Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Silvolde
Vandaag om 00:03:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
08 September 2025, 23:51:23
Raadplaatje door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 23:32:27
Da's Daz 2 door Huup
08 September 2025, 23:27:35
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
08 September 2025, 23:00:05
Haandrecht materieel door orientexpress
08 September 2025, 22:15:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
08 September 2025, 22:03:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
08 September 2025, 22:00:26
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 21:35:43
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
08 September 2025, 21:17:54
Veevervoer ss/ ns door klusser
08 September 2025, 20:24:06
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
08 September 2025, 20:05:15
Welke winkel voert deze merken? door Hennie
08 September 2025, 19:55:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Karben
08 September 2025, 19:15:46
Modelspoorbaan van Einte door william_2
08 September 2025, 19:08:07
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
08 September 2025, 18:27:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
08 September 2025, 18:14:16
Au bord de la Cèze door Chris80
08 September 2025, 17:59:51
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 17:25:36
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
08 September 2025, 16:23:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
08 September 2025, 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
08 September 2025, 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
08 September 2025, 13:25:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
08 September 2025, 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
08 September 2025, 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
08 September 2025, 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
08 September 2025, 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
08 September 2025, 09:10:43
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
  

Auteur Topic: Frans loodsje et cetera  (gelezen 357976 keer)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3357
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #225 Gepost op: 13 April 2020, 23:16:43 »
Toch maar een foto van de heringerichte werkplaats. Details moeten nog anders.



Vanmiddag wissel 2 geplakt. Het is 46 jaar geleden dat ik een rondgaande baan met wissels had.
Uit oogpunt van extreem hergebruik is het aftakkende zijspoor gebouwd van losse Rocoline-spoorstaven en losse dwarsliggers. Die liggen op royale afstand, maar het zwaarste dat ze moeten dragen is lokaalspoormaterieel.



Wolter

Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #226 Gepost op: 14 April 2020, 08:53:50 »
En nu heb ik links een muur van vier meter lang die ik vrij kan gebruiken boven een hoogte van 1.16 m. Voor schaal HO, voorlopig.

Daar zou ik zeker wat mee gaan doen. Heb net ook weer inspiratie opgedaan in de (voor mij) nieuwe MIBA over kopstations. Op een beperkte ruimte ruimte kun je hele leuke dingen maken.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2134
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #227 Gepost op: 14 April 2020, 09:37:45 »
Ik zie de wissels op je huidige project nog wel terug komen op een 4 meter module baan......
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3357
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #228 Gepost op: 14 April 2020, 16:31:09 »
@ Hans: grappig hoe jij vier meter lengte associeert met een kleine ruimte. Ik vind het flink lang eind. Toch nog steeds te kort om bijvoorbeeld het emplacement van Zuidhorn in de volle lengte op te zetten, een droom van ruim 20 jaar geleden.

@ Albert: wissels komen ook wel in het volgende project, maar deze blijven in mijn testbaantje. Ze zijn te kort om geloofwaardig te zijn op een serieuze baan.

Overigens komt mijn inspiratie van het draadje ‘Meine Teststrecke’ op het Stummiforum. Daar had iemand een dubbelsporig rondje met wisselverbinding, waar vervolgens steeds meer bij kwam, tot en met een draaischijf. Toegegeven, dat was Märklin, hoewel gelijkstromers op ons eigen forum soms ook kunsten uithalen met erg krappe bogen.

Ik heb trouwens veel plezier van de stevige slijpschijfjes die een tijd geleden via dit forum werden verkocht. Maar het meestgebruikte gereedschap is de railknipper van Xuron.

En mijn minischakeltableautje moet opnieuw. Er schoot een scheur in en het is te hoog, waardoor de cirkel opgeklapt niet meer mooi achter de deur past.

Wolter

Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1078
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #229 Gepost op: 15 April 2020, 11:32:00 »
Hoi Wolter, was dit je droom https://www.beeldbankgroningen.nl/beelden/detail/ae555d7f-d53b-7e9b-a8df-fc9fb5700926

zou een mooi project geweest zijn :laugh:

Grt. Ric

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3357
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #230 Gepost op: 15 April 2020, 14:41:11 »
Ja, dat was ongeveer de bedoeling, maar dan de variant voordat het middengedeelte verhoogd werd.
Ik heb wat lopen worstelen met een Artitec-kit van dit gebouw, Staatsspoor 5e klasse, ook bekend als Elsloo. Het is niets geworden tussen Artitec en mij. De kit ging in de Kliko. Handiger mensen dan ik is dat wel gelukt, trouwens.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3357
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #231 Gepost op: 16 April 2020, 07:26:45 »
Ik heb twee avonden proefgereden op de cirkel met twee wissels. In beide richtingen, zowel geduwd  als getrokken. Al mijn vijf locomotieven (Sik, Köf, T3, V36) rijden prima door de wissels. En lang niet al mijn goederenwagens.
Problemen doen zich met name voor met lange en korte wagens meteen na elkaar, wanneer ook nog eens de NEM-schacht is vastgezet. Omdat de koppelingen te weinig zijdelingse bewegingsruimte hebben gaat dat wringen, zodat een ontsporing ontstaat.

Hmm, wat nu?

Ik heb geen zin om die NEM-schachten van circa 30 wagens weer beweeglijk te maken. En ik heb ook geen zin om een rondje-met-wissels af te maken waarop ik maar met een handjevol materieel kan rijden.

Een volgend (Frans) project dan maar?

Wolter




« Laatst bewerkt op: 16 April 2020, 07:28:28 door Noordernet. Reden: Laatste zin toegevoegd »
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 846
  • mekkerend het leven door
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #232 Gepost op: 16 April 2020, 08:45:44 »
Dag Wolter,

Probeer eens KaDee koppelingen, die hebben een "beweegbare kop". Indien nodig kan ik er wel een paar in je brievenbus stoppen.

Groet
Gerard
Groet,

Gerard

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 642
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #233 Gepost op: 16 April 2020, 09:51:31 »
Wolter, goedemorgen,

Heb je ook last van overbufferen? Dit is echt een spoorse term.
Normaalsporig trammaterieel had bijna nooit buffers, kan je ook als proef van de lastigste wagens de buffers inkorten of helemaal verwijderen?

Het kan ook zijn dat sommige wagentjes inmiddels wielen met te lage flenzen hebben.
Helpt verzwaren van de wagentjes ook?

Kom anders maar een stuk of 10 wagentjes (Coronavrij) halen om mee te experimenteren, maar ik adviseer wel om de koppelingen beweegbaar te houden.

Groeten,
Piet

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3357
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #234 Gepost op: 16 April 2020, 12:17:06 »
Bedankt Gerard en Piet, voor jullie reacties.

Tja, mijn Kadee’s zijn naar Hans_ombc  gegaan, in ruil voor een enorme zak beugelkoppelingen. Voorlopig beugel ik even verder.

Mijn wieltjes staan keurig op de nieuwe normmaat en zijn mooi op massa en alle wagens hebben lage flenzen. Het probleem zit in de starre kop in combinatie met lang en kort overstek.
Waar dat met een gewoon rondje geen problemen oplevert, gebeurt dat nu wel, bij de overgang tussen van recht naar gebogen spoor. Dat hoef ik niet verder te onderzoeken.

Van overbufferen heb ik geen last: bij verwijderde koppelingen van de eerste korte wagen kon mijn Sik op de binnenbuffer zonder problemen acht wagens door de boog drukken.

Wolter





« Laatst bewerkt op: 16 April 2020, 12:19:48 door Noordernet. Reden: Aanvulling. »
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3357
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #235 Gepost op: 16 April 2020, 16:52:15 »
Voordat ik de beitel hanteer nog wat proefritjes met industrieel smalspoormaterieel in een veel grotere schaal dat toevallig op gewone HO-rails rijdt. Dat gaat prima. Het Köfje is trouwens in schaal 1:87. Gewoon omdat-ie in de buurt stond.






Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2134
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #236 Gepost op: 16 April 2020, 17:57:32 »
Wat een triest verhaal. Is er niks meer aan te doen? En als je van een paar wagentjes de koppeling bewegelijk maakt, is het dan over? Dan weet je dat tenminste zeker. Is het veel werk om de koppelingen bewegelijk te maken? Hoeft ook niet in 1 dag klaar toch?

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3357
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #237 Gepost op: 16 April 2020, 18:48:55 »
Zo triest is het niet, hoor. Ik bekijk het nog eens rustig. En treinbanen zijn in, tegenwoordig. Ook gerespecteerde serieuze modelbouwers bezondigen zich daaraan.

Ik kwam, werkplaats herinrichtend, nog wat leuke projecten tegen. Die passen prima in dit draadje.

Wolter

Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3357
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #238 Gepost op: 18 April 2020, 09:55:57 »
Anderhalve dag later. Het ‘hoofdspoor’ ligt er bijna in. Het blijft een krappe bedoening, met boogstralen die terug gaan tot 35 cm.



Aan de achterkant komt een derde wissel met een kopspoortje.


Van twee wagens zijn de NEM-schachten al weer beweegbaar.

Wolter


Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2134
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #239 Gepost op: 18 April 2020, 10:04:57 »
 (y) Houdt dapper stand! Alleen kalmte kan U redden.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran