Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Einde Koemo ballast ??? door Willem1951
Vandaag om 20:00:23
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 18:15:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
Vandaag om 16:44:54
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door LMX
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door sdz1976
Vandaag om 16:08:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
  

Auteur Topic: Roco NS 1000, stroomafname verbeteren.  (gelezen 2401 keer)

De eerste Ivo

  • Offline Offline
  • Berichten: 805
Roco NS 1000, stroomafname verbeteren.
« Gepost op: 03 december 2018, 12:36:22 »
Hoi allemaal,

Ik heb een oude roco 1000, waar op de voorloopwielen nog geen stroomafname zit. Hebben jullie ook problemen met de stroomafname. Hoe hebben jullie dit opgelost?

Ivo
« Laatst bewerkt op: 03 december 2018, 18:55:09 door Bert van Gelder »

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 759
Re: Stroomafname oude Roco 1000 (HO)
« Reactie #1 Gepost op: 03 december 2018, 12:56:23 »
Bij de analoge NS1000 hebben  6 van de 8 grote wielen stroomafname (want twee anti-slipbanden); dat moet voldoende zijn.
Schoonmaken van de wielen en daarbij de koperen afnamestrips niet vergeten moet afdoende zijn.
Misschien ook de strips wat buigen om voldoende druk op de wielen te verkrijgen.
Dat laatste vereist wel een wat grotere demontage maar dan kun je de tandwielen meteen ook in het vet zetten!
Bij die voorloopwielen kun je de spanning niet op de as afnemen want die zijn op de as geïsoleerd.
Succes
François

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4114
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Stroomafname oude Roco 1000 (HO)
« Reactie #2 Gepost op: 03 december 2018, 13:13:04 »
Bovendien rollen de voorloopassen in hun draaistelletje zonder druk voor de drijfwielen uit. Zodra je daar een remmende factor op zet ( bv twee draadjes fosforbrons) dan rollen ze niet meer vrij, ze gaan blokkeren.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Stroomafname oude Roco 1000 (HO)
« Reactie #3 Gepost op: 03 december 2018, 13:18:00 »
De oude Roco 1000 heeft chemisch gekleurde wielen. Dat ziet er fraai uit, maar het maakt de stroomafname niet beter. Je blijft poetsen. Ik heb bij een oude Roco 1000 de vier stroomafnemende assen vervangen door die van de nieuwe Roco 1000. Die passen zonder meer en hebben veel beter stroomgeleidende wielen. Kost een paar tientjes, maar de stroomafnameproblemen met dit model zijn hier voorbij.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6519
  • Spaar ze allemaal.
Re: Stroomafname oude Roco 1000 (HO)
« Reactie #4 Gepost op: 03 december 2018, 15:16:47 »
Ik denk niet dat het op te lossen is, ik heb er ook eens naar gekeken maar mij lukt het ook niet.
De oude 1000 blijft bij mij op enkele wissels steken omdat ik die nog niet heb voorzien van polariserende puntstukken maar deze wel alvast heb geïsoleerd.

Stephan.

De eerste Ivo

  • Offline Offline
  • Berichten: 805
Re: Stroomafname oude Roco 1000 (HO)
« Reactie #5 Gepost op: 03 december 2018, 17:34:36 »
Maar hebben jullie deze sleepcontacten op de wielen of op de flenzen gezet?

Ivo

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 759
Re: Stroomafname oude Roco 1000 (HO)
« Reactie #6 Gepost op: 03 december 2018, 17:44:00 »
standaard raken bij de oude 1000-en de sleepcontacten de buitenranden van de flenzen.
FB

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1470
Re: Roco NS 1000, stroomafname verbeteren.
« Reactie #7 Gepost op: 03 december 2018, 20:36:13 »
De oppervlaktebehandeling van de wielen is een bekend probleem voor de stroomafname. Aan de stroomafnemer kant is de laag met een polijstlinnen met enige moeite te verwijderen. De contactvlakken kun je daarna het beste met CG 71 pasta van Electrolube behandelen. Ik gebruik de pasta voor de contactvlakken van verschillende schakelingen. 
Het loopvlak van de wielband kan m.i. het beste licht gepolijst worden waarna testritten gemaakt kunnen worden. Ook ATF kan hier hulpvaardig zijn.

Gr,
Silvolde

De eerste Ivo

  • Offline Offline
  • Berichten: 805
Re: Roco NS 1000, stroomafname verbeteren.
« Reactie #8 Gepost op: 03 december 2018, 21:11:44 »
Hoi Silvolde,

De contactlippen staan volgens mij op de bovenkant van de flenzen, niet op de loopvlakken van de wielen.
Dus dan heeft dat polijsten niet zo veel zin...

Ivo


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25273
    • Pagina van klaas
Re: Roco NS 1000, stroomafname verbeteren.
« Reactie #9 Gepost op: 03 december 2018, 21:34:28 »
De loopvlakken nemen wel de stroom af van de rails. Dus is het wel degelijk van belang dat ze schoon zijn.

De eerste Ivo

  • Offline Offline
  • Berichten: 805
Re: Roco NS 1000, stroomafname verbeteren.
« Reactie #10 Gepost op: 03 december 2018, 21:38:49 »
KLaas,

Dom, je hebt gelijk.

Ivo

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1470
Re: Roco NS 1000, stroomafname verbeteren.
« Reactie #11 Gepost op: 03 december 2018, 22:21:52 »
Maar daarnaast is het schoonhouden van de stroomafnemers ook een issue. Het vuil dat daar blijft hangen belemmert ook de bedrijfszekerheid.
Ik heb een aantal modellen waarbij de niet geïsoleerde wielen van de loc en aan de andere kant de niet geïsoleerde wielen van de tender voor de stroomafname zorgen. Alle assen zitten in afgeveerde bronzen lagerblokken. Fraaie, doordachte constructie. Geen probleem zou je denken maar toch..

Onderhoud plegen, zowel aan de baan als aan de tractie is essentieel. De eerder beschreven pasta is mij door een Duitse hobbyvriend aangeraden die ook problemen met de Ade wissel contacten had.

Groet,
Silvolde