.

Wat ik niet tijdig afkrijg zijn de dakgoten. Die zijn van het Duitse Marienberg via Enschede onderweg naar Groningen.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

EricZmS

  • Offline Offline
  • Berichten: 1399
  • Buiten de lijntjes is veel meer ruimte
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #503 Gepost op: 10 November 2020, 23:37:10 »
Noordennen in Alteveer had ze ook nog op voorraad Wolter, bijna op fiets te doen vanuit Groningen ;D
Afgelopen week voor het eerst wezen kijken, flinke voorraad Auhagen baukasten onderdelen.
« Laatst bewerkt op: 10 November 2020, 23:39:00 door EricZmS »
Met vriendelijke groet, Eric

ZmS staat voor mijn koffie, Zwart met Suiker.
3x links is ook rechtsaf

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3361
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #504 Gepost op: 10 November 2020, 23:47:13 »
Haha, op de fiets naar Alteveer. Dan knoop ik er meteen familie- en vriendenbezoek aan vast.

Dat Baukastensystem van Auhagen systeem is leuk. Ik heb ooit een startdoos gekocht en een zwik losse raampjes er bij. Voor mijn Franse loodsje zijn nogal wat kozijnen aangepast door ze door te snijden en verkleind weer in elkaar te plakken. Dat werkt prima, en gaat een stuk sneller dan een kozijn helemaal from scratch op te bouwen.

Wolter


Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2181
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #505 Gepost op: 11 November 2020, 08:57:18 »
Als je dan toch al in Alteveer bent kun je ook wel even doortrappen naar Ter Apel...  ;)

Albert
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil

https://denapp.blogspot.com/

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3361
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #506 Gepost op: 11 November 2020, 08:59:49 »
Dat schaar ik onder vriendenbezoek, Albert.  :)

Wolter

Prutsen aan spoor, tram en omgeving.


Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3361
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #508 Gepost op: 11 November 2020, 23:07:28 »


Zijwandjes klaar, op een kleine afwerking na. Ze worden daarna op de juiste hoogte afgesneden. Dan verdwijnt trouwens ook de onderrand van de linker zijwand. Morgenavond komt de achterwand aan de beurt.

En Piet: dank voor de link naar de foto. Die foto is trouwens genomen na 1986: het spoor is al weg.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 643
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #509 Gepost op: 12 November 2020, 00:29:07 »
Het ziet er inderdaad uit dat het spoor niet meer gebruikt wordt, maar de rails ligt er nog wel!