Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:24:15
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 21:46:09
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: Frans loodsje et cetera  (gelezen 346536 keer)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3335
  • Bricolage français.
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #480 Gepost op: 15 October 2020, 11:08:58 »
Nou, Erik, eerlijk gezegd is dat ook wel de uitdaging. Als het alleen een kwestie van in elkaar plakken was geweest, had ik er geen plezier aan beleefd.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2107
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #481 Gepost op: 15 October 2020, 16:56:06 »
Haarkloverij is het zeker niet. Je gaat nog uit van een ruime aanname nl de segmenthoogte van 50 cm. Dat lijkt logisch maar kan net zo goed anders zijn. Haarkloverij wordt het pas als je stad en land op je blote knieën afkruipt naar de juiste hoogte van EEN betonelement, er van uitgaande dat alle betonelementen dezelfde hoogte zouden hebben, wat op zich al een zeer gewaagde aanname zou zijn.

Dus, belangrijk is hoe je bouwwerk lijkt in verhouding tot de plaatjes en jouw rollend materieel. Is het naar jouw gevoel een cm te hoog dan is het simpelweg een cm te hoog. Punt. Want anders blijf je jezelf voor eeuwig afvragen of je niet toch beter.....  Nou ja.

Overigens, ergens in de buurt van Uithuizen staat nog een boeren schuur die is opgebouwd uit betonelementen. Maar die kunnen best een afwijkende maat hebben. Niet gaan kijken dus.  :D

Ga zo door,

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3335
  • Bricolage français.
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #482 Gepost op: 15 October 2020, 19:00:27 »
Albert, dank voor de bemoedigende woorden.

Hoe ik hier de afmetingen heb bepaald heet in pré-Brexit jargon educated guess. Ik weet een paar dingen en daar borduur ik op door.

Het is gemakkelijk om in de valkuil van het perfectionisme te vallen. Je gaat dan alles onderzoeken en bij ieder resultaat benoem je weer een nieuw probleem. Voor je het weet heb je een gefrustreerd hobbyleven achter de rug. Jammer.

Ik heb voor mijn toenmalige modelspoorvereniging ooit een artikeltje geschreven over de tegenstelling tussen perfectionisten en prutsers. De conclusie was dat ze beiden nodig zijn ...

Wolter

Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 641
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #483 Gepost op: 15 October 2020, 21:29:02 »
Wolter,

Ken je deze publicatie? Van blz. 15 t/m 19 staat een leuk stukje over coöperatieve landbouw verenigingen in het Westerkwartier.

https://www.historischmarum.nl/t-olde-guet/oldeguet12.pdf

Piet

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3335
  • Bricolage français.
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #484 Gepost op: 15 October 2020, 22:40:48 »
Leuk Piet! En dank voor je reactie.
Ja, ik was dit blad al eens tegengekomen. Het vullen van zakken rechtstreeks uit een dekzeilwagen staat op blz. 17. Zo ging dat. Niet alleen in Nuis-Niebert, maar in heel Nederland. Dat zal geduurd hebben tot ergens in de jaren 70. Op mijn vroege kleinbeeldfoto’s (vanaf 1975) kom ik die wagens nogal eens tegen op deze lijn. Tegen 1980 zijn die dekzeilwagens verdwenen.

Wolter


Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3335
  • Bricolage français.
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #485 Gepost op: 16 October 2020, 16:13:40 »
Ik heb de mock up iets verlaagd. En vanuit ongeveer hetzelfde perspectief de vergelijking tussen het origineel en het model.





Hmm, het model lijkt wat te kort. En een lagere dakrand dan dit lukt niet, dan blijft er materieel achter hangen. Conclusie: omgerekend 5 meter er bij en kijken hoe het lijkt.

Tot zover de overdenkingen op vrijdagmiddag.

Wolter

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1701
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #486 Gepost op: 16 October 2020, 16:37:49 »
Medeoverpeinzing op een vrijdagmiddag, volgens mij mag er wel 2/5 bij ipv 5 cm. Het oogt flink te kort.... of is dat haar kloverij ;D

Groet, Gert-jan

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2107
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #487 Gepost op: 16 October 2020, 16:49:30 »
Te kort lijkt het idd. Op de foto's staat de transportband in het echt verder van de loods af dan bij jouw opstelling. Dat vertekend het beeld een beetje waardoor het lijkt of jouw loods aan de hoge kant zou zijn, wat dus niet zo is. Hoogte is goed zo. Is de transportband wel op schaal?

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #488 Gepost op: 16 October 2020, 17:27:01 »
Zo te zien heb je de loods met ongeveer een derde ingekort. Dus nog de helft van wat het nu is erbij, dan zit je ongeveer op de werkelijke (schaal)lengte  ;)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3335
  • Bricolage français.
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #489 Gepost op: 16 October 2020, 18:12:45 »
Dank voor jullie reacties. Dat worden ook in HO dus ook al flinke dingen.
Ik dacht eerst dat ik de loods wel even kon wegproppen op een stukje dat over was. :)

Komende dagen maar even verder proberen.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3335
  • Bricolage français.
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #490 Gepost op: 16 October 2020, 20:27:29 »
Na de stoofpot en de afwas meteen verder gegaan. Goede tips moet je niet laten verdampen!

De mock up van het loodsje ging in tweeën, en er kwamen een los geveldeel en dakje bij. Dat idee had ik onthouden toen Albert (Scratchbuilt) om uitschuifbare rails vroeg.

Proefjes:

Verlengd tot 34 cm: ten opzichte van het origineel te lang.

[/url]
Verlengd tot 30 cm: hmm, dit kon veel slechter


Verlengd tot 27 cm: duidelijke verbetering, maar is het nog niet.

En voor jullie idee: ik had de loods aanvankelijk geschat en gebouwd op 20 m lang, 23 cm in HO.

Leerzaam, dit gedoe!


Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1418
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #491 Gepost op: 16 October 2020, 21:03:23 »
Inderdaad iets te lang. Als je op je foto kijkt zie je 2 transportbandjes, de ene vlak tegen de loods en de andere in de voorgrond. Als ik zo gluur de helft van je extra aanbouw komt beter over.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3335
  • Bricolage français.
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #492 Gepost op: 19 October 2020, 20:22:46 »

O ja, de staanders van het onderste geveltje van de loods zijn wat versmald. Dat ziet er meteen beter uit. We spreken trouwens nog steeds over het proefmodel. ;)



En onder wat ouder materieel kwamen wat gefatsoeneerde wielen.
Onder de Belgische Roco-wagen kwamen Fleischmann-spaakwielen met teruggevijlde flenzen. In mijn pubertijd zag je nog wel eens oudere Franse, Belgische of Italiaanse goederenwagens met spaakwielen rijden.


Brawa-spaakwielen blijken trouwens keurig te passen onder de Fleischmann-postbagagewagen uit de Pruisische provincie Hannover.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 641
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #493 Gepost op: 19 October 2020, 20:49:15 »
Wolter, van jouw loods moet een bouwaanvraag zijn ingediend; bovendien zal de loods waarschijnlijk ingetekend zijn op de kadasterkaart.
Dus de maten zijn te achterhalen via het archief van de huidige gemeente Westerkwartier.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3335
  • Bricolage français.
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #494 Gepost op: 19 October 2020, 21:11:30 »
Piet, dat klopt helemaal. Maar ik vind mijn eigen ontdekkingstocht wat leuker.
En jij weet ook wel dat er nog wel eens verschil zat tussen het ontwerp en de gebouwde werkelijkheid.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.