Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 19:23:02
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 19:18:35
Revier Rheinbrenner (H0) door Marco1044
Vandaag om 19:14:52
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 19:13:05
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 18:53:51
Rondom Charlois door R1954
Vandaag om 18:32:39
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
Vandaag om 18:24:08
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
Vandaag om 18:23:22
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 18:07:14
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
Vandaag om 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
Vandaag om 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 17:54:25
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:57
Resin kits best met of zonder grondlaag door Duikeend
Vandaag om 17:37:14
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:36:02
Station Steenwijk poging 2 door Duikeend
Vandaag om 17:25:22
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:30:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Ronald Halma
Vandaag om 10:22:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:20:24
  

Auteur Topic: Frans loodsje et cetera  (gelezen 385113 keer)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3386
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #480 Gepost op: 15 October 2020, 11:08:58 »
Nou, Erik, eerlijk gezegd is dat ook wel de uitdaging. Als het alleen een kwestie van in elkaar plakken was geweest, had ik er geen plezier aan beleefd.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2199
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #481 Gepost op: 15 October 2020, 16:56:06 »
Haarkloverij is het zeker niet. Je gaat nog uit van een ruime aanname nl de segmenthoogte van 50 cm. Dat lijkt logisch maar kan net zo goed anders zijn. Haarkloverij wordt het pas als je stad en land op je blote knieën afkruipt naar de juiste hoogte van EEN betonelement, er van uitgaande dat alle betonelementen dezelfde hoogte zouden hebben, wat op zich al een zeer gewaagde aanname zou zijn.

Dus, belangrijk is hoe je bouwwerk lijkt in verhouding tot de plaatjes en jouw rollend materieel. Is het naar jouw gevoel een cm te hoog dan is het simpelweg een cm te hoog. Punt. Want anders blijf je jezelf voor eeuwig afvragen of je niet toch beter.....  Nou ja.

Overigens, ergens in de buurt van Uithuizen staat nog een boeren schuur die is opgebouwd uit betonelementen. Maar die kunnen best een afwijkende maat hebben. Niet gaan kijken dus.  :D

Ga zo door,

Albert
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil

https://denapp.blogspot.com/

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3386
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #482 Gepost op: 15 October 2020, 19:00:27 »
Albert, dank voor de bemoedigende woorden.

Hoe ik hier de afmetingen heb bepaald heet in pré-Brexit jargon educated guess. Ik weet een paar dingen en daar borduur ik op door.

Het is gemakkelijk om in de valkuil van het perfectionisme te vallen. Je gaat dan alles onderzoeken en bij ieder resultaat benoem je weer een nieuw probleem. Voor je het weet heb je een gefrustreerd hobbyleven achter de rug. Jammer.

Ik heb voor mijn toenmalige modelspoorvereniging ooit een artikeltje geschreven over de tegenstelling tussen perfectionisten en prutsers. De conclusie was dat ze beiden nodig zijn ...

Wolter

Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 645
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #483 Gepost op: 15 October 2020, 21:29:02 »
Wolter,

Ken je deze publicatie? Van blz. 15 t/m 19 staat een leuk stukje over coöperatieve landbouw verenigingen in het Westerkwartier.

https://www.historischmarum.nl/t-olde-guet/oldeguet12.pdf

Piet

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3386
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #484 Gepost op: 15 October 2020, 22:40:48 »
Leuk Piet! En dank voor je reactie.
Ja, ik was dit blad al eens tegengekomen. Het vullen van zakken rechtstreeks uit een dekzeilwagen staat op blz. 17. Zo ging dat. Niet alleen in Nuis-Niebert, maar in heel Nederland. Dat zal geduurd hebben tot ergens in de jaren 70. Op mijn vroege kleinbeeldfoto’s (vanaf 1975) kom ik die wagens nogal eens tegen op deze lijn. Tegen 1980 zijn die dekzeilwagens verdwenen.

Wolter


Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3386
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #485 Gepost op: 16 October 2020, 16:13:40 »
Ik heb de mock up iets verlaagd. En vanuit ongeveer hetzelfde perspectief de vergelijking tussen het origineel en het model.





Hmm, het model lijkt wat te kort. En een lagere dakrand dan dit lukt niet, dan blijft er materieel achter hangen. Conclusie: omgerekend 5 meter er bij en kijken hoe het lijkt.

Tot zover de overdenkingen op vrijdagmiddag.

Wolter

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1718
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #486 Gepost op: 16 October 2020, 16:37:49 »
Medeoverpeinzing op een vrijdagmiddag, volgens mij mag er wel 2/5 bij ipv 5 cm. Het oogt flink te kort.... of is dat haar kloverij ;D

Groet, Gert-jan

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2199
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #487 Gepost op: 16 October 2020, 16:49:30 »
Te kort lijkt het idd. Op de foto's staat de transportband in het echt verder van de loods af dan bij jouw opstelling. Dat vertekend het beeld een beetje waardoor het lijkt of jouw loods aan de hoge kant zou zijn, wat dus niet zo is. Hoogte is goed zo. Is de transportband wel op schaal?

Albert
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil

https://denapp.blogspot.com/

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #488 Gepost op: 16 October 2020, 17:27:01 »
Zo te zien heb je de loods met ongeveer een derde ingekort. Dus nog de helft van wat het nu is erbij, dan zit je ongeveer op de werkelijke (schaal)lengte  ;)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3386
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #489 Gepost op: 16 October 2020, 18:12:45 »
Dank voor jullie reacties. Dat worden ook in HO dus ook al flinke dingen.
Ik dacht eerst dat ik de loods wel even kon wegproppen op een stukje dat over was. :)

Komende dagen maar even verder proberen.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3386
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #490 Gepost op: 16 October 2020, 20:27:29 »
Na de stoofpot en de afwas meteen verder gegaan. Goede tips moet je niet laten verdampen!

De mock up van het loodsje ging in tweeën, en er kwamen een los geveldeel en dakje bij. Dat idee had ik onthouden toen Albert (Scratchbuilt) om uitschuifbare rails vroeg.

Proefjes:

Verlengd tot 34 cm: ten opzichte van het origineel te lang.

[/url]
Verlengd tot 30 cm: hmm, dit kon veel slechter


Verlengd tot 27 cm: duidelijke verbetering, maar is het nog niet.

En voor jullie idee: ik had de loods aanvankelijk geschat en gebouwd op 20 m lang, 23 cm in HO.

Leerzaam, dit gedoe!


Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #491 Gepost op: 16 October 2020, 21:03:23 »
Inderdaad iets te lang. Als je op je foto kijkt zie je 2 transportbandjes, de ene vlak tegen de loods en de andere in de voorgrond. Als ik zo gluur de helft van je extra aanbouw komt beter over.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3386
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #492 Gepost op: 19 October 2020, 20:22:46 »

O ja, de staanders van het onderste geveltje van de loods zijn wat versmald. Dat ziet er meteen beter uit. We spreken trouwens nog steeds over het proefmodel. ;)



En onder wat ouder materieel kwamen wat gefatsoeneerde wielen.
Onder de Belgische Roco-wagen kwamen Fleischmann-spaakwielen met teruggevijlde flenzen. In mijn pubertijd zag je nog wel eens oudere Franse, Belgische of Italiaanse goederenwagens met spaakwielen rijden.


Brawa-spaakwielen blijken trouwens keurig te passen onder de Fleischmann-postbagagewagen uit de Pruisische provincie Hannover.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 645
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #493 Gepost op: 19 October 2020, 20:49:15 »
Wolter, van jouw loods moet een bouwaanvraag zijn ingediend; bovendien zal de loods waarschijnlijk ingetekend zijn op de kadasterkaart.
Dus de maten zijn te achterhalen via het archief van de huidige gemeente Westerkwartier.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3386
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #494 Gepost op: 19 October 2020, 21:11:30 »
Piet, dat klopt helemaal. Maar ik vind mijn eigen ontdekkingstocht wat leuker.
En jij weet ook wel dat er nog wel eens verschil zat tussen het ontwerp en de gebouwde werkelijkheid.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.