Doel:€250.00
Donaties:€150.00

Per saldo:€-100.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 08-12-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 14:11:43
De CanBus komt naar Kranenberg, Arduino's en de CanBus door bask185
Vandaag om 13:52:03
Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 13:48:38
TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan. door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:18:56
Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door Chris
Vandaag om 13:17:05
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door ChristiaanB
Vandaag om 12:57:50
Fleischmann modellgleis wissel in elkaar zetten door Joost O
Vandaag om 12:55:37
Roco 2019 door Sander Fondse
Vandaag om 12:55:23
Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan? door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:33:38
Nedstaal; van sloop tot vrije vertaling H0 door Deetrein
Vandaag om 12:24:52
MB-module: Hielan Ware door Hendrik Jan
Vandaag om 11:54:36
Een klein stukje Scotland door Hendrik Jan
Vandaag om 11:47:07
Piko NS1100, materieelbespreking door Ben
Vandaag om 11:37:47
Wensendraadje Nederlands 2020 door Eric B
Vandaag om 11:30:05
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 11:21:00
WLAN maus + Z21 'P' error door Sven
Vandaag om 11:17:27
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door St00mboy
Vandaag om 11:14:41
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 11:12:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:08:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 11:01:08
DDM-1 & DD-AR; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Bob R.
Vandaag om 10:24:37
Mardec WIDO door NTeering
Vandaag om 10:22:15
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Bob R.
Vandaag om 09:13:19
Projekt 083-338 door Noordernet
Vandaag om 07:38:31
Geweatherde Challenger, O-schaal, MTH door Ronald Halma
Vandaag om 06:46:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
12 december 2019, 23:01:15
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door NS264
12 december 2019, 22:51:59
Montage bouwkit Weinert BR 93 door wob
12 december 2019, 22:36:40
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
12 december 2019, 22:25:46
Very USA: The Slug door NS1220
12 december 2019, 21:55:48
  

Auteur Topic: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0  (gelezen 9107 keer)

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 68
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #30 Gepost op: 07 oktober 2019, 12:04:25 »
de sporen in het schaduwstation kun je iets verlengen als je de wisselcombinatie linksboven ook rechts toepast.
groet,
Bert

Wim Hesselink

  • Online Online
  • Berichten: 608
    • Altwied im Westerwald
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #31 Gepost op: 07 oktober 2019, 22:20:02 »
Ja inderdaad. Goed punt Bert!
Er is dan wel een extra boogwissel nodig, en ik had in eerste instantie geprobeerd die niet te veel te gebruiken. Maar ja, dat gaat je dus opstellengte kosten. Een ander nadeel van de wisselstraat links is dat - als je hem rechts ook toepast - het uitrijwissel van het schaduwstation direct aan het inrijwissel van het zichtbare station ligt. Ik had nog een kort recht stukje tussengevoegd om een tunnelportaal te kunnen plaatsen (met een stukje tunnelwand). Maar ja, op zo'n kleine ruimte kun je niet alles hebben.

Waar ik vandaag ook nog aan zat te denken: je zou het ontwerp kunnen spiegelen over de diagonaal. Dus het schaduwstation aan de linker achterwand plaatsen ipv de noordelijke achterkant.
En het zichtbare station parallel daar aan, ook op de linkerplaat. Dan is er een totale lengte van 300 cm beschikbaar, ipv 250 cm nu.

Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 68
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #32 Gepost op: 08 oktober 2019, 00:59:47 »
dat laatste idee is misschien wel een mooie oplossing,Wim
kun je ook meteen alleen gewone wissels toepassen waarschijnlijk ipv meegebogen wissels.
groet,
Bert
« Laatst bewerkt op: 08 oktober 2019, 08:46:35 door eitreb »

Wim Hesselink

  • Online Online
  • Berichten: 608
    • Altwied im Westerwald
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #33 Gepost op: 09 oktober 2019, 23:09:49 »
Ik heb een poging gewaagd, maar het valt nogal tegen. Een breedte van 100 cm is namelijk weer erg smal is om zowel de wisselstraat van het schaduwstation als die van het zichtbare station ruimte te geven. Ook is 300 cm lengte dan weer relatief kort:



Zonder meegebogen wissels passen er 3 treinen in het s-station. twee met een max lengte van 120 cm. De 3e kan 200 cm lang zijn.
Het doorgaande station kan 3 treinen met een lengte van 130 cm kwijt. Het lastige punt is nu de noordkant van het doorgangsstation, waar beide uitgaande trajecten naar rechts moeten afbuigen. Ik heb het buitenste traject nu als stijgingstraject genomen, omdat die de meeste ruimte heeft.
Op niveau +1 is er voldoende ruimte voor een 2e station. De keerlus wordt wel weer lastiger; die komt nu deels over het inrijwissel van station 1 te liggen denk ik...

Al met al denk ik dat het oorspronkelijk plan toch beter is.
Bert, heb jij nog ingevingen?

Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 68
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #34 Gepost op: 10 oktober 2019, 09:17:54 »
hoi Wim,
De bogen en keerlus rechts komen idd geforceerd en onnatuurlijk over.
De enige optie om dat te veranderen is de keerlus rechtsboven los te  koppelen van de toegang tot het station en de stationssporen in eeen ruime boog te leggen met flex-rail.
Kan dat niet dan is versie 1 misschien beter.
groet,
Bert

Zilte

  • Offline Offline
  • Berichten: 179
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #35 Gepost op: 10 oktober 2019, 13:10:08 »
Realiseer je ook goed, dat je in de bogen rechts altijd een (te) brede inkijk hebt tussen de wagons. Je geeft aan een parallelspoor te willen met hoogte verschil, een brug en als het kan twee stations.
In mijn beleving zijn dat in H0 wel erg veel dingen op een klein oppervlak.
Heb je al nagedacht over wat voor materieel je wil gaan rijden? Tijdperk? wil je alleen rijden of ook scenery? Kortom: wat wil je en vooral waarom. Ontwerpen op een pc is het lastigste niet. Meer het bepalen wat je en vooral hoe het er fysiek uit gaan zien.
Met vriendelijke groet,

Zilte

- Voorstellen
- Zoutkamp 1921 - 1942

Wim Hesselink

  • Online Online
  • Berichten: 608
    • Altwied im Westerwald
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #36 Gepost op: 10 oktober 2019, 15:14:14 »
Hallo Zilte,
Voor de goede orde, het is niet mijn baan, maar een schetsje van/voor Erik. Zie vorige berichtjes in dit draadje. Daar staat ook info over wat hij wil (thema ed).
En ja, ik ben het helemaal met je eens dat het behoorlijk druk is voor h0. Zelf zou ik het wat rustiger maken, maar ja, smaken verschillen (gelukkig maar  ;D).
Wat betreft de inkijk tussen de wagens in een buitenboog; klopt, maar op dit oppervlak ontkom je daar in h0 bijna niet aan. Bij mijn schets van versie 1 is dat iets minder, maar ook daar heb je dat probleem.
Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Zilte

  • Offline Offline
  • Berichten: 179
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #37 Gepost op: 10 oktober 2019, 15:25:12 »
Goedemiddag Wim,

De realisatie was gebeurd. Mijn betoog is ook gericht aan de topic-starter.
Wat de inkijk in de bogen betreft, met scenery kan men daar natuurlijk iets mee doen, maar dan is het wel handig wat ruimte te hebben aan de buitenkant van de bogen.
Zelf kan ik niet bogen op de nodige ervaringen, aangezien ik ook een beginner ben, het is dan ook mijn persoonlijke mening, die ontstaan is na het bekijken van de nodige banen, lezen van topics en filmpjes.
Als ik Bert (excuus: Erik dus :D) een advies mag geven, bestudeer ook de optie om de tafel aan de binnenkant een schuinte te laten hebben, zodat je misschien een mooi stationsemplacement neer te leggen schuin van rechts naar links beneden. Er ontstaat dan links en recht misschien een mogelijkheid om te kunnen dalen naar beneden en misschien achter een verhoogd spoor aan te leggen.
« Laatst bewerkt op: 11 oktober 2019, 07:00:57 door Zilte. Reden: Naam aangepast »
Met vriendelijke groet,

Zilte

- Voorstellen
- Zoutkamp 1921 - 1942

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 68
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #38 Gepost op: 10 oktober 2019, 19:21:04 »
hoi Zilte,
Je advies geldt waarschijnlijk voor Erik de starter van dit topic.
Ik probeer alleen een bijdrage te leveren voor zijn ontwerp.
Voor wat betreft de binnenhoek heb je gelijk.
In mijn laatste bericht heb ik het over een station in een ruime boog.
Dan is zoiets eigenlijk onvermijdelijk.
Als je de  scherpe eindbogen afdekt ben je ook van de lelijke buitenbogen af en een gebogen station heeft wel zijn charme.
groet,
Bert


Wim Hesselink

  • Online Online
  • Berichten: 608
    • Altwied im Westerwald
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #39 Gepost op: 10 oktober 2019, 21:38:37 »
Goedenavond allemaal,
Wat betreft het afschuinen van de binnenhoek: dat zou het inderdaad wel gemakkelijker maken het station te plaatsen. Alleen wordt de bereikbaarheid nog problematischer. Dan heb je in de hoek links-achter echt een mangat nodig. Zelfs als de baan helemaal verrijdbaar is.
Ik vraag me trouwens wel af wat Erik er van vindt. Hij is de laatste dagen erg stil...
Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 68
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #40 Gepost op: 10 oktober 2019, 22:26:48 »
ja idd Wim,laat Erik eerst maar een reactie geven.
Tot die tijd  maar laten rusten dit topic.
groet,
Bert

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #41 Gepost op: 19 oktober 2019, 23:30:11 »
Dag allemaal,

Wat leuk dat jullie allemaal meedenken en zelfs met complete baanplannen aankomen.
Ik waardeer het ten zeerste en voel me er iets schuldig bij dat ik in de afgelopen dagen zelf niet iets heb kunnen doen.

Ik heb nagedacht over de twee baanplannen die voorbij kwamen, een op het al bestaande ontwerp en de ander met het station aan de linkerzijde. Dat laatste plan leek mij niet zo mooi dus die heb ik laten varen. Toch bedankt voor het meedenken. :-)

Concreet gezegd heb ik dus mijn eigen baanplan aangepast naar Wim zijn Wintrack-baanplan. Ik heb het schaduwstation er aan de achterkant in verwerkt en daarnaast de oomhooggaande route (groen) wat meer ruimte gegeven door het station aan de achterkant meer naar achteren dus meer boven het schaduwstation te plaatsen.
Tenslotte heb ik de keerlus op het normale niveau nog vervangen voor R3-bochten

Compleet


Laag


Hoog


Ik denk dat inmiddels de layout voor mij wel vaststaat. Dit plan moet het worden :-)

Ik ben alleen nog wel benieuwd wat er bedoeld wordt met een schuin gedeelte aanbrengen voor een emplacement.
Bedoelen jullie nog een niveau toevoegen?
« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2019, 23:33:36 door erikkral »

Zilte

  • Offline Offline
  • Berichten: 179
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #42 Gepost op: 20 oktober 2019, 08:36:30 »
Goedemorgen,

Dit plan bekijkend zijn er een aantal vragen:
- Hoe gaat u met een losse tafel en een vaste tafel de verbindingen maken? Er is al een tip gegeven om ook de vaste tafel van wieltjes te voorzien, zodat u het geheel kunt verrollen.
  Als u maar één deel kunt verrollen en bij elke poetsbeurt alle verbindingen moet ontkoppelen, dan is de lol er snel af.
  Tevens zie ik in uw foto van de gemaakte tafel een verwarmingsradiator. Ook niet echt een fijne plek.
  Mijn advies: Maak de tafel volledig verrijdbaar en plaats hem niet tegen de wand. De tafel is dan ook aan alle kanten bereikbaar.
- Realiseert u zich goed, dat in het huidige plan een eventueel stationsgebouw aan de voorkant van het spoor moet komen en dan het zicht op de treinen weghaalt?
- Het daal-/stijgspoor geeft als het ware een bult/gat in het midden van de tafel. Hoe mooi is dat?
- De treinen rijden voor het grootste gedeelte in bogen. Er zijn relatief weinig rechte stukken.
- De lengte van de sporen in het schaduwstation is ongeveer een meter. het gebruik van bochtwissels geeft wel de indruk, dat de lengte meer is,
  maar mag niet meegerekend worden, omdat rijtuigen in bochten aan de kopse kant buiten het spoor komen en in de binnenkant knijpen.

Ik ben een beginner op het gebied van de modelspoor, maar als ik heel eerlijk ben, snap ik niet wat u eigenlijk wilt met uw baan. Mijn gevoel zegt veel, maar niet duidelijk wat. Alleen rijden?
Realiseert u zich goed, dat de ruimte in het hoofd vele malen groter is dan de daadwerkelijke baan.

In mijn plan is het ook worstelen met wat wel en wat niet. En dat is vooralsnog 1:87 van een tekening 1:1000
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2019, 08:54:24 door Zilte »
Met vriendelijke groet,

Zilte

- Voorstellen
- Zoutkamp 1921 - 1942

Zilte

  • Offline Offline
  • Berichten: 179
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #43 Gepost op: 20 oktober 2019, 09:51:13 »
Of denk 'out of the box': maak uw tafel driehoekig en verrijdbaar



Hierbij heb ik even een dubbelspoor gelegd. U zou kunnen overwegen om de buitenste omhoog te laten gaan, de binnenste nog wat meer naar binnen te leggen en er een spoor tussen leggen, die onder het omhoog gaande spoor naar het schaduwstation duikt.

« Laatst bewerkt op: 21 oktober 2019, 17:08:27 door Zilte »
Met vriendelijke groet,

Zilte

- Voorstellen
- Zoutkamp 1921 - 1942

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #44 Gepost op: 20 oktober 2019, 17:16:38 »
Hi Zilte,

Bedankt voor je reactie. Hierbij mijn antwoorden.

Citaat
Hoe gaat u met een losse tafel en een vaste tafel de verbindingen maken? Er is al een tip gegeven om ook de vaste tafel van wieltjes te voorzien, zodat u het geheel kunt verrollen. Als u maar één deel kunt verrollen en bij elke poetsbeurt alle verbindingen moet ontkoppelen, dan is de lol er snel af.
Het tweede deel heb ik vandaag ook op wielen gezet. De tafel is nu dus compleet verrijdbaar.

Citaat
Tevens zie ik in uw foto van de gemaakte tafel een verwarmingsradiator. Ook niet echt een fijne plek.
De radiator zit er nu eenmaak en haal ik niet van de muur af. Het is wat het is, radiator blijft zitten.

Citaat
Mijn advies: Maak de tafel volledig verrijdbaar en plaats hem niet tegen de wand. De tafel is dan ook aan alle kanten bereikbaar.
Tafel is verrijdbaar gemaakt, tafel moet tegen de wand blijven staan gezien het feit dat de treinenkamer ook als werkkamer gebruikt wordt en er simpelweg geen ruimte is.

Citaat
Realiseert u zich goed, dat in het huidige plan een eventueel stationsgebouw aan de voorkant van het spoor moet komen en dan het zicht op de treinen weghaalt?
Ja, ben ik van bewust.

Citaat
Het daal-/stijgspoor geeft als het ware een bult/gat in het midden van de tafel. Hoe mooi is dat?
Die ruimte kan ik opvullen met een landschap met dorpjes en wegen in het midden.

Citaat
De treinen rijden voor het grootste gedeelte in bogen. Er zijn relatief weinig rechte stukken.
Je moet wat concessies doen, met dit oppervlak.

Citaat
De lengte van de sporen in het schaduwstation is ongeveer een meter. het gebruik van bochtwissels geeft wel de indruk, dat de lengte meer is,  maar mag niet meegerekend worden, omdat rijtuigen in bochten aan de kopse kant buiten het spoor komen en in de binnenkant knijpen.
Staat genoteerd  :)

Citaat
Ik ben een beginner op het gebied van de modelspoor, maar als ik heel eerlijk ben, snap ik niet wat u eigenlijk wilt met uw baan. Mijn gevoel zegt veel, maar niet duidelijk wat. Alleen rijden?
Natuurlijk wil ik rijden. Ii wil ook een beetje aan dacht besteden aan de omgeving of landschap.
Ik kan het eerlijk gezegd niet op voorhand zeggen wat ik wil. Dit is mijn eerste baan die ik zelf maak. Ik zie het als een proces om te leren wat ik nou precies wil en zoek.

De baan met de driehoek gaat er niet komen. Hier blijft het echt bij  :)