Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 00:20:11
losse onderdelen door hervé
28 November 2025, 23:59:22
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
28 November 2025, 23:51:59
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
28 November 2025, 23:44:28
Cranicher Altbahn door Eric v C
28 November 2025, 23:32:43
Aachenau West door Eric v C
28 November 2025, 23:28:33
Piko blauwe 1000 door damngrazy
28 November 2025, 23:26:48
Lodewickshaven door Ronald Halma
28 November 2025, 23:21:53
Bf Kibronn door Benelux795
28 November 2025, 22:33:13
Rondom Charlois door Alewijn
28 November 2025, 22:15:38
Esu 51820 SwitchPilot v2 door maartenvdb
28 November 2025, 22:09:40
Minibaan Visserskaai H0 door Eric B
28 November 2025, 22:09:39
Halte Assel, een nieuw baantje in H0 door Klaas Zondervan
28 November 2025, 22:08:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Frans
28 November 2025, 21:56:22
Welke versies van de Roco 2200 zijn er? door Tedo
28 November 2025, 21:32:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rick
28 November 2025, 21:04:58
Terschellinger Spoor door Michiel2
28 November 2025, 19:12:03
Wat is dit voor component door 008200
28 November 2025, 19:03:55
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
28 November 2025, 18:33:19
fotowedstrijd 2025 welk onderwerp? door Rob Ellerman
28 November 2025, 18:32:58
Geluid Piko 1000 groen door Luc2000
28 November 2025, 17:35:36
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Charles_
28 November 2025, 17:13:05
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Noordernet
28 November 2025, 16:51:43
Mijn geweatherde modellen door spoorijzer
28 November 2025, 16:33:42
Plux 16 decoder voor Roco H0 lok door Hasenwald
28 November 2025, 16:26:42
3d printen van ns daglichtseinen door weslyr
28 November 2025, 16:17:51
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
28 November 2025, 16:00:35
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
28 November 2025, 15:47:22
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
28 November 2025, 14:54:23
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden. door Josephes
28 November 2025, 14:34:35
  

Auteur Topic: Frans loodsje et cetera  (gelezen 378625 keer)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3377
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #225 Gepost op: 13 April 2020, 23:16:43 »
Toch maar een foto van de heringerichte werkplaats. Details moeten nog anders.



Vanmiddag wissel 2 geplakt. Het is 46 jaar geleden dat ik een rondgaande baan met wissels had.
Uit oogpunt van extreem hergebruik is het aftakkende zijspoor gebouwd van losse Rocoline-spoorstaven en losse dwarsliggers. Die liggen op royale afstand, maar het zwaarste dat ze moeten dragen is lokaalspoormaterieel.



Wolter

Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1851
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #226 Gepost op: 14 April 2020, 08:53:50 »
En nu heb ik links een muur van vier meter lang die ik vrij kan gebruiken boven een hoogte van 1.16 m. Voor schaal HO, voorlopig.

Daar zou ik zeker wat mee gaan doen. Heb net ook weer inspiratie opgedaan in de (voor mij) nieuwe MIBA over kopstations. Op een beperkte ruimte ruimte kun je hele leuke dingen maken.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2194
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #227 Gepost op: 14 April 2020, 09:37:45 »
Ik zie de wissels op je huidige project nog wel terug komen op een 4 meter module baan......
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil

https://denapp.blogspot.com/

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3377
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #228 Gepost op: 14 April 2020, 16:31:09 »
@ Hans: grappig hoe jij vier meter lengte associeert met een kleine ruimte. Ik vind het flink lang eind. Toch nog steeds te kort om bijvoorbeeld het emplacement van Zuidhorn in de volle lengte op te zetten, een droom van ruim 20 jaar geleden.

@ Albert: wissels komen ook wel in het volgende project, maar deze blijven in mijn testbaantje. Ze zijn te kort om geloofwaardig te zijn op een serieuze baan.

Overigens komt mijn inspiratie van het draadje ‘Meine Teststrecke’ op het Stummiforum. Daar had iemand een dubbelsporig rondje met wisselverbinding, waar vervolgens steeds meer bij kwam, tot en met een draaischijf. Toegegeven, dat was Märklin, hoewel gelijkstromers op ons eigen forum soms ook kunsten uithalen met erg krappe bogen.

Ik heb trouwens veel plezier van de stevige slijpschijfjes die een tijd geleden via dit forum werden verkocht. Maar het meestgebruikte gereedschap is de railknipper van Xuron.

En mijn minischakeltableautje moet opnieuw. Er schoot een scheur in en het is te hoog, waardoor de cirkel opgeklapt niet meer mooi achter de deur past.

Wolter

Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1078
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #229 Gepost op: 15 April 2020, 11:32:00 »
Hoi Wolter, was dit je droom https://www.beeldbankgroningen.nl/beelden/detail/ae555d7f-d53b-7e9b-a8df-fc9fb5700926

zou een mooi project geweest zijn :laugh:

Grt. Ric

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3377
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #230 Gepost op: 15 April 2020, 14:41:11 »
Ja, dat was ongeveer de bedoeling, maar dan de variant voordat het middengedeelte verhoogd werd.
Ik heb wat lopen worstelen met een Artitec-kit van dit gebouw, Staatsspoor 5e klasse, ook bekend als Elsloo. Het is niets geworden tussen Artitec en mij. De kit ging in de Kliko. Handiger mensen dan ik is dat wel gelukt, trouwens.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3377
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #231 Gepost op: 16 April 2020, 07:26:45 »
Ik heb twee avonden proefgereden op de cirkel met twee wissels. In beide richtingen, zowel geduwd  als getrokken. Al mijn vijf locomotieven (Sik, Köf, T3, V36) rijden prima door de wissels. En lang niet al mijn goederenwagens.
Problemen doen zich met name voor met lange en korte wagens meteen na elkaar, wanneer ook nog eens de NEM-schacht is vastgezet. Omdat de koppelingen te weinig zijdelingse bewegingsruimte hebben gaat dat wringen, zodat een ontsporing ontstaat.

Hmm, wat nu?

Ik heb geen zin om die NEM-schachten van circa 30 wagens weer beweeglijk te maken. En ik heb ook geen zin om een rondje-met-wissels af te maken waarop ik maar met een handjevol materieel kan rijden.

Een volgend (Frans) project dan maar?

Wolter




« Laatst bewerkt op: 16 April 2020, 07:28:28 door Noordernet. Reden: Laatste zin toegevoegd »
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 858
  • mekkerend het leven door
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #232 Gepost op: 16 April 2020, 08:45:44 »
Dag Wolter,

Probeer eens KaDee koppelingen, die hebben een "beweegbare kop". Indien nodig kan ik er wel een paar in je brievenbus stoppen.

Groet
Gerard
Groet,

Gerard

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 645
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #233 Gepost op: 16 April 2020, 09:51:31 »
Wolter, goedemorgen,

Heb je ook last van overbufferen? Dit is echt een spoorse term.
Normaalsporig trammaterieel had bijna nooit buffers, kan je ook als proef van de lastigste wagens de buffers inkorten of helemaal verwijderen?

Het kan ook zijn dat sommige wagentjes inmiddels wielen met te lage flenzen hebben.
Helpt verzwaren van de wagentjes ook?

Kom anders maar een stuk of 10 wagentjes (Coronavrij) halen om mee te experimenteren, maar ik adviseer wel om de koppelingen beweegbaar te houden.

Groeten,
Piet

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3377
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #234 Gepost op: 16 April 2020, 12:17:06 »
Bedankt Gerard en Piet, voor jullie reacties.

Tja, mijn Kadee’s zijn naar Hans_ombc  gegaan, in ruil voor een enorme zak beugelkoppelingen. Voorlopig beugel ik even verder.

Mijn wieltjes staan keurig op de nieuwe normmaat en zijn mooi op massa en alle wagens hebben lage flenzen. Het probleem zit in de starre kop in combinatie met lang en kort overstek.
Waar dat met een gewoon rondje geen problemen oplevert, gebeurt dat nu wel, bij de overgang tussen van recht naar gebogen spoor. Dat hoef ik niet verder te onderzoeken.

Van overbufferen heb ik geen last: bij verwijderde koppelingen van de eerste korte wagen kon mijn Sik op de binnenbuffer zonder problemen acht wagens door de boog drukken.

Wolter





« Laatst bewerkt op: 16 April 2020, 12:19:48 door Noordernet. Reden: Aanvulling. »
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3377
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #235 Gepost op: 16 April 2020, 16:52:15 »
Voordat ik de beitel hanteer nog wat proefritjes met industrieel smalspoormaterieel in een veel grotere schaal dat toevallig op gewone HO-rails rijdt. Dat gaat prima. Het Köfje is trouwens in schaal 1:87. Gewoon omdat-ie in de buurt stond.






Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2194
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #236 Gepost op: 16 April 2020, 17:57:32 »
Wat een triest verhaal. Is er niks meer aan te doen? En als je van een paar wagentjes de koppeling bewegelijk maakt, is het dan over? Dan weet je dat tenminste zeker. Is het veel werk om de koppelingen bewegelijk te maken? Hoeft ook niet in 1 dag klaar toch?

Albert
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil

https://denapp.blogspot.com/

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3377
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #237 Gepost op: 16 April 2020, 18:48:55 »
Zo triest is het niet, hoor. Ik bekijk het nog eens rustig. En treinbanen zijn in, tegenwoordig. Ook gerespecteerde serieuze modelbouwers bezondigen zich daaraan.

Ik kwam, werkplaats herinrichtend, nog wat leuke projecten tegen. Die passen prima in dit draadje.

Wolter

Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3377
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #238 Gepost op: 18 April 2020, 09:55:57 »
Anderhalve dag later. Het ‘hoofdspoor’ ligt er bijna in. Het blijft een krappe bedoening, met boogstralen die terug gaan tot 35 cm.



Aan de achterkant komt een derde wissel met een kopspoortje.


Van twee wagens zijn de NEM-schachten al weer beweegbaar.

Wolter


Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2194
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #239 Gepost op: 18 April 2020, 10:04:57 »
 (y) Houdt dapper stand! Alleen kalmte kan U redden.

Albert
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil

https://denapp.blogspot.com/