BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: De eerste Ivo op 03 december 2018, 12:36:22

Titel: Roco NS 1000, stroomafname verbeteren.
Bericht door: De eerste Ivo op 03 december 2018, 12:36:22
Hoi allemaal,

Ik heb een oude roco 1000, waar op de voorloopwielen nog geen stroomafname zit. Hebben jullie ook problemen met de stroomafname. Hoe hebben jullie dit opgelost?

Ivo
Titel: Re: Stroomafname oude Roco 1000 (HO)
Bericht door: 008200 op 03 december 2018, 12:56:23
Bij de analoge NS1000 hebben  6 van de 8 grote wielen stroomafname (want twee anti-slipbanden); dat moet voldoende zijn.
Schoonmaken van de wielen en daarbij de koperen afnamestrips niet vergeten moet afdoende zijn.
Misschien ook de strips wat buigen om voldoende druk op de wielen te verkrijgen.
Dat laatste vereist wel een wat grotere demontage maar dan kun je de tandwielen meteen ook in het vet zetten!
Bij die voorloopwielen kun je de spanning niet op de as afnemen want die zijn op de as geïsoleerd.
Succes
François
Titel: Re: Stroomafname oude Roco 1000 (HO)
Bericht door: Gert Arkema op 03 december 2018, 13:13:04
Bovendien rollen de voorloopassen in hun draaistelletje zonder druk voor de drijfwielen uit. Zodra je daar een remmende factor op zet ( bv twee draadjes fosforbrons) dan rollen ze niet meer vrij, ze gaan blokkeren.
Titel: Re: Stroomafname oude Roco 1000 (HO)
Bericht door: henk op 03 december 2018, 13:18:00
De oude Roco 1000 heeft chemisch gekleurde wielen. Dat ziet er fraai uit, maar het maakt de stroomafname niet beter. Je blijft poetsen. Ik heb bij een oude Roco 1000 de vier stroomafnemende assen vervangen door die van de nieuwe Roco 1000. Die passen zonder meer en hebben veel beter stroomgeleidende wielen. Kost een paar tientjes, maar de stroomafnameproblemen met dit model zijn hier voorbij.
Titel: Re: Stroomafname oude Roco 1000 (HO)
Bericht door: prutser op 03 december 2018, 15:16:47
Ik denk niet dat het op te lossen is, ik heb er ook eens naar gekeken maar mij lukt het ook niet.
De oude 1000 blijft bij mij op enkele wissels steken omdat ik die nog niet heb voorzien van polariserende puntstukken maar deze wel alvast heb geïsoleerd.

Stephan.
Titel: Re: Stroomafname oude Roco 1000 (HO)
Bericht door: De eerste Ivo op 03 december 2018, 17:34:36
Maar hebben jullie deze sleepcontacten op de wielen of op de flenzen gezet?

Ivo
Titel: Re: Stroomafname oude Roco 1000 (HO)
Bericht door: 008200 op 03 december 2018, 17:44:00
standaard raken bij de oude 1000-en de sleepcontacten de buitenranden van de flenzen.
FB
Titel: Re: Roco NS 1000, stroomafname verbeteren.
Bericht door: Silvolde op 03 december 2018, 20:36:13
De oppervlaktebehandeling van de wielen is een bekend probleem voor de stroomafname. Aan de stroomafnemer kant is de laag met een polijstlinnen met enige moeite te verwijderen. De contactvlakken kun je daarna het beste met CG 71 pasta van Electrolube behandelen. Ik gebruik de pasta voor de contactvlakken van verschillende schakelingen. 
Het loopvlak van de wielband kan m.i. het beste licht gepolijst worden waarna testritten gemaakt kunnen worden. Ook ATF kan hier hulpvaardig zijn.

Gr,
Silvolde
Titel: Re: Roco NS 1000, stroomafname verbeteren.
Bericht door: De eerste Ivo op 03 december 2018, 21:11:44
Hoi Silvolde,

De contactlippen staan volgens mij op de bovenkant van de flenzen, niet op de loopvlakken van de wielen.
Dus dan heeft dat polijsten niet zo veel zin...

Ivo

Titel: Re: Roco NS 1000, stroomafname verbeteren.
Bericht door: Klaas Zondervan op 03 december 2018, 21:34:28
De loopvlakken nemen wel de stroom af van de rails. Dus is het wel degelijk van belang dat ze schoon zijn.
Titel: Re: Roco NS 1000, stroomafname verbeteren.
Bericht door: De eerste Ivo op 03 december 2018, 21:38:49
KLaas,

Dom, je hebt gelijk.

Ivo
Titel: Re: Roco NS 1000, stroomafname verbeteren.
Bericht door: Silvolde op 03 december 2018, 22:21:52
Maar daarnaast is het schoonhouden van de stroomafnemers ook een issue. Het vuil dat daar blijft hangen belemmert ook de bedrijfszekerheid.
Ik heb een aantal modellen waarbij de niet geïsoleerde wielen van de loc en aan de andere kant de niet geïsoleerde wielen van de tender voor de stroomafname zorgen. Alle assen zitten in afgeveerde bronzen lagerblokken. Fraaie, doordachte constructie. Geen probleem zou je denken maar toch..

Onderhoud plegen, zowel aan de baan als aan de tractie is essentieel. De eerder beschreven pasta is mij door een Duitse hobbyvriend aangeraden die ook problemen met de Ade wissel contacten had.

Groet,
Silvolde