Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:16:10
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:11:52
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Bahnstrecke 5867 door saskia
Vandaag om 00:23:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
20 July 2025, 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
20 July 2025, 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
20 July 2025, 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
20 July 2025, 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
20 July 2025, 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04

Auteur Topic: Frans loodsje et cetera  (gelezen 346633 keer)

Piet Groot

• Offline Offline
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #255 Gepost op: 26 April 2020, 12:56:34 »
 (y) (y) (y)

45 jaar geleden zag de directeur van de Texelsche Electriciteits Maatschappij mij na werktijd privé rijden met een  aantal Amerikaans Grenen balken op het dak van een bedrijfsauto. Hij liep voor de plaatselijke lingeriewinkel; draaide zich acuut om en begon de lingerie in de etalage te bekijken.

Toen ik hem de volgende dag vertelde dat ik hiervoor mijn chef toestemming had gevraagd, plaagde ik hem natuurlijk! Hij gaf een nadenkertje als antwoord:

Piet, leer van mij dat je moet weten, wat je moet zien en wat je niet moet zien!!!!
« Laatst bewerkt op: 26 April 2020, 13:14:42 door Piet Groot »

Noordernet

• Offline Offline
  • Bricolage français.
« Reactie #256 Gepost op: 27 April 2020, 07:42:09 »
Dat klopt helemaal, Piet.

En passant is enige voortgang te melden:
-alle vijf uitschakelbare secties doen wat ze moeten doen;
-het kopspoor is aangelegd;
-montagehoekjes voor de ompoolschakelaar zijn gemaakt. Triplex 2 mm als basismateriaal, gelijmd met gewone houtlijm.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Noordernet

• Offline Offline
  • Bricolage français.
« Reactie #257 Gepost op: 27 April 2020, 18:43:09 »
Het testbaantje doet het. Alle wissels zijn nu ook bedienbaar en gepolariseerd. Vanmiddag even gespeeld. Het concept blijkt te werken.

Wolter

Noordernet

• Offline Offline
  • Bricolage français.
« Reactie #258 Gepost op: 28 April 2020, 22:53:15 »
Ik had me voorgenomen om na het voltooien van de kale baan even een pauze van het forum te nemen. Maar de baan blijkt nog niet vrij van wat hikjes en tikjes. Die moeten er wel uit.

Bij één wissel had ik nog wel eens last van ontsporingen. De afstand over de wisseltongen bleek bijna 15 mm. Materieel loopt dan klem. En hetzelfde wissel tikte nogal hard als het tegen de tong bereden werd. Ik heb de afstand over de tongen teruggebracht tot net 14 mm. En dat werkt prima.

Het kopspoor werd meer naar binnen verlegd. Daarom moest het gevaarlijke gat (uitsparing/handgreep) worden dichtgezet. Er moet nog een klosje achter, als stootblok.

Morgen de andere kant van het klapbaantje nog even.

Plaatjes:

Wolter

g-j

• Offline Offline
« Reactie #259 Gepost op: 29 April 2020, 06:51:47 »
Ohh Wolter, je hebt er een kaarsje aan bij het knutselen. Romantisch! Zonder flauwekul, leuk project en een leuk draadje.

Groet, Gert-Jan

Noordernet

• Offline Offline
  • Bricolage français.
« Reactie #260 Gepost op: 29 April 2020, 18:35:24 »
Hoi Gert-Jan,

Dat kaarsje is om de dampen van wasbenzine af te fakkelen. De lucht trekt anders ons huis in. Die wasbenzine gebruik ik om solderingen even schoon te maken, zeker wanneer ik er wat soldeerpasta bij gebruik. Dat spul heet wel zuurvrij, maar ik vertrouw dat niet erg.

En natuurlijk ben ik ook een romanticus. Volgens mij zijn alle modelbouwers dat wel stiekem een beetje.

Nog twee wissels-met-een-tik te gaan, trouwens.
Maar wel een stevig stootblok en een paar latjes geplaatst. Deze beschermen resp. het materieel en het schakelkastje.

En op Drehscheibe-on-Line bij Historisches een prachtige reportage in een flink aantal delen over de RLE, de Ruhr-Lippe Eisenbahn. Prachtige kleinschalige spoorse infrastructuur (subliem goederenloodsje!) en mooie landschapsbeelden. En niet te versmaden leuke goederentreinen op deze Privatbahn. Ik had je dit ook als Geheimtipp kunnen sturen, maar deze informatie is openbaar toegankelijk voor wie er even voor gaat zitten. En misschien had je het al lang gezien.

En dank voor de feed back over dit draadje.

Groet, Wolter

Scratchbuilt

• Offline Offline
« Reactie #261 Gepost op: 29 April 2020, 19:17:06 »
Hoe krijg je het toch voor elkaar om zo netjes te werken. Bij mij ziet het er altijd uit alsof ik het zelf gemaakt heb.......beetje scheef, beetje krom, beetje ruw.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Erik_omBC

• Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
« Reactie #262 Gepost op: 29 April 2020, 20:48:48 »
Dat heet karakter Albert...

Noordernet

• Offline Offline
  • Bricolage français.
« Reactie #263 Gepost op: 29 April 2020, 21:36:56 »

De twee andere wissels zijn ook aangepast en tikken niet meer bij het passeren van een Fleischmann-loc. De problemen zijn opgelost.

En daarna lekker met lange goederentreinen gespeeld, wagens aan elkaar overgegeven, locs gewisseld en spul weggezet op het kopspoor. Ik vond het veel leuker dan ik dacht. En het smaakt naar meer. Daar ga ik eens op ‘liggen’  en post de komende tijd wat minder. Dank voor jullie belangstelling en reacties!

Wolter

Noordernet

• Offline Offline
  • Bricolage français.
« Reactie #264 Gepost op: 03 May 2020, 22:37:30 »

De bedrading zit nu vast met dotjes hete lijm. En de onderplaat is in de klassieke grondverf gerold. Daarmee is een eenheid van kleur bereikt. Verder vandaag een crashtest gedaan: een V36 met 24 wagens gaat prima door deze krappe bogen. Een paar hardleerse wagens zijn in het laadje ‘Werkplaats’ gezet. Daar kijk ik later naar.

Later kon de Sik nog even een paar rondjes doen.

Wolter

Noordernet

• Offline Offline
  • Bricolage français.
Re: Frans loodsje et cetera: spuiten met Tamiya AS-23
« Reactie #265 Gepost op: 04 May 2020, 13:23:30 »
Het bedieningskastje is gespoten. Met AS-23 van Tamiya. Het heet Light Green en zou voor de vliegtuigmodelbouw zijn. Voor een bedieningskastje is dit een prima kleur.
Maar ik had dit spuitbusje in eerste instantie gekocht voor een Backertje van van de NHTM van Sven. Voor een tramloc vind ik de kleur heel aardig.

Wat me erg tegenvalt is de spuitlucht. Ik woon in een flat in een erg winderige omgeving en raak de stank niet goed kwijt. Ik heb geen spuitcabine of zo, gewoon een kartonnen doos. Hoe doen jullie dat?

Piet Groot

• Offline Offline
« Reactie #266 Gepost op: 04 May 2020, 19:53:46 »
Ik spuit op een windstille dag buiten in een bananendoos, eerlijkheidshalve moet ik er bij zeggen dat ik alleen trams in schaal G spuit.
Maar heb jij onder in de flat geen eigen bergruimte?

Piet

Scratchbuilt

• Offline Offline
« Reactie #267 Gepost op: 04 May 2020, 21:57:32 »
Je zou de (verstevigde) doos kunnen afzuigen met een badkamerventilator (2 tientjes bouwmarkt)  en via een stuk wasdrogerslang door een open staand raam laten uitblazen. Of je blaast uit in een andere doos vol met wasemkap filter. (Action) (stofzuigerprincipe) Maar blijft behelpen boven in een flat.

Onder de afzuigkap in de keuken vinden echtgenotes over het algemeen een slecht idee.... ;)

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Noordernet

• Offline Offline
  • Bricolage français.
« Reactie #268 Gepost op: 04 May 2020, 22:38:03 »
Dank, Piet en Albert,

Onze berging staat direct in verbinding met die van anderen. Daar is een spuitbus lostrekken bepaald een slecht idee. Dat geldt ook voor het spuiten onder de afzuigkap.

Ik kijk wel wat ik verder doe.

Wolter

Noordernet

• Offline Offline
  • Bricolage français.
« Reactie #269 Gepost op: 09 May 2020, 19:38:30 »
De opklapbaan staat nog lekker in de berging uit te stinken. Dat heb je zo met traditionele grondverf.

Toch wel iets gedaan: de lange verdeeldoos is verplaatst en nu als het ware meegedraaid met de tafel. En de kolomboor staat er weer bij. Een veel te handig ding dat ik de laatste jaren te weinig gebruikte. Mijn exemplaar is 26 jaar oud en er is nooit wat mee. Na 18 jaar moest er een nieuwe V-snaar op. Netjes dus.

In mijn werkplaatsje waren nog dingen die ik niet gebruikte. Die vonden deze week een nieuwe eigenaar, meelezers van dit forum.

Een oude paar wagentjes met te veel cruciale afgebroken delen gingen naar de prullenbak, assen, koppelingen en eventuele schachten en veertjes gaan terug naar de voorraad. Net een echt bedrijf dus.

Die leuke stel bestaat uit een Spaanse bagagewagen van Electrotren, een model uit ongeveer 1970. Voor € 5 kreeg ik hem mee op de beurs. Er zitten nu spaakwielen van Alan Gibson onder. Die schuif je zo op oude assen van Märklin van ø 2,0 mm. Waarom ik de wagen leuk vind? Hij laat precies een oude hoofdspoorbagagewagen zien van rond 1870. Overal in Europa, ook in Nederland, reden vergelijkbare wagens: een uitzichtskoepel op het dak en smallere uitkijken in de zijwanden.
Ik kreeg de bagagewagen vandaag in handen omdat-ie problemen opleverde op het proefbaantje.
De wielen bleken verschoven op de as. Ik heb ze opnieuw gemonteerd met een speermaat van 14,7 mm. Bij die smalle flenzen van Gibson kan dat prima.
Ik heb trouwens nog een paar dingen aangepast. De uitzichtskoepel kreeg ‘glas’, van Kristal Klear. De zijramen zijn passend gevijld uit stukjes doorzichtig plastic en steken nu ín de kozijnen, in plaats van er achter. Met mijn ervaring met de dekglaasjes zou ik nu proberen er echt glas in te maken.

De veewagen, rechts is van Fleischmann. Uit bestudering van ‘Carstens’ bleek dat Fleischmann het verkeerde onderstel, met wijde open asbalanzen, had gebruikt. Ik heb er een samengesteld onderstel van andere Fleischmann-wagens onder gezet, met nauwe open asbalanzen. En de handgrepen zijn helemaal losgezet. De lantaarnijzers missen detail (het vierkantje waarin de seinborden worden) geplaatst, maar ik vind ze mooier dan de vierkantjes die Fleischmann aan de wagen prakte.
Natuurlijk, voor Epoche 1 missen de opschriften nog en de aspotten zijn ook een generatie te jong, namelijk van na (ongeveer) 1910. Zo blijf je bezig ...

Wolter