Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

tandwiel lux modellbau door Olav
Vandaag om 19:38:02
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:34:04
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 19:14:19
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Conrat door Overet
Vandaag om 19:04:10
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 18:42:05
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 18:30:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
  

Auteur Topic: Roco NS 1000, stroomafname verbeteren.  (gelezen 2664 keer)

De eerste Ivo

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
Roco NS 1000, stroomafname verbeteren.
« Gepost op: 03 December 2018, 12:36:22 »
Hoi allemaal,

Ik heb een oude roco 1000, waar op de voorloopwielen nog geen stroomafname zit. Hebben jullie ook problemen met de stroomafname. Hoe hebben jullie dit opgelost?

Ivo
« Laatst bewerkt op: 03 December 2018, 18:55:09 door Bert van Gelder »

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 869
Re: Stroomafname oude Roco 1000 (HO)
« Reactie #1 Gepost op: 03 December 2018, 12:56:23 »
Bij de analoge NS1000 hebben  6 van de 8 grote wielen stroomafname (want twee anti-slipbanden); dat moet voldoende zijn.
Schoonmaken van de wielen en daarbij de koperen afnamestrips niet vergeten moet afdoende zijn.
Misschien ook de strips wat buigen om voldoende druk op de wielen te verkrijgen.
Dat laatste vereist wel een wat grotere demontage maar dan kun je de tandwielen meteen ook in het vet zetten!
Bij die voorloopwielen kun je de spanning niet op de as afnemen want die zijn op de as geïsoleerd.
Succes
François

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4227
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Stroomafname oude Roco 1000 (HO)
« Reactie #2 Gepost op: 03 December 2018, 13:13:04 »
Bovendien rollen de voorloopassen in hun draaistelletje zonder druk voor de drijfwielen uit. Zodra je daar een remmende factor op zet ( bv twee draadjes fosforbrons) dan rollen ze niet meer vrij, ze gaan blokkeren.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22559
Re: Stroomafname oude Roco 1000 (HO)
« Reactie #3 Gepost op: 03 December 2018, 13:18:00 »
De oude Roco 1000 heeft chemisch gekleurde wielen. Dat ziet er fraai uit, maar het maakt de stroomafname niet beter. Je blijft poetsen. Ik heb bij een oude Roco 1000 de vier stroomafnemende assen vervangen door die van de nieuwe Roco 1000. Die passen zonder meer en hebben veel beter stroomgeleidende wielen. Kost een paar tientjes, maar de stroomafnameproblemen met dit model zijn hier voorbij.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6736
  • Spaar ze allemaal.
Re: Stroomafname oude Roco 1000 (HO)
« Reactie #4 Gepost op: 03 December 2018, 15:16:47 »
Ik denk niet dat het op te lossen is, ik heb er ook eens naar gekeken maar mij lukt het ook niet.
De oude 1000 blijft bij mij op enkele wissels steken omdat ik die nog niet heb voorzien van polariserende puntstukken maar deze wel alvast heb geïsoleerd.

Stephan.

De eerste Ivo

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
Re: Stroomafname oude Roco 1000 (HO)
« Reactie #5 Gepost op: 03 December 2018, 17:34:36 »
Maar hebben jullie deze sleepcontacten op de wielen of op de flenzen gezet?

Ivo

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 869
Re: Stroomafname oude Roco 1000 (HO)
« Reactie #6 Gepost op: 03 December 2018, 17:44:00 »
standaard raken bij de oude 1000-en de sleepcontacten de buitenranden van de flenzen.
FB

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1577
Re: Roco NS 1000, stroomafname verbeteren.
« Reactie #7 Gepost op: 03 December 2018, 20:36:13 »
De oppervlaktebehandeling van de wielen is een bekend probleem voor de stroomafname. Aan de stroomafnemer kant is de laag met een polijstlinnen met enige moeite te verwijderen. De contactvlakken kun je daarna het beste met CG 71 pasta van Electrolube behandelen. Ik gebruik de pasta voor de contactvlakken van verschillende schakelingen. 
Het loopvlak van de wielband kan m.i. het beste licht gepolijst worden waarna testritten gemaakt kunnen worden. Ook ATF kan hier hulpvaardig zijn.

Gr,
Silvolde

De eerste Ivo

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
Re: Roco NS 1000, stroomafname verbeteren.
« Reactie #8 Gepost op: 03 December 2018, 21:11:44 »
Hoi Silvolde,

De contactlippen staan volgens mij op de bovenkant van de flenzen, niet op de loopvlakken van de wielen.
Dus dan heeft dat polijsten niet zo veel zin...

Ivo


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26780
    • Pagina van klaas
Re: Roco NS 1000, stroomafname verbeteren.
« Reactie #9 Gepost op: 03 December 2018, 21:34:28 »
De loopvlakken nemen wel de stroom af van de rails. Dus is het wel degelijk van belang dat ze schoon zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

De eerste Ivo

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
Re: Roco NS 1000, stroomafname verbeteren.
« Reactie #10 Gepost op: 03 December 2018, 21:38:49 »
KLaas,

Dom, je hebt gelijk.

Ivo

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1577
Re: Roco NS 1000, stroomafname verbeteren.
« Reactie #11 Gepost op: 03 December 2018, 22:21:52 »
Maar daarnaast is het schoonhouden van de stroomafnemers ook een issue. Het vuil dat daar blijft hangen belemmert ook de bedrijfszekerheid.
Ik heb een aantal modellen waarbij de niet geïsoleerde wielen van de loc en aan de andere kant de niet geïsoleerde wielen van de tender voor de stroomafname zorgen. Alle assen zitten in afgeveerde bronzen lagerblokken. Fraaie, doordachte constructie. Geen probleem zou je denken maar toch..

Onderhoud plegen, zowel aan de baan als aan de tractie is essentieel. De eerder beschreven pasta is mij door een Duitse hobbyvriend aangeraden die ook problemen met de Ade wissel contacten had.

Groet,
Silvolde