Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Welke Vallejo kleur? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Roco NS 1000, stroomafname verbeteren.  (gelezen 2383 keer)

De eerste Ivo

  • Offline Offline
  • Berichten: 811
Roco NS 1000, stroomafname verbeteren.
« Gepost op: 03 december 2018, 12:36:22 »
Hoi allemaal,

Ik heb een oude roco 1000, waar op de voorloopwielen nog geen stroomafname zit. Hebben jullie ook problemen met de stroomafname. Hoe hebben jullie dit opgelost?

Ivo
« Laatst bewerkt op: 03 december 2018, 18:55:09 door Bert van Gelder »

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 757
Re: Stroomafname oude Roco 1000 (HO)
« Reactie #1 Gepost op: 03 december 2018, 12:56:23 »
Bij de analoge NS1000 hebben  6 van de 8 grote wielen stroomafname (want twee anti-slipbanden); dat moet voldoende zijn.
Schoonmaken van de wielen en daarbij de koperen afnamestrips niet vergeten moet afdoende zijn.
Misschien ook de strips wat buigen om voldoende druk op de wielen te verkrijgen.
Dat laatste vereist wel een wat grotere demontage maar dan kun je de tandwielen meteen ook in het vet zetten!
Bij die voorloopwielen kun je de spanning niet op de as afnemen want die zijn op de as geïsoleerd.
Succes
François

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4102
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Stroomafname oude Roco 1000 (HO)
« Reactie #2 Gepost op: 03 december 2018, 13:13:04 »
Bovendien rollen de voorloopassen in hun draaistelletje zonder druk voor de drijfwielen uit. Zodra je daar een remmende factor op zet ( bv twee draadjes fosforbrons) dan rollen ze niet meer vrij, ze gaan blokkeren.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Stroomafname oude Roco 1000 (HO)
« Reactie #3 Gepost op: 03 december 2018, 13:18:00 »
De oude Roco 1000 heeft chemisch gekleurde wielen. Dat ziet er fraai uit, maar het maakt de stroomafname niet beter. Je blijft poetsen. Ik heb bij een oude Roco 1000 de vier stroomafnemende assen vervangen door die van de nieuwe Roco 1000. Die passen zonder meer en hebben veel beter stroomgeleidende wielen. Kost een paar tientjes, maar de stroomafnameproblemen met dit model zijn hier voorbij.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: Stroomafname oude Roco 1000 (HO)
« Reactie #4 Gepost op: 03 december 2018, 15:16:47 »
Ik denk niet dat het op te lossen is, ik heb er ook eens naar gekeken maar mij lukt het ook niet.
De oude 1000 blijft bij mij op enkele wissels steken omdat ik die nog niet heb voorzien van polariserende puntstukken maar deze wel alvast heb geïsoleerd.

Stephan.

De eerste Ivo

  • Offline Offline
  • Berichten: 811
Re: Stroomafname oude Roco 1000 (HO)
« Reactie #5 Gepost op: 03 december 2018, 17:34:36 »
Maar hebben jullie deze sleepcontacten op de wielen of op de flenzen gezet?

Ivo

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 757
Re: Stroomafname oude Roco 1000 (HO)
« Reactie #6 Gepost op: 03 december 2018, 17:44:00 »
standaard raken bij de oude 1000-en de sleepcontacten de buitenranden van de flenzen.
FB

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1467
Re: Roco NS 1000, stroomafname verbeteren.
« Reactie #7 Gepost op: 03 december 2018, 20:36:13 »
De oppervlaktebehandeling van de wielen is een bekend probleem voor de stroomafname. Aan de stroomafnemer kant is de laag met een polijstlinnen met enige moeite te verwijderen. De contactvlakken kun je daarna het beste met CG 71 pasta van Electrolube behandelen. Ik gebruik de pasta voor de contactvlakken van verschillende schakelingen. 
Het loopvlak van de wielband kan m.i. het beste licht gepolijst worden waarna testritten gemaakt kunnen worden. Ook ATF kan hier hulpvaardig zijn.

Gr,
Silvolde

De eerste Ivo

  • Offline Offline
  • Berichten: 811
Re: Roco NS 1000, stroomafname verbeteren.
« Reactie #8 Gepost op: 03 december 2018, 21:11:44 »
Hoi Silvolde,

De contactlippen staan volgens mij op de bovenkant van de flenzen, niet op de loopvlakken van de wielen.
Dus dan heeft dat polijsten niet zo veel zin...

Ivo


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Roco NS 1000, stroomafname verbeteren.
« Reactie #9 Gepost op: 03 december 2018, 21:34:28 »
De loopvlakken nemen wel de stroom af van de rails. Dus is het wel degelijk van belang dat ze schoon zijn.

De eerste Ivo

  • Offline Offline
  • Berichten: 811
Re: Roco NS 1000, stroomafname verbeteren.
« Reactie #10 Gepost op: 03 december 2018, 21:38:49 »
KLaas,

Dom, je hebt gelijk.

Ivo

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1467
Re: Roco NS 1000, stroomafname verbeteren.
« Reactie #11 Gepost op: 03 december 2018, 22:21:52 »
Maar daarnaast is het schoonhouden van de stroomafnemers ook een issue. Het vuil dat daar blijft hangen belemmert ook de bedrijfszekerheid.
Ik heb een aantal modellen waarbij de niet geïsoleerde wielen van de loc en aan de andere kant de niet geïsoleerde wielen van de tender voor de stroomafname zorgen. Alle assen zitten in afgeveerde bronzen lagerblokken. Fraaie, doordachte constructie. Geen probleem zou je denken maar toch..

Onderhoud plegen, zowel aan de baan als aan de tractie is essentieel. De eerder beschreven pasta is mij door een Duitse hobbyvriend aangeraden die ook problemen met de Ade wissel contacten had.

Groet,
Silvolde